Zware wielen en trommels
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Zware wielen en trommels
Ik moet binnenkort Skoolie voorrijden bij de Technische Keuring voor het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest. En of ik maar spulletjes meebreng om één wiel en remtrommel van elke as af te halen, want de remmende oppervlakten moeten worden opgemeten.
Krik hebben ze daar, sleutels, lange stalen pijp, lekbak voor cardanolie heb ik liggen of kan ik regelen.
Maar... ik ben wat huiverig voor het gewicht van wiel (10R22.5) en trommel. Hoe doen jullie, Leo, andere berijders van wat steviger uitgevallen wagens, Conexxion, dat?
In het Israelische leger hadden ze van die mooie plateau-pompwagentjes, maar hier heb ik die nog nergens gezien. Ik zit te denken aan een soort bokje op basis van een palletwagentje (Marktplaats o.i.d.) of een bok voor de remtrommel boven op een hondje. Maar misschien bestaan er wel betere en/of eenvoudiger oplossingen...
Krik hebben ze daar, sleutels, lange stalen pijp, lekbak voor cardanolie heb ik liggen of kan ik regelen.
Maar... ik ben wat huiverig voor het gewicht van wiel (10R22.5) en trommel. Hoe doen jullie, Leo, andere berijders van wat steviger uitgevallen wagens, Conexxion, dat?
In het Israelische leger hadden ze van die mooie plateau-pompwagentjes, maar hier heb ik die nog nergens gezien. Ik zit te denken aan een soort bokje op basis van een palletwagentje (Marktplaats o.i.d.) of een bok voor de remtrommel boven op een hondje. Maar misschien bestaan er wel betere en/of eenvoudiger oplossingen...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Zware wielen en trommels
Wat ik met mijn dubbele wielen met trommel doeals ik hem er af haal is hetvolgende:
0. Opkrikken zodanig dat de band net los van de grond
1. Wiellosmaken(moeren) lagerlos en steekas eruit.
2. Dan een schuifplaat eronder (uitleg zie onder)
3. BAnd net op de plaat laten rusten , zdd lager ontlast is .
4. Nu band met bovenste plaat naar buiten schuiven.
5. Klaar is Kees., schoolkind kan de was doen
Die schuifplaat is een zelfhemaakt ding bestaande uit een stuk staalplaat ca 30x 80 cm, en een tweede plaat even breed, maar iets korter, ca 50 cm, met een omgezette kant aan de voorkant (ca 5 cm hoog). Die rand is om aan te kunne trekken.
De ene plaat ligt onder, daarop spuit je flink olie, of vet, dan de plaat met randje (omhoog) erop. Zodanig dat als de bovenplaat over de onderplaat schuift hij van begin tot eind op de onderplaat blijft. Als je nu aan wiel trekt de bovenplaaat mooi over de onderplaat schuift, als hetmee zit hoef je niet aan deplaat te trekken en blijft randje aan de band hangen en schuift het geheel naar je toe.
succes
Frank
0. Opkrikken zodanig dat de band net los van de grond
1. Wiellosmaken(moeren) lagerlos en steekas eruit.
2. Dan een schuifplaat eronder (uitleg zie onder)
3. BAnd net op de plaat laten rusten , zdd lager ontlast is .
4. Nu band met bovenste plaat naar buiten schuiven.
5. Klaar is Kees., schoolkind kan de was doen
Die schuifplaat is een zelfhemaakt ding bestaande uit een stuk staalplaat ca 30x 80 cm, en een tweede plaat even breed, maar iets korter, ca 50 cm, met een omgezette kant aan de voorkant (ca 5 cm hoog). Die rand is om aan te kunne trekken.
De ene plaat ligt onder, daarop spuit je flink olie, of vet, dan de plaat met randje (omhoog) erop. Zodanig dat als de bovenplaat over de onderplaat schuift hij van begin tot eind op de onderplaat blijft. Als je nu aan wiel trekt de bovenplaaat mooi over de onderplaat schuift, als hetmee zit hoef je niet aan deplaat te trekken en blijft randje aan de band hangen en schuift het geheel naar je toe.
succes
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Zware wielen en trommels
Gewicht van de wielen is al opgelost zie ik.:)
Alhoewel het zonder hulpmiddelen ook heel goed gaat.
Gewoon het spul maar een milimetertje vrij van de grond krikken.
Eraf gaat vrij gemakkelijk, en voor erop ff een breekijzertje oid gebruiken om de onderkant van het wiel op te schuiven.
Persoonlijk zou ik de achterwielen eerst van de trommel verwijderen.
Het geheel is namelijk onhandelbaar en instabiel.
Bij het monteren van de wielen wel ff een wielmoer in je zak steken zodat hij er niet meer af kan kantelen, want als zo'n 22,5" eenmaal gáát hou je 'm niet meer tegen.
De trommels zijn niet zo idioot zwaar Ernst.
Die kunnen gewoon met het handje gepakt worden. (ca 40 & 50kg)
Als je op je knieën zit is er niks loos.
Eraf laat je hem in je schoot vallen, en erop schuifel je op je knieën naar voren.
Mvg, Leo.:D
Alhoewel het zonder hulpmiddelen ook heel goed gaat.
Gewoon het spul maar een milimetertje vrij van de grond krikken.
Eraf gaat vrij gemakkelijk, en voor erop ff een breekijzertje oid gebruiken om de onderkant van het wiel op te schuiven.
Persoonlijk zou ik de achterwielen eerst van de trommel verwijderen.
Het geheel is namelijk onhandelbaar en instabiel.
Bij het monteren van de wielen wel ff een wielmoer in je zak steken zodat hij er niet meer af kan kantelen, want als zo'n 22,5" eenmaal gáát hou je 'm niet meer tegen.

De trommels zijn niet zo idioot zwaar Ernst.
Die kunnen gewoon met het handje gepakt worden. (ca 40 & 50kg)
Als je op je knieën zit is er niks loos.
Eraf laat je hem in je schoot vallen, en erop schuifel je op je knieën naar voren.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- motohead
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:58
- Locatie: Abbekerk
Re: Zware wielen en trommels
Is toch vreemd dat dat in belgie allemaal nodig is.
Hij heeft toch al een europees kenteken?
Nederland laat alle voertuigen met een kenteken uit een europees of eva-land toe.
Een zware bedrijfswagen hoeft alleen maar aan de permanente eisen te voldoen, dit is gelijk aan een APK keuring.
Groet, Sandor
Hij heeft toch al een europees kenteken?
Nederland laat alle voertuigen met een kenteken uit een europees of eva-land toe.
Een zware bedrijfswagen hoeft alleen maar aan de permanente eisen te voldoen, dit is gelijk aan een APK keuring.
Groet, Sandor
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Re: Zware wielen en trommels
Ik zou het thuis even proberen of ze los komen, mocht er op de remtommels een flens zitten waar het wiel op centreerd dan kan dit wel eens zo vast zitten dat je een krik nodig hebt om ze er af te duwen.
Mij is dit een keer overkomen met een trailer, zelfs met losse wielmoeren en proberen haakse rondjes te rijden om hem er af te wrikken lukte ook niet,
Toen was alleen de hulp van de WW met een hydr. krik de oplossing.
Wat Leo zei is inderdaad zo ,een los wiel los is makkelijk te verrijden zolang je maar niet een talud af hoeft.
Succes!
Mij is dit een keer overkomen met een trailer, zelfs met losse wielmoeren en proberen haakse rondjes te rijden om hem er af te wrikken lukte ook niet,
Toen was alleen de hulp van de WW met een hydr. krik de oplossing.
Wat Leo zei is inderdaad zo ,een los wiel los is makkelijk te verrijden zolang je maar niet een talud af hoeft.
Succes!
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Bedankt voor de suggesties, allemaal!
Ik was ook echt wel van plan eerst droog te oefenen op onze oprit; geen zin om in de keuringshal in Geel af te gaan :twisted:
Ik vind Leo z'n 40 Ã 50 kilo met het handje wat aan de optimistische kant. Ik stel me voor een ouderwetse baal cement of een vat bier op een halve centimeter nauwkeurig te manipuleren (ik wil geen keerringen mollen) en ik zie mezelf dat nog niet doen. Maar met m'n nieuwe hydraulische krikjes kan ik wel heel nauwkeurig de hoogte regelen....
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik was ook echt wel van plan eerst droog te oefenen op onze oprit; geen zin om in de keuringshal in Geel af te gaan :twisted:
Ik vind Leo z'n 40 Ã 50 kilo met het handje wat aan de optimistische kant. Ik stel me voor een ouderwetse baal cement of een vat bier op een halve centimeter nauwkeurig te manipuleren (ik wil geen keerringen mollen) en ik zie mezelf dat nog niet doen. Maar met m'n nieuwe hydraulische krikjes kan ik wel heel nauwkeurig de hoogte regelen....
Ik houd jullie op de hoogte.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Via m'n Amerikaanse schoolbussenforum heb ik vernomen dat het aanhaalmoment van de wielmoeren 600 ft lbs (= ca. 83 kgm) is. Ik zal dus met m'n volle gewicht aan een pijp van 1 m moeten gaan hangen...
Op datzelfde forum adviseerde iemand me om maar een "koppelvermenigvuldiger" aan te schaffen, anders kan ik het niet noemen. Deze man laat z'n vrouw de wielmoeren natrekken met de X-12: http://www.times12.com/wrench.htm . Kent iemand deze apparaten in Europa? Hoe heten ze hier, waar te koop, voor hoeveel (sleutelwijdte 1.5" = ca. 38 mm)?
Op datzelfde forum adviseerde iemand me om maar een "koppelvermenigvuldiger" aan te schaffen, anders kan ik het niet noemen. Deze man laat z'n vrouw de wielmoeren natrekken met de X-12: http://www.times12.com/wrench.htm . Kent iemand deze apparaten in Europa? Hoe heten ze hier, waar te koop, voor hoeveel (sleutelwijdte 1.5" = ca. 38 mm)?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Zware wielen en trommels
Heb wel met die dingen gewerkt, en idd: Een kind kan de was doen.
Maar gezien de prijs en de weinige keren dat je 'm gebruikt (of de ruimte hebt om 'm te gebruiken), zou ik opteren voor een verlengstuk van je pijp en een paar blokjes hout om je sleutel te ondersteunen.
Wbt mijn optimisme Ernst; ik heb mijn trommels gewoon met het handje gedaan.
Misschien een beetje meer spinazie eten? :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Maar gezien de prijs en de weinige keren dat je 'm gebruikt (of de ruimte hebt om 'm te gebruiken), zou ik opteren voor een verlengstuk van je pijp en een paar blokjes hout om je sleutel te ondersteunen.

Wbt mijn optimisme Ernst; ik heb mijn trommels gewoon met het handje gedaan.
Misschien een beetje meer spinazie eten? :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Zware wielen en trommels
de droogoefening is zeker een must , je zal het maar niet loskrijgen, en hoe worden de wielen op de achteras vastgezet ?
met studbolts ( dat zijn bouten met een dikke en een dunne kant) die herken je aan de vierkante buitenkop . daar moet je dus ook een sleutel voor hebben . ( soms gaan die ook links en rechts qua schroefdraad)
de meeste amerikaanse assen hebben losse remtrommels. daarvoor moet je wel de remschoenen terugstellen om die eraf te krijgen.
het eraf krijgen van je 22,5 wielen is niet zo'n probleem en als je tijd hebt en een beetje laservaring maak je een speciale steekwagen op maat of je gebruikt een standaard steekwagen . dat hoeft geen superzware te zijn.
het erop krijgen is met een steekwagen super eenvoudig vooral als de steekwagen aangepast is .
eventueel kun je ook met een grote kruissleutel als dubbele koevoet het wiel naar de naaf toe werken.
het beste is natuurlijk extra handen te regelen . liefst iemand met wat ervaring.
PS schrik niet terug om een houten sleg ( zo'n boeren hamer) te gebruiken om de remtrommel los te slaan van de naaf
dave.
met studbolts ( dat zijn bouten met een dikke en een dunne kant) die herken je aan de vierkante buitenkop . daar moet je dus ook een sleutel voor hebben . ( soms gaan die ook links en rechts qua schroefdraad)
de meeste amerikaanse assen hebben losse remtrommels. daarvoor moet je wel de remschoenen terugstellen om die eraf te krijgen.
het eraf krijgen van je 22,5 wielen is niet zo'n probleem en als je tijd hebt en een beetje laservaring maak je een speciale steekwagen op maat of je gebruikt een standaard steekwagen . dat hoeft geen superzware te zijn.
het erop krijgen is met een steekwagen super eenvoudig vooral als de steekwagen aangepast is .
eventueel kun je ook met een grote kruissleutel als dubbele koevoet het wiel naar de naaf toe werken.
het beste is natuurlijk extra handen te regelen . liefst iemand met wat ervaring.
PS schrik niet terug om een houten sleg ( zo'n boeren hamer) te gebruiken om de remtrommel los te slaan van de naaf
dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Klopt! Aan alle wielbouten zit een 13/16" vierkant. Het boordgereedschap heeft aan één kant en 1.5" zeskant en aan de andere kant een 13/16" vierkant.

Wat betekent dit concreet voor het verwijderen van de trommel? Moeten de studbolts uit de trommel gedraaid worden of schuif je de trommel met bouten en al van de asstomp?
Ik moet trouwens ook nog kijken wat ik aantref als ik achter de steekas er uit trek. Misschien weer een rare maat pijpsleutel nodig. En een moeilijk te vinden borgplaat...

Wat betekent dit concreet voor het verwijderen van de trommel? Moeten de studbolts uit de trommel gedraaid worden of schuif je de trommel met bouten en al van de asstomp?
Ik moet trouwens ook nog kijken wat ik aantref als ik achter de steekas er uit trek. Misschien weer een rare maat pijpsleutel nodig. En een moeilijk te vinden borgplaat...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Zware wielen en trommels
om het verhaal af te maken , de studbolts houden het binnenste wiel apart vast, maw, je draait de buitenmoeren los en dan kan de buitenste velg er af , daarna draai je de studbolts los en komt de binnenste velg pas los.
de steekas hoeft er zelden uit bij die Timken en Kirkstal assen. tenminste als je alleen de remtrommel wilt openen.
je hoeft je dus geen zorgen te maken over de keerring . ( die nog wel eens van vilt kan zijn )
afijn aan de andere kant van de plas zijn ze nog niet aan nieuwe dingen toe.
de steekas hoeft er zelden uit bij die Timken en Kirkstal assen. tenminste als je alleen de remtrommel wilt openen.
je hoeft je dus geen zorgen te maken over de keerring . ( die nog wel eens van vilt kan zijn )
afijn aan de andere kant van de plas zijn ze nog niet aan nieuwe dingen toe.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Re: Zware wielen en trommels
Hallo Ernst.
Ik kwam op marktplaats een draaimomentversterker tegen.
http://link.marktplaats.nl/196755159
En misschien een tip om dat wiel omhoog te krijgen is een luchtkussen wat je op kan blazen.
Ze krikken er hele auto,s mee omhoog , dus een wiel moet lukken.
Ik ben ze wel eens tegen gekomen ter grote van een hoofd kussen.
Groetjes Helmut. :mrgreen:
Ik kwam op marktplaats een draaimomentversterker tegen.
http://link.marktplaats.nl/196755159
En misschien een tip om dat wiel omhoog te krijgen is een luchtkussen wat je op kan blazen.
Ze krikken er hele auto,s mee omhoog , dus een wiel moet lukken.
Ik ben ze wel eens tegen gekomen ter grote van een hoofd kussen.
Groetjes Helmut. :mrgreen:
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Zware wielen en trommels

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
eind buis van enige sterkte
Dat heb ik sinds vorige week klaarliggen. Nu staat Dr. Wolff nog op de oprit, omdat we het weekend gaan camperen in Deinze. Maar volgende week wil ik Skoolie hier zetten en Dr. Wolff op het parkeerterrein om de hoek, dus dan moeten de wielmoeren er aan gaan geloven!
Ik hoop dat die pijp sterk genoeg is. Ik was op zoek naar steigerpijp (op z'n Haegs "stèchepèp"), maar kon alleen maar iets vinden om hekken mee te bouwen, niet zo dikwandig als ik eigenlijk had gewild, maar hij is 2 m lang en ik kan er aan hangen, dus moet ik die 815 Nm ruimschoots kunnen halen. Of ze ook loskomen weet ik volgende week
Die draaimomentversterker geeft een 56 x zo groot moment, dus zou je maar zo'n 15 Nm (1.5 kgm) nodig hebben! Iets vertelt me dat het los- en aandraaien van wielmoeren "tussen duim en wijsvinger" niet echt realistisch is. Maar als alles mislukt, sta ik ervoor open, € 99.50 te investeren...

Ik hoop dat die pijp sterk genoeg is. Ik was op zoek naar steigerpijp (op z'n Haegs "stèchepèp"), maar kon alleen maar iets vinden om hekken mee te bouwen, niet zo dikwandig als ik eigenlijk had gewild, maar hij is 2 m lang en ik kan er aan hangen, dus moet ik die 815 Nm ruimschoots kunnen halen. Of ze ook loskomen weet ik volgende week

Die draaimomentversterker geeft een 56 x zo groot moment, dus zou je maar zo'n 15 Nm (1.5 kgm) nodig hebben! Iets vertelt me dat het los- en aandraaien van wielmoeren "tussen duim en wijsvinger" niet echt realistisch is. Maar als alles mislukt, sta ik ervoor open, € 99.50 te investeren...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Met dank aan alle "tipgevers" nu maar aan het echte werk begonnen.

Een kleine toelichting in tekst en wat meer foto's zijn te vinden op wielen

Een kleine toelichting in tekst en wat meer foto's zijn te vinden op wielen
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Zware wielen en trommels
Hoi Ernst,
Ik had altijd een eind steigerpijp bij mij, ergens onder de trekker vast gemaakt.
En knallen met loskomen doen ze ook, soms knapt de dop ook stuk dus een reservedop kan geen kwaad!
Maar waarom rij je niet even langs een truckservice, laat ze daar ff losdraaien en zet zet ze zelf met een eind pijp weer vast!
Zet 'm op!
Groet Anton
Ik had altijd een eind steigerpijp bij mij, ergens onder de trekker vast gemaakt.
En knallen met loskomen doen ze ook, soms knapt de dop ook stuk dus een reservedop kan geen kwaad!
Maar waarom rij je niet even langs een truckservice, laat ze daar ff losdraaien en zet zet ze zelf met een eind pijp weer vast!
Zet 'm op!
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Maar waarom rij je niet even langs een truckservice
<GRIN> Goed idee! Ik lees het nu pas, want ik was even weg. Zie wielen
<GRIN> Goed idee! Ik lees het nu pas, want ik was even weg. Zie wielen
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: Zware wielen en trommels
Hoi Ernst ben je inmiddels naar de keuring geweest?
Een generale repititie (alles op voorhand een keer gedemonteerd hebben) vind ik een must, doe ik ook als ik naar de keuring moet. Ik ben 3x in Alken (we moeten dus een beetje bij elkaar in de buurt wonen) geweest ivm invoer; eerst een VW T4, dan een Hymer 540 integraal op MB309D en dan een MB310D James Cook. Wat je bij de trommels kunt tegenkomen is dat de remvoeringen een soort randje in de trommel hebben ingesleten en dan krijg je die er echt niet af zo met de hand.
O ja, en vergeet niet de handrem te lossen, zo heb ik een keer zitten zweten op de keuring, want dan krijg je de trommel er dus ook echt niet af -;)
ja, en op de Belgische keuring werken uitsluitend autisten; als niet alles op de letter klopt en by-the-book is, sturen ze je zonder mededogen terug naar van waar je kwam.
Succes!! en als je vragen hebt ivm de Belgische procedures, kan ik je misschien helpen, stuur dan een PB
Een generale repititie (alles op voorhand een keer gedemonteerd hebben) vind ik een must, doe ik ook als ik naar de keuring moet. Ik ben 3x in Alken (we moeten dus een beetje bij elkaar in de buurt wonen) geweest ivm invoer; eerst een VW T4, dan een Hymer 540 integraal op MB309D en dan een MB310D James Cook. Wat je bij de trommels kunt tegenkomen is dat de remvoeringen een soort randje in de trommel hebben ingesleten en dan krijg je die er echt niet af zo met de hand.
O ja, en vergeet niet de handrem te lossen, zo heb ik een keer zitten zweten op de keuring, want dan krijg je de trommel er dus ook echt niet af -;)
ja, en op de Belgische keuring werken uitsluitend autisten; als niet alles op de letter klopt en by-the-book is, sturen ze je zonder mededogen terug naar van waar je kwam.
Succes!! en als je vragen hebt ivm de Belgische procedures, kan ik je misschien helpen, stuur dan een PB
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Hi Quin,
Nee, nog niet geweest. Te druk :x Maar ik zal de komende dagen alle troep uit de bus halen en een klein gaspitje vastzetten (met dubbelzijdig plakband), want een kookvuur is verplicht. Dan gaan we zeer binnenkort voor de administratieve keuring naar Geel. Over onze 817 deden ze bij DIV zes maanden, nà homologatie, alleen om de inschrijving rond te maken, hadden ze een Duits papiertje zoekgemaakt!
Dit is m'n derde motorhome dat ik invoer en laat inschrijven. Maar de eerste twee waren Mercedes en die heb ik door DaimlerChrysler in Sint-Pieters-Leeuw laten homologeren. Dus hoefden er ook geen remtrommels af... Maar Blue Bird heeft hier geen invoerder, dus doen we 't gewoon zelf.
Op het Campersite.be forum schrijven ze dat ze in Geel heel vriendelijk zijn. We'll see!
Nee, nog niet geweest. Te druk :x Maar ik zal de komende dagen alle troep uit de bus halen en een klein gaspitje vastzetten (met dubbelzijdig plakband), want een kookvuur is verplicht. Dan gaan we zeer binnenkort voor de administratieve keuring naar Geel. Over onze 817 deden ze bij DIV zes maanden, nà homologatie, alleen om de inschrijving rond te maken, hadden ze een Duits papiertje zoekgemaakt!
Dit is m'n derde motorhome dat ik invoer en laat inschrijven. Maar de eerste twee waren Mercedes en die heb ik door DaimlerChrysler in Sint-Pieters-Leeuw laten homologeren. Dus hoefden er ook geen remtrommels af... Maar Blue Bird heeft hier geen invoerder, dus doen we 't gewoon zelf.
Op het Campersite.be forum schrijven ze dat ze in Geel heel vriendelijk zijn. We'll see!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: Zware wielen en trommels
Hallo Ernst, zorg dat je weet waar je motornummer zit en dat dat afgelezen kan worden, daar heb ik ook een keer problemen mee gehad, idem voor chassisnummer. Verder moet je de inhoud van je watertank en dieseltank weten.
Gaspit hebben ze bij mij niet specifiek naar gekeken maar ik heb dan wel fabriekscampers ingevoerd.
Ik ben nooit in Geel geweest, alleen in Alken. Het ligt er gewoon aan welke inspecteur je krijgt.
Bij mij duurde het in totaal ongeveer 4 maanden de eerste keer; de 2e keer ging iets sneller.
Vooral wat in Brussel moet gebeuren loopt vertraging op.
Wat ze ook moeten hebben is een kopie van de aankoopfactuur. Als je die niet hebt, dan maak je er gewoon zelf een.
Ik heb destijds ook in Sint-Pieters-Leeuw nagevraagd maar daar zeiden ze dat ze geen gelijkvormigheidsattest van kampeerwagens afleveren (wel van personenwagens).
Gaspit hebben ze bij mij niet specifiek naar gekeken maar ik heb dan wel fabriekscampers ingevoerd.
Ik ben nooit in Geel geweest, alleen in Alken. Het ligt er gewoon aan welke inspecteur je krijgt.
Bij mij duurde het in totaal ongeveer 4 maanden de eerste keer; de 2e keer ging iets sneller.
Vooral wat in Brussel moet gebeuren loopt vertraging op.
Wat ze ook moeten hebben is een kopie van de aankoopfactuur. Als je die niet hebt, dan maak je er gewoon zelf een.
Ik heb destijds ook in Sint-Pieters-Leeuw nagevraagd maar daar zeiden ze dat ze geen gelijkvormigheidsattest van kampeerwagens afleveren (wel van personenwagens).
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Zware wielen en trommels
Las dat een draaimoment versterker (of koppelvermenigvuldiger) een duur stuk gereedschap is.
Hier is er eentje voor 56 euro:
http://www.hofstra-tijnje.nl/frame.php? ... =311&rdr=n

Hier is er eentje voor 56 euro:
http://www.hofstra-tijnje.nl/frame.php? ... =311&rdr=n

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zware wielen en trommels
Inmiddels heeft het opmeten der remvoeringen plaatsgevonden.
Het demonteren ging heel vlot met de 1" luchtsleutel met de twee doppen (1-1/2" zeskant en 13/16" vierkant). Met dat motornummer zijn ze een uur bezig geweest, maar uiteindelijk (met allerlei spiegeltjes en schijnwerpers) bleek in de voorzijde van het blok hetzelfde nummer te staan als wat op de Fahrzeugbrief vermeld was... De keurmeesters waren trouwens heel vriendelijk en geïnteresseerd.
Inmiddels heb ik van de FOD uit Brussel vernomen dat ze verder gaan met de behandeling zodra ik het laten zien dat er zijn ingebouwd:
- een watertank;
- een gastank;
- een wasbak.
Dus dat staat ons te doen. Maar eerst twee weken naar de States, kijken of daar in het Hoge Noorden sneeuw ligt.
Het demonteren ging heel vlot met de 1" luchtsleutel met de twee doppen (1-1/2" zeskant en 13/16" vierkant). Met dat motornummer zijn ze een uur bezig geweest, maar uiteindelijk (met allerlei spiegeltjes en schijnwerpers) bleek in de voorzijde van het blok hetzelfde nummer te staan als wat op de Fahrzeugbrief vermeld was... De keurmeesters waren trouwens heel vriendelijk en geïnteresseerd.
Inmiddels heb ik van de FOD uit Brussel vernomen dat ze verder gaan met de behandeling zodra ik het laten zien dat er zijn ingebouwd:
- een watertank;
- een gastank;
- een wasbak.
Dus dat staat ons te doen. Maar eerst twee weken naar de States, kijken of daar in het Hoge Noorden sneeuw ligt.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast