speling in de stuurinrichting

Plaats reactie
edgar

speling in de stuurinrichting

Bericht door edgar »

Wie kan mij vertellen hoeveel speling op het stuur (608 uit 1980 met 330.000 kilometer incl. stuurbekrachtiging) 'normaal' is.

Bij de APK komt het niet ter sprake, maar er is wel enige speling.
- Ik heb gehoord dat er op het stuurhuis een stelschroef zit ,die ik enigszins aan kan draaien. :?:
- Daarnaast zijn er nog de opties dat de fusepennen versleten zijn :?:
- Dat er te weinig olie in de stuurbekrachtiging zit :?:
- dat het komt door de banden (17,5") :?:

Wat is normaal en wat kan ik eventueel doen om de speling te verminderen? (en wat moet ik beslist niet doen)

Hoor het graag :lol:
DVIII

Re: speling in de stuurinrichting

Bericht door DVIII »

Dat is een goede vraag. ik stel wel eens met wat moeite die genoemde stelschroef bij . die moet je eerst een paar dagen laten loskomen met kruipolie , beslist niet korter want het ding zit vaak onder de roest.
dat , en de stuurkogels ( dat zijn die draaibare verbindingen in de stangen) zijn de enige verbeterbare onderdelen in de keten. de andere argumenten zoals banden en fusee's zijn of totaal niet van invloed of zo minimaal dat een fusee revisie nooit bevredigend zal zijn om de vrije slag weg te nemen.
anderzijds moet ik je toch waarschuwen niet te gaan zoeken naar eigenschappen die je nooit meer terug zal vinden in een oudere auto. ik heb diverse pogingen gedaan om oude mercedessen weer nieuw te maken ,en met verdeeld succes.
de stuurspeling is na vervanging van allerlei onderdelen weer gewoon geworden wat het daarvoor was.
Natuurlijk een servo huis heeft wat meer te lijden dan een passief stuurhuis , dus je zou een stuurhuis revisie kunnen overwegen dan wordt ook de bronzen bus in de uitgaande arm vervangen ( als het een goede revisie is) en als daar een paar honderdsten speling uit is scheelt dat een paar mm op het stuurwiel.
ik vind het wel wat hebben zo'n auto met karakter.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
winand

Bericht door winand »

Pas op met het verstellen van deze stelschroef!
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb begrepen dat wanneer je em te strak afstelt of niet goed borgt, je stuur ineens kan blokkeren!

Een topic hierover op busfreaks.de :
http://www.busfreaks.de/strohrum/showth ... p?id=16347

Er is nog meer info hierover te vinden, dus meer hierover lezen kan geen kwaad denk ik.
Succes!

Afbeelding
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII

Bericht door DVIII »

ehhhh, hallo zou je dan niet er even bij vertellen dat die schroef naar buiten bijstelt !!!!
ik was net niet zover gegaan om te gaan adviseren de stelschroef aan te pakken !
Maar als dat dan moet gebeuren , de stelschroef draait juist naar buiten , maar het is niet zo dat je meteen geweldige resultaten boekt !! dus je steld iets bij door de schroef uit te draaien ( een halve slag of zo) en dan moet je maar afwachten of het echt voor je gevoel resultaat heeft .
dus stel je niet te hoge verwachtingen voor , letterlijk en figuurlijk D.
und ich habe das busforum besucht , und keiner der pappenheimers weist genau wie man das problem lost !!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

DVIII schreef:und ich habe das busforum besucht , und keiner der pappenheimers weist genau wie man das problem lost !!
Grinnnnnn, das ist toch gans jah schade neh?
Gluklig sind wir kaaskopfen dan nicht die einigen die der plank bij tseit und weile gans misslaan.:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

Bericht door DVIII »

unbedinges !
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dus moet Edgar maar met de stelschroef beginnen....?
Bij mij hielp dit wel wel iets :lol: , maar(bij mij) is ook de uitgaande arm (pitman....) wat aan het lekken(/bus versleten) :oops: .

Peter
edgar

Bericht door edgar »

Ja, ik zal inderdaad met de stelschroef beginnen, aan de stuurkogels kan ik geen speling ontdekken, rechts op de fusepen zit wel iets speling maar dat kan geen grote invloed hebben.

Ik zal de stelschroef eens opzoeken, losmaken, en voorzichtig een halve slag losdraaien.

Dan eens kijken of dit de speling verminderd.

het zal wel komend weekeinde worden dat ik er aantoe kom, wordt vervolgd, bedankt voor het meedenken!

Groet,

Edgar
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Het type stuurinrichting heeft wat 'rare' eigenschappen. Superstrak bv is een slechte optie omdat bij extreme warmte het dan 'te strak' kan worden met zeer moeilijk/zwaar sturen. Een andere eigenschap is dat bij veel stuuruitslag de speling een stuk groter zal zijn. Maar hoe stel je het af als er bovenmatige (maar ja wat is bovenmatig??) speling op zit?

Zet de wagen met de sturende wielen van de grond. Stel nu in de rechtuit-stand de speling af, maar zeker niet te strak. Stuur naar links en rechts en voel of er geen zwaar punt in de besturing is gekomen. Als dat zo is staat hij te strak afgesteld. Te strak afstellen leidt tot zwaar sturen en extra slijtage van het stuursysteem.

Maar het moet er van te voren al heel erg naast staan wil je er iets van merken onder het rijden.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
edgar

Bericht door edgar »

Als ik het goed begrijp komt het hierop neer: :arrow:

als de speling nog niet al te storend is: gewoon laten zitten die boel en niet aan de stelschroef komen :!:

dan kan ik me mooi aan het dorpsfeest gaan wijden komend weekeinde ipv onder en voor de camper te liggen :wink:

Groet,

Edgar
DVIII

Bericht door DVIII »

mooi zo ,en houd rekening met het gezegde "het oog van de meester maakt het paard vet".
Dave.
Plaats reactie