OM 617 in MB309 vs. MB310
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
OM 617 in MB309 vs. MB310
Ik had een MB309D (Hymer integraal) met OM617 en heb nu een MB310D (buscamper Westfalia), waar als ik me niet vergis ook de OM617 in ligt.
Toch is er verschil (zeker merkbaar bij het rijden; de 310 loopt mooier en is sterker onderin), maar waar zit dat precies in?
- 95 pk ipv 88pk
- hydraulische klepstoters heb ik me laten vertellen voor de 310
- ....?
- ....?
- koppelgegevens?
- is de 310 ook zuiniger dan de 309?
- ...?
Toch is er verschil (zeker merkbaar bij het rijden; de 310 loopt mooier en is sterker onderin), maar waar zit dat precies in?
- 95 pk ipv 88pk
- hydraulische klepstoters heb ik me laten vertellen voor de 310
- ....?
- ....?
- koppelgegevens?
- is de 310 ook zuiniger dan de 309?
- ...?
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Hoi,
Wat de motor doet en presteerd word veroorzaakt door de nokkenas.
Of men zegt ook wel de kleptimiing.
Je kunt je voorstellen dat een motor die een aggegraat aandrijft als eis heeft dat ie 1500 toeren/min moet draaien.
In een autobus heb je niet veel aan zo'n motor, een andere nokkenas erin en je hebt een andere motor!
Natuurlijk moet er meer aan gepast worden maar de nokkenas en de vorm van de nokken is het belangrijkst!
Groet Anton
Wat de motor doet en presteerd word veroorzaakt door de nokkenas.
Of men zegt ook wel de kleptimiing.
Je kunt je voorstellen dat een motor die een aggegraat aandrijft als eis heeft dat ie 1500 toeren/min moet draaien.
In een autobus heb je niet veel aan zo'n motor, een andere nokkenas erin en je hebt een andere motor!
Natuurlijk moet er meer aan gepast worden maar de nokkenas en de vorm van de nokken is het belangrijkst!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Hoi Quin, de vrouw een nieuw kindje en jij een nieuwe camper?? :mrgreen:quin schreef:waar als ik me niet vergis ook de OM617 in ligt.
Ff over dat motortype:
Als je eerst eens keek of dat wel zo is?

Nummer staat ingeslagen op de linkerkant van de motor (bestuurderskant), achteraan, nét onder de kop.
Eerste 3 cijfers geven het type, volgende drie cijfers de uitvoering.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Ha de Leo, ja inderdaad; de Hymer integraal bleek niet zo geschikt voor passagiers (geen gordels en alleen maar zitplaatsen helemaal achterin). Nu heb ik wel gordels achterin en de zitbanken zitten direct achter de voorstoelen.
Even de documenten erbij gehaald; het motornummer van de 310 D is 602940 10 130264, kun je daar wat mee?
Met type van de Hymer was overigens ook Daimler Benz 602 D en daar lag (dacht ik toch) de OM617 in (de 300D van de W123serie personenwagen).
Groetjes,
Quin
Even de documenten erbij gehaald; het motornummer van de 310 D is 602940 10 130264, kun je daar wat mee?
Met type van de Hymer was overigens ook Daimler Benz 602 D en daar lag (dacht ik toch) de OM617 in (de 300D van de W123serie personenwagen).
Groetjes,
Quin
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Uit deze nummers blijkt dat het een OM602 is...:quin schreef: 310 D is 602940
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Waar ik voor de duidelijkheid nog ff aan toevoeg dat het een 940-type is.
De gegevens zijn dan in de Wiki-link van Jeroen op te zoeken.
Natuurlijk voor alle zekerheid nog even controleren op het motorblok want je weet nooit of er een andere kar ingebouwd is.
Mvg, Leo.:D
De gegevens zijn dan in de Wiki-link van Jeroen op te zoeken.
Natuurlijk voor alle zekerheid nog even controleren op het motorblok want je weet nooit of er een andere kar ingebouwd is.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Aha! Dus dit is niet meer de OM617; hij klinkt ook wel iets anders.
Als ik het goed begrijp, gaat het dan om de motor van de E-klasse (W210) 290 turbodiesel, maar dan zonder turbo, of anders gezegd de opgeboorde versie van de 250D (w124). Hij loopt in ieder geval als een klok.
Heeft iemand gegevens van het verbruik van dit type (dus in een Westfalia MB310 bus met hoog dak, h=3.00m)? Ik bedoel dan bij het rijden van kruissnelheden rond 90. Ik weet in ieder geval dat de 'geblazen' broer van deze motor in de E290TD een zeer zuinige motor is.
Weer wat bijgeleerd van de geleerden, bedankt mannen!!
Als ik het goed begrijp, gaat het dan om de motor van de E-klasse (W210) 290 turbodiesel, maar dan zonder turbo, of anders gezegd de opgeboorde versie van de 250D (w124). Hij loopt in ieder geval als een klok.
Heeft iemand gegevens van het verbruik van dit type (dus in een Westfalia MB310 bus met hoog dak, h=3.00m)? Ik bedoel dan bij het rijden van kruissnelheden rond 90. Ik weet in ieder geval dat de 'geblazen' broer van deze motor in de E290TD een zeer zuinige motor is.
Weer wat bijgeleerd van de geleerden, bedankt mannen!!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: OM 617 in MB309 vs. MB310
Op mijn vorige werk hadden we een Sprinter 212D (dus ook de geblazen versie, OM602DELA) en die liep met een halve Hanomag erin, 4 gekken erbij, een zware aanhanger erachter en een hele Hanomag erop gewoon 1:10, vond ik toch zeer netjes. Dit hele zootje dus:quin schreef:Ik weet in ieder geval dat de 'geblazen' broer van deze motor in de E290TD een zeer zuinige motor is.

Op de heenreism zonder al die troep en Hanomag, gebruikte hij trouwens precies hetzelfde, wat toch wel onverwacht was.
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten