Rembekrachtiger MB508 - OM314

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
mdheer

Rembekrachtiger MB508 - OM314

Bericht door mdheer »

Hallo allemaal,

Met dit mooie weekeind weer van de laatste weken zit ik enthousiast in mijn loodsje onze 508 te reviseren. Gisteren net iets te enthousiast de rembekrachtiger losgehaald. Dit roestige ding eens even lekker gestraald en opnieuw gecoat. - Heerlijk- Nu het zaakje erweer op moet ben ik de volgorde kwijt :? Er zitten namelijk 3 vierkante pakkingen bij waarvan eentje van metaal. Ze hebben tussen de rembekrachtiger en het schutbord, of tussen het pedalenmechanisme aan de binnenkant gezeten, of wellicht in gemixde vorm. en dan die camera he? die heb je dus niet bij je als het wel zo had moeten zijn :cry: De Online documenten bieden mij geen juist beeld. Heeft iemand een antwoord op mijn vraag?

grtjs.

Mark de Heer
DVIII

Re: Rembekrachtiger MB508 - OM314

Bericht door DVIII »

de metalen plaat is een vulplaat , die telt niet mee als pakking , er voor en erachter moet iets van afdichting komen omdat anders de bekrachtiging niet lekker terug komt.
ga langs de dealer en bekijk de exploded view op de computer en bestel de pakkingen en de rubber tule , ben je weer voor jaren gesteld. en weet je meteen hoe het zit/ zat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Afbeelding

Afbeelding afkomstig van de ambulance-cdrom die JoopH te koop heeft. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

Bericht door DVIII »

jammer dat het een beetje een jip en Janneke tekening is omdat je zo niet echt kan zien hoe de werking eigenlijk is, en de onderdelen zijn erg onscherp , meer als symbool afgebeeld.
maar dan toch een verhaaltje , er was eens een voet die op de rem trapte, dat ging nogal zwaar omdat de remmen van het auto'tje een behoorlijke oppervlakte hadden om het geheel tot stop te brengen. daarvoor werd een 22 mm plunjer ingeduwd die op zijn beurt weer vier wielcilinders in werking zette die ook 22 mm waren in doorsnede, je hoofd geen algebra of hogere hydraulica te kennen om te snappen dat je dus die eerste kracht in vieren deelt , en dan pas die enorme sloffen in de remtrommel gaat aanduwen. mensen zijn gewend zo'n 20 tot 70 kg aan kracht te zetten om dat pedaal in te duwen en dat is met die grote kampeerbus remmen zo aan de orde.
vandaar een hulpje in de vorm van een trommelvel en onderdruk , men neme een pan met een gat , daar overheen span je een vel met een gat waar precies de duwstang van het rempedaal in mee geklemd wordt. als het ware dwars door het vel heen.
in de ruimte tussen het vel en de bodem van de pan heb je een lichte onderdruk op het moment dat je niets doet . tegenover het vel plaats je nog een soort pan die je dan vastschroeft door het schutbord , aan de pedaalgroep waar de duwstang vandaan komt. de ruimte tussen vel en schutbord is de ontspan ruimte en de ruimte voor het vel en tussen de bodem van de pan noem je de actie ruimte.
als je een klepje inbouwd in de pedaalstang wat een doorgangetje toestaat voor luchtstroom in rust , dan pompt de onderdruk de remstang naar rust of ontspanning omdat het dan onderdruk zuigt tussen het vel en de achterkant van de behuizing , terwijl de druk voor en achter het vel gelijk is , dan trek je dus de rem los.
er zit ook nog een veer tegen het diafragma ( zo heet dat trommelvel) die helpt ook bij het ontspannen , dit terzijde. zodra je gaat remmen sluit de klep en verplaatst de onderdruk naar de voorste kamer en trekt mee de rem aan door te duwen op de hoofdremcilinder.
voila , een helper voor de voet die ook de vrije slag een slag (!) voor is.
dat scheelt snel een kilo of 30 duwkracht. en laat je de rem weer los dan trekt de onderdruk meteen de rem weer los in de ontspan stand. ( nog geen smiley voor "appeltje eitje" gevonden) Best een taai onderwerp 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Die (officiele Mercedes-) Jip en Janneke tekening was dan ook niet voor jou bedoeld DVIII.. :?
Er werd gevraagd naar de volgorde van de pakkingen, en die staan er keurig op.

Jij hebt aan onderstaande misschien meer.

Afbeelding

mdheer

Bericht door mdheer »

Goedenavond,

Dank voor al jullie reacties ! Had ik niet zo snel verwacht.
Heb vandaag nog snel foto gemaakt van alle genoemde onderdelen,
enne die ambulance-cdrom van JoopH wil ik graag kopen !
groet,

Mark de Heer

These Lord won't buy you a ...
HPIM4339-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mdheer op 17 feb 2008, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Die rom kun je waarschijnlijk gewoon bij JoopH bestellen.
Stuur 'm een pb'tje.:wink:

De volgorde van je pakkingen staan op de tekening.

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo beste mensen,
misschien een stomme vraag, maarre is die cd-rom ook voor een 508 te gebruiken ?
in dit geval mag ie niet ontbreken!
en hoe kan ik die meneer bereiken om er een te bestellen ?
Groetjes
Gerard
jooph

Bericht door jooph »

Doe mij maar :P

Stuur even een PB met je eigen emailadres!

6,50 euro (incl. verzending) kost de CD

Joop
Laatst gewijzigd door jooph op 27 feb 2008, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

BT-BS-31 schreef:Hallo beste mensen,
misschien een stomme vraag, maarre is die cd-rom ook voor een 508 te gebruiken ?
Stomme vragen bestaan niet en het antwoord is JA. :)
Een ambu is niks anders dan een korte 508 met een speciale inbouw.

@JoopH: Maak je prijs hier ff bekend. :wink:

En als ik jou was dan maakte ik er even een apart emailadres voor aan, want voor je het weet heb je een box vol met spam.

Plaats reactie