Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Hallo medecamperaars, ik heb mijn webasto uitgebouwd :D (dacht dat het een gigantische klus zou zijn, echter 15 minuten was genoeg, jaja op normale wijze dus zonder sloophamer) omdat hij gerepareerd moet worden. Hij slaat na opstart direct in de uitloopstand, waarschijnlijk de vlamsensor of zo iets vuil of kapot. Dit weekend start ik met rijden naar Nederland en neem hem dus mee om een adres te vinden die hem voor mij in orde kan maken.
Goed na dat dit is geregeld wil ik hem gaan gebruiken als hoofdverwarming, we spreken over de webasto DBW2010 die tevens de motorsysteem verwarmd. In de laadruimte zat toen ik de auto kocht 1 radiateurtje met daarop een fan, echter denk dat dit niet voldoende is om de hele camper te verwarmen, nu hoor ik dat er ook gewoon radiatoren op aan gesloten kan worden, echter ik heb geen ruimte om deze op te hangen, dus waarschijnlijk voor mij geen optie. Nu heb ik zelf het volgende idee: i.p.v. dat kleine radiateurtje die er nu inzit plaats ik een langere konvektor (van b.v. een Alde systeem) van circa 160 cm lang. Om deze konvektor bouw ik een metalen kap die de warmte geleid naar een truma-ventilator die vervolgens via de bekende truma luchtverdeelslangen de warmte verdeeld over de camper.
Indien nodig kan ik ook nog een 2de konvektor van circa 1 meter in de bank plaatsen zodat daar ook wat warmte via de wand gecreeerd wordt. Tevens wil ik op de aan en uitknop een thermostaat plaatsen. Zou dit zo kunnen werken of is het idee puinhoop? Zou deze konvektoren toereikend zijn ?
Met vriendelijke groet,
Gerard
Goed na dat dit is geregeld wil ik hem gaan gebruiken als hoofdverwarming, we spreken over de webasto DBW2010 die tevens de motorsysteem verwarmd. In de laadruimte zat toen ik de auto kocht 1 radiateurtje met daarop een fan, echter denk dat dit niet voldoende is om de hele camper te verwarmen, nu hoor ik dat er ook gewoon radiatoren op aan gesloten kan worden, echter ik heb geen ruimte om deze op te hangen, dus waarschijnlijk voor mij geen optie. Nu heb ik zelf het volgende idee: i.p.v. dat kleine radiateurtje die er nu inzit plaats ik een langere konvektor (van b.v. een Alde systeem) van circa 160 cm lang. Om deze konvektor bouw ik een metalen kap die de warmte geleid naar een truma-ventilator die vervolgens via de bekende truma luchtverdeelslangen de warmte verdeeld over de camper.
Indien nodig kan ik ook nog een 2de konvektor van circa 1 meter in de bank plaatsen zodat daar ook wat warmte via de wand gecreeerd wordt. Tevens wil ik op de aan en uitknop een thermostaat plaatsen. Zou dit zo kunnen werken of is het idee puinhoop? Zou deze konvektoren toereikend zijn ?
Met vriendelijke groet,
Gerard
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Hoi Gerard.
Dat kan goedkoper, kleiner, eenvoudiger en lichter.
Haal bij de sloop een auto-radiateur van de afmetingen die jij kwijt kunt en maak 'm van binnen en buiten goed schoon.
De capaciteit van een autoradiateur moet je niet onderschatten.
Zo lijkt bv de radiateur van een kleine Suzuki helemaal niks, maar het ding heeft wel een capaciteit van 20kw wanneer je de originele ventilator erachter plaatst.
Nou tocht je natuurlijk uit je sokken met zo'n fan, maar Ernst weet vast wel 1 of andere schakeling dat je hem langzamer kunt laten draaien.
Of natuurlijk gewoon je Trauma-ventilatoren gebruiken op de manier zoals je beschreven hebt.
My two cents,
mvg, Leo.:D
Dat kan goedkoper, kleiner, eenvoudiger en lichter.
Haal bij de sloop een auto-radiateur van de afmetingen die jij kwijt kunt en maak 'm van binnen en buiten goed schoon.
De capaciteit van een autoradiateur moet je niet onderschatten.
Zo lijkt bv de radiateur van een kleine Suzuki helemaal niks, maar het ding heeft wel een capaciteit van 20kw wanneer je de originele ventilator erachter plaatst.
Nou tocht je natuurlijk uit je sokken met zo'n fan, maar Ernst weet vast wel 1 of andere schakeling dat je hem langzamer kunt laten draaien.
Of natuurlijk gewoon je Trauma-ventilatoren gebruiken op de manier zoals je beschreven hebt.
My two cents,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Whaaa, Leo bedankt voor de tip
Nog een andere vraag (hoop niet dat het idioot overkomt) kan ik zo'n auto radiateur ook gewoon plat plaatsen i.v.m. de ruimte (onder het bed) want dan zou ik gelijk een grotere ook kunnen plaatsen. Want hoe groter hoe langer deze warm blijft dus des te langer duurt het voordat de kachel weer opstart door de thermostaat, begrijp ik het goed? Nog een vraag, deze kachel staat ook op het motordeel, gaat dit niet ten nadele van de koeling van de motor ? bedoel dat ie te koud blijft ?
groeten,
Gerard

Nog een andere vraag (hoop niet dat het idioot overkomt) kan ik zo'n auto radiateur ook gewoon plat plaatsen i.v.m. de ruimte (onder het bed) want dan zou ik gelijk een grotere ook kunnen plaatsen. Want hoe groter hoe langer deze warm blijft dus des te langer duurt het voordat de kachel weer opstart door de thermostaat, begrijp ik het goed? Nog een vraag, deze kachel staat ook op het motordeel, gaat dit niet ten nadele van de koeling van de motor ? bedoel dat ie te koud blijft ?
groeten,
Gerard
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Nog even een vraagje, weet iemand een goed adres om mijn webasto te laten repareren ?
het probleem is dat ik ongeveer 3 dagen in Nederland ben en dan weer terug naar huis, dus zoek een adres waar ik niet alleen goed maar ook snel geholpen kan worden, waar in NL maakt niet zo uit, wil er best een stukje voor rijden. Het probleem is dat ie na het starten direct in de "uitloopstand" slaat, dus waarschijnlijk de vlamsensor (of zoiets) kapot of vuil, durf hem zelf niet open te maken, ben bang dat ik meer verziekt dan goed doe. :oops:
alvast bedankt voor de reacties
Groeten,
Gerard
het probleem is dat ik ongeveer 3 dagen in Nederland ben en dan weer terug naar huis, dus zoek een adres waar ik niet alleen goed maar ook snel geholpen kan worden, waar in NL maakt niet zo uit, wil er best een stukje voor rijden. Het probleem is dat ie na het starten direct in de "uitloopstand" slaat, dus waarschijnlijk de vlamsensor (of zoiets) kapot of vuil, durf hem zelf niet open te maken, ben bang dat ik meer verziekt dan goed doe. :oops:
alvast bedankt voor de reacties
Groeten,
Gerard
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Plat kan bijna, je moet hem een klein beetje schuin zetten zodat hij zichzelf ontlucht.
Ook de veer in de radiatordop even sterker maken zodat de overdukbeveiliging van je kachel-radiator niet eerder open gaat dan de beveiliging van de motor-radiator.
Het zal even langer duren voordat de motor op temp is, alleen al vanwege de waterinhoud.
Maar verder voorzie ik geen probleem omdat de motorradiator pas gaat werken wanneer de thermostaat open gaat. En dan zweet jij de tent al uit.. 8)
Neem slangen/leidingen van voldoende dikte, want de weerstand loopt nogal op als je te dunne gebruikt. En dan doettie ut nie. 8)
Zweet ze :P ,
mvg, Leo.:D
Ook de veer in de radiatordop even sterker maken zodat de overdukbeveiliging van je kachel-radiator niet eerder open gaat dan de beveiliging van de motor-radiator.
Het zal even langer duren voordat de motor op temp is, alleen al vanwege de waterinhoud.
Maar verder voorzie ik geen probleem omdat de motorradiator pas gaat werken wanneer de thermostaat open gaat. En dan zweet jij de tent al uit.. 8)
Neem slangen/leidingen van voldoende dikte, want de weerstand loopt nogal op als je te dunne gebruikt. En dan doettie ut nie. 8)
Zweet ze :P ,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Hoi,
Ik had in mijn schip zo'n ding als cv ketel, en dat werkte (met radiatoren) best wel goed.
Nu wat dat niet aan springen betreft, zou ik hem eens open maken.
Als het goed is heb je er afstelgereedschap bij om de elektroden af testellen, dat zijn die twee gebogen draadjes.
Het afstelgereedschap komt op de moer aan de binnenkant.
Als ie toch open geklapt is neem dan een staalborstel met een rij "haar".
Haal de trechter er uit en ga met de staalborstel door de ribben aan de binnekant.
Nu je toch bezig ben zie je een "ding" waar twee draadjes af komen dat is de lichtcensor niet meer dan een LDR, die moet goed schoon zijn.
Laat de ketel niet droog proefdraaien, anders gaat de temparatuurzekering stuk en kan alleen maar vervangen worden.
Dan kun je nog even dat ding waar de brandstof uit komt even los halen en doorblazen.
Het nosseltje dat er in zit moet vrij kunnen bwegen ook als ie weer in elkaar zit, dit zorgt er voor dat de vlam niet op een punt staat te branden.
Daarm zitten die groefjes erin om 'm te laten draaien.
Wat ook wel eens voorkomt is dat de contacten waar de blokstekkers op zitten op het regelkastje, los zijn gaan zitten.
Dan dat ding voorzichtig los peuteren en alles even goed doorsolderen.
Succes!
Groet Anton
Ik had in mijn schip zo'n ding als cv ketel, en dat werkte (met radiatoren) best wel goed.
Nu wat dat niet aan springen betreft, zou ik hem eens open maken.
Als het goed is heb je er afstelgereedschap bij om de elektroden af testellen, dat zijn die twee gebogen draadjes.
Het afstelgereedschap komt op de moer aan de binnenkant.
Als ie toch open geklapt is neem dan een staalborstel met een rij "haar".
Haal de trechter er uit en ga met de staalborstel door de ribben aan de binnekant.
Nu je toch bezig ben zie je een "ding" waar twee draadjes af komen dat is de lichtcensor niet meer dan een LDR, die moet goed schoon zijn.
Laat de ketel niet droog proefdraaien, anders gaat de temparatuurzekering stuk en kan alleen maar vervangen worden.
Dan kun je nog even dat ding waar de brandstof uit komt even los halen en doorblazen.
Het nosseltje dat er in zit moet vrij kunnen bwegen ook als ie weer in elkaar zit, dit zorgt er voor dat de vlam niet op een punt staat te branden.
Daarm zitten die groefjes erin om 'm te laten draaien.
Wat ook wel eens voorkomt is dat de contacten waar de blokstekkers op zitten op het regelkastje, los zijn gaan zitten.
Dan dat ding voorzichtig los peuteren en alles even goed doorsolderen.
Succes!
Groet Anton
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Hallo Gerard,
Het is misschien een dooddoener maar gebruik even de zoekfunctie op " Webasto" .
Er is veel over geschreven en er komen ook nu en dan adressen voorbij!
Joop
Het is misschien een dooddoener maar gebruik even de zoekfunctie op " Webasto" .
Er is veel over geschreven en er komen ook nu en dan adressen voorbij!
Joop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Nog even een paar ervaringsfeiten:
- mijn 2010 sloeg niet aan omdat het nozzletje een straaltje pieste i.p.v. een wolkje. Na vervanging door een nieuwe nozzle (€ 14?) liep-ie weer als een tierelier (nadat het systeem op spectaculaire wijze de onverbrande diesel had verdampt).
- je kunt de ontsteking (bobine en elektroden pas testen als je de LDR afplakt (b.v. met een stukje zwart isolatieband).
- op http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html vind je alle manuals die je mogelijkerwijs nodig hebt.
- via eBay zijn er in Duitsland vaak regelkastjes te koop. Maar meestal is dat niet nodig.
Goede reis en suces!
- mijn 2010 sloeg niet aan omdat het nozzletje een straaltje pieste i.p.v. een wolkje. Na vervanging door een nieuwe nozzle (€ 14?) liep-ie weer als een tierelier (nadat het systeem op spectaculaire wijze de onverbrande diesel had verdampt).
- je kunt de ontsteking (bobine en elektroden pas testen als je de LDR afplakt (b.v. met een stukje zwart isolatieband).
- op http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html vind je alle manuals die je mogelijkerwijs nodig hebt.
- via eBay zijn er in Duitsland vaak regelkastjes te koop. Maar meestal is dat niet nodig.
Goede reis en suces!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Mijn Eberspaecher Hydronic liep niet door en ging in storing omdat het pompje niet voldoende circuleerde. De kachel kon zijn warmte daardoor niet kwijt. Pompje op een andere (logischere) plaats gemonteerd en het probleem was ook opgelost.
Zo zie je maar. Het kan een kleinigheidje zijn.
Dennis
Zo zie je maar. Het kan een kleinigheidje zijn.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Ook ik had problemen met de webasto 2010. De pomp draaide, er kwam diesel, hij vonkte en dat was dat. Het hele ding uit elkaar en niets kunnen vinden. Het bleek uiteindelijk door de zekering te komen die een slecht contact had, waardoor de webasto niet wilde branden. Contacten schoongemaakt, spuiten met contactspray, een nieuwe zekering en . . een lekkere warme bus!
Toen ie het weer deed kwam er een rookgordijn, dat geloof je niet . .
Toen ie het weer deed kwam er een rookgordijn, dat geloof je niet . .

-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
standkacheltjes zonder warmte en wel rook zijn in het theater ook bekend als rook generatoren. erg veel rook van erg weinig paraffine , dat kan ook met diesel ....... vandaar de rookontwikkeling :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Hoe benut ik mijn webasto optimaal?
Ik heb met mijn 2010 verschillende malen Duitse Middeleeuwse binnensteden uitgerookt. Zes keer uit en aan zetten voordat-ie eindelijk ontstak was toen heel normaal. En dan de eerste vijf minuten een waanzinnige witte rookwolk verspreidde! Dat was bij elkaar drie theelepeltjes onverbrande mazout die verdampte. Ook wel eens een Noordhollands vissershaventje onzichtbaar gemaakt. Vraag maar aan Leo :mrgreen:
Na een aantal malen demonteren en weer monteren, alles testen (LDR afplakken!!!) nog steeds niet beter. Toen een nieuw nozzletje (€ 14) eringedraaid en... sinds dat moment loopt-ie als nieuw! Het was dus gewoon het kegeltje dat te veel een straaltje was en te weinig een wolkje. Knop om en binnen een minuut spint-ie als een tevreden kater.
Ik heb trouwens een apart tankje met 25 l rode diesel in de woonruimte, speciaal voor aggregaat en kachel. Scheelt in Vlaanderen toch nog steeds ca. € 0.30 per liter! En onder ons bed vriest 't nooit, zover ik weet.
Na een aantal malen demonteren en weer monteren, alles testen (LDR afplakken!!!) nog steeds niet beter. Toen een nieuw nozzletje (€ 14) eringedraaid en... sinds dat moment loopt-ie als nieuw! Het was dus gewoon het kegeltje dat te veel een straaltje was en te weinig een wolkje. Knop om en binnen een minuut spint-ie als een tevreden kater.
Ik heb trouwens een apart tankje met 25 l rode diesel in de woonruimte, speciaal voor aggregaat en kachel. Scheelt in Vlaanderen toch nog steeds ca. € 0.30 per liter! En onder ons bed vriest 't nooit, zover ik weet.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten