We hebben al enige ervaring met kamperen in een voormalig bedrijfsvoertuig... Ik ben ooit begonnen (in het zijkleppertijdperk) met een Fiat 1800 en daarna een Rijkspolitie Transit. Later de volgende kopkleppers: een L300 en met Sylvia samen twee Mercedessen, t.w. een 608 ("de oranje bus") en een 817 ("Dr. Wolff").
Omdat we allebei het plannen en inbouwen zo leuk vinden, hebben we besloten nog eens opnieuw te beginnen. We hadden al een paar jaar met bewondering gekeken naar "bus conversions", in Belgie«, Nederland (o.a. die van Leo en Resi), Amerika en Nieuw Zeeland. Daarom hebben we ons een reserve-schoolbus van het Amerikaanse leger in Duitsland aangeschaft, merk Blue Bird, bouwjaar 1998, met 39.000 km (geen miles, hij is in Europese uitvoering!) op de teller. Nog wat gegevens: lengte 9.36 m, motor Cummins 5.9 TA, versnellingsbak Allison automaat, airco (maar die moet ik nog repareren).
Het is zomaar mogelijk dat je nog nooit van het automerk "Blue Bird" hebt gehoord. Toch is dat een van de grootste busbouwers ter wereld. In 1927 bouwden ze in Fort Valley, Georgia hun eerste schoolbus en dat doen ze nog steeds, in aantallen die het Europese voorstellingsvermogen te boven gaan. Trouwens, sinds 1963 maken ze ook campers onder de naam "Wanderlodge", toen voor $ 100.000, wat heel duur was. Zelfde chassis, maar een inrichting naar Amerikaanse standaards, met bijbehorende prijs :oops: Cummins heeft inmiddels 9.000.000 motoren gemaakt (in Europa met name toegepast in geelgoed, schepen en aggregaten); Allison 5.000.000 automatische bakken voor zwaar verkeer (o.a. Renault/Saviem).
Dit alles is in Europa nauwelijks bekend. Leven wij nou op een eiland of zij?
We zullen jullie van de voortgang op de hoogte houden, misschien via een aparte weblog, misschien via onze bestaande website. Voorlopig hebben we de afspraak dat we de bus binnen twee weken gaan ophalen in de buurt van Keulen.
Een eerste plaatje:

Wordt vervolgd...