Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door janbenz1 »

Ik heb volgens mij een lucht bel in het koelsysteem, de temperatuur loopt soms op naar de 100 graden.
Dan zakt ie ook weer vlot, maar de temperatuurmeter springt dan wat op en neer.

Of ontlucht het systeem zich zelf op den duur?
het gaat om een OM616 motor in een 407D

Groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door Leo »

Normaal gesproken ontlucht het systeem zichzelf.
Lijkt er op dat er iets anders aan de hand is.
Dat kan heel simpel de voeler van je temp-meter zijn of een los (massa)draadje, maar ook een weigerachtige thermostaat, lekke koppakking of gescheurde kop.

De truc is dus eerst ff kijken of er luchtbelletjes in je radiator verschijnen en of er misschien drab op de kloelvloeistof drijft.
Zo nee dan is het niet zo ernstig en zou ik voorlopig bij de elec verder kijken.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door janbenz1 »

Leo,

Ik heb de toevoerleiding en retour van de kachel onderbroken gehad ivm met het plaatsen van de verdamper.
Dus daardoor is er lucht in het systeem gekomen.
De koelvloeistof is nieuw, de radiateur is nieuw, de thermostaat is nieuw, dus dat zal het niet zijn.
Maar ik heb op de werkplaats cd van de W123 gekeken, en daar wordt dus ook de MO616 beschreven.
Daarin stond dus ook dat het systeeem zich zelf ontlucht, tenzij het een ouder systeem is van voor 1980, dan is er kans dat er een ontluchtingschroef op het thermostaathuis zit.
Maar kan het zijn dat er bij de kachel een luchtbel zitten blijft? en hoe kan ik deze het beste ontluchten?

Groet jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door Leo »

Kachel helemaal open (heet) en een flink zooitje toeren moet toch écht het werk doen hoor.
Of de doorgang van je verdamper moet zo groot zijn dat er geen druk meer voor de kachel overblijft natuurlijk.
Dat van die thermostaat ontluchten zou best wel kunnen, maar dat is slechts 1-malig.

Nog wat; al zit er lucht in je kachel, dan moet die motortemp nog steeds niet zo vreemd doen.
Immers, wanneer je kachel dicht staat is er daar ook geen doorstroming?
Dus waarom zou het nu opeens moeilijkheden geven?

De ellende zit dus electrisch of bij je verdamper (that's the new kid in town).

Dat op en neer springen van je temp-meter, gaat dat erg snel?
Als die meter namelijk geen (of zeer slechte) verbinding heeft met de voeler gaat ie op z'n hoogste temp staan ipv dat hij naar beneden valt.
Kijk in dat geval je bedrading maar na, want je hebt in die buurt zitten rommelen met je verdamper.
Zou me niks verbazen als er een stekkertje op halfzeven hangt of dat de voelerdraad ergens massa raakt oid.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door janbenz1 »

Dank Leo, ik duik nu weer onder de kap en ga het nakijken wat er loos is.

Zonnige groetjes, Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door janbenz1 »

Nou ben bezig geweest, eerst de motor starten, dop van de radiateur af, warm laten lopen, en op toeren brengen.
Slang van de verdamper dichtgeknepen, zodat alle koelvloeistof door de kachel gaat om te ontluchten.
Toen de dop op radiateur.
Toen gaan rijden, de snelweg op en jaaaah hoor daar gaat ie weer richting de 100 graden.
verdorie wat kan het dan toch zijn, de kabels had ik ook al nagekeken zoals Leo had geschreven.
Wat doe ik klop een paar keer op de temperatuur meter, en hop hij schiet weer naar de 85 graden.
klop nog een paar keer, en vliegt weer naar de 100 graden.
dat is het dus, de klemmetjes van de stekker onder het dashboard heeft waarschijnlijk niet goed contact.
daar ligt het probleem dus.

Weer wat geleerd.

Groetnis Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door Leo »

Den electrieke wegen der Mercedes zijn zeer doorgrondelijk.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Jan,

Dat probleem van jou dat ken ik, het heeft niks met de temperatuur van het koelwater te maken maar het is een elektrisch probleen.

Bij mijn 508 deet zich dat jaren geleden ook plotseing voor, zo maar in eens boven de 100 gr.

Opzig is dat al vreemd die snelle stijging, gestopt radiateur gevoeld, voorzichtig dop er af, bij een volgende keer det temp. van het water gementen, niks mis dus.

Stekkers, draden schoongemaat contact sprai enz. hielp wel wat maar het kwam terug.

Het probleem is tussendoor wel 1,5 jaar weg geweest en ook weer terug gekomen.

Na het plaatsen van andere huishoud accu's was het ook ineens weer goed, vreemd natuurlijk de accu's worden door een schijdings relais geschijden.

Ik ben er nu achter dat het te maken heeft met de laadspaning en de ladings toetand van de accu's, dat zou je dan allemaal moeten gaan meten.

Ik vind het wel goed zo, ik zie wel hoe de meter staat en als de temp. echt op loopt zie ik dat wel.

Mijn vroegere 407 berijfswagen had geen HH accu en geen sch. relais
en daar gebeurde het ook wel maar dan hielp een forse vuistslag op de meter.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door Frank.fjph »

Ha een lotgenoot,......ik heb de hele dag weer naar de temp meter met dezelfde kuren zitten te kijken.. :roll: :D :D

Ik weet al jaren dat het elektrisch is, maar ben ook al even veel jaren bezig de oorzaak te vinden.
Een extra massa naar dashbord leverde geen resultaat op.

Ik dacht al lang aan laadstromen en vermoedt nu dat het te maken heeft met overgangsweerstanden in de massa (of evt. de plus), meest voor de hand liggend is de massa van chassis tov opbouw (= cabine en vloerliggers etc)

Frank
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Re: Hoe het beste om het koelsysteem te ontluchten?

Bericht door janbenz1 »

Ik heb de afgelopen dagen 700km gereden, en helemaal geen last meer gehad.
Voor dat ik weg ben gegaan, heb ik eerst de stekkertjes die onder de klok zit, iets aangeknepen, en in de WD40 gespoten.
helemaal geen last meer gehad.

Hopelijk is dit afdoende geweest.

groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten