kleppen (algemene interesse)
kleppen (algemene interesse)
Moi allemaal,
Dit is geen vraag die met m'n bus te maken heeft, maar een vraag uit algemene interesse en misschien is er wel iemand die zin heeft om me wijzer te maken.
Ben net begonnen me te verdiepen in autotechniek en lees nu oude boekjes omdat ik immers ook een oude bus heb.
De basis snap ik nu, het verhaal over een viertaktmotor.
Nu vraag ik me alleen af, waarom nieuwere motoren meer kleppen hebben. In m'n (van Ernst geleende) oude boekjes heeft elke cylinder gewoon één inlaatklep en één uitlaatklep.
Wat is het nut van 12 of 16 kleppen in een motor?
Groet,
Sandra
Dit is geen vraag die met m'n bus te maken heeft, maar een vraag uit algemene interesse en misschien is er wel iemand die zin heeft om me wijzer te maken.
Ben net begonnen me te verdiepen in autotechniek en lees nu oude boekjes omdat ik immers ook een oude bus heb.
De basis snap ik nu, het verhaal over een viertaktmotor.
Nu vraag ik me alleen af, waarom nieuwere motoren meer kleppen hebben. In m'n (van Ernst geleende) oude boekjes heeft elke cylinder gewoon één inlaatklep en één uitlaatklep.
Wat is het nut van 12 of 16 kleppen in een motor?
Groet,
Sandra
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17
houd je klep
hoi
hoe meer kleppen hoe groter de opening is. dit is gunstig voor de hoeveelheid lucht die de cilinder inkan en de hoeveelheid uitlaatgas die eruit gaat. en dit is weer goed voor het rendement van de motor. meer vermogen lager brandstofverbruik minder vervuiling
ook kan de lucht en uitlaatgas sneller de cillinder in en uit waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn en dit betekent weer meer vermogen uit een motor van hetzelfde gewicht en grootte
nadeel is natuurlijk de meer ingewikkelde constructie en het lastiger stellen van de kleppen, maar goed alles went
m.vr.gr.
Kees
hoe meer kleppen hoe groter de opening is. dit is gunstig voor de hoeveelheid lucht die de cilinder inkan en de hoeveelheid uitlaatgas die eruit gaat. en dit is weer goed voor het rendement van de motor. meer vermogen lager brandstofverbruik minder vervuiling
ook kan de lucht en uitlaatgas sneller de cillinder in en uit waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn en dit betekent weer meer vermogen uit een motor van hetzelfde gewicht en grootte
nadeel is natuurlijk de meer ingewikkelde constructie en het lastiger stellen van de kleppen, maar goed alles went
m.vr.gr.
Kees
Laatst gewijzigd door 21-GB-69 op 11 mar 2008, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: houdt je klep
Toch nog een vraagje...21-GB-69 schreef:hoe meer kleppen hoe groter de opening is.
Ik zag net vanochtend de in- en uitlaatkleppen van m'n OM314 en die zijn aardig groot (hoorde dat die van een VW-busje zo groot als een euro zijn).
Samen zo groot als de cylinder. Als je meer kleppen hebt, past dat toch niet, of zitten ze dan op een andere plek?
Hi
Even een klein sommetje
neem een cilinder van 6 cm diameter
daar kunnen maximaal 2 circles van een diameter van 3 cm in.
Voor vier is het iets moelijker maar naar wet puzzelen met formules komt het er op neer dat je de diameeter door 2.707 moet delen om de diameter van de vier kleine cirkels in de cirkel van 6 cm te krijgen. Dit betekend dat een vier klepper, een klepdiameter heeft van 2.22 cm
Bereken de oppervalktes
6 cm = 28.3 cm2
3 cm = 7.1 cm2
2.22 = 3.9 cm2
voor de twee klepper krijgt men dan een oppervlakte van
14.2 cm2 totaal
voor de vier klepper
15.4
Als me deze dan vergelijkt wint men 10% aan oppervlakt. is eigenlijk niet veel.
Een turbo doe veel beter zijn werk dan een vier klepper.
En 16 kleppers staan bekent met het maximum koppel in een veel hoger toerental dan bij de acht kleppers je kunt dus veel rustige rijden met een 8 klepper.
1 leuke ding kan ik mij nog herrineren toen ford de 1.8L 16 kleppers in voerde bij de mondeo , de reklame was zoiets als , zuiniger, meer vermogen. Citroen had toen de xantia die had nog een 1.8L 8 klepper
De sprint deed de Xantia sneller hij had een hoger top snelheid en hij verbruikte minder ????? Ohhh maar dat bedoelde ford natuurlijk niet dat je hem mocht vergelijken met een auto uit de zelfde klassen van een ander merk
Bart Keser
Even een klein sommetje
neem een cilinder van 6 cm diameter
daar kunnen maximaal 2 circles van een diameter van 3 cm in.
Voor vier is het iets moelijker maar naar wet puzzelen met formules komt het er op neer dat je de diameeter door 2.707 moet delen om de diameter van de vier kleine cirkels in de cirkel van 6 cm te krijgen. Dit betekend dat een vier klepper, een klepdiameter heeft van 2.22 cm
Bereken de oppervalktes
6 cm = 28.3 cm2
3 cm = 7.1 cm2
2.22 = 3.9 cm2
voor de twee klepper krijgt men dan een oppervlakte van
14.2 cm2 totaal
voor de vier klepper
15.4
Als me deze dan vergelijkt wint men 10% aan oppervlakt. is eigenlijk niet veel.
Een turbo doe veel beter zijn werk dan een vier klepper.
En 16 kleppers staan bekent met het maximum koppel in een veel hoger toerental dan bij de acht kleppers je kunt dus veel rustige rijden met een 8 klepper.
1 leuke ding kan ik mij nog herrineren toen ford de 1.8L 16 kleppers in voerde bij de mondeo , de reklame was zoiets als , zuiniger, meer vermogen. Citroen had toen de xantia die had nog een 1.8L 8 klepper
De sprint deed de Xantia sneller hij had een hoger top snelheid en hij verbruikte minder ????? Ohhh maar dat bedoelde ford natuurlijk niet dat je hem mocht vergelijken met een auto uit de zelfde klassen van een ander merk

Bart Keser
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17
klepperdeklep
voor de fijnen onder ons moeten we in het rekensommetje nog wel de extra klepstang oppervlakken aftrekken en rekening houden met extra contractie factoren maar netto blijft er winst, ook omdat alle hoeken en gaten van de cilinder goed van verse lucht voorzien worden (spoeling).
evengoed een prettige nachtrust gewenst (ook voor mezelf morgen APK keuring)
Kees
evengoed een prettige nachtrust gewenst (ook voor mezelf morgen APK keuring)
Kees
Gelezen. :~)zeerover schreef:Bij het Turbo-hooofdstuk ben ik nog niet, maar duurt niet lang meer.Bart Keser schreef:Een turbo doe veel beter zijn werk dan een vier klepper.
:~)
Weet ik eindelijk wat een turbo is en een intercooler.
Klinkt goed, zo'n turbo-systeem (ik lees op het moment "Vrachtautotechniek" van de VAM).
Volgens mij ben ik ergens op het forum verhalen tegen gekomen van mensen die een turbo op hun OM314 hadden gezet of wilden zetten.
Ik zal eens even zoeken.
Heb jij een turbo, Bart?
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
turbo
Een turbo op een ongeblazen motor als de OM314 is niet echt aan te raden. Een turbo zorgt voor een hogere druk en de OM314 is niet gemaakt om deze hogere druk te kunnen verwerken.
Dik Kapteijn uit Bodegraven heeft destijds een 508 van een turbo voorzien maar hij was er achteraf niet heel erg tevreden over.
Maar hij kan het beste zelf uitleggen waarom niet.
Groet,
Arnold
Dik Kapteijn uit Bodegraven heeft destijds een 508 van een turbo voorzien maar hij was er achteraf niet heel erg tevreden over.
Maar hij kan het beste zelf uitleggen waarom niet.
Groet,
Arnold
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten