stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
nou, ik heb de eerste 4000 vakantie kilometers in 2.5 week er op zitten, heb twee probleempjes gehad waarvan er 1 nog steeds terug komt,
de eerste was vermogens verlies op een willekeurig moment. Was bij mij al bekent dat dat wel eens zou kunnen gebeuren als je een ander tank monteert.
Het voorfilter ( beter bekent als glasje) verzameld roest deeltjes en op begeven moment zijn dit er te veel, dus even schoon maken en klaar is kees.(Was op dag drie)
Heb toen een week gereden zonder probleem, tot dat de tank bijna ( ongeveer 15 liter zat er nog in, heb de tank ook al een keer helemaal leeg gereden) leeg was,
het was bergop maar niet veel, hij stopte zonder stotteren of wat dan ook.
We hebben wat diesel van mijn standkachel over geheveld en met wat moeite zijn we bij de kano instap plaats gekomen, na het kanoen de bus gehaalt met een
10 liter jerrycan vol diesel. daar gekomen diesel er in en naar de camping gereden. Zo af en toe een stotterende in houdende motor, ach dit is gewoon nog wat lucht.
Dit bleek dus niet zo te zijn, het bleef terug komen. Ik durf nu niet meer de tank tot minder dan de helft leeg te rijden. Want iedere keer dat ik dit doe gaat hij
erg stotteren, hij stottert dus ook heel af en toe als hij vol zit
En dit doet zich vooral voor
- helling op ( hoe steiler hoe meer )
- in snelle lange bochten
- en vlak na het starten, ( warm of koud maakt niet uit )
het stotteren, is anders als het fenomeen met het verstoppen van het filter, want dat was gewoon net of dat je het gas pedaal iets los liet,
Ik voel echt dat er 1 of meer cilinders geen diesel krijgen.
zoals het er nu voor staat ga ik het volgende doen
- eerst tank weer zoveer mogelijk leeg rijden
- slang van tank naar de pomp los en bij de pomp de leiding los halen, en dan vanaf de pomp door blazen
en dan wat er uit komt op vangen, en kijk of er grote stukken vuil in zitten.
- als dat niets opleverd, tank er onder uit en check of hij ergens verstopt zit of dat hij ergens valse lucht trekt.
- als dat niks op leverd weet ik het echt niet
iemand nog een ander idee ?
iemand die na 2.5 weken vakantie met de bus, weer moet gaan werken morgen :-(
Bart,
de eerste was vermogens verlies op een willekeurig moment. Was bij mij al bekent dat dat wel eens zou kunnen gebeuren als je een ander tank monteert.
Het voorfilter ( beter bekent als glasje) verzameld roest deeltjes en op begeven moment zijn dit er te veel, dus even schoon maken en klaar is kees.(Was op dag drie)
Heb toen een week gereden zonder probleem, tot dat de tank bijna ( ongeveer 15 liter zat er nog in, heb de tank ook al een keer helemaal leeg gereden) leeg was,
het was bergop maar niet veel, hij stopte zonder stotteren of wat dan ook.
We hebben wat diesel van mijn standkachel over geheveld en met wat moeite zijn we bij de kano instap plaats gekomen, na het kanoen de bus gehaalt met een
10 liter jerrycan vol diesel. daar gekomen diesel er in en naar de camping gereden. Zo af en toe een stotterende in houdende motor, ach dit is gewoon nog wat lucht.
Dit bleek dus niet zo te zijn, het bleef terug komen. Ik durf nu niet meer de tank tot minder dan de helft leeg te rijden. Want iedere keer dat ik dit doe gaat hij
erg stotteren, hij stottert dus ook heel af en toe als hij vol zit
En dit doet zich vooral voor
- helling op ( hoe steiler hoe meer )
- in snelle lange bochten
- en vlak na het starten, ( warm of koud maakt niet uit )
het stotteren, is anders als het fenomeen met het verstoppen van het filter, want dat was gewoon net of dat je het gas pedaal iets los liet,
Ik voel echt dat er 1 of meer cilinders geen diesel krijgen.
zoals het er nu voor staat ga ik het volgende doen
- eerst tank weer zoveer mogelijk leeg rijden
- slang van tank naar de pomp los en bij de pomp de leiding los halen, en dan vanaf de pomp door blazen
en dan wat er uit komt op vangen, en kijk of er grote stukken vuil in zitten.
- als dat niets opleverd, tank er onder uit en check of hij ergens verstopt zit of dat hij ergens valse lucht trekt.
- als dat niks op leverd weet ik het echt niet
iemand nog een ander idee ?
iemand die na 2.5 weken vakantie met de bus, weer moet gaan werken morgen :-(
Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
soms een duivel
maar altijd mijzelf
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Da's weer ff wennen!iemand die na 2.5 weken vakantie met de bus, weer moet gaan werken morgen :-(
Jammer dat je terug komt met een probleem.
Het lijkt er op: dat hoe voller de tank des te minder last.
Toch een (klein)lekje in je brandstofleiding?
Peter
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
je kunt er mee rijden maar het geeft geen goed gevoel
Ik heb blijkbaar het niet duidelijk beschreven, maar het is net anders om hoe minder
diesel in de tank hoe erger het wordt
Bart
Ik heb blijkbaar het niet duidelijk beschreven, maar het is net anders om hoe minder
diesel in de tank hoe erger het wordt
Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
soms een duivel
maar altijd mijzelf
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Hoi Bart,
Heb je het opvoerpompje al eens schoon gemaakt?
Het lijkt er op dat de motor te weinig brandstof krijgt.
Een andere mogelijkheid is dat er lucht word aangezogen, je schreef dat er een andere tank onder was gekomen.
Heb je alles goed vastgedraaid?
Als een diesel brandstof krijgt moet ie gewoon zijn werk doen!
Succes!
Groet Anton
Heb je het opvoerpompje al eens schoon gemaakt?
Het lijkt er op dat de motor te weinig brandstof krijgt.
Een andere mogelijkheid is dat er lucht word aangezogen, je schreef dat er een andere tank onder was gekomen.
Heb je alles goed vastgedraaid?
Als een diesel brandstof krijgt moet ie gewoon zijn werk doen!
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Het lijkt er op: dat hoe voller de tank des te minder last.
:shock: :?maar het is net anders om hoe minder diesel in de tank hoe erger het wordt
Peter
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Ik heb net nog een mogleijkheid verzonnen, maar weet niet of dit ook werkelijk mogelijk is ?
Diesels zullen zo nu en dan lucht aan zuigen van uit de tank ( door dat diesel lekker licht te klotsen.
Hoe minder diesel hoe meer lucht .
Mijn aannamen is dat deze lucht of terug de tank in moet via de retoer leiding of ergens automatisch
ontlucht moet worden. zou hier iets mee aan de hand kunnen zijn,
verstopte retour leiding ?
Bart,
Diesels zullen zo nu en dan lucht aan zuigen van uit de tank ( door dat diesel lekker licht te klotsen.
Hoe minder diesel hoe meer lucht .
Mijn aannamen is dat deze lucht of terug de tank in moet via de retoer leiding of ergens automatisch
ontlucht moet worden. zou hier iets mee aan de hand kunnen zijn,
verstopte retour leiding ?
Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
soms een duivel
maar altijd mijzelf
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Hoi Bart,
Het is een diesel die heeft 2 dingen nodig om te functioneren:
1 Dieselbrandstof.
2 Lucht.
Het laatste haalt ie via het luchtfilter uit de omgeving, dat geeft zelden problemen.
Het eerste komt, mits gevuld uit de brandstoftank das logies.
Aangezien we het eerste kunnen uitsluiten blijft alleen de brandstoftoevoer over.
Er zou ook nog sprake kunnen zijn van een mechanisch probleem in de brandstofpomp, maar daar lijkt het niet op.
Wat nu?
We gaan niets meer verzinnen maar aan het werk!
Controleer de leiding vanaf de tank tot aan de brandstofpomp dus ook de filterpotten het opvoerpompje.
Daar wil ook nog wel eens een rubbertje aan zijn eind zijn
Dit kun je doen door een beetje luchtdruk op te zetten een paar tiende bar zou genoeg moeten zijn.
Dan met een kwastje gedompeld in water met een beetje afwasmiddel alles wat aan elkaar gekoppelt zit afzepen ook de leiding zelf!
Bij de filterpotten wil de rubberenring wel eens slecht zijn.
Rest mij je succes te wensen!
Groet Anton
Het is een diesel die heeft 2 dingen nodig om te functioneren:
1 Dieselbrandstof.
2 Lucht.
Het laatste haalt ie via het luchtfilter uit de omgeving, dat geeft zelden problemen.
Het eerste komt, mits gevuld uit de brandstoftank das logies.
Aangezien we het eerste kunnen uitsluiten blijft alleen de brandstoftoevoer over.
Er zou ook nog sprake kunnen zijn van een mechanisch probleem in de brandstofpomp, maar daar lijkt het niet op.
Wat nu?
We gaan niets meer verzinnen maar aan het werk!
Controleer de leiding vanaf de tank tot aan de brandstofpomp dus ook de filterpotten het opvoerpompje.
Daar wil ook nog wel eens een rubbertje aan zijn eind zijn
Dit kun je doen door een beetje luchtdruk op te zetten een paar tiende bar zou genoeg moeten zijn.
Dan met een kwastje gedompeld in water met een beetje afwasmiddel alles wat aan elkaar gekoppelt zit afzepen ook de leiding zelf!
Bij de filterpotten wil de rubberenring wel eens slecht zijn.
Rest mij je succes te wensen!
Groet Anton
- motohead
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:58
- Locatie: Abbekerk
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Kijk eens het grote brandstoffilter na.
Deze kan ook helemaal dichtgeslibt zitten.
groet, Sandor
Deze kan ook helemaal dichtgeslibt zitten.
groet, Sandor
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Re: stotterende OM314, wordt erger als tank leeg raakt
Ik ben bezig geweest en het enige wat ik tegen kwam was dat een kleine rubbere slag van de diesel aanvoer leiding naar
het motor blok los zat,
zie 07.11. het gaat over de rubbere slag naar leiding 180 ( boven in).
http://camper-zelfbouw.tripod.com/siteb ... /om314.pdf
Waar dient deze leiding voor ?
deze vraag weet ik ook nog niet :
Hoe raakt een diesel de lucht kwijt die zo af en toe door de aanvoerleiding uit de tank komt?
Bart,
het motor blok los zat,
zie 07.11. het gaat over de rubbere slag naar leiding 180 ( boven in).
http://camper-zelfbouw.tripod.com/siteb ... /om314.pdf
Waar dient deze leiding voor ?
deze vraag weet ik ook nog niet :
Hoe raakt een diesel de lucht kwijt die zo af en toe door de aanvoerleiding uit de tank komt?
Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten