Even hoesten en dan huilen -OM616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
JanPieter
Contacteer:

Even hoesten en dan huilen -OM616

Bericht door JanPieter »

Gisteren eindelijk ruimte om de Hanomag F30 weer onder handen te pakken. Goeie accu erin, huishoud accu parallel geschakeld dus zo'n 120A beschikbaar. En proberen te starten. Wel spannend na ruim 3,5 jaar. Even rond laten gaan, even voorgloeien en geprobeerd te starten. Hij pruttelde even maar ging uit. Daarna nog even voorgloeien en flink de startmotor laten gaan met wat gasgeven. Af en toe ging ie oppakken en ging dan weer uit.
Maar opeens rook ik een lucht die er niet bij hoorde. Ik keek opzij, de kabel van de accu naar de startmotor rookte en was heet. Snel alles uitgedaan. Toen ik de boel controleerde bleek er koelwater te lekken, dit lijkt bij de waterpomp weg te komen. Alle slangen, klemmen en radiator zijn verder ok.

Kan de waterpomp vastzitten door langdurig stilstaan? En als ie stuk is wat is dan slimmer, reviseren of direct vervangen?

Groetjes,
Jan
motohead

Re: Even hoesten en dan huilen -OM616

Bericht door motohead »

Pomp kan zeker vastzitten.
Ik kocht een nieuwe voor mijn om314 voor 90,- euro.
Daar kan je geen pomp voor latan reviseren denk ik.

Een rokende startkabel lijkt me ook geen goed teken.
Zelfs als de startmotor het zwaar heeft zou de bekabeling niet moeten uitfikken.
Ik zou alle contacten even goed nakijken.

groet, Sandor
Frank.fjph

Re: Even hoesten en dan huilen -OM616

Bericht door Frank.fjph »

Bij mijn 207D motor OM616 was het thermostaathuis doorgerrot na lange stilstand.
Plaats reactie