Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
BT-BS-31

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Ernst, sorry ik denk dat ik me niet duidelijk uitdruk, ik heb nog geen wisseldinges of toestand hoe dat ook heette moge. Vrijdagochtend sta ik dapper met mijn webastootje onder m'n arm bij een servicebedrijf op de stoep voor reparatie of onderhoud (weet niet hoe ernstig de ellende is), als de webasto het doet gaan we een plan smeden om dit kacheltje eens ten volle te gaan benutten. Ik hoorde dat als ik er een wisseldinges (sorry ben de naam kwijt) bij zet kan ik er ook een boiler opzetten. Ajjaaaaa nu herinner ik het weer een "warmtewisselaar" . Nou dat vind ik wel heel super klinken, bijna alles op diesel ????
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Aha... een warmtewisselaar :lol: Ik had het kunnen weten... Heb zelf ook m'n hele verwarming en warmwatervoorziening op diesel.

BTW Houd je er wel rekening mee dat een standkachel behalve diesel ook electronen eet? Ik dacht dat mijn DBW2010 (24 V) ongeveer 4 A continu trekt. En de heaters ook nog zo'n 1 A per stuk (bij hoge snelheid).
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Ernst, maar via een thermostaat staat ie toch niet constant te loeien? Of begrijp ik het niet goed? Okay, morgenochtend sta ik bij de reparateur, we gaan zien !!!
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Admin schreef:BTW Houd je er wel rekening mee dat een standkachel behalve diesel ook electronen eet? Ik dacht dat mijn DBW2010 (24 V) ongeveer 4 A continu trekt. En de heaters ook nog zo'n 1 A per stuk (bij hoge snelheid).

Is een dampgastank niet eens zo een slechte optie om op te stoken en te koken, weet alleen niet wat de aanjager (12v) van mijn kachel trekt. Wil mij tzt nog eens in zo een multimeter gaan verdiepen, krijg ik wellicht ook nog een beetje sjoegen van electra.

Vandaag ook nog de poten onder mijn lijf vandaan gelopen, heb de overblijf kinderen tijdens de pauze op de 5 ritmes laten dansen, erg leuk! Moest wel de zooi opbouwen en weer afbreken, en dat voor drie kwarier. Maar belofte maakt schuld, het was een leuke happening en de kinderen hadden schik :D

Eind van de dag voelde ik ook weer waar mijn knie zat :?
Vandaag is een Kadootje
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

@Gerard
Je hebt gelijk. Maar als ik 's morgens vroeg met één arm onder het dekbed vandaan via de schakelaar naast ons bed de Webasto inschakel, brandt-ie toch wel het eerste uur constant om de binnenruimte van 5 op 20° te krijgen. (Bijkomend voordeel is dat de 80 l water in de boiler dan ook op 80° C is.) Daarna gaat de thermostaat keurig regelen tussen de 19° en 21°, met een natte vinger schat ik een duty cycle van ongeveer 50 %.

@Peter
LPG is helemaal zo gek nog niet! Maar er zijn landen waar je het niet kunt of mag tanken. En dieselbrandstof heb je overal! Het hangt dus erg met je reisbestemmingen samen.
Groeten,

Ernst / Admin

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Waarom laat je dat ding s'nachts niet gewoon branden Ernst? :shock:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Tsja... vermoedelijk om dezelfde reden waarom ik met het raam open slaap. :idea:
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb dus beide. Een truma 3002 op gas zonder ringverwarming.(250 euro nieuw) (we waren zeer tevreden over de kachel in onze oude bus).

En de standkachel op diesel voor het geval we geen gas hebben, die defect is of voor als het stervens koud is te laten bollen in de bergruimte en de cabine.

De Eberspaecher verbruikt ergens rond de 1.5A op vol vermogen (40 Watt, 4KW) de Truma niets.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Mijn webasto is helaas overleden :evil: :evil: :evil:
Was vanochtend hier in de buurt van Rotterdam bij een reparateur :cry:
probleem1: de bobine is kapot, hij doet het even en dan slaat de zekering eruit
probleem2: de drukventiel is kapot, hij levert niet de goede druk
probleem3: de lagers van de motor zijn kapot, ze gieren, waarschijnlijk volgens deze man roest doordat de kachel waarschijnlijk nooit of heel weinig gebruikt, dus ....................
reparatiekosten circa 700 euro ............ dus het bouwplan wordt weer aangepast aan een truma kachel en boiler op gas :roll:

In ieder geval wil ik wel een ieder die er energie in heeft gestoken om op mijn vragen te antwoorden hartelijk danken.
jooph

Bericht door jooph »

Hallo Gerard,

Dat is jammer van de Webasto!

Tweedehands zijn ze voor de helft van de reparatiekosten wel te koop, dacht ik!
(vaak weinig gebruikt en ook wel met garantie volgens mij)

Welke lagers zouden versleten zijn van de kachel???

Joop
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat is inderdaadf jammer van die kachel!
Maar ik dacht dat zowel de waterpomp als de oliepomp uitgevoerd waren met bronsen glijlagertjes?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Anton,

ik weet het niet. Het giert wel maar hoe ofwat ? Wat me wel een beetje opviel bij dit adres was dat de reparateur wel toevallig direct een "aanbiedinkje" had liggen voor zo'n 750 euro.
Ik heb helaas geen tijd meer om naar een andere zaak te gaan om even die mening te horen, moet maandag weer starten met de terugreis naar huis. Zal nu wel een gasgebeuren gaan worden, zonde net als de bus 26 jaar oud! Was toch maar mooi geweest als het na die tijd nog steeds perfect werkte en te gebruiken was, het hoort gewoon bij de bus.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

En de onkosten waren 700.00 en voor 50 eri's meer een andere?
Komt niet fijn over.
Maar als je in je reisgebied goed aan gas kunt komen is daar niets mis mee EN het is niet zo storingsgevoelig!

Succes en goede terugreis!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gisteren met vaders aan het prutsen geweest... remmerij is weer voor elkaar, remt goed en was goed af te stellen!
Omdat we zo snel klaar waren, ook gelijk maar de gereviverfde brandstofpomp + verstuivers erop gezet, da's nog een heel gepruts... in 't boekkie staat: 1e cylinder.. bla.bla.. dan vliegwiel in stand PO... dan begin de lol pas. Want er zit op het koppelingshuis een pijltje dat naar het merkteken moet wijzen. Je ligt daar bijna met je neus in, en bij de meeste mensen werken de oogjes pas goed op wat grotere afstand en als je dan wat heen en weer schuift zit ie er al weer naast. Lampje op je kop, dat dus precies voor je ogen zit grrrrrrr en dan druppelt er ook af en toe nog wat versnellingsbak olie in je snuit. En vergeet dat heerlijke windje van gister niet dat zoveel mogelijk stof ik je ogen en kop probeert te blazen.
Weet gelijk waarom die vader van me in de cabine bleef en de motor ronddraaide en 'cylinder 1 door de vuldop in de gaten moest houden' haha ;) Slechte ogen, jaja! :mrgreen:
Nou ja, pomp eraf, andere pomp erop. Weer zoiets leuks, de merktekens zitten aan de binnekanten van de tandwielen, en wat gebeurt er als je die pomp voor het gat houdt... sja, dan zie je die dus niet meer. Hmmm, vader had al vaker met dat bijltje gehakt, dus typp-ex erbij en dat halve tandwiel wit geklodderd en via een serviceluikje aan de voorkant kun je dan net in een onmogelijke houding een witte massa zien. Ehh, pa, ik hou die pomp wel vast, kijk jij effe of ie op de goeie plaats valt???

Vervolgens weer gezellig onder de wagen kruipen om het vliegwiel op FB te zetten met datzelfde schele pijltje en dan de pomp via de fijnverstelling op tijd zetten -dat kun je zittend redden, met je kop in het spatbord kijk je precies tussen de chassisbalk en de cabine vloer. Hmmm, toch nog een beetje over nagedacht. :mrgreen:
Dus ik schuiven, vaders kijken, moest goed staan zo. Maar ja, toen ging ik nog eens kijken, en ik ben iets langer en kijk dus vanuit een wat ander perspectief en toen stond ie er net weer naast! :shocked: :mrgreen:
Uiteindelijk met wat prutsen en frutsen, de boel in elkaar, starten en testen maar! Sja, sleutels kwijt... die bleken ergens onder de berg gereedschap en mattentroep te liggen, leuk, zo'n opgeruimde werkplek! Eén voordeel: het regende gister in elk geval niet.

Maar lopen doet ie nog niet helemaal lekker, hij lijkt wel heel erg sloom, dus misschien toch een kwestie van ander perspectief! ;) Van de week nog maar weer ff verder.

Groeten Jeroen

PS nee, nu weet ik het zeker! Geen moderner busje voorlopig. Heb me gisteren heerlijk geamuseerd en weer veel geleerd en gedaan, stel je voor, een modernere auto waarbij je alleen af en toe een lampie hoeft te vervangen en die het altijd doet?!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

... moderner busje ... die het altijd doet
Als er tenminste geen bitje is omgevallen!

Maar verder een mooi (en helaas ook herkenbaar) verhaal.
Groeten,

Ernst / Admin

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Prachtig verhaal Jeroen! :D :D

Ennueuu, de volgende keer een spiegeltje gebruiken om dat kromme pijltje in de gaten te houden?
Tis maar een ideetje.. :roll:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vandaag? Waar komt dat water vandaan? De hele bijkeuken een waterballet. Drip, drip, drip... Het overdrukventiel van de CV was kennelijk aan het eind van zijn technische levensduur :(

Emmertje eronder en vanmiddag naar de Brico voor een nieuwe.

Besloten de vervanging te doen met een duim op het gat, liever dan de hele installatie aftappen. Da's zo'n gedoe! Sylvia en ik om de beurt, ik demonteren en opnieuw met pakking inpakken, terwijl zij even het water tegenhield. Je snapt het al: het water stroomde zowel bij haar als bij mij langs de onderarmen, bovenarmen, door de oksels, langs de romp en langs de benen tot in de schoenen. Sop, sop sop :evil:
Maar de installatie staat inmiddels weer op 2 bar, de radiatoren zijn weer warm en in de keuken hangt m'n fleece'je te drogen.

Zo zie je maar weer: je hebt helemaal geen camper nodig om je te vermaken!
Groeten,

Ernst / Admin

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Oh jee, heb wel eens een verstopte wasmachineafvoer bij de buren gehad waardoor bij mij het stucwerk van de muren bladderde... was ook niet zo fijn, tot bleek dat dat onder mijn verzekering viel en ik geen poot hoefde uit te steken om het te repareren! Ook wel eens leuk.
---------------------------------

Gisteravond nog ff met vaders aan de kamper geknutseld en het lijkt het allemaal wel weer te doen, zeg maar. Pomp stond veel te laat... oorzaak, stofogen, technische onkunde, schele pijltjes en een prutsende vader en zoon. :mrgreen:

Hoofdoorzaak was echter dat de Feinzeiger op het koppelingshuis een beetje verbogen was en dus een beetje te veel naar 1 kant wees. Een spiegel had ik niet, maar gisteren geleerd dat de kaasschaaf uit de bestekbak van de camper (mits goed afgewassen) ook als zodanig dienst kan doen. Het kromme-pijlen-gedoe opgelost door de zijkant van de kaasschaaf over het hart van waar de pijl aan het huis vast zit te houden, en dan het FB-streepje daar precies op te laten staan. En ook geleerd, eerst even doordraaien en dan weer terug, ivm speling in de distributie -leuk, dat die Duitsers dat pas op het laatst in het werkplaatsboek zetten! ;) Nog een keer gedaan, je wordt er op een gegeven moment handig in, zowel in het afstellen als het onder de wagen kruipen, en daarna de fijnafstelling van de pomp nagelopen en beetje bijgesteld. Oh ja, en waarom lukt het ons iedere keer weer om precies de laagste plek op te zoeken, zodat er altijd water en prut onder het bussie ligt?

Liep meteen 200% beter (gek he?), maar rookt bij flink gas nog zwarter als een brandende Irakese oliebron, wat dan wel weer vreemd is. Het nieuwe brandstoffilter laat in elk geval wel genoeg brandstof door, en die buxussen die erachter staan zijn waarschijnlijk over 2 maanden 4 meter hoog van al die extra voedingsstoffen. :mrgreen: Als je hem langzamer op toeren laat komen, rookt ie weer niet. Hmmm, toch nog een verbeterpuntje. Gisteren een rondje gereden, mijn vader althans, en hoewel die meestal maar 100-110 op de snelweg rijdt met z'n Peugeotje, vond ie de nieuwe topsnelheid van de Hanomag toch niet zo'n succes -70, max 75. In z'n 4 reed ie vol gas altijd 55-60 en nu krap aan 50. Zou dat revisiebedrijf afstelwaardes van een trekker (2600 ofzo toeren) in plaats van een bestelwagen (3400 toeren max) genomen hebben? 't Is net of ie niet aan het maximum toerental komt.

Weer wat huiswerk, één voordeel, het treffen komend weekend is vlakbij, dus we kunnen altijd nog duwen (hmmm) of de trekker ervoor zetten! (minder hmmmm)

Gelukkig ook mazzel: de remmen hadden we zo even prutserdepruts afgesteld en geheel tegen de verwachting in (gaan we linksaf de andere weghelft op, of rechtsaf de berm in?) remt hij perfect. Nu nog gang kunnen maken!

Groeten Jeroen
Berthil

Eigenlijk wat is er afgelopen dagen gebeurd

Bericht door Berthil »

Eigenlijk wat is er afgelopen dagen gebeurd.

Afgelopen dagen heerlijk aan het klussen geweest en een gedeelte van de alkoof vervangen.
In een wel heel bijzondere ambiance naast een F104 starfighter (ook een oldtimer niet waar?)
Helaas is de loods vandaag afgebroken, het was voor tijdelijk opslag van vliegtuig modellen.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Vandaag een afspraak gemaakt voor vrijdag, om nog ff naar de brandstofpomp te laten kijken... Hopelijk is het dan beter!
Ik ben benieuwd, nogmaals de afstelling gecontroleerd en vader vond in zijn papieren geheugen nog de instellingen van hoe ze waren, dus dat staat inmiddels ook weer allemaal goed...

Groeten Jeroen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Rondje Brabant/prijsvoordeel...

Het slot van de zijdeur van Dr. Wolff draaide al geruime tijd moeizaam en zat het afgelopen weekend opeens helemaal vast :x
Gisteren de hele cilinder eruit gehaald, gaatje geboord in de behuizing om de extra pal te kunnen indrukken en de binnencilinder weten los te prepareren.

In diverse catalogi prijzen voor een vervangcilinder met sleutels opgezocht:
Turnhout € 20
Egelsbach € 7.10 + 2 * € 4.40 = € 15.50
Omdat we vandaag toch naar Van Cranenbroek wilden, gekozen voor het filiaal in Schijndel i.p.v. dat in Dongen. In Schijndel zijn ook camperaccessoires te koop. Dus ietsje omgereden, maar.... pas op....
1 cilinder: € 3.50
2 sleutels: € 1.50
Kortom, voor € 5 helemaal klaar. Hij zit er al in en draait als een tierelier (als de sleutel er in zit, tenminste).

Snappen jullie iets van prijsbeleid?
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Dit klusje moet ik ook nog aan,.... :cry:

Ik heb bij de sloper geen sleutels bij de UPS gekregen, op die plat geslagen nagel na.

Ben benieuwd hoe ik die cilindertjes eruit ga violen.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Helmut

Bericht door Helmut »

Hoi Dennis.
Misschien heb je hier wat aan (deurslot 508)
http://www.ikonengold.de/bilderkiste/Rory/schlossWS.htm

groeten Helmut.
Dennis en Nancy

Helaas heb ik geen standaard 508/608 slot maar een andere in de door spier gebouwde carrosserie.

" One Life,.. Live it "
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Vrijdag een hele uitleg & afstelling van de brandstofpomp (inspuitpomp volgens de expert :mrgreen:) gehad. Die van ons was gereviseerd, maar zoals men tijdens Leo's mini-meeting misschien wel gezien had nog niet helemaal jofel.

Hebben even een proefrondje industrieterrein Heerhugowaard gereden, rokend en hoestend... het probleem was, dat hij niet zo goed startte en tijdens optrekken een enorme zwarte rookwalm achterliet, die boven een bepaald toerental verdween. Hadden de roetstop al teruggezet, maar dan loopt ie niet meer stationair. Ook leek het wel of hij niet aan het maximum toerental kwam want vol gas gaat hij niet harder als 70.

Volgens de branstofpompenexpert ("Sjaak" voor bekenden...) had dit te maken met een te lage druk in de pomp waardoor de koudstart niet afslaat. Deze druk stond al maximaal ingesteld en 't was allemaal op de testbank 'net an'. Conclusie: pomp versleten, geen onderdelen meer van, pleur maar weg ;) Gelukkig had ik er nog één, die lekte wat, dus daarvan wat O-ringen vervangen en ook op de testbank, die was ook niet helemaal perfect meer maar stukken beter af te stellen als die andere.
Gelijk een hele uitleg gekregen over de testbank, pompen, inwendige drukken en wat daarmee geregeld word, zoveel milligram bij zoveel toeren etc etc. Was erg leuk! :) Ook de beste man nog even geholpen met zijn computer, want daar kreeg hij de nieuwste Bosch gegevens niet op geïnstalleerd, gelukkig had hij dan weer verstand van microfishes want daar stond mijn pomp nog op.

En aangezien vaders het nogal druk had op zijn werk (niet dus) daar nog ff een bakkie koffie gedaan en weer huiswaarts gekeerd. 's Middags meteen de oude pomp eraf gehaald (3 jaar geleden niet gedacht, dat ik zoiets ooit nog eens zou gaan doen... :oops:) en m'n vader zou vanavond of vandaag die andere erop zetten. Ik ben benieuwd...
Plaats reactie