achteras / overbrenging

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
roos en elroy

achteras / overbrenging

Bericht door roos en elroy »

hoi, vraagje:

weet iemand toevallig het nummer van de aandrijfas(sen) te vinden? en zo ja, waar zittie?

en hoe kom ik erachter welke overbrenging er precies in onze bus zit?
en welke overbrenging is normaal voor bij een om616?

bedankt, elroy
Arnold Smeets

Re: achteras / overbrenging

Bericht door Arnold Smeets »

ook vraagje:

Wat heb jij eigenlijk voor bus? Dat helpt met zoeken!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
jvangastel

Bericht door jvangastel »

Hoi,

Dit zou ik ook graag willen weten.

Ik heb een 409 benzine ex brandweer. Ik ben eronder gekroppen
maar heb niets kunnen vinden. Volgens een spreadsheet die ik
gemaakt heb zou ik een 39/6 moeten hebben. (ervan uitgegaan
van max snelheid op de duitse papieren, toerental bij max
vermogen, bandenmaat, en overbrenging eindversnelling 4 bak 1:1
en 6.5r16 banden).

Weet iemand een bedrijf waar ik min kroonwiel/pignon kan laten veranderen.
Wat kost dit ongeveer.

Zie ook bijgevoegde spreadsheet. Kan je zelf het effect uitrekenen
van een andere as en/of velgen.

m.v.g

Jeroen
mercedes-bus-max-snelheid.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII

Bericht door DVIII »

Hoe zal ik het zeggen, afijn jou speurtocht naar andere achteras overbrengingen is een veelbetreden pad , slechts weinigen voltooien de hele tocht.
dat heeft als oorzaak dat , de fabrikant helemaal niet heeft zitten spelen met overbrengings verhoudingen sinds de introductie van de 309 (dusseldorfer) lijn. wat op zijn beurt weer betekend dat een er maar drie achteras overbrengingen zijn geweest voor de dusseldorfers.
A de grote verhouding van de kleine motoren, bv de 406, 407 , 409 ( diesel en benzine)
B de middel verhouding van de zg. industrie motoren bv de 408, 508 , 608
C de speciale achteras verhouding van de 613 autobus de O309/352

de eerste (A) zit zo rond de 1:5 vertraging de tweede (B) is 1:3,72 ( de meest voorkomende) en (C) de sonderausfuhrung die zo rond de 1: 3,5 zit.

van de eerste en de tweede zijn er genoeg in omloop om een kleine oceaan te vullen maar de derde achteras is tamelijk onvindbaar en als je hem hebt gevonden zeer prijzig.
je hebt zelf een 409 benzinemotor bus. met de dito achteras ( benzine en diesel gelijke as)
en je wilt iets . ik leg even uit dat de verhouding van het achteras verzet klopt met je aandrijfbron. dwz de benzine motor draait in het juiste regime voor de te behalen eindsnelheid ( benzine motoren draaien tussen de 3 en 5 duizend toeren)
een dieselbusje (407) rijdt met moeite 100 km per uur en dat bij maximaal 4200 rpm
de benzine versie rijdt in theorie dus sneller maar het vermogen is niet toereikend.
ergo de diesel en de benzine bus doen voor elkaar niet onder.
aangezien de benzine bussen ook op autogas kunnen rijden is dat meestal de alternative optie. meer vermogen zit niet in die motoren dus meer snelheid is een utopie.
met de diesels kun je ook al niet sneller omdat die een vast eindtoerental hebben ( 4250 rpm) , en een even klein motorvermogen.
ik heb al eens een 508 achteras onder een bus geschroeft met daarbij een vijf cilinder diesel. dat was half succes en een halve teleurstelling. de sprong van de versnelde achteras bleek toch te groot , en de eindsnelheid was nog afhankelijker van de factoren als wind en belading, dus op de heenweg 120 km/u en terug in zijn drie 85 km/u ( omwisselend met de windrichting) ook werd de motor te warm of te koud omdat ik steeds in het verkeerde toeren regime bleef hangen. apropos de remmen van een goed werkende bus zijn niet echt super bij 120 km/u topsnelheid.
Concluderend kun je je het beste concentreren op banden en band diameters omdat alleen daar voor betrekkelijk weinig geld met de eindsnelheid te experimenteren valt.
ee ombouw naar andere verhoudingen in je achteras kost volgens mijn laatste informatie ruim 4000 euro , en dan is het maar de vraag of je dan kan krijgen wat je zocht omdat de bussies al een paar jaar uit de productie zijn.
helaas is het niet zo dat je op de sloop even een 5 % snellere as kunt vinden, simpelweg omdat die niet gemaakt zijn.
verder is de weg naar snelheid en soeplesse eenvoudig met gewichtsverlaging en optimalisering van rolweerstand en luchtweerstand de meest voor de hand liggende Methode. ten overvloedde heb ik al eens een teleurgestelde 609 rijder gezien die met 195/16 banden genoeg vermogen had om te kruisen op 105 km/u , maar met 8x17,5 banden die snelheid niet meer kon halen omdat de motor niet meer op toeren kon komen !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Het meest duidelijke stukje wat ik tot nu toe over achterassen gelezen heb.Afbeelding Afbeelding

Helaas hebben we geen kaartenbak, anders kon ie er zó in.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Kunnen we die niet naasten???,,..... :roll: :shock: :wink:
Plaats reactie