afstellen/combineren diff tandwielen mb Tn

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
frank de alfaman

afstellen/combineren diff tandwielen mb Tn

Bericht door frank de alfaman »

Hoi allen,

Zal me even voorstellen; Frank de Alfaman.
Lees 'stiekum' al een poosje mee op dit forum waar ik al veel nuttige tips en tricks voorbij heb zien komen.
Ben geen eigenaar van een camper :oops: wel van een oprijwagen (waar ik mn race Alfa mee naar circuit wil gaan rijden)
Is een MB Tn (5-cil diesel, 5-bak,dubbellucht, bj 84 Dtsland import en teruggekeurd voor B-rijbewijs) welke techniek in de camperlarij ook niet geheel onbekend is.
Uiteraard liep ook ik tegen het probleem aan dat t masjien heel veel toeren maakt wil je een beetje snelheid creeren.
Mn achteras heeft een 44:9 verhouding , in de praktijk komt dit neer op 'bij 50 km/h naar 5e versnelling en tegen je gevoel in maar toeren joelen tot de kmteller 70 aangeeft'. Hij kan een stuk harder maar dan ben ik helemaal benauwd dat ik de motor overtoer...
Had nog hoop dat de teller veel afwijking had maar nee, die klopt tot t streepje met bv een tom-tom ding. :(
Volgens de vorige eigenaar 'liep ie makkeijk 100' :shock: maar ja, die hebben afgelopen winter dan ook een verse motor in moeten bouwen... :?

Nah ,na dit stukje introductie mn eigenlijke vraagstuk:

ik heb deze week een dubbellucht achteras van een Sprinter gekocht (96er).
Deze heeft een verhouding van 35:8>langer dus.
Was één grote gok, maar t lijkt erop dat t een goede gok is geweest:
In principe zou de as compleet over te bouwen zijn ware het niet dat de remmen teveel verschil geven (trommels vs schijven) Ook de bevestiging van m.n. de schokbrekers en achterstabi geeft een hoop las-en slijpwerk >lijkt me ook geen veilig idee trouwens...

Wel moet het overbouwen van het differentieel m.i. mogelijk zijn; diameter van steekassen en aantal spiebanen etc komt overeen met de as onder mn auto.
Aansluiting op de cardan is anders (4 om 6 boutgaten) maar dit is weer een losse flens waarvan ik hoop dat deze ook uitwisselbaar is.

Goed, waar t mij om gaat is; kan ik straffeloos het complete differentieel overbouwen (wat komt erbij kijken qua afstelling?)
Of eventueel; kan ik kroon en pignon van beide assen combineren ( lees: 35:9 ,wat een hele lange overbrenging maakt) of wordt dit te lang? Moet er uiteraard rekening mee houden dat mn 88 ponies ook tegenwind <met de auto achterop> (+1200kg) het aangetrappeld krijgen... :mrgreen:

Wie kan deze vragen voor mij beantwoorden,heeft hier ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input, grt,fRank
DVIII

Re: afstellen/combineren diff tandwielen mb Tn

Bericht door DVIII »

He Frank , pignon en kroonwiel horen bij elkaar, dus samen overbouwen
overbouwen , je kunt als je verhaal klopt het hele diff zo overzetten , alleen je pignon moet dan nog uitgewisseld
het pignon lager is een tricky squeeze , je moet een speciale sleutel vinden,maken ,lenen etc.
om de spanmoer los te draaien , let op als je de boel uitbouwd in de donor dat je de steek opmeet , dwz dat je de afstand tussen het diff lichaam (merk deze plaats) en de asstomp van je pignon opmeet met een voelermaatsetje. ( dan kan je nooit te diep inbouwen)
als het dan allemaal klopt hoef je alleen je diff lateraal ( in de breedte) af te stellen . na afloop van de inbouw moet/mag je het zaakje controleren door met een kleurstofpasta (pruisisch blauw) te kijken of het setje optimaal loopt.
je kunt zowel de pignonas naar voor en achter stellen en het differentieel body links en rechts .
zo moet je na wat vruchtbaar te werken op een goede match komen ( ga eerst de eerste methode af .... daarna pas gaan corrigeren)(( tenzij het allemaal/helemaal niet past)) let op je gaat met je nieuwe diff , Maar 10% en een beetje sneller dus een andere bandenmaat/velg kan ook zo 10% of meer resulteren
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
frank de alfaman

Kíjk dat zijn antwoorden waar ik iets mee kan, hulde! 8)

Ik heb intussen ook becijferd dat kroon en pignon compleet overbouwen idd resulteerd in zo'n 10% langere eindroverbrenging.
Zou dan ook liever de combi tussen oud pignon (9) en 'vers' kroonwiel (35) maken.
Ik begrijp echter dat dit een 'no go' is, waarom? Loopt t zaakje dan gegarandeerd in de soep?
Vwb het opmeten van de speling op de pignonas, dat zal helaas niet gaan, t spul ligt al uit elkaar... :(
De asstomp had nl al speling toen ik de as kocht (ook niet echt aandacht aan besteed,ik ging ervanuit dat t spul toch verse lagertjes etc moest hebben dus gewoon uit elkaar getrokken.. :oops: )

Het aanpassen mbv een andere wielmaat; is er een 15 of 16 "variant met dezelfde steekmaat voor de wielbevestiging? ( ben nog niet zo thuis in de MBelarij... :oops: )

Alvast bedankt weer, grt,fRank
DVIII

Bericht door DVIII »

die tandwielsets zijn samen gemaakt , je zult wel wat kunnen vinden binnen de zelfde specs maar garantie heb je dan niet.
ook is vreemde uitwisseling niet eenvoudig omdat de "tanden" hypoide aan elkaar in straal zijn verhouden.
je hebt dan de verkeerde "bocht" in een van de tandwielen ( het pignon verliest de slag).
voor het wielenplan ,
er passen zondermeer wielen van een 406/7 508 op je assen , nu heb je 14 inch dus dan ga je 5 cm groter dat is snel 15 %
frank de alfaman

Ah,dat zijn die ingegraveerde getalletjes gok ik?
Nu wordt t duidelijk> ik zou dan van 8 naar 9 tanden pignon gaan en dan zit er een andere 'draai' in de tanden.Niet goed dus...Jammer.

Ok dus compleet overbouwen , uitpielen hoe het zit qua speling (die ringen aan weerszijden tussen huis en kroonwiellagers bepalen zijdelings de positie tov de pignonas?)

Indien niet afdoende toerenreductie (toerenteller org. MB nos staat in bestelling :wink: ) wat friemelen met de wielomtrek. Spijtig van mijn 6 verse Michelin Agilis'en, dat weer wel... :(

Zoiets? :wink:

Bedankt weer!!

Grt,fRank
DVIII

Bericht door DVIII »

ben je niet beter af met een opgevoerde overdrive versnellingsbak , die bestaan ...... ergens is een draadje op dit forum over deze optie
frank de alfaman

Nou daar zeg je wat, heb je een linkje naar dat topic?
(Lastig ben ik he...? :twisted: )
Grt,Frank
frank de alfaman

Hoi allen,

Hier even een kleine update:
De Sprinter achteras heb ik even terzijde gelegd en een wat eenvoudigere oplossing geprobeerd:
Zoals volgens mij wel meer mensen hier doen rijd ik momenteel met 16 inch wielen waar 225/75 op gemonteerd is.
Kijk, dat zet zoden aan de dijk (dik 14% toerenreductie heb ik becijferd) 8)
Ook met bijna 1100 kg auto achterop is vertrekken in 2 geen probleem.

Kleine domper , t zijn mijn wielen niet....
Dus ik moet op zoek naar 6 stuks 16" evt met banden in genoemde maat, iemand hier die toevallig deze wielen heeft of te koop weet? :wink:

Alvast bedankt weer, grt,Frank
frank de alfaman

Nog even een update mijnerzijds;

Recent dan eindelijk de door mij gewenste 4.5/16 inch wielen op de kop getikt.
Banden die erop lagen waren niet veel meer (althans 4 van de 6 waren kaasje) Heb op de achteras dan 4 verse 7.5R16 banden gemonteerd en de 2 goede 6.5R16en op de vooras.
Wat een verschil met rijden!

Nog steeds kan ik met een 1150kg zware auto achterop vertrekken vanuit 2e verzet.Maar wat mooier is is dat ik nu gewoon met de vrachtwagens kan mee bollen (85km/h haalt ie op zn sloffen ,geijkt met de gps) zonder dat motor de indruk geeft ieder moment zn laatste adem te willen uitblazen...
Dat geluid maakt ie pas bij een 105km/h :lol: (deed ie vroeger bij pakweg 70 km/h :shock: )

Uitgerekend dat ik een 22% grotere wielomtrek heb nu, een mooie vooruitgang!

Een nadeel, de eerste paar keer dat je de cabine in wilt stappen til je je voet niet hoog genoeg op door de toegenomen wagenhoogte... :twisted:

Grt,Frank
winand

Bericht door winand »

Mooi dat je met zo'n simpele ingreep al zo'n vooruitgang hebt weten te boeken :)
Ga je nog aan de slag met het differentieel of wellicht een overdrive?
Lijkt me wel interessant..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
frank de alfaman

Hi Winand,

Nee ik denk dat ik het hier maar bij ga houden.
Difftandwielen combineren en een overdrive verzinnen/verbouwen/aanpassen is mi overbodig geworden nu.
Heb er intussen nog wat meer km's mee gemaakt en ben nog steeds tevreden.Vooral t toch nog op normale wijze kunnen vertrekken in beladen toestand afgezet tegen de best drastisch toegenomen kruissnelheid,best of both worlds voor mij...

Heb nog wel even de 'trekhaakhoogte' moeten aanpassen>het aanhangertje hing nu wel erg vreemd achterover eenmaal achter de bigfoot geknoopt.. :lol:

Grt,Frank
Plaats reactie