temperatuuraanwijzer is gek geworden

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Niek

temperatuuraanwijzer is gek geworden

Bericht door Niek »

Zo mensen,
Is weer een tijdje geleden. Mijn busje heeft anderhalf jaar als woonhuis voor mijn dochter + gezin gediend. Heeft dus anderhalf jaar buiten gestaan. Daar wordt hij niet echt beter van. Dat is mogelijk ook de oorzaak van het volgende probleem:
De temperatuur varieert onverklaarbaar: loopt op naar 120 graden, valt dan terug naar 100 graden en blijft na opnieuw starten netjes op 80 graden staan. Maar het kan ook precies andersom werken. Of de hele dag op 120 of 100 of 80. Hij verbruikt geen koelwater, ik kan mijn hand eventjes op de kop van de radiator leggen en ik ben er gewoon mee doorgereden, omdat ik zeker weet, dat het systeem goed koelt. Deze ervaring opgedaan in een tripje naar Noorwegen. Als hij niet goed zou koelen, zou de motor allang vasgelopen zijn. Maar het blijft lullig rijden. Mercedes dealer verwacht een massa probleem.
Heeft iemand een paar tips om deze storing op te sporen ??
bvd
Niek
Leo
Site Admin

Re: temperatuuraanwijzer is gek geworden

Bericht door Leo »

Hoi Niek, long time no see.:)

Ben niet helemaal op de hoogte van een --17, maar er even van uitgaande dat Mercedes er geen 5 verschillende systemen op na houdt:

Zit waarschijnlijk ergens in de draad die van je meter naar je temperatuurvoeler loopt.
Voor zover ik weet staat er een volle + op je meter, en de (gedoseerde) min haalt hij uit de voeler.
Als de draad tussen je meter en de voeler ergens (meer of minder) contact maakt met je chassis, dan gaat de meter wapperen.

Dus je hoeft m.i. eigenlijk maar 1 draadje te volgen om het probleempje op te lossen.
Maar begin even door simpelweg aan de aansluiting op de voeler te rommelen. Daar kan een beetje aanslag tussen zitten.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Niek

Bericht door Niek »

OK Leo. Dank voor je Snelle antwoord. Dacht dat je wel onderwater zou staan in de polder. Ik ga het draadje helemaal aflopen. De aansluiting op de voeler: ik heb er onderweg twee nieuwe schoentjes opgezet, maar geen resultaat.
dank, dank,
Niek
Jacob

Bericht door Jacob »

Hoi Niek, Ik had hetzelfde probleem met mijn 508 bij mij was de temperatuurmeter in de combiklok stuk.
combiklok uitgebouwd nieuwe meter besteld en ingebouwd,probleem opgelost.

groeten Jacob
Niek

Bericht door Niek »

Jacob,
Ik heb dat probleem vier jaar geleden gehad. Heb er toen een nieuw metertje ingezet. Ik verwacht eigenlijk niet, dat het ding nu weer stuk is. Vandaar mijn speurtocht langs het kabeltje.
Niek
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

IKheb zelfdeprobleem af en toe (tempmeter geeft te hoog an ), oplossing is meestal even een zware verbruiker uit en weer inschakelen (bv koelkast) en dan staat ie weer mooi op 80 graden. Ook de oliedruk haat dan weer omhoog en de tanknivometer ook.

Mijn vermoeden is dat er met een massaverbinding ergens iets misis, dus alle massaverbindingen in het metergebeuren checken!!!
Let op dat er 3 massa's zijn : die van de motor zelf, die van het chassis en die van de carrosserie. Deze zijn allen hier en daar met elkaar verbonden, Rechtsachter op het motorblok zit bij mij een 2 delige massaverbinding (gevlochten) naar zowel chassis ala carrosserie.

Succes
Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

soms is het nodig het massapunt IN het dashboard met fatsoenlijk draad te verbinden met het chassis , er zit achter de tellers een M6 boutje en een hele berg bruine draadjes , daar moet / mag je best wel eens naar kijken, ook is de plus naar de carrosserie wel eens aan het verzwakken , dat is de (één van de ) stekker(s) die in de motorkap gekeken aan de rechter kant zit boven in zit onder de wissermotor en naast de bekrachtiger , daar huizen soms wel vier multistekkers die allemaal corroderen , in één zo'n verbinding zitten dan vier of meer rode 2,5q mm draden die ook wel eens slecht contact maken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Bij mij lijkt het er op dat die 2 punten het niet zijn, de + gaat direkt met 10 mm2 naar contact. En de massa heb ik naar dat boutje van jouw bovenstaande bericht met een 6 mm2 verbonden met het huis van de dynamo.

Frank
Bert_s

Bericht door Bert_s »

Ik heb (ex ambu 508D) werkelijk precies het zelfde probleem (temperatuurmeter doet het soms goed en soms geeft hij veel te hoog aan), de oliedruk meter dan iets te laag evenals brandstofmeter... Soms helpt een klap op het dashboard maar meestal niet. Is het al iets duidelijker geworden onderhand waar het probleem ligt? Het lijkt me ook een gecorrodeerde verbinding maar waar moet ik het zoeken?
Ik word een beetje nerveus van die temperatuurmeter die veel te hoog aangeeft.
Bert
Jacob

Bericht door Jacob »

Hallo Bert
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 508,heb de combiklok uit het dashbord gehaald temperatuurmeter verwijderd een nieuwe besteld bij Mercedes en het probleem was opgelost,
Het is heel vervelend als je niet weet of je meter de juiste temperatuur aangeeft.
Ik heb eerst wel de juiste temperatuur gecontroleerd met een draadloze temperatuurmeter van mijn garage.

Succes en groeten Jacob.
Bert_s

Bericht door Bert_s »

ik dacht dat je juist niet aan de temperatuurmeter zelf kon liggen omdat ook de andere meters (oliedrukmeter en tankmeter) vreemd gedrag vertonen, was dat bij jou ook zo ?
Jacob

Bericht door Jacob »

Bert
Nee bij mij was het alleen de temperatuurmeter.
Mischien toch een massaprobleem?
gr.jacob
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Wanneer alle meters vreemd doen is het een massaprobleem Bert.
Omdat je het zo nu en dan kunt oplossen met een flinke dreun weet je waar het ongeveer zit: In je dashboard.
Je moet de bruine draden hebben. En haal ff de hoofdstekker(s) los/vast.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Wat vaak erg goed helpt is een bus contactspray halen, alle verbindingen een voor een loshalen en weer vastmaken, dus alle schuifjes, boutjes en stekkers.
Brug

Bericht door Brug »

Ik heb exact hetzelfde gehad alleen dan met mijn 407. En daar was het inderdaad een massaprobleem. Deze even tijdelijk op de massa van mn radio aangesloten en hij deed het weer prima :)

maar nu heb ik wel af en toe last van een, op het ritme van de de muziekbas op en neer gaande, temp meter :lol:
Bert_s

Bericht door Bert_s »

probleem is opgelost, heb alleen de stekker achter de snelheidsmeter er afgehaald, contactspray gebruikt en weer aangesloten.... Niets meer aan de hand.
b
Plaats reactie