suggesties voor lager (normaal)verbruik gezocht

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Peter MERCAMPO

suggesties voor lager (normaal)verbruik gezocht

Bericht door Peter MERCAMPO »

Beste mede sleutelaars,

Ik heb vieze handen met rouwranden onder de nagels en de verstuivers
zijn er uit, Inmiddels getest maar ze zijn volgens het dieseldiagnosecentrum (bosch) prima, openingsdruk 200 bar :roll: , ga nu nog kleppenstellen (heb de zooi nu toch los) Ik hoop toch nog op een iets voordeliger verbruik (nu 1:6,4 :evil: )uit te komen en van de lichte (diesel?) walm bij het gasgeven af te komen. Wellicht zie ik nog iets over het hoofd of zijn er nog goede suggesties voor additieven en/of andere tips :? Een gemiddeld verbruik van 1:7 zou toch mogelijk moeten zijn?

ps De wagen in kwestie is een Mercedes 608 (OM314) 1* verlengd + verhoogt (met imperiaal)
Voor diegene die rijstijl tips hebben; ik ben mij bewust van het feit dat je bergafwaarts zonder gasgeven en wind in de rug het zuinigst rijd! maw ik denk dat ik een redelijk normale rustige rijstijl heb :wink:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Peter,

die openingsdruk verbaast me een beetje, heb dan ook geen idee waar die walm nu nog vandaan moet komen met jouw kilometerstand. :shock:

Je verbruik vind ik niet zo errug vreemd meer.
Ik heb achter je gereden vanuit Hertme waarbij het ons opviel hoe snel je soms optrok. :roll:
En eenmaal op de snelweg liep je hard op me uit terwijl ik 92 reed.
Daar krijgt een 508 dorst van, zéker met die imperial op het dak.
Die rustige rijstijl van jou vind ik dus nogal tegenvallen.. 8)

Ff minder gas geven tijdens het optrekken en 10km/u langzamer op de snelweg zal zeker het 1 en ander schelen.

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 22 okt 2007, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A

Bericht door A_A »

Peter, ik zit boven de 1 op 9 en rijd meestal op de snelweg op de gps 83 dan klinkt hij het beste vind ik. Ook heb ik dan nog gas over als ik bult op wil.
406 met om314.
Geen imperial, wel een polyester kippenhok achter op :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Peter MERCAMPO

Ik zal het eens proberen met wat langzamer optrekken :oops: , alhoewel ik denk zelf dat ik redelijk snel opschakel maaruh kan me natuurlijk vergissen en inderdaad op de snelweg rij ik meestal gewoon door 97km max alhouwel bij thuiskomst de gps als maximale snelheid 103 had staan :? Loopt ze toch wat harder dan ik gedacht, en afgelezen, had :). Of ik hem op topsnelheid hou of op 90km/h scheelt niet zoveel (2/10 ltr) dat had ik al eens gemeten. Wellicht dat ik uiteindelijk toch mijn imperiaal er af moet halen, zeker als ik richting Oostenrijk ga, voor die tijd toch nog maar even wegen of omrijden :wink:. Een polyester kippenhok achterop is vooralsnog geen optie, ik denk dat ik dan eerder voor een Pipo opbouw ga. Wellicht toch maar voor c rijbewijs, kan ik het laaierlichter instituut CBR weer eens sponseren :evil: Had ik die hele terugkeur aktie ook niet hoeven ondernemen :cry:, Maar goed het leven is mooi ik heb een fijne bus en nog aardig wat klusjes voor de boeg, wat wil een mens toch meer... :wink:
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Peter,

Een top van 103 op de GPS is niet zo vreemd. Dat van die 97 geloof ik wel. Bij mij staat hij soms met een max ook op 103 maar dat meestal direct na een brug ofzo (is de meting een beetje van slag op dat moment door reflecties enzo). Ik denk tenminste dat een F46 redelijk te vergelijken is met jouw bus. Ik kom bij 80 constant op iets beter dan 1 op 8 uit. Ik heb nog geen idee wat ik bij het technische weekend verbruikt heb (toen heb ik als test "even" volgas gereden).

Marc

PS: Daarna nog wel 70 km met 80 als top maar ik hoop binnenkort meer te weten. Overigens heb ik ook al eens op 1 op 6.4 gezeten en dat was met zo'n dure diesel :AUW:
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Peter MERCAMPO schreef:Of ik hem op topsnelheid hou of op 90km/h scheelt niet zoveel (2/10 ltr) dat had ik al eens gemeten.
"scheelt niet zo veel" zegt ie... :shock:
Da's toevallig al het verschil tussen 1 : 6,4 en 1 : 6,8.

Verdiep je maar eens in de theorie van de oplopende luchtweerstand bij toenemende snelheid en ijk je snelheidsmeter.
Dan snap je ws meteen waarom anderen zo veel zuiniger rijden.

Over verbruik hebben we het recent al gehad ( http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... +brandstof ), alhoewel je met die antwoorden altijd een beetje moet oppassen ivm de afwijkingen van de diverse snelheidsmeters.

Mvg, Leo.:D
Peter MERCAMPO

Inmiddels zitten de verstuivers er weer in :? Maar wat een hell of a job, heerlijk!! al zal niet iedereen dat begrijpen :?: Ben net klaar, heb meteen ook de rubbers rond de verstuiverleidingen die het blok in gaan ook vervangen. Die waren uitgehard en gedroogd en 't lekte olie :cry: Kan ik niet zo best tegen, overigens een enorm gekloot om die krengen eruit te krijgen, maarja ze zaten al 25 jaar op het zelfde plekkie. Om de verstuivers los te krijgen was ook wat inventiviteit vereist want met de beproefde 'leo' methode lukte het niet :x. Gelukkig hier wat op gevonden; door er een (koperen)afsluitdop(cv materiaal) met de juiste draad erop te zetten en een bandenijzer er onder te zetten en met de juiste steeksleutelmaat te wrikken kwamen de krengen los :). Heb meteen de klepspeling gecontroleerd van de 4 cylinders waren er drie van slag: dat wil zeggen 1 tiende te ruim, zowel inlaat als uitlaat! Ook nieuwe koperen ringen bij de benz dealer gehaald. Ik dacht voor die paar euro ga ik niet lopen kloten met verhitten en weer verkoelen. Helaas hadden ze de verkeerde besteld :evil: maar waren ze wel heel behulpzaam met het leveren van ringen waar het ook mee zou moeten lukken. Voor de retourleidingen zitten ze namelijk aan elkaar verbonden met een brug zodat ze er niet zo makkelijk af lazeren. Je begrijpt het al, bij drie cylinders ging het goed maar bij eentje flikkerde er eentje via de stoterstang het blok in :oops:. veel lopen kloten om een stukje speciaal gereedschap te maken om het kreng eruit te krijgen. Na anderhalf uur was dat uiteindelijk ook gelukt! :) Maar toch een eitje koken gaat sneller...... Den handel weer in elkaar geschroefd en knal beng bang, nog een keer ontluchten en de dame snorde weer als nieuw :D . Dit wilde ik nog even met jullie delen op dit late uur. Morgen weer verder met het creëren van twee extra zitplaatsen. Enuggh als er verandering in de verbruikscijfers zijn hou ik jullie op de hoogte :wink:

ps ik ben mij bewust van het feit dat verbruik luchtweerstand snelheid en quadratische toename iets met elkaar te maken hebben en zal daar in de toekomst ook nog eens mee gaan expirimenteren :lol:

Wees allen gegroet en ik ga nu maar eens een poosje op een oor liggen :wink: Peter.
Vandaag is een Kadootje
janbenz1

Re: suggesties voor lager (normaal)verbruik gezocht

Bericht door janbenz1 »

Nou peter, heb je al weer eens proef gereden?
ben benieuwd wat de verbruikcijfers zijn.

Zelf heb ik een 407D OM 616 motor, 24000km gereden, imperiaal op het dak, met 2 skiboxen, totaal 2,93m hoog.
niet verhoogd of verlengd, gewoon een standaard bussie.
Totaal gewicht 3000 kg.
Top snelheid 92 km/h, maar kruissnelheid is altijd 85 km/h.
Geen toevoegingen op de brandstof, en ook geen plantaardig of bio brandstof.
Verbruik ligt altijd rond de 1 op 6.
Ben geen wilde rijder, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur moet ie wel gewoon werken.

Dit voorjaar zal ik de koppakking gaan vervangen, deze is uitgedroogd, en is daardoor gaan lekken,
laat ik gelijk de kop vlakken voor de zekerheid.

Groetnis Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Peter MERCAMPO

Hoi Jan,

Het blijft rond de 1 op 6,5 schommelen. De laatste meeting was 1 op 6,1 maar dat kan liggen aan het feit dat er minder snelweg km's zijn gemaakt en dat ik van de duurdere Ultimate brandstof ben afgestapt en gewoon weer bij de vrije/witte pomp tank. Met mijn vorige bus, ook een 406 (wb 3.50, laag) reed ik ongeveer 1:7 / 1:7,5 maar dan zaten er geen ski koffers op het dak. Ik heb mij er inmiddels een beetje bij neergelegd dat ik een ietwat dorstige dame heb, ze rijdt super, is betrouwbaar en voelt erg degelijk aan. Mocht ik echt over het gebruik gaan struikelen, kan ik altijd nog een suzuki carry busje gaan ombouwen :lol: en wellicht de 1:13 halen.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Peter MERCAMPO schreef:... kan ik altijd nog een suzuki carry busje gaan ombouwen :lol: en wellicht de 1:13 halen.
Totdat je er weer zo'n monster van een imperial op zet.. :mrgreen:
Peter MERCAMPO

Zat bij de koop er bij in. Een keer er afgehaald voor weging :wink: (terugkeur), viel toen niet echt mee te rijden (achterwielen blokkeerden als je al naar het rempendaal keek), geen kaas gegeten van het afstellen van een lastafhankelijke rembekrachtiger en na weging snel de imperiaal er weer opgeschroefd :oops: Vrouw erg blij want bij de hypermarché in frankrijk kwam ze de schommelbank van haar dromen tegen. voor 15 euri gekocht (uitverkoop) en op het dak getakeld en vastgesnoerd. Toch wel fijn dan, die ietwat looiige brandweer kwaliteit :lol:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

De winst van die uitverkoop-schommelbank is allang verdwenen in de zakken van de oliemaatschappijen.. :wink:
Peter MERCAMPO

Vrees van niet, destijds was de zonnebloem olie voordeliger dan de diesel aan de pomp. Wellicht dat ik de regionale Franse zonnebloem sector wat meer heb gesponserd :mrgreen:
Het gaf mij toen in elk geval een goed gevoel, dacht dat ik heel GROENbezig was, maar dat is ook alweer achterhaald :|
Vandaag is een Kadootje
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Gelukkig steken we het geld in onze hobby en ontspanning ipv opgelgde belastingen waar we niets voor terugkrijgen. :wink:

Ik wil er nog wel een warmte wisselaar opbouwen, zodat er zonnebloem olie kan worden toegevoegd.
ook ben ik nog bezig met een LPG installatie in te bouwen voor LPG toevoeging.
het voorjaar is weer een prima tijd om hier mee verder te gaan. 8)

Groetnis Jan.

Afbeelding
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

De LPG installatie werkt inmiddels, nu afwachten wat het verbruik doet.
Ben afgelopen weekend wezen toeren door de polder, de bollenroute gereden.
Daarna door Drenthe getoert, snelheden van rond de 70 soms 80, maar ook veel 60 km/h verbruik ligt dan rond de 1:7,5
Daar was ik zeer verbaasd over, maar nagerekend en het klopt precies.
Nu afwachten wat het resultaat is van LPG toevoeging.
Dan verder met de warmtewisselaar en extra tank voor de PPO.

Groet Jan.

Afbeelding
Peter MERCAMPO

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn, we lezen het wel,
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO

Ik begrijp er geen snars van maar vandaag was ik zeer aangenaam verrast. Mijn slurpende dame zat altijd rond de 1 op 6 (witte pomp diesel) en met de dure diesel van bp 1 op 6,5. Zelfs nadat ik de motor een beurt heb gegeven; kleppen gesteld, oliebad filter, brandstoffilters en de verstuivers had laten nakijken bleef het verbruik aan de hoge kant. De laatste keer op pad geweest voor schoolkamp, met ik denk een kleine 1000 kg aan bagage, verbruikte de dame in eens 1 op 6,6 witte pomp. Op kosten van de baas de tank vol gegooid met de dure shell diesel. Vandaag getankt en tot mijn stomme verbazing kwam ik uit op een verbruik van 1 op 7,34 :shock: :shock: :shock: Dat heb ik nog nooit gehaald! Misschien dat ze een beetje ingereden raakt want de km stand nadert de 30.000, 't kan ook zijn dat de slick 50 zijn werk begint te doen, joost mag 't weten en ik ben er blij mee. Zal toch leuk zijn als ik zo rond de 1 op 7,5 ga uitkomen. Ik weet zeker dat ik goed gemeten heb want als ik 'm volgooi duw ik een paar keer met mijn kont tegen de bus zodat de laatste luchtbellen verdwenen zijn en ze ook echt tot aan haar strot vol zit. Had ook niet het idee dat ik de laatste tijd de wind mee had en ben benieuwd wat de volgende tankbeurt voor resultaat gaat opleveren.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Houd ons op de hoogte!

Groet Anton.
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Wat ik ook doe ik blijf rond de 1 op 8,5 hangen.

Schat de UPS nu in op 3300-3350 kg.

Wat doet die slick?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro

Bericht door karogegro »

Slicker de slick, een olie toevoeging op teflon basis wat zich hecht op alle interne bewegende delen en de wrijving vermindert. Ik gebruik het al jaren en bevalt goed. Minder ( merkbaar) herrie en een soepeler lopende motor. Leo heeft nog een geinige anekdote over dit spul en een generator setje.
Inmiddels zijn er ook toevoegingen op keramische basis waarvan men beweert dat het de eigenschappen van slick overtreft. Hier heb ik geen ervaring mee.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Peter MERCAMPO

Net terug van 2489 km's vakantie en ik zal jullie de meeste details besparen, heb verschillende rijstijlen (consequent) aangehouden, voor zover mogelijk. Ik kan zeggen dat ik een gelukkig mens ben; de een op acht is (inmiddels) haalbaar. Bij mijn vorige trip haalde ik amper de 1:7 en dan deed ik het rustig aan, meestal een op 5,9. Na het groot onderhoud en de additieven kom ik redelijk eenvoudig op 1:7,5 à 1;8. Moet wel eerlijk toegeven dat ik een aantal tips heb verzilverd; rustiger optrekken en meestel een constante snelheid aanhouden van rond de 85 km/h. De meeste meters zijn afgelegd in bergachtige omgeving, in Luxemburg heb ik heb weer tot aan zijn strot toe gevuld en ik heb nog een tankbeurt te gaan om de balans op te maken. In elk geval geeft het deze burger weer wat moed! Heb vergeten een fles aceton mee te nemen maar dat komt de volgende keer wel weer.
Groet en ik hoop dat jullie allen een fijne vakantie achter de bumper hebben of dat de koplampen nog een en ander in het vooruitzicht hebben!

Gegroet Peter :wink:
Vandaag is een Kadootje
Detlev

Bericht door Detlev »

Dat komt ongeveer overeen met mijn ervaringen....Aceton kun je goed in Frankrijk krijgen trouwens, niet duur en bij iedere Carrefour (of zo) te krijgen per literfles!
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie