diode blok

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diode blok

Bericht door vendel »

Afgelopen weekend heb ik mijn diode blok ( proosten DB 180, verliesarm) geprobeerd aan te sluiten.

Ik heb de draad B+ van de dynamo losgekoppeld en verbonden aan de diode blok B1.
De draad die ik bij de dynamo heb losgenomen heb ik vervangen door een nieuwe draad die weer verbonden is met de generator aansluiting op mijn diode blok (middelste aansluiting). Verder heb ik een rode draad vanaf de B2 van de diode blok verbonden met de HH accu's.
Tot zover geheel conform het schema dat ik heb meegekregen van de firma Proosten.

Toch werkt het niet. De stroom circuit is verbroken, het start relais (hoofdschakelaar) geeft geen tik.

In de normale situatie blijkt dat er 10 sqr draad vanaf de het contact naar de B+ van de dynamo loopt. In mijn optiek zorgt deze raad ervoor dat er stroom staat op de dynamo (B+) en gezien er van de B+ een draad gaat naar de startmotor (aansluitpunt 30, gekoppeld met de 70 sqr naar de startaccu's) is het stroomcircuit gesloten.

Mijn probleem is dus, dat wanneer ik een diode brug er tussen zet dat dan de stoomcircuit wordt verbroken.
Hoe kan ik dit oplossen?
Welke mede ex-ambulance bezitters hebben dit probleem ook ondervonden en wat is nu de oplossing.

groet,
Rob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Rob,

Het lijkt erop dat je de aansluitingen op de dynamo goed hebt gemaakt.
Nu een en ander toch niet werkt, een fundamentele vraag:

Je auto start op 24 V. Maar weet je zeker dat de dynamo ook 24 V levert? Je hebt het over het start relais (hoofdschakelaar). Wat bedoel je hiermee? Is het mogelijk dat je een stevige zwarte, blikken doos bedoelt, waar een stuk of acht kabels (waaronder twee 70 qmm) op zijn aangesloten? Zo ja, dan verandert het hele plaatje aanzienlijk. Dus graag eerst antwoord op die vraag.

In mijn optiek zorgt deze raad ervoor dat er stroom staat op de dynamo (B+) Dat zie je niet correct. De B+ is de uitgang van de dynamo.

van de B+ een draad gaat naar de startmotor (aansluitpunt 30, gekoppeld met de 70 sqr naar de startaccu's) Dat is de verbinding via welke de accu wordt opgeladen.

Heb je misschien het schema van de militaitre uitvoering van de 508? En kun je dat voor me scannen (alleen het deeltje dynamo-startmotor-accu is voldoende). Ik heb hier wel een 508-schema (van de website), maar er zitten een aantal discrepanties in wat jij beschrijft. Ik wil graag proberen je te helpen, maar ik moet daarvoor zeker weten hoe het zit, anders sluit je zodalijk nog een batterij kort...

Ik hoor van je.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diode blok

Bericht door vendel »

Ernst,

Helaas ik heb geen militaire schema van de ex-legerambulance, bij deze doe ik een oproep. Is iemand in het bezit van zo'n schema laat het mij dan weten.


In mijn legerambulance zijn twee accu's in serie geschakeld dus 24V. Ik heb eens de spanning opgemeten op de accuklem tijdens het stationair lopen. De spanning was toen 27,8 Volt.
De zogenaamde start relais waar ik het over had, daarmee bedoel ik inderdaad dat blok wat aan de linkerkant van de bestuurdersstoel is geplaatst. De massa draad van de startaccu gaat naar dit blok toe.
Ook als je de hoofdschakelaar uitdrukt hoor je uit dit blok een duidelijke klik.

Nu het probleem.
Ik had dus mijn diode blok, zoals eerder beschreven, aangesloten conform het schema van de firma Proosten.
Op het moment dat ik het wilde uit proberen, bleek dat ik geen stroom had. Het lampje van de hoofdschakelaar uitgedrukt brandde niet. Ook hoorde ik geen klik. Daaropvolgend heb ik alle draden weer in de oorspronkelijke situatie teruggeplaatst, en gelukkig deed alles weer normaal.

De vraag is natuurlijk ........ wat is nu de oorzaak.
In de normale situatie (diode blok niet geïnstalleerd) loopt van mijn dynamo B+ twee draden. Één gaat er naar de startmotor, aansluitpunt 30 te samen met de grote draad 70 sqr naar de startaccu. De ander draad gaat naar boven en komt uit in het dashboard, en zover ik het heb begrepen volgens Mark.W gaat deze naar de contactslot eveneens aansluitpunt 30 (zie op dit forum, Techniek / elektriciteit / legerambulance laadstroom).
Nu ben ik van mening, dat door het plaatsen van de diode blok, de draad aansluitpunt 30 van de startmotor via dynamo naar contactslot 30 wordt onderbroken met als gevolg dat de hoofschakelaar het niet meer doet.
Ik denk dat ik het probleem kan oplossen, als ik de "tweede draad" dynamo naar contactslot bij de dynamo afneemt en vervolgens op de B1 van mijn diode blok bevestigd ( de nieuwe draad naar startmotor, aansluitpunt 30).

Het valt niet mee om dit probleem zonder schema op papier te zetten. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is, en zo ja ......hoe denk jij hierover, ben ik op de goede weg?

groet,
Rob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Rob,

Dat heeft even geduurd, maar ik heb dan ook een heleboel zitten browsen, puzzelen en schetsen.

Op http://www.solarlink.de/trenndiodproo.htm staat een aansluitschema van de DB180. Daarop wordt D+ van de generator aangesloten op D+ van het diodeblok. Hoe heb je dat gedaan? In mijn beleving zijn D+, D- en DF de verbindingen tussen generator en spanningsregelaar en zit die bij de Bosch-generator van de 508 geïntegreerd in het generatorhuis. Biedt de Proosten-documentatie hierin duidelijkheid?

Wat jij hoofdschakelaar noemt, is kennelijk een relais. Dat verklaart de klik, als je een schakelaar op het dashboard omzet. Dit relais schakelt de min van de batterij naar massa.
Als je een diode opneemt tussen B+ (generator) en 30 (startmotor) kan er inderdaad geen stroom lopen van de batterij naar het dashboard. Ergo: je relais (hoofdschakelaar) kan niet worden bekrachtigd. Die conclusie heb je dus terecht getrokken.

Als je een extra draad trekt van de + (van startaccu of startmotor) naar het contactslot, overbrug je daarmee een van de diodes. En dat kan nooit de bedoeling van de firma Proosten zijn geweest :wink: Bovendien, realiseer ik me nu, werkt er geen enkele verbruiker als de motor niet draait!

De meest voor de hand liggende oplossing is: maak de twee draden op B+ (generator) los. Sluit dan de draad van 30 (contactslot) aan op 30 (startmotor) i.p.v. op de generator.
Het diodeblok komt in de draad van B+ (generator) naar 30 (startmotor).

Als het niet duidelijk is, hoor ik wel van je.

Succes alweer,
Ernst
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diode blok

Bericht door vendel »

Ernst,

Ik heb inmiddels een schema ontvangen van Joop Hinke. Joop, hiervoor hartstikke bedankt :lol:.
Ik zal je dit schema even mailen.
Dit schema komt overeen met mijn militaire voertuig. Misschien kan dit schema worden toegevoegd bij de "documentatie",gezien er onder de leden van Dubbellucht veel bezitters zijn van zo'n ex-ambulance.

Zoals jij het probleem wilt oplossen kan ik helemaal onderschrijven.
Dit betekent dus dat ik vanaf contact 30 naar aansluitpunt 30 op de startmotor een draad moet leggen.
Maar zou het misschien ook op volgende wijze kunnen?
Als je in de oude situatie (zonder diode blok) de draden die op de B+ van de dynamo zijn gemonteerd, in zijn geheel overzet op de B1 van de diode blok ( nieuwe situatie,met diode blok) heb je volgens mij hetzelfde bereikt. Uiteraard wordt er dan van de B+ van de dynamo een nieuwe draad gelegd naar de generator aansluiting op de diode blok. Mee eens?

Overigens, de D+ aansluiting van de diode blok verbind ik met een draad naar aansluitpunt 15 van het contact.
Ik heb Proosten hierover gebeld en zij kwamen met deze oplossing, omdat niet iedere dynamo een D+ aansluiting heeft. Het gaat er blijkbaar om dat er spanning op komt te staan op moment dat je contact maakt.

Graag jouw mening?

groet,
Rob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je in de oude situatie (zonder diode blok) de draden die op de B+ van de dynamo zijn gemonteerd, in zijn geheel overzet op de B1 van de diode blok ( nieuwe situatie,met diode blok) heb je volgens mij hetzelfde bereikt. Uiteraard wordt er dan van de B+ van de dynamo een nieuwe draad gelegd naar de generator aansluiting op de diode blok. Mee eens?

Natuurlijk: als je het uittekent, kom je tot precies hetzelfde schema.

Ik ga zo even dat schema bekijken.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diode blok

Bericht door vendel »

Het is gelukt.

De twee draden die eerst op de B+ van de dynamo zaten heb ik geplaatst op de B1 van de diode blok. Vervolgens heb ik een nieuwe draad gelegd van de dynamo B+ naar de grenerator aansluiting op de diode blok en uiteraard een nieuwe draad van de B2 op de diode blok naar de HH accu's. Voor mijn leger ambulance blijkt dit dus te werken.

Ik heb de spanning gemeten voor en na het plaatsen van de verliesarme diode blok "Proosten DB 180".
Ervoor heb ik een spanning gemeten van 27.8 Volt.
Na het plaatsen van het blok heb ik op zowel de start als de HH accu's een spanning gemeten van 27.6 Volt.
Indien mijn metingen reproduceerbaar waren, mag je dus concluderen dat er een spanningsverlies is opgetreden van 0.2 Volt.
Ik zou niet weten of dit gevolgen heeft voor het volledig opladen van beide accu's.

Tot zover mijn bevindingen.
groet,
Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten