Mistachterlicht op aanhangers ?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Mistachterlicht op aanhangers ?

Bericht door Unknown User »

Hi

Ik stond verbaast te kijken toen ik hoorde dat alle aanhangers vanaf 1 januari 2005 een mist achter licht moesten hebben. Ik had hier namelijk nog niet van gehoord. Nu blijkt het zo te zijn dat er tot juli 2006 geen bonnen worden uit geschreven omdat eigenlijk niemand weet dat dit verplicht gesteld was.

Dus mensen houdt er rekening mee voor juli 2006 moet hij er echt opzitten

Bron :
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=32923

Bart Keser,
L1
Contacteer:

Geldkopperij!!

Bericht door L1 »

Dit is vlgs mij weer zo'n domme regel die is ingevoerd om nooit te worden toegepast in het verkeer maar alleen is bestemd om geld uit je zak te kloppen.
Ik hou mij dan maar ook vast aan het volgende artikel

Artikel 5.18.38
1.. De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig op die van het trekkend voertuig zijn aangesloten dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkend voertuig.

Op mijn trekkend voertuig zit geen mistlamp, daar ben ik van vrijgestelt Als ik dus de verlichting van de aanhangwagen moet afstemmen op het trekkend voertuig moet er alleen maar een mistachterlicht op worden gemonteerd dat niet werkt!!

Deze regel is ook leuk

Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990)
(geldend op: 09-02-2005)

Artikel 34

2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van
minder dan 50 meter *MAG* mistachterlicht worden gevoerd.

Een mistachterlicht verplichten en het mag worden gebruikt. Niet eens een verplichting

We horen het wel voor 7-2006
Schone taak voor Arnold van werkgroep wet en regelgeving :)

Na shledanou Leen
Ben

RE:mistachterlicht

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Heb net in het feac bladje gelezen dat er een oplossing is voor auto's die geen mist achterlicht hebben en wel een aanhanger trekken.

Eigenlijk heel simpel, als de auto geen mistachterlicht heeft hoeft de aanhanger het ook niet te hebben.

1 ding waar ze het niet over hebben is hoe zit het dan als je naar het buitenland gaat ? Het gaat hier namelijk over nederlandse wetgeving.

Bart Keser
Arnold Smeets

Mistachterlicht

Bericht door Arnold Smeets »

Nog even dit topic activeren:

Al heeeeel lang geleden is beslist dat getrokken voertuigen ook een mistachterlicht moeten hebben. De regelgeving komt uit Brussel en is dus in de hele EU van toepassing.

Zoals gebruikelijk is dit alles niet gecommuniceerd dus toen de feitelijke ingangsdatum daar was wist niemand er van.

Er is vorig jaar het één en ander in de pers verschenen en er is op ingehaakt door de handel en de ANWB die uitstel van 1 jaar verkregen heeft op de handhaving.

Dit jaar is het simpelweg zo dat de verplichting er is.
Voor aanhangwagens tot 750 kg allemaal, van alle bouwjaren.
Voor aanhangwagens vanaf 750 kg alleen met eerste registratie na 31-12-
1997.
Het verschil is ontstaan doordat bij aanhangwagens tot 750 kg geen bouwjaar aan te tonen is, dus simpelweg allemaal de verplichting.

Enige uitzondering: wanneer het trekkende voertuig geen mistachterlicht heeft en dat zullen auto's zijn van 1997 of ouder. (voor motorfietsen met aanhangers is er een uitzondering maar die zal voor ons minder interessant zijn?) Een fietsdrager is geen aanhangwagen!

De boete bedraagt € 50,00 (alhoewel ik ook € 90,00 gelezen heb) waarbij uiteraard de verplichting tot montage blijft bestaan.

Het mistachterlicht moet werken en moet vanuit de trekkende auto ingeschakeld kunnen worden.

Als er geen mistachterlicht lijkt te zijn niet meteen naar de winkel rennen: veel (ook oudere) achterlichtunits hebben de fitting er al in zitten. Een lampje kan dan al voldoende zijn.

Als dit niet het geval is zal er bedrading gelegd moeten worden, werk dan veilig en zorg voor een zekering!

De politie heeft gesteld geen heksenjacht te beginnen maar bij constateren wel te schrijven. Hierbij kun je denken aan een verkeerscontrole en aan de controle van voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn.

In het buitenland wordt vaak strikter met de regels omgegaan!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie