schakelprobleem 307

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Bommes
Contacteer:

schakelprobleem 307

Bericht door Bommes »

Net van mijn vader een belletje, hij was net door de Gotthard tunnel gereden en stond in Zwitserland met hun 307 camper met een schakel probleem.

Kreeg hem nog wel in zijn achteruit in de 1ste en 2de versnelling maar verder niets.
Ik kon hem via de telefoon ook niet echt verder helpen
Hij heeft de ANWB gebeld en de ter plaatse gekomen Zwitserse hulp dienst heeft iets met een stuk ijzer draad gefixed waardoor hij als hij niet te veel zou schakelen weer terug naar huis zou kunnen rijden.. :?

Wat kan dit dan zijn..??
Ik weet het erg summiere informatie maar ik kon het ff niet los laten en dacht zal het eens hier vragen.
Laatst gewijzigd door Bommes op 10 jul 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Anton

Re: schakelprobleem 307

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat zijn een soort veerklemmetjes en een is er afgesprongen en dan schakelt dat niet meer zo fijn!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Okay.. dus niet iets heel ernstigs..??
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hloi Marius,

Volgens mij niet ik had bij mijn 207 bijna het zelfde; hij wou niet meer in zijn achteruit.
En dat was zo verholpen!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Detlev

Bericht door Detlev »

Bij mijn 208 ook gehad, is het mechanisme tussen pook en versnellingsbak, na een goede schoonmaakbeurt en het rechtbuigen, smeren en vastzetten van het een en ander alles weer ok!
Mercedes 406 uit 1969
DVIII

Bericht door DVIII »

ja en om even bij het begin te beginnen, bij veel mercedes versnellingsbakken zitten de schakel pallen en handle's aan de buiten(zij)kant van de versnellingsbak. door een ingenieus systeem van stangetjes komt dat hele spul uit op één versnellingspook. de crux van dit systeem is dat de bewegende delen van dit spel netjes aan elkaar blijft zitten anders valt er dus zoals in het voornoemde geval een deel van de functies uit.
in het ergste geval blijft er ook een functie ingeschakeld staan waardoor je niet meer kunt schakelen in anders dan waar de bak in is blijven staan toen de verbinding tussen pook en handle is losgeraakt.
in dit geval is de verbinding tussen de pook en één van de handle's dus gemaakt met ijzerdraad .
(sommige forumleden rijden nog steeds met zo'n reparatie rond)
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Ze zijn weer thuis, en volgens zijn eigen zeggen heeft hij nog nooit zo goed geschakeld.. :mrgreen:

Van de week zou hij het stangen stelsel laten maken dan is ook dat weer op orde.

Dank voor de reacties ook namens mijn vader..:)
Die overigens voor de vakantie nog zo trots vertelde dat hij in de 15 jaar dat hij die camper nu heeft nog nooit echte problemen heeft gehad met het ding.

Ik zal er trouwens eens wat foto's van ritselen, tis wel een leuk ding met een origineel Nederlandse opbouw.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Plaats reactie