Meccano keuken

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Peter MERCAMPO

Meccano keuken

Bericht door Peter MERCAMPO »

Toen ik mijn busje kocht bij de plaatselijke brandweer zat deze vol met rekken en bakken (materiaal wagen) Vind het altijd leuk om ouwe zooi her te gebruiken. In eerste instantie heb ik alles eruit gesloopt voor het terugkeuren naar klein rijbewijs. Inmiddels gedeeltelijk weer verwerkt voor het maken van een keukenblok. Hieronder wat plaatjes.
Afbeelding
Kook toestel met oven reeds geplaatst ben wel twee dagen bezig geweest om al het vet en aangekoekte etensresten te verwijderen (mag een gegeven paard nooit in de bek kijken, maar wel enigsinds reviseren) Slang aansluiting vervangen door koperen leiding met knelkoppeling en alles weer gangbaar gemaakt.
Afbeelding
Gasboiler (nieuw) gemonteerd past gelukkig net!
Afbeelding
Water voorziening ook gemonteerd 24 volt pomp met redelijke druktank (slaat de pomp niet zo snel aan) Ook is de wanddoorvoer van de te plaatsen prehistorische suburban gaskachel reeds gemaakt. De kachel komt direct onder de oven te staan, zo heb ik alle gasverbruikers gezellig bij elkaar staan. De koelkast is een compressormodel dus die draait uitsluitend op 24 volt, met de gas/12v/220v had ik wat mindere goede ervaring; lauw bier en papperige boter.
Ik hoop snel weer verder te kunnen, kom tijd en kunde tekort maar kom er meestal wel uit. Heb nog een klein jaar voordat de reis gaat beginnen.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
rinus

Re: Meccano keuken

Bericht door rinus »

Wellicht een overbodige opmerking, maar je hebt toch wel steunbussen gebruikt bij de knelfittingen.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Rinus,

Steunbussen, verklaar u nader!? :lol:
rinus schreef:Wellicht een overbodige opmerking, maar je hebt toch wel steunbussen gebruikt bij de knelfittingen.
Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik was ook al benieuwd maar durfe geen dummievragen te stellen,.. :oops:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Domme vragen bestaan niet, wordt regelmatig geschreven. Alhoewel ik ze even regelmatig toch weet te stellen........

Maar nu weet ik een keertje wel waarover het gaat:

Als je een knelfitting een beetje enthousiast aantrekt kun je het uiteinde van de leiding indrukken, waardoor de knel er wel is maar de afsluiting er toch niet is. Vooral bij het wat zachte materiaal koper heb je hier kans op.
Om dit te voorkomen kun je in het uiteinde van de leiding een busje stoppen, waardoor je voorkomt dat het buisje ingedrukt wordt door de knelfitting die buiten om de leiding op diezelfde plek komt.
Het werkt heel praktisch en kost bijna niets. En als je tempo wilt maken en van die grote vingers hebt als ik, dan is het meteen ook een oefening in geduld, want ze zijn best klein.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
rinus

Bericht door rinus »

Peter

Ik ga er van uit dat je zachtkoperen buis 8/6 mm hebt gebruikt, en de verbindingen doormiddel van knelfittingen hebt gemaakt.
Als je nu in deze buis een knelverbinding maakt moet je altijd op de plaats waar je die verbinding maakt een steunbus aanbrengen.
WAAROM: met een knelverbinding knel je een ring om de zachte buis en die ring oefent een bepaalde kracht uit op de buis en hierbij geeft de buis tegendruk, maar doordat die zacht is zal het materiaal als het ware insnoeren en dat gaat door tot er geen tegendruk meer is met als gevolg dat de fitting als het ware los gaat zitten met alle gevolgen vandien.
Door nu in de buis een versteviging aan te brengen geef je een tegen druk die niet insnoert en de verbinding blijft intact. Die steunbusjes kun je kopen bij de goede caravanhandel en kosten ongeveer 50 cent. Tot slot moet je de gasleiding afpersen en dat gaat als volgt.

- Sluit de toestellen aan en doe de toestelkranen dicht en de aansluitkranen open;
- Breng de leidingen en toestellen onder een druk van driemaal de werkdruk maar niet meer dan 150 mbar;
- Neem een wachttijd van 5 minuten in acht;
- De beproevingstijd is 5 minuten. in deze tijd is een drukdaling of drukstijging van 5 mbar toegestaan;
- Dicht zonodig lekkages;
- Ga daarna opnieuw beproeven;
- Sluit de gasfles aan op de installatie, zet de kraan op de fles open. Controleer aale aansluitingen, die niet onder druk beproefd zijn, met een amoniakvrij schuimvormend middel.

Succes en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Rinus,

is die 150mb een wettelijke eis?
Zelf pers ik namelijk altijd af met een bar of 8.
Dit omdat ik het spul ook gasdicht wil hebben als de reduceer er mee kapt.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Peter MERCAMPO

Ha die knelkoppelaars,

Helaas had ik nog nooit van steunbussen gehoord :( , als ik het had geweten, had ik ze zeker gebruikt. Voor de kosten hoef je het in elk geval niet te laten en zou ik het zeker niet hebben gelaten! Goed, de boel zit al een tijdje dicht en ik heb het een aantal keren gecheckt met van dat schuimspul. Nu weet ik ook wat afpersen is, maar heb dat nog nooit gedaan, ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Heb wel een compressor voorhanden maar die levert rustig 5 à 6 bar en ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. 150 mbar is dat 0,15 bar, 0,015 bar of 1,5 bar? en hoe krijg je dat voor elkaar, wat voor apperatuur heb je ervoor nodig? Ga in elk geval van de week kijken of de boel niet lekt want mijn lekkere dieseldame resoneert en trilt zo fijn dat bijna, bijna al mijn dierbaren in slaap sukkelen.
Afbeelding
Behalve deze lieve dame dan, al bijna 14 jaar trouw aan mijn zijde en nog altijd alert en wakker, ook tijdens het rijden!
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
demooiste

Bericht door demooiste »

handig dat mecanoidee,maar is het niet handiger om eerst de wanden te maken en daar de keuken en zo tegenaan te bouwen ,is een stuk makkelijker
Anton

Bericht door Anton »

Hoi gasfitters,

Met die 8 bar (8 kilogram per vierkante centiemeter, om prcies te zijn 1.03 kg/cm) moet je toch mee uitkijken.
Je kunt namelijk het vet wat als smeer middel in de kranen zit er mee uit persen, dan ben je verder van huis.
Ik maak zelf verloopbusjes naar 12 mm koper en soldeer dat vast met 40 / 60 soldeertin.

Voor 150 milibar mag je ook een stuk tuinslang tot anderhalve meter water vullen, zet een streepje en wacht......

Succes!

Groet Anton
Leo schreef:Hoi Rinus,

is die 150mb een wettelijke eis?
Zelf pers ik namelijk altijd af met een bar of 8.
Dit omdat ik het spul ook gasdicht wil hebben als de reduceer er mee kapt.

Afbeelding
Peter MERCAMPO

Ha die Mooiste,

Ik ben niet dè handigste, begin vaak maar en herstel dan weer :? , nooit zo goed in plannen geweest, wel heel veel gepland en in gedachte weer veranderd en weer opnieuw gaan plannen maar uiteindelijk gebeurd er dan ook niet veel :( . Dus dan toch maar weer aan de slag, soms wel frusterend en vaak denkend... stom had ik anders moeten doen. Ik hoop gewoon maar dat ik volgend jaar rond deze tijd voldoende klaar ben om te vertrekken! Ik zag dat je dicht in de buurt woont, vind het altijd nuttig om eens van gedachte te wisselen en te brainstormen.

Groet Peter :wink:
Vandaag is een Kadootje
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Er staat mij vaag iets bij dat je reisplannen had?

Praat ons eens bij!

Groet Anton

Afbeelding
rinus

Bericht door rinus »

Afpersen met 8 Bar is wel erg overdreven, het is niet alleen dat je het vet er uit perst, maar je hebt geluk als je koelkast het nog doet daarna. In de meeste toestellen en zeker de kooktoestellen zitten conische kraanpluggen en die zullen bij die druk zeker openen.
De vraag of het een wettelijke eis is, mijn eerdere verhaal komt uit de ISO 10239 dit is een europesche regelgeving voor gasinstallaties aan boord voor pleziervaartuigen en die wordt voor wat betrefd de dichtheidsbeproeving ook gehanteerd voor caravans en campers.

Peter wil ik adviseren om alsnog steunbussen te monteren, dat kost een paar nieuwe ringen en die zijn los te koop. Een gaslekkage komt altijd ongelegen en soms met vervelende gevolgen.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Weer wat geleerd.:D

Er is bij mij nog nooit iets kapot gegaan, maar ik begrijp uit het commentaar van Anton en Rinus dat ik gewoon geluk gehad heb.

Tjah, dat krijg je met die zeelui he, alles moet grof en geweldadig..:P

Mvg, leo.:D
Peter MERCAMPO

Anton schreef:Hoi Peter,

Er staat mij vaag iets bij dat je reisplannen had?

Praat ons eens bij!

Groet Anton
Zal dat eens doen, maar dat zal ik dan maar in het 'leuterveldje' doen. Houden wij de keukenzaken in dit keukenblok en de reiszaken in het leuterhok! :wink:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO

Ha Rinus,

Nog een paar kleine vraagjes, Ik maak op uit het verhaal dat je die steunbussen in de leiding plaats knelring erover schuift en de boel weer aandraait. Bestaat dan niet de kans dat de steunbus in de leiding schiet en zijn functie verliest? Een aantal koppelingen staan nl vertikaal. Tevens ga ik ervan uit dat op elke plek waar gekneld is, het handig is om deze bussen te monteren dus ook in de mengkraan. Zie ik het zo goed?
Hieronder nog wat plaatjes
Afbeelding

Afbeelding
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
rinus

Bericht door rinus »

Peter

Die steunbusjes zijn er in twee typen, een is een beetje conisch en moet je even aantikken met een hamertje ofzo en de ander is een busje met een randje, ze kunnen nooit ongewild in de buis schieten. Als je dit gaat doen zul je wat moeite hebben om de knelringen er af te krijgen. Mij lukte dat wel eens om met b.v. een steeksleutel van 8 mm achter de ring te zetten en dan los te tikken en daarna even de leiding met een pen van 6 mm te calibreren zodat deze weer mooi rond is. Wat betreft de mengkraan, en daar bedoel je waarschijnlijk een waterkraan mee, is dat afhankelijk van het soort koppeling. Als je klemkoppelingen hebt gebruikt met een rubber ring er in dan is een steunbus niet nodig.
Even wat vakkennis: Een knelverbinding is een verbinding waarbij vervorming optreed van het materiaal, bij een klemverbinding treed er geen vervorming op die zijn altijd voorzien van kunststofringen. Een klemverbinding mag je toepassen bij water en niet bij gas, een knelverbinding is toegestaan bij zowel gas als water.

succes
Rinus
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

rinus schreef:Een klemverbinding mag je toepassen bij water en niet bij gas, een knelverbinding is toegestaan bij zowel gas als water.
Maar de manier waarop een reduceer gemonteerd wordt is toch een klemverbinding Rinus?

rinus

Bericht door rinus »

Leo

In de installatietechniek (want door praat je eigenlijk over) bestaan verschillende verbindingsmethoden. Zoals solderen, lassen, knellen, klemmen en nog wat.
Inmiddels zijn we hier bij 3 methoden terecht gekomen n.l. knellen, klemmen en klemmend.

Enige uitleg hierbij die voor sommige misschien gesneden koek is maar voor andere hopelijk verhelderend.

Een knelverbinding is een verbinding waarbij vervorming van het materiaal optreed en meestal in de vorm van een snijring. Voorbeeld hiervan zijn de bekende knelfittingen van VSH zoals je ze kunt vinden bij een bouwmarkt. De caravanhandel heeft deze in de maat 8/6 mm meestal in voorraad. Een knelverbinding mag je zonder meer toepassen bij half harde koperen bij gas en waterleidingen of stalen buis (de zogenaamde cv buis). Als je zacht koperen buis gebruikt zoals in onze campers moet je zoals ik al eerder schreef een steunbus gebruiken. Halfharde buis koop je op lengte en zacht koperen buis op rol.

Een klemverbinding is een verbinding waarbij geen vervorming van het materiaal optreed en hier wordt de dichting verkregen door middel van een kunststof of rubber ring.
Een voorbeeld hiervan zijn die stopkraantjes die je gebruikt bij een mengkraan met van die verchroomde buisjes.

Een klemmende verbinding is een verbinding met een slangpilaar en daarover een propaanslang, de bekende oranje slang die in principe elke drie jaar dient te vervangen, of de zwarte butaanslang. De oranje slang moet je dan vastzetten met een slangklem.

Nu is het zo dat we eigenlijk van de slangpilaar af willen en zie je in steeds meer zaken slangen liggen met aangeperste koppelingen (in de watersport is dit al jaren verplicht via de ISO NEN 10239) en als je voor veiligheid kiest dan neem je zo'n drukregelaar met een schroefdraad aansluiting en een slang met aangeperste koppelingen, en mocht je de drukregelaar willen vervangen omdat die 10 jaar of ouder is koop dan gelijk een drukregelaar met een afblaasveiligheid.

Ongetwijfeld roep ik weer vragen op maar dan hoor ik ze wel.

Rinus
rinus

Bericht door rinus »

Nog wat foto's van hoe het niet moet
Afbeelding 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door rinus op 04 mar 2008, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Rinus,

bedankt voor de duidelijke uitleg. Daar kunnen er nooit genoeg van zijn op dit forum.:)

De klemverbinding waar ik op doelde is de wartelverbinding tussen fles en reduceer die afgedicht wordt met een kunststof ring.
Zijn daar in de nabije toekomst nog andere systemen voor te verwachten?

Een dienstmededeling: Zou je die foto's ff kleiner willen maken? (Max 800 pix)
Het is nu zo heen en weer scrollen.
Bvd.:)
Peter MERCAMPO

Het is mij inmiddels duidelijk, zal de boel weer loshalen steunbussen halen, nieuwe knelringen halen en de boel weer in elkaar zetten. Effe weer wat moed verzamelen, hopen dat mijn knie snel weer een beetje functioneerd en aan de gang... Jammer dat ik het niet eerder wist maar fijn dat ik het nu weet. Zo krijg je wel handigheid :lol:! Maar liever was ik doorgegaan met de verdere afbouw. Voor wat betreft het verkleinen van foto's: pixresizer invullen en gratis downloaden maar, liep hier ook vaak mee te stoeien maar kreeg deze tip! :mrgreen:
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
rinus

Bericht door rinus »

De wartelverbinding op de fles zal denk ik niet zo snel veranderen.
Plaats reactie