Ik heb een schema gemaakt van een gedeelte van de elektrische installatie in de Lumara 3.
Hoewel het geen elektrotechnisch schema is zoals het officieel hoort te zijn zou ik het leuk vinden als er eens op wordty geschoten, wellicht zijn er fouten in.
m.v.g Rinus
Schieten op het schema
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
- Locatie: Delfgauw
Schieten op het schema
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Schieten op het schema
Hoi Rinus,
Ziet er degelijk doordacht uit. Fouten zitten er niet in, maar ik heb wel een paar opmerkingen/vragen:
- Ter voorkoming van misverstanden kun je de "omvormer" beter "acculader" noemen. Het woord omvormer wordt ook al gebruikt voor inverters (12>230) en spanningomvormers (24>12).
- Een acculader permanent aaangesloten laten kan wel of kan niet, afhankelijk van de uitvoering van de interne elektronica. In sommige gevallen wordt de accu ontladen met een heel klein stroompje als de lader in rust aangesloten blijft. Met een multimeter valt dat wel uit te zoeken (micro-ampères).
- Het scheidingsrelais dat jij stuurt met "contact" kun je beter sturen vanuit het laadstroomcontrolelampje. Nu schakel je de beide accu's parallel op het moment dat je de sleutel omdraait, beter is het de accu's pas aan elkaar te schakelen zodra de dynamo gaat laden. Voor aansluitgegevens, zie: http://sittig.nl/pdf/Diodebrug.pdf .
- Welke zonnepaneelregelaar heeft twee uitgangen voor twee accu's? Je lost dit, en het scheidingsrelais-probleem hierboven, in één klap op door als scheidingsrelais een Cyrix toe te passen i.p.v. het relais. Is wel wat duurder, maar is dan ook weer eenvoudiger te installeren. Werkt twee kanten op, dus zowel vanaf de dynamo als vanaf het zonnepaneel en/of de acculader.
- De acculader met een enkelpolige aan/uit schakelaar ertussen permanent aan de 230 laten hangen spaart weer een set relaiscontacten uit plus een extra relaistje. Als er geen 230 is, laadt-ie toch niet (met inachtneming van het tweede punt).
- Ik neem aan dat de koelkast een compressorkast is?
- Heb jij een 12 V spiraal in je boiler? Dan moet je daar wel een stevige accu voor hebben! Of is het misschien de sturing van een gasboiler?
- Ik zou nog een 50 A (?) zekering opnemen vlak bij de plus van de huishoudaccu. De waarde moet net wat hoger zijn dan de mogelijk totale stroom, dus ook met belaste inverter.
- Ik zou de verlichting spreiden over twee of meer zekeringen. Dan zit je niet helemáál in het donker als er ooit iets mis gaat.
Ziet er degelijk doordacht uit. Fouten zitten er niet in, maar ik heb wel een paar opmerkingen/vragen:
- Ter voorkoming van misverstanden kun je de "omvormer" beter "acculader" noemen. Het woord omvormer wordt ook al gebruikt voor inverters (12>230) en spanningomvormers (24>12).
- Een acculader permanent aaangesloten laten kan wel of kan niet, afhankelijk van de uitvoering van de interne elektronica. In sommige gevallen wordt de accu ontladen met een heel klein stroompje als de lader in rust aangesloten blijft. Met een multimeter valt dat wel uit te zoeken (micro-ampères).
- Het scheidingsrelais dat jij stuurt met "contact" kun je beter sturen vanuit het laadstroomcontrolelampje. Nu schakel je de beide accu's parallel op het moment dat je de sleutel omdraait, beter is het de accu's pas aan elkaar te schakelen zodra de dynamo gaat laden. Voor aansluitgegevens, zie: http://sittig.nl/pdf/Diodebrug.pdf .
- Welke zonnepaneelregelaar heeft twee uitgangen voor twee accu's? Je lost dit, en het scheidingsrelais-probleem hierboven, in één klap op door als scheidingsrelais een Cyrix toe te passen i.p.v. het relais. Is wel wat duurder, maar is dan ook weer eenvoudiger te installeren. Werkt twee kanten op, dus zowel vanaf de dynamo als vanaf het zonnepaneel en/of de acculader.
- De acculader met een enkelpolige aan/uit schakelaar ertussen permanent aan de 230 laten hangen spaart weer een set relaiscontacten uit plus een extra relaistje. Als er geen 230 is, laadt-ie toch niet (met inachtneming van het tweede punt).
- Ik neem aan dat de koelkast een compressorkast is?
- Heb jij een 12 V spiraal in je boiler? Dan moet je daar wel een stevige accu voor hebben! Of is het misschien de sturing van een gasboiler?
- Ik zou nog een 50 A (?) zekering opnemen vlak bij de plus van de huishoudaccu. De waarde moet net wat hoger zijn dan de mogelijk totale stroom, dus ook met belaste inverter.
- Ik zou de verlichting spreiden over twee of meer zekeringen. Dan zit je niet helemáál in het donker als er ooit iets mis gaat.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
- Locatie: Delfgauw
Re: Schieten op het schema
Hallo Ernst
Bedankt voor je opmerkingen, ga ik zeker wat mee doen.
Wat betreft je vragen, de zonnepaneelregelaar is van Votronic en wel een SR 165 Duo digital die ook een uitgang heeft voor de startaccu.
De boiler is een Truma B 10 EL met een 230 volt element die apart wordt geschakeld en niet gaat via de inverter.
De koelkast is een Weaco MDC 110 liter dus inderdaad een compressorkoelkast.
Rinus
Bedankt voor je opmerkingen, ga ik zeker wat mee doen.
Wat betreft je vragen, de zonnepaneelregelaar is van Votronic en wel een SR 165 Duo digital die ook een uitgang heeft voor de startaccu.
De boiler is een Truma B 10 EL met een 230 volt element die apart wordt geschakeld en niet gaat via de inverter.
De koelkast is een Weaco MDC 110 liter dus inderdaad een compressorkoelkast.
Rinus
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41
Re: Schieten op het schema
kort vraagje,
jij hebt waarschijnlijk gewoon een 12V start accu en 12V hh-accu, dus voor jou geld dit probleem eigenlijk niet.
Maar even dubbel checken, kan je het chassis als aarde gebruiken voor zowel het 24V auto-gedeelte als het 12V huishoud gedeelte? of gaat er dan wat mis?
jij hebt waarschijnlijk gewoon een 12V start accu en 12V hh-accu, dus voor jou geld dit probleem eigenlijk niet.
Maar even dubbel checken, kan je het chassis als aarde gebruiken voor zowel het 24V auto-gedeelte als het 12V huishoud gedeelte? of gaat er dan wat mis?
Re: Schieten op het schema
hoi, ik zou 2 230v relais gebruiken, om in een relais de contacten met 230V~ en 12 V= te gebruiken vind ik riskant, verder perfect.
groeten Klaus
groeten Klaus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast