Stuurbekrachtiging

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Stuurbekrachtiging

Bericht door humenjan »

Beste forumgenoten,

Ben in het bezit van een MB613 met stuurbekrachtiging.
De bekrachtiging wordt steeds minder. Olie op niveau. Geen lekkage. Geen lucht in systeem.
De motor heeft 300.000km gedraaid.
Geeft dit de slijtage aan en helpt alleen een nieuwe bekrachtigingspomp of zijn er nog andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Michael de Ridder.
Michael de Ridder
MB613
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door A_A »

Zoals dn Doeks ut Hasselt zeggen:
Hoe is het met de bandjes?

Geen idee hoor, maar hoe is het profiel en de druk van je voorbanden?
Ik weet van mijn personen auto(tje) dat als de bandjes weer wat zacht worden, ie zwaarder stuurt.
Mijn Micra uit '88 merk ik vooral aan het stuur dat de banden weer wat wind nodig hebben.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door DVIII »

nog een tip misschien , hoe vaak smeer je de fuséés , ook bij sb moet je die vet houden.
en is het allemaal wel in orde de hele reeks van voorwaarden en componenten( dus ook het lager van je de oliepomp ) je kunt de pompdruk afstellen op een hogere druk , maar dat zou op slijtage wijzen. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door humenjan »

Dank voor jullie reactie.

De voorbanden zijn exact op spanning en de fusees worden regelmatig doorgesmeerd.
Heb bij een collega 613 gezien dat hij op de camping van het voorjaarskamp zijn camper bestuurde met duim en wijsvinger tijdens het manoeuvreren en dat is bij mij echt niet het geval.
Had ook een nieuwe pomp gemonteerd.
Maar ik wilde eerst wat andere meningen horen.

Michael de Ridder.
Michael de Ridder
MB613
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door beatrix18 »

zijn camper bestuurde met duim en wijsvinger
Wellicht was hij heel sterk in zijn handen...... :shock:
Zelf heb ik een (oud) bekrachtigings setje op mijn 508.
Bij parkeren moet ik een pietsie gas geven, anders doet ie ook niets.
Zelfde probleem?
@ DVIII: kan je dat van de druk verhogen uitleggen?

Peter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door DVIII »

ik val dan meteen in de details , namelijk er zit op in de flensplaat van de pomp , dat is het stuk waarmee de pomp het eerst tegen de steun aanzit ,( met de leidingaansluitingen dat zie je direct) naast een ingang (dik) een uitgang (dun) , nog een soort stop ,of blinde bout . als je die er af draait zie je een binnenschroefdraad met een binnenschroef met gleufkop .
die kun je dieper draaien zodat de bypassklep zwaarder gaat duwen en aldus de bovendruk van het systeem hoger wordt en daardoor de pomp meer olie gaat leveren voordat de bypass gaat doorlaten.
dan heb je in principe een activere besturing. dit is natuurlijk afhankelijk van de conditie van alle onderdelen.
ik heb een vermoeide pomp al met extra plaatjes ( kleine muntjes) opgevoerd , maar dan is het einde dan ook wel bereikt.
die afstelling is meer bedoeld om de wagen directer dan wel trager te laten meewerken met de chauffeur.
maar soms is het nodig nog wat bij te draaien.
pffoei ik hoop dat het nog te begrijpen is :roll: wat een uitleg ! gr Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door beatrix18 »

Hallo Dave,
Kan je uitleg wel volgen. Maar bedoel je dat met die muntjes als gewoon indraaien niet meer helpt?
Kan dat indraaien dus de oplossing zijn voor Michael en wellicht voor mij ook?
Mijn pomp heeft dus een beetje meer toeren nodig en maakt dan ook een wat kreunend geluid (bypassklep?)maar werkt dan wel.
Die van Michael lijkt het dus in zijn geheel minder te doen.....

Peter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door DVIII »

die stelbout is natuurlijk eindig , dus dan verleng je hem met wat extra materiaal , dat drukt dan de veer en de klep nog beter aan. toen ik dat zelfde pompje kon ruilen voor een ander exemplaar hoefde ik niets te "verbeteren". dus een frisse pomp helpt wel , maar dat oude ding was dan ook totaal op.
ook vernieuw ik wel lagers van stuuroliepompen , dat is soms ook een goede remedie voor slecht werkende pompen.
er zit maar één lager wat je kunt vervangen in zo'n pomp ( het is een dubbelrijig lager) dan ben je voor een tientje ook weer jaren gered. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door beatrix18 »

OK, bedankt voor de info.

Peter
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door Hugo »

Snaar slipt? of heeft dit type geen snaar...
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door humenjan »

Hugo,

De snaar slipt alleen als ik bij stationair toerental stilstaand de wielen probeer te draaien van links naar rechts en dit ook niet altijd.
M.i. levert de pomp niet genoeg druk daarom gaat deze bij stationair toerental slippen en tegenwerken.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik een nieuwe pomp moet hebben.

Michael de Ridder
Michael de Ridder
MB613
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door DVIII »

Maar , om maar eens met een maar te beginnen, ik begrijp nu dat de pomp in kwestie toch wel genoeg er aan trekt om de snaar te laten slippen. maw het is helemaal niet zo'n slechte pomp.
ook begrijp ik dat je tot nu toe alleen maar argumenten aan het verzamelen bent om een andere pomp te nemen, of lijkt dat maar zo. tenminste daar lijkt het wel op .
van mij mag iedereen zijn geld over de balk smijten hoe hij of zij wil ,maar om dat nu zo te doen dat er argumenten van anderen voor nodig zijn , daar pas ik voor. D.
ik zou beginnen met nieuwe olie , dat is goedkoop en nooit zomaar overbodig. en nieuwe snaren !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door winand »

Is het wellicht een optie om de pomp er tijdelijk uit te halen en de bus zonder stuurbekrachtiging te rijden (kan toch gewoon?)
Je kunt dan op je gemak die pomp reviseren. Ik neem aan dat dit kan, ik vind het namelijk altijd jammer als mensen direkt een nieuwe willen monteren en de oude willen weggooien, ze zijn toch al niet zo makkelijk te vinden dacht ik.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast