Weet iemand hoe je de originele kachel (webasto) van een nederlandse ex-ambu onderhoudt. Ergens heb ik de instructie gelezen om hem elke maand 5 minuten te laten draaien, maar ik vraag me af of dat voldoende is.
Bert_s
onderhoud kachel ex-ambu
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: onderhoud kachel ex-ambu
Hi Bert,
Waar praten we over? Ik dacht dat er van huis uit een DBW2010 in de ambu's zat. Da's een meestal probleemloos geval, hooguit een beetje overbemeten voor een kleine bus, hij doet 't ook prima in een touringcar...
Op de pagina http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html kun je van de meest voorkomende Webasto's vrijwel alle documentatie als PDF downloaden. Handig zijn in mijn ervaring o.a. het schema voor aansluiting van de heater(s) via het relais van de kachel en de storingsdiagnosetabellen.
In mijn ervaring is er nauwelijks onderhoud nodig, als er een fijnfilterje vóór de kachel zit. M'n eerste 2010 deed het gewoon altijd op het moment dat ik 'm nodig had; de tweede (in een andere bus :D ) heeft één keer een nieuwe nozzle nodig gehad. Dat merkte ik aan - ondanks de automatische herhaalde pogingen - vaak niet starten en - als ie uiteindelijk wel startte - het rookgordijn dat de verdampende onverbrande dieselolie veroorzaakte. Nozzletje kostte me €14.
Waar praten we over? Ik dacht dat er van huis uit een DBW2010 in de ambu's zat. Da's een meestal probleemloos geval, hooguit een beetje overbemeten voor een kleine bus, hij doet 't ook prima in een touringcar...
Op de pagina http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html kun je van de meest voorkomende Webasto's vrijwel alle documentatie als PDF downloaden. Handig zijn in mijn ervaring o.a. het schema voor aansluiting van de heater(s) via het relais van de kachel en de storingsdiagnosetabellen.
In mijn ervaring is er nauwelijks onderhoud nodig, als er een fijnfilterje vóór de kachel zit. M'n eerste 2010 deed het gewoon altijd op het moment dat ik 'm nodig had; de tweede (in een andere bus :D ) heeft één keer een nieuwe nozzle nodig gehad. Dat merkte ik aan - ondanks de automatische herhaalde pogingen - vaak niet starten en - als ie uiteindelijk wel startte - het rookgordijn dat de verdampende onverbrande dieselolie veroorzaakte. Nozzletje kostte me €14.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: onderhoud kachel ex-ambu
Zolang hij het doet dus niets aan doen begrijp ik...
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: onderhoud kachel ex-ambu
Dat is met veel dingen het geval, er wordt wat kapotgesleuteld in dit land................



-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: onderhoud kachel ex-ambu
Daar ben ik goed in,... Dingen kapotsleutelen.
Mooi woord.
Dennis
Mooi woord.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten