Plank gas

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Plank gas

Bericht door Hugo »

Vandaag heb ik iets ontdekt.
Ik had al een tijd de indruk dat vol gas niet vol gas was.
Bij plank gas, als ik dan een harde trap gaf liep hij wat harder.
Inderdaad, als je plank gas geeft heeft hij bij mij 2!!!! blokkeringspunten, de (verstopte) as achter het gaspedaal en bij de brandstofpomp.
Nu zat hij onder het gaspedaal tegen de bodem (zelfs in de bodem) en zit hij dan net niet tegen het stootnokje.
Nu heb ik hem anders afgesteld en hij loopt wat harder.
Groet Hugo
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plank gas

Bericht door Frank.fjph »

KOmt me bekend voor..... het stelboutje zit voor onder de motorkap en zorgtvoor het klemmen van de hevel op de as.

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Plank gas

Bericht door winand »

Klinkt bekend, mijn plankgas is ook niet plankgas.
Ik heb me er overigens nooi zo heel erg druk over gemaakt. Ik kan zo wel 'plankgas' rijden zonder dat mijn motor er teveel van gaat lijden.. Op dit moment gaat mijn bus 85km/h max (wb 3,50 verhoogd + dakrek met koffer)
Door een extra harde trap gaat ie niet nog harder, echter, als ik de motorkist open heb kan ik wel met ingetrapt gaspedaal het gasstangetje nog iets verder duwen. Ik weet niet of dit eenvoudig af te stellen is, lijkt misschien van wel, maar denk dat als ik em harder aan het lopen krijg, dat ie dan niet meer terug naar stationair wil zakken?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Plank gas

Bericht door Leo »

winand schreef: maar denk dat als ik em harder aan het lopen krijg, dat ie dan niet meer terug naar stationair wil zakken?
Daar is je stationairknop voor.
Steek je hoofd maar eens in die motorruimte en verdraai je stationairknop, dan kun je zien hoe dat zit.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Plank gas

Bericht door winand »

Het mechaniek van de stationairknop is me bekend.
Ik bedoelde eigenlijk het volgende: Als ik de veer aan de gasstang losser zet, kan ik het gas (waarschijnlijk) wel helemaal intrappen, maar dan heeft de veer geen kracht meer om de gaststang helemaal terug te trekken naar de 0-positie. Is de veer zijn veerkracht kwijt of kan ik beter afstellen door ergens(?) aan de stangetjes zelf te draaien?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Plank gas

Bericht door Leo »

Wat je nu zegt klopt niet Winand.
Dat veertje kan nooit zo sterk zijn dat ie de hele handel tegenhoudt.
Dus toch maar even met het hoofd onder de motorkap en even kijken of er geen aanslag onder je gaspedaal zit.

Is dus een kwestie van stangetjes stellen.

Maar het is ook heel goed mogelijk dat je regulateur is afgesteld op het toerental van die 85 km/uur.
Als je bij die snelheid de koppeling intrapt terwijl je het gas er op houdt, vliegt dan het toerental omhoog?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Plank gas

Bericht door Anton »

Hoi,

Bij mijn 608 kon ik niet harder dan 90 km/h.
Wat bleek: het asje wat in de doorvoer zit op de stang naar de brandstofpomp en het gaspedaal aan de andere kant zat los .
Dit was uitgeleuterd, ik heb het aan beide zijden op gelast en weer pas geveild nu loopt zowaar 100 km/h, kan dus weer volgas geven.

Dan ter uwer informatie: er schijnen twee types gas pedaal te bestaan!


Gas ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plank gas

Bericht door Frank.fjph »

Anton,

Ikheb ook zo'n asje, dacht dat ik het met los maken,verdraaien en boutje vast k0n oplossen, maar snap nu dat het niet lang stand hield, moet dus aan het lassen.... :(
frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Plank gas

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Ik wens je succes met het las en vijlwerk, hij zal straks dus echt iets harder lopen!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Plank gas

Bericht door Leo »

Het asje van de F40 is ook van goud zo langzamerhand..
Heb het kreng toendertijd ook moeten oplassen en vijlen. :?
En nieuwe busjes enz enz...

Leuk hé zo'n brok antiek?? :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Plank gas

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Ik leef met je mee, maar daarna heb je het ook weer voorelkaar !
Het is wel een klusje wat even tijd kost.
Eigenlijk is het een constructie Mercedes onwaardig.....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plank gas

Bericht door Frank.fjph »

IK zie het al,............wordt weer meer werk als ik eerst dacht.

Eigenlijk niets nieuws dus.... :lol: :cry:

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Plank gas

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Met Pasen is het toch slecht weer kun je dat mooi even doen,toch?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plank gas

Bericht door Frank.fjph »

Helaas, verjaardag vieren, naar housewarming-party en in de sneeuw klooien is ook niet mijn grootste hobby.... :lol: , maar bij het vakantirklaar maken in mei lijkt me meer, de voorjaarsvakanties rij ik wel wat rustiger,is toch niet zo ver.. :lol:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Plank gas

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

En gelijk heb je!
In mijn jonge jaren was ik ook wat driester dan nu, ging ik wel met min 10 op de grond een uitlaatje vervangen, en dat was koud man!
Nu wacht ik op beter weer of laat het ff doen bij zo'n pitstopper.

House ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
looland
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2011, 22:16

Re: Plank gas

Bericht door looland »

Even wat nieuw leven in deze vraag. Ook mijn plak gas is /was geen plank gas .... het hendeltje aan brandstofpomp liep tegen een bout op het blok aan. (mb 508 ambulance / OM314)

Dit wat bijgeslepen, en heb zo ongeveer 5mm meer slag in de hendel, en proefritje gemaakt, zo weer 5 km p/u er bij ( 93 ongeveer ).

Nu wil ik ook nog de aanslagbout wat bijstellen ( aanslag gashendel op de brandstofpomp). maar daar kan je heeeel slecht bij . Het is een ronde gladde schroef, zit ook een kunstof hoesje over de draad eronder. en er zit ook een gaatje overdwars in de kop van deze stelschroef.

Daar al een beetje aan zitten prutsen met spijkertje en punttang, maar helaas geen beweging in te krijgen.

Iemand een idee hoe deze schroef te stellen ?
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Plank gas

Bericht door Hugo »

Niet aankomen!
looland
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2011, 22:16

Re: Plank gas

Bericht door looland »

Kan er altijd slecht van afblijven...... :up:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten