Zonnepaneel vraagje

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Zonnepaneel vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Even een dummy vraag,.....

Een paneel geeft een bepaalde spanning af. Nu staat er bij de specificaties van diversen panelen MAX systeemspanning 715 VDC.

Wat gebeurd er als mijn accu's vol zijn en een (uiteraard overbemeten) paneel nog een dikke 4 uur volle zon heeft?

De accu's zullen niet overladen worden door de regelaar. Worden de panelen dan bloedheet? De opgewekte stroom waar blijft die?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Leo »

Dit is geen antwoord op basis van kennis, maar gewoon logisch gedacht:
Laten we stellen dat je een 100Wp paneel hebt.
Dan kan die extra warmte dus ook nooit meer zijn dan 100 Watt.
Als je dat verdeelt over de totale oppervlakte van het paneel dan zal het hooguit enkele graden temp schelen.

Correct me if i'm wrong, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Volgens mij komt de spanning nooit boven de opgegeven "open klem spanning" en die is niet zo hoog.
De "maximale systeemspanning" is de spanning waartot je mag gaan, als je een stel panelen in serie zou zetten.

Correct me to if i'm wrong, Peter.:D
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Die panelen maken me gek,.... :evil:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Even diep adem halen Dennis. :idea:
Leo komt zo wel met een advies! :wink:

Peter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik ga aan de rum.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Leo »

beatrix18 schreef:Leo komt zo wel met een advies! :wink:
Ik heb geen verstand van rum.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Admin »

... en ik was even een dagje naar Duitsland (verslag volgt, hopelijk later vandaag).

Terecht zeg je dat de regelaar ervoor zorgt dat je accu's niet overladen worden. Er wordt dus geen vermogen meer geleverd, dus, ook al staat de zon op je paneel te branden, je gaat je dak niet elektrisch verwarmen...

De open klemspanning voor een 24 V ligt, meen ik me te herinneren, in de orde van grootte van 60 à 70 V, maar daar heb je verder geen last van als de belasting klein is (namelijk alleen de elektronica van de regelaar).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Even wat gegevens voor je, kan je weer rustig slapen...... :idea:

OPen klemspanning: voltage tussen de aansluitklemmen als er geen verbruik is
Kortsluit stroom: maximale stroom bij kortsluiting.

De laadstroom stelt zich in tussen de max stroom en 0, de spanning past zich aan ertussenin

De door jou genoemde max systeemspanning is van belang bij het in serie schakelen van een aantal panelen, dit is voor 220V systemen de meest toegepaste methode, een beetje omvormer fuctioneert bij een ingangsspanning van een paar honderd volt.
Door die serieschakeling ontstaat een spanningsverschil van een paar honderd volt, waardoor doorslag van isolatiemateriaal kan ontstaan als er teveel panelen in serie gezet worden.

Frank
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Frank,

Hiervan gaat Dennis echt niet aan de limonade! :roll: :oops: :P

Peter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Leo »

Grinnn :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Hmm,.... :?:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Frank.fjph »

Dennis:

Hmm,.... :?:

Betekent zeker dat je het nog niet snapt............... :roll: :lol:

Nog een keer.?????????????

FRank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Tsjaa frank. Ik snap de diesel motoren. Ik snap sleutelen, slijpen en lassen maar watt's volt's en amp's blijft een beetje moeilijk voor me.

De grote lijnen kan ik wel volgen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
kroppie
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2007, 17:40
Locatie: MIDDENBEEMSTER

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door kroppie »

als de accu,s vol zijn word door de regelaar de panelen kortgesloten (shunt regeling ),het eventuele vermogen wat dan nog door de panelen geleverd word, wordt door de regelaar opgestookt (die word dus warm).
zo werkt het summier uitgelegd.
groet

jos
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Volgens mij snapt Dennis het wel want hij heeft nu een MPPT regelaar! :P :wink:
Was dat door of ondanks de rum??? :roll: :lol:
Peter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Leo »

Klinkt zeeeer interessant zo'n MPTT regelaar.

Maarruhh, wat doet zo'n ding?
In Dummietaal beschreven graag, want het gaat er niet om of ík het snap.. :wink:


Nog een ander vraagje: Zijn jullie klaar met die hozanna-story's over zonnepanelen? 8)
Want dan kan ik eens gaan uitpuzzelen of er uit die verschillende topics 1 fatsoenlijk onderwerp te maken valt.
Deze kruisbestuivingen zijn over een tijdje niet meer te volgen. :?


Mvg, Leo.:D
modje.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

MPPT Regelaars (bron:http://www.dbcom.nl/mppt.htm )

Met een traditionele regelaar zal nooit het maximale vermogen van een zonnepaneel aan een accu kunnen worden afgegeven.

Bijvoorbeeld een paneel van 80 Wp levert bij een bepaalde maximale zoninstraling een stroom van 4,73 A bij een spanning van 16,9 V. Vermogen is stroom x spanning, dus 4,73 x 16,9 = 80. Wordt dit paneel aangesloten op een lege accu, stel 11,5 V dan levert het zonnepaneel op dat moment maar 4,73 x 11,5 = 54 Watt.

Een MPPT-regelaar (Maximum Power Point Tracking) bepaalt het optimale werkpunt zodat het maximale vermogen uit het paneel wordt gehaald en zet dit om naar de lagere accuspanning. In feite zal deze regelaar dus meer stroom aan de accu leveren dan dat het zonnepaneel levert. (edit:dit klinkt vreemd maar dit komt door de DC-DC omvormer die er in zit!)

Het meeste voordeel wordt bereikt bij lage accuspanning. Als de accu voller raakt neemt het voordeel af.
Deze regelaars halen gemiddeld 30 % meer vermogen uit uw zonnepaneel dan een conventionele regelaar.

Voordelen:
U kunt een kleiner zonnepaneel aanschaffen (goedkoper)
Dat betekent ook; minder gewicht, belangrijk voor caravan en camper.


of kijk hier op deze leuke site: http://www.bzac.nl/barend/index.php?opt ... &Itemid=40
Nog een ander vraagje: Zijn jullie klaar met die hozanna-story's over zonnepanelen? 8)
uhhh, kwee nie, als er nog vragen zijn??? :P :mrgreen: :wink:

Peter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Admin »

Ik heb me nog eens wat beter ingelezen over de achtergronden en werking van de MPPT regelaars.
Inderdaad levert de MPPT regelaar een grotere stroom bij hetzelfde zonlicht, maar alleen bij een lage accuspanning. En als je je volle huishoudaccu niet verder wilt ontladen dan de helft van zijn capaciteit [dus als je lang plezier wilt hebben van je huishoudaccu('s)] heb je geen voordeel van de duurdere regelaar.
In plaats van zelf het hele verhaal neer te schrijven, kopieer ik onderstaande tekst van een echte Germaanse Diplom-Ingenieur :) Hij vervolgt zijn stuk met de lofzang op de pulsbreedte-gemoduleerde regelaar, maar dat doet hier minder ter zake.

Sind (M)PPT-Regler wirklich gut?
PPT steht für PowerPointTracking. Dieser Regler werden von einigen Händlern sehr angepriesen, da sie einen höheren Ladestrom liefern sollen. Dieses ist im Prinzip richtig, gilt aber nur solange die Batterie relativ -besser gesagt ganz- leer ist. Nur dann kann nämlich die Ladespannung abgesenkt werden, um den Ladestrom anzuheben. Die Leistung, die das Panel abgibt ist und bleibt das Produkt aus U*I. Da bei entleerter Batterie die Batteriespannung natürlich gering ist, kann man auch die Ladespannung etwas absenken. Sobald aber die Batteriespannung durch das Laden ansteigt, muß auch die Ladespannung angehoben werden, um noch Energie in die Batterie hinein “treiben” zu können. Je voller also die Batterie wird, desto mehr nähert sich der PPT-Regler einem konventionellen Regler. Da die Batterie aber sowieso möglichst voll sein soll, ist der Vorzug des PPT-Reglers nicht mehr gegeben.
Fazit: Ein PPT-Regler läd die Batterie nicht voller als ein herkömlicher Regler, er läd eine sehr weit entladene Batterie nur etwas schneller wieder auf.
Beim PWM-Regler jedoch wird durch das patentierte Verfahren mehr Energie, batterieschonender eingeladen. Der PWM-Regler sollte immer dann gewählt werden, wenn das Fahrzeug auch in der nicht benutzten Zeit in der Sonne, also draußen, steht.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ernst,

Dat is een goed verhaal.
Dat is ook wat DBCOM zelf aangeeft (Het meeste voordeel wordt bereikt bij lage accuspanning. Als de accu voller raakt neemt het voordeel af).
Dan zijn er ook nog accu`s (gel) die je meer dan de helft kan leeg trekken(lagere accu spanning).
Als mijn accu`s (bijna) vol zijn zal het rendement van de regelaar mij worst wezen. 8)
Maar als ze leeg beginnen te raken (daarvoor heb ik ze) en er is niet veel daglicht, dan ben ik wel blij met 25% winst! :P
Die echte Germaanse Diplom-Ingenieur heeft dus ook wel gelijk maar dat is volgens mij één deel van het verhaal. :?
Die jongens van de TU zijn ook niet dom en hebben al vier keer de solar race gewonnen.
Maarrr, ik heb zelf nog niet zo`n regelaar dus hoop op nog meer reacties. :idea:

Peter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door Berthil »

beatrix18 schreef:Die jongens van de TU zijn ook niet dom en hebben al vier keer de solar race gewonnen.
Dank je wel.
P.S. aan de vijfde wordt binnenkort begonnen.
zie:http://www.nuna5.com/

Nog een makkelijk idee om je zonnecellen te boosten zet er een spiegel die extra zon licht weerkaatst op je zonnecellen. En volgens mij is een spiegel goedkoper dan een tweede zonnepaneel.

bij IBM hebben ze selfs 70W uit 1cm2 gehaald, met behulkp van speigels e.d.
http://www.elektor.nl/nieuws/ibm-haalt- ... 0071.lynkx

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel vraagje

Bericht door beatrix18 »

Berthil,
Succes, met race nr. 5!
Maar zie je mij al sjouwen met die spiegels en de hele dag opnieuw richten.....? :roll: :roll:
En dat tweede paneel ligt er al op dus kan moeders zich gewoon blijven optutten voor de spiegel! :P

Peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten