Normaal kom ik hier alleen maar voor slap ge-OH op het Leuterveldje lijkt het wel, maar nu wel een serieuze vraag, of eerder nieuwschierigheid... ;)
Ik heb zaterdag van mijn Hanomag de kleppen gesteld. In mijn Hanomag werkplaatsboek staat bij de klepspeling 0,25mm voor zowel in- als uitlaat, maar ook zowel bij warme als koude motor.
Bij alle voorgaande vehikels die ik had, stond er bij dat het bij koude motor moest, maar bij Hanomag kan het dus blijkbaar ook bij warme motor.
Weet iemand hoe dat kan? Zijn er dan b.v. betere materialen gebruikt die minder uitzetten ofzo? Ik lig er geen nachten wakker van, maar ben wel nieuwschierig of iemand weet hoe dat zit.
Groeten Jeroen
Kleppen bij koude of warme motor stellen.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Kleppen bij koude of warme motor stellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Kleppen bij koude of warme motor stellen.
Bij grotere langzaamlopers kom ik dat wel vaker tegen Jeroen.
Dan hebben ze het over een klepspeling van 1mm, en verder praten ze nergens over.
Hoe dat bij jouw minimuis ook kan?
Geen idee.. :shock:
Misschien is alles van hetzelfde materiaal gemaakt?
Want bv aluminium heeft een ander uitzettingscoëffitiënt dan staal.
Wat natuurlijk óók gewoon kan is dat die 5/100 verschil de Duitse ingenieurs een brättwurst was..:P
Mvg, Leo.:D
Dan hebben ze het over een klepspeling van 1mm, en verder praten ze nergens over.
Hoe dat bij jouw minimuis ook kan?
Geen idee.. :shock:
Misschien is alles van hetzelfde materiaal gemaakt?
Want bv aluminium heeft een ander uitzettingscoëffitiënt dan staal.
Wat natuurlijk óók gewoon kan is dat die 5/100 verschil de Duitse ingenieurs een brättwurst was..:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Kleppen bij koude of warme motor stellen.
Ik vermoed dat ze dat boekje, net als de meeste documentatie die ik ken (of zelf gemaakt heb... ;)), na het volledig ontwikkelen van het blokje op vrijdagmiddag onder het genot van een Hannoversche Pilsner en Bratwurst in elkaar geflanst hebben.
Ik ben gewend met koude motor te stellen en dat gaat altijd goed. Van welk materiaal de kleppen gemaakt zijn weet ik niet, maar de zittingen zijn van een soort chroom-achtig spul. Als je 't schoonmaakt spiegelt het erover. Mocht wat kosten, denk ik... of 't zijn net eksters en ze houden van galimmende dingen.
Gruss Jeroen
Ik ben gewend met koude motor te stellen en dat gaat altijd goed. Van welk materiaal de kleppen gemaakt zijn weet ik niet, maar de zittingen zijn van een soort chroom-achtig spul. Als je 't schoonmaakt spiegelt het erover. Mocht wat kosten, denk ik... of 't zijn net eksters en ze houden van galimmende dingen.
Gruss Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 aug 2008, 15:22
Re: Kleppen bij koude of warme motor stellen.
in je hanleiding kan staan kleppen stellen met koude of warme motor.
Beide methode worden gebruikt door de diverse autofabrikanten!
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... leppen.wmv
Groet

Beide methode worden gebruikt door de diverse autofabrikanten!
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... leppen.wmv
Groet

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten