Hoge oliedruk
- Remco Brantjes
Hoge oliedruk
Hallo beste mensen!
Onlangs had ik mijn motor verwisseld (om615) wegens een vastloper. Nu heb ik met het nieuwe blok het probleem dat de oliedruk altijd maximaal is. Dus koud/warm stationair/vollast, maakt niet uit, altijd maximaal. Nu heb ik op aanraden van iemand het oliefilter eruit gehaald. Uit een vorige filterwissel wist ik dat het filter uit twee onderdelen bestaat: een groot parallelfilter en een kleiner seriefilter. In deze zat echter alleen het parallelfilter. Zou dit volgens jullie de oorzaak van de hoge druk kunnen zijn? kan het filter functioneren zonder het seriefilter?
Groeten,
Remco
Onlangs had ik mijn motor verwisseld (om615) wegens een vastloper. Nu heb ik met het nieuwe blok het probleem dat de oliedruk altijd maximaal is. Dus koud/warm stationair/vollast, maakt niet uit, altijd maximaal. Nu heb ik op aanraden van iemand het oliefilter eruit gehaald. Uit een vorige filterwissel wist ik dat het filter uit twee onderdelen bestaat: een groot parallelfilter en een kleiner seriefilter. In deze zat echter alleen het parallelfilter. Zou dit volgens jullie de oorzaak van de hoge druk kunnen zijn? kan het filter functioneren zonder het seriefilter?
Groeten,
Remco
-
Re: Hoge oliedruk
Ik zou eerst even de elektrische kant van de meter controleren voordat je in de oliehoek gaat zoeken
Frank
Frank
- Remco Brantjes
Ik heb in ieder geval gekeken of hij goed is aangesloten. Dat is waarschijnlijk wel het geval omdat hij wel nul aangeeft wanneer de motor uit is. Het zou natuurlijk kunnen dat de sensor zelf kapot is, gebeurd dat vaker?
- Leo
- Site Admin
Ik vermoed dat er een "lampjes" sensor inzit.
Dat soort sensor schakelt slechts aan/uit.
Eenvoudig door te meten met een universeelmeter.
Nu ligt het er ff aan of je zo nodig die oliedrukmeter werkend wilt hebben, of dat je een waarschuwingslamp voldoende vindt.
Zelf heb ik ook zo'n aan/uit sensor in de F40 zitten en die heb ik aangesloten op de grote rode lamp die boven/tussen de brandstof- en smeeroliemeters zit.
Mvg, Leo.:D
Dat soort sensor schakelt slechts aan/uit.
Eenvoudig door te meten met een universeelmeter.
Nu ligt het er ff aan of je zo nodig die oliedrukmeter werkend wilt hebben, of dat je een waarschuwingslamp voldoende vindt.
Zelf heb ik ook zo'n aan/uit sensor in de F40 zitten en die heb ik aangesloten op de grote rode lamp die boven/tussen de brandstof- en smeeroliemeters zit.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Remco Brantjes
Hey Leo!
Ahh ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben! :) Deze sensor zag er al wat anders uit dan die van het oude blok. Op zich vind ik een lampjes sensor ook prima, ik was alleen bang dat er iets ernstigers aan de hand was. Ik neem aan dat de sensor een constante spanning door moet geven als de motor aan staat en nul als er geen druk is en dat het lampje dan moet branden als ie nul is? Hoe heb je dat aangesloten?
Bedankt!
Groeten,
Remco
Ahh ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben! :) Deze sensor zag er al wat anders uit dan die van het oude blok. Op zich vind ik een lampjes sensor ook prima, ik was alleen bang dat er iets ernstigers aan de hand was. Ik neem aan dat de sensor een constante spanning door moet geven als de motor aan staat en nul als er geen druk is en dat het lampje dan moet branden als ie nul is? Hoe heb je dat aangesloten?
Bedankt!
Groeten,
Remco
- Bommes
- Contacteer:
Als de sensor 12 volt spanning afgeeft als er olie druk is:
12 volt (na het contact slot) naar het lampje, en de massa zijde van het lampje op de 12 volt schakelende kant van de sensor.
Oftewel op het lampje staat als de motor loopt aan 2 zijdes 12 volt.
Valt de olie druk weg valt 1 zijde 12 volt weg en wordt massa, dan gaat het lampje aan.
Maar ik ken het type sensor niet, maar vermoed dat het zo wel aangesloten kan worden, maar Leo zal me wel een stuk hout in de nek leggen als ik het verkeerd heb uit gelegd..

12 volt (na het contact slot) naar het lampje, en de massa zijde van het lampje op de 12 volt schakelende kant van de sensor.
Oftewel op het lampje staat als de motor loopt aan 2 zijdes 12 volt.
Valt de olie druk weg valt 1 zijde 12 volt weg en wordt massa, dan gaat het lampje aan.
Maar ik ken het type sensor niet, maar vermoed dat het zo wel aangesloten kan worden, maar Leo zal me wel een stuk hout in de nek leggen als ik het verkeerd heb uit gelegd..

- Leo
- Site Admin
Nah nah, ik ben een zeer vredelievend type hoor Marius.. :shock:
Ik leg nooit iemand een stuk hout in de nek, daar heb ik een loden pijp voor..
Die is net dat kleine beetje meer overtuigend..:P :mrgreen:
Jouw oplossing zou idd kunnen wanneer je een apart (of nieuw geplaatst) lampje gaat aansluiten.
But this is Mercedes/Hanomag hey, en die sauerkrauters doen dat nét weer ff anders.. 8)
@Remco:
Bij mij staat er (origineel intern geschakeld) constant plus op de lamp, en de sensor schakelt de min naar massa.
Die lamp was ongebruikt, want is oorspronkelijk voor luchtdruk.
Heb dus heel simpel bij de dashboard-multistekker de draad vanaf de oliegever (blauw/groen) omgezet naar de lamp.(zaten 2 vrije gaten naast elkaar op de multistekker, was bij mij de meest binnenste)
Geen idee of dat bij jou ook zo zit, want bij die leeftijd van voertuigen heeft natuurlijk menig fietsenmaker aan de draadjes zitten klooien.. :?
Vantevoren even de multimeter gebruiken kan dus geen kwaad, en natuurlijk ff kijken of er wel een lampie inzit.
Maar bovenstaande is alvast de originele oplossing volgens schema.
Owww, en nog welkom op dit forum.
Ik leg nooit iemand een stuk hout in de nek, daar heb ik een loden pijp voor..
Die is net dat kleine beetje meer overtuigend..:P :mrgreen:
Jouw oplossing zou idd kunnen wanneer je een apart (of nieuw geplaatst) lampje gaat aansluiten.
But this is Mercedes/Hanomag hey, en die sauerkrauters doen dat nét weer ff anders.. 8)
@Remco:
Bij mij staat er (origineel intern geschakeld) constant plus op de lamp, en de sensor schakelt de min naar massa.
Die lamp was ongebruikt, want is oorspronkelijk voor luchtdruk.
Heb dus heel simpel bij de dashboard-multistekker de draad vanaf de oliegever (blauw/groen) omgezet naar de lamp.(zaten 2 vrije gaten naast elkaar op de multistekker, was bij mij de meest binnenste)
Geen idee of dat bij jou ook zo zit, want bij die leeftijd van voertuigen heeft natuurlijk menig fietsenmaker aan de draadjes zitten klooien.. :?
Vantevoren even de multimeter gebruiken kan dus geen kwaad, en natuurlijk ff kijken of er wel een lampie inzit.
Maar bovenstaande is alvast de originele oplossing volgens schema.
Owww, en nog welkom op dit forum.

- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Marius, volgens mij heb je zojuist een nieuw type sensor uitgevonden.
Ik heb tientallen oliedruksensors in m'n handen gehad (in personenwagens en op aggregaten zit vaak geen oliedrukmeter) en die werken allemaal hetzelfde:
(te) lage oliedruk: draadje aan massa.
voldoende oliedruk: schakelaar open.
Dus nog veel eenvoudiger dan jouw idee. De plus van het contactslot via het lampje klopt wel. Dat wel...
Ik heb tientallen oliedruksensors in m'n handen gehad (in personenwagens en op aggregaten zit vaak geen oliedrukmeter) en die werken allemaal hetzelfde:
(te) lage oliedruk: draadje aan massa.
voldoende oliedruk: schakelaar open.
Dus nog veel eenvoudiger dan jouw idee. De plus van het contactslot via het lampje klopt wel. Dat wel...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bommes
- Contacteer:
Ik begreep uit zijn verhaal dat de schakelaar een plus afgaf als er olie druk was, vandaar mijn "relaas".. :mrgreen:
Dat kwam hier door:
Dat kwam hier door:
Remco Brantjes schreef:Ik neem aan dat de sensor een constante spanning door moet geven als de motor aan staat en nul als er geen druk is en dat het lampje dan moet branden als ie nul is?
- Remco Brantjes
Okee ik ga het morgen proberen. Volgens mij stond er inderdaad een plus op de draad als er oliedruk is, maar dat is misschien omdat hij nu aangesloten is zoals normaal een druksensor is aangesloten die een waarde aangeeft, ik ga er wel effe mee aanklooien, moet wel lukken ;). Super bedankt voor de reacties, erg relaxed dat dit forum zo actief is!
Hoezo zou eigenlijk dat waarschuwingslampje normaal voor luchtdruk gebruikt worden?
Hoezo zou eigenlijk dat waarschuwingslampje normaal voor luchtdruk gebruikt worden?
- Leo
- Site Admin
Luchtdrukremmen, maar die heb jij niet.
Da's voor de veel zwaardere types, die hebben hetzelfde dashboard.
Die plus op de draad kan wel kloppen, want dat komt vanaf je metertje.
En omdat de sensor slechts massa doorschakelt wanneer er geen oliedruk is, staat er op de draad tussen metertje en sensor plus wanneer er wel oliedruk is.
Tis simpel zat als je ut snapt.. :mrgreen:
Da's voor de veel zwaardere types, die hebben hetzelfde dashboard.
Die plus op de draad kan wel kloppen, want dat komt vanaf je metertje.
En omdat de sensor slechts massa doorschakelt wanneer er geen oliedruk is, staat er op de draad tussen metertje en sensor plus wanneer er wel oliedruk is.
Tis simpel zat als je ut snapt.. :mrgreen:
- winand
Zomaar een zijstraatje hoor, maar weet je zeker dat je motor op bedrijfstemperatuur komt?
Als je temp-meter ergens onderin blijft hangen kan het zijn dat de oliedruk ook niet afneemt...
Als je temp-meter ergens onderin blijft hangen kan het zijn dat de oliedruk ook niet afneemt...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Remco Brantjes
Hoi Winand,
Ja de motor komt op iets van 85 graden dus ik denk het wel. Ik vraag me overigens nog steeds af of ik een seriefilter moet aanschaffen om ertussen te zetten. Is dat nodig?
Ja de motor komt op iets van 85 graden dus ik denk het wel. Ik vraag me overigens nog steeds af of ik een seriefilter moet aanschaffen om ertussen te zetten. Is dat nodig?
- Anton
Hoi,
Gewoon origineel laten heeft altijd gewerkt, toch?
Groet Anton
Gewoon origineel laten heeft altijd gewerkt, toch?
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Helemaal met Anton eens.
Hoe is het trouwens afgelopen met die sensor enzo?

Hoe is het trouwens afgelopen met die sensor enzo?
- Remco Brantjes
Nou het verhaal van de aan/uit sensor bleek in ieder geval te kloppen maar ik kon het draadje van het alarmlicht niet vinden dus het ik het maar effe zo gehouden. Dan let ik er wel op dat de meter niet op nul komt te staan.
Ik las dat het schadelijk kon zijn voor je lagers enzo als je dat filter niet hebt, maar dat valt mee?
Ik las dat het schadelijk kon zijn voor je lagers enzo als je dat filter niet hebt, maar dat valt mee?
- Anton
Hoi,
Het gerucht gaat ook dat lucht- en oliefilters puur zijn ontworpen om de toeleveranciers ook wat te gunnen?
Maar wat doet zo'n filter nu?
Het hangt aan de buitenkant van de motor en beweegt niet dus het kan er wel vanaf dus zit het daar voor Jan Loel?
Niets is minder waar.
Het olie filter zuivert de olie van onder andere verbrandingsresten die langs de zuiger komen en en haalt passant ook nog het een en ander aan versleten metaaldeeltjes die onstaan tijdens het gebruik van je motor.
Als het filter vol is dus dicht zit treed de bypas in werking zodat alles toch nog word voorzien van olie niet meer gefilterd dat spreekt, een situatie geliefd door diverse reviesie bedrijven.
Dus maak je keus, we horen het graag.
Filter ze!
Groet Anton
Vertel eens waarom je dat filter er niet tussen wilt hebben!?Remco schreef: Ik las dat het schadelijk kon zijn voor je lagers enzo als je dat filter niet hebt, maar dat valt mee?
Het gerucht gaat ook dat lucht- en oliefilters puur zijn ontworpen om de toeleveranciers ook wat te gunnen?
Maar wat doet zo'n filter nu?
Het hangt aan de buitenkant van de motor en beweegt niet dus het kan er wel vanaf dus zit het daar voor Jan Loel?
Niets is minder waar.
Het olie filter zuivert de olie van onder andere verbrandingsresten die langs de zuiger komen en en haalt passant ook nog het een en ander aan versleten metaaldeeltjes die onstaan tijdens het gebruik van je motor.
Als het filter vol is dus dicht zit treed de bypas in werking zodat alles toch nog word voorzien van olie niet meer gefilterd dat spreekt, een situatie geliefd door diverse reviesie bedrijven.
Dus maak je keus, we horen het graag.
Filter ze!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Hoi Remco.
Wat ik niet snap is dat je spreekt over een serie- en een paralelfilter. :shock:
Voor zover mijn beperkte kennis gaat, zit er maar 1 doodgewoon smeeroliefilter op een 615.
Dus misschien kun je even uitleggen wat je bedoelt?
Owwww, en als je het nog niet gedaan hebt: Zet als de donder je filterelement weer terug, want zonder filter is het binnen de kortste keren foute boel.
Geen idee wie jou geadviseerd heeft om hem eruit te halen, maar hij verdient een stukkie loden pijp in z'n nek..
Wat ik niet snap is dat je spreekt over een serie- en een paralelfilter. :shock:
Voor zover mijn beperkte kennis gaat, zit er maar 1 doodgewoon smeeroliefilter op een 615.
Dus misschien kun je even uitleggen wat je bedoelt?
Owwww, en als je het nog niet gedaan hebt: Zet als de donder je filterelement weer terug, want zonder filter is het binnen de kortste keren foute boel.
Geen idee wie jou geadviseerd heeft om hem eruit te halen, maar hij verdient een stukkie loden pijp in z'n nek..

- Remco Brantjes
Hallo!
Dit tekeningetje komt uit een werkplaatshandboek:
http://www.daarvandaan.nl/oliefilter.jpg
Nummertje 5 is dan het seriefilter
Nummertje 3 het parallelfilter
Zo heb ik het ook aangetroffen in m'n vorige motor dus ik dacht dat het altijd zo hoorde, maar dat is dus niet zo?
Het grote filter heb ik meteen terug gezet hoor. Leek me wel handig :)
Groeten,
Remco
Dit tekeningetje komt uit een werkplaatshandboek:
http://www.daarvandaan.nl/oliefilter.jpg
Nummertje 5 is dan het seriefilter
Nummertje 3 het parallelfilter
Zo heb ik het ook aangetroffen in m'n vorige motor dus ik dacht dat het altijd zo hoorde, maar dat is dus niet zo?
Het grote filter heb ik meteen terug gezet hoor. Leek me wel handig :)
Groeten,
Remco
-
Ja Remco, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk is het filterhuis zo ingericht nl. Alle olie gaat altijd door het gaasfilter en alleen die olie die door het papierfilter heen perst ( en dat gaat vanzelf vanwege de oliedruk) wordt extra gereinigd.
dat laatste filter wordt ook een bypass filter genoemd ( de olie die door het filter heenstroomt gaat direct terug naar het carter). ik snap wel dat Leo zo rabiaat reageert maar dat is in dit geval een beetje :mrgreen:
bij een 314 en 364 en meer van die motorenfamilie is slechts een bypass filter in de houder aanwezig omdat er in de aanzuigbuis van de smeeroliepomp een gaasfilter is aangebracht.
het is voor de duidelijkheid niet zo dat Leo het niet wist , welnee , nee hoor , tuurlijk niet ...... maar als je zo correct de dingen benoemt is het niet altijd makkelijk te anticiperen 8) Dave. ps na je eerste vraag nog eens gelezen te hebben , het antwoord is Ja , je kunt zonder het gaas filter functioneren! ( de vraag is alleen waarom)
dat laatste filter wordt ook een bypass filter genoemd ( de olie die door het filter heenstroomt gaat direct terug naar het carter). ik snap wel dat Leo zo rabiaat reageert maar dat is in dit geval een beetje :mrgreen:
bij een 314 en 364 en meer van die motorenfamilie is slechts een bypass filter in de houder aanwezig omdat er in de aanzuigbuis van de smeeroliepomp een gaasfilter is aangebracht.
het is voor de duidelijkheid niet zo dat Leo het niet wist , welnee , nee hoor , tuurlijk niet ...... maar als je zo correct de dingen benoemt is het niet altijd makkelijk te anticiperen 8) Dave. ps na je eerste vraag nog eens gelezen te hebben , het antwoord is Ja , je kunt zonder het gaas filter functioneren! ( de vraag is alleen waarom)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Remco Brantjes
Okee hulde! In dat geval heb ik geen probleem! :D