12 Volt in de camper: kabeldikte?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
- Locatie: Houwerzijl
- Contacteer:
12 Volt in de camper: kabeldikte?
Dag allemaal
We bouwen gestaag door aan Pjotr, de opvolger van onze 508. Ziehier: http://www.hansfidom.nl/1113.
Zo langzamerhand moet ik kabels gaan aanschaffen voor de apparaten in de camper. Alles loopt op 12 Volt. Mijn vraag: zal ik, zoals mijn Duitse vrienden adviseren, 4 mm2 dikke kabel aanschaffen, of is kleiner (2,5) ook voldoende?
Veel dank alvast
Hans F.
We bouwen gestaag door aan Pjotr, de opvolger van onze 508. Ziehier: http://www.hansfidom.nl/1113.
Zo langzamerhand moet ik kabels gaan aanschaffen voor de apparaten in de camper. Alles loopt op 12 Volt. Mijn vraag: zal ik, zoals mijn Duitse vrienden adviseren, 4 mm2 dikke kabel aanschaffen, of is kleiner (2,5) ook voldoende?
Veel dank alvast
Hans F.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12 Volt in de camper: kabeldikte?
Hi Hans,
Hij wordt mooi!!!
De vraag 4 of 2.5 qmm is wat èrg kort door de bocht; vermoedelijk is je al eens opgevallen dat de kabel van de accu naar de startmotor beduidend dikker is dan die van het zekeringenkastje naar het dashboardklokje... De draaddiameter hangt samen, je raadt het al, met de verwachte maximale stroom die door die draad moet gaan lopen. Daarom wordt de startmotor aangesloten met soms wel 70 qmm en het klokje met 0.75 of 1 qmm.
Vuistregeltje is "voor gelijkstroom niet meer dan 4 A per qmm", dan zit je altijd safe, zowel qua warmteontwikkeling als qua spanningsval. (En bij jouw lage spanning (12 V =) gooit juist die spanningsval al gauw roet in het eten. Maar smeulende isolatie wil je ook niet meemaken!)
Bij wisselstroom ligt het wat anders, want 16 A (de zekering) door 2.5 qmm (de installaatiedraad) komt overeen met ruim 6A/qmm. Dat komt doordat de warmteontwikkeling door een wisselstroom niet afhangt van de nominale stroom, maar van de effectieve waarde daarvan. En die is bij onze 50 Hz weer zo'n 30 % lager. Maar dit terzijde.
Ik weet dat velen wat andere waarden hanteren, maar met het bovenstaande zit je veilig. Je zult zelf moeten kiezen of een wat dikkere draad dan het theoretisch toegestane minimum niet toch wenselijk is, bij voorbeeld voor de mechanische stevigheid. Maar dat hangt helemaal af van de omstandigheden (in mantelpijp, op kabelgoot, vrijhangend...?)
Enne... je gebruikt toch wel uitsluitend litzekabel (bestaand uit dunne, flexibele tiertjes) voor het bedraden van Pjotr? Anders bouw je je draadbreukzoekplaatje voor de toekomst nu al in!
Groeten, ook aan Mirjam!
Hij wordt mooi!!!
De vraag 4 of 2.5 qmm is wat èrg kort door de bocht; vermoedelijk is je al eens opgevallen dat de kabel van de accu naar de startmotor beduidend dikker is dan die van het zekeringenkastje naar het dashboardklokje... De draaddiameter hangt samen, je raadt het al, met de verwachte maximale stroom die door die draad moet gaan lopen. Daarom wordt de startmotor aangesloten met soms wel 70 qmm en het klokje met 0.75 of 1 qmm.
Vuistregeltje is "voor gelijkstroom niet meer dan 4 A per qmm", dan zit je altijd safe, zowel qua warmteontwikkeling als qua spanningsval. (En bij jouw lage spanning (12 V =) gooit juist die spanningsval al gauw roet in het eten. Maar smeulende isolatie wil je ook niet meemaken!)
Bij wisselstroom ligt het wat anders, want 16 A (de zekering) door 2.5 qmm (de installaatiedraad) komt overeen met ruim 6A/qmm. Dat komt doordat de warmteontwikkeling door een wisselstroom niet afhangt van de nominale stroom, maar van de effectieve waarde daarvan. En die is bij onze 50 Hz weer zo'n 30 % lager. Maar dit terzijde.
Ik weet dat velen wat andere waarden hanteren, maar met het bovenstaande zit je veilig. Je zult zelf moeten kiezen of een wat dikkere draad dan het theoretisch toegestane minimum niet toch wenselijk is, bij voorbeeld voor de mechanische stevigheid. Maar dat hangt helemaal af van de omstandigheden (in mantelpijp, op kabelgoot, vrijhangend...?)
Enne... je gebruikt toch wel uitsluitend litzekabel (bestaand uit dunne, flexibele tiertjes) voor het bedraden van Pjotr? Anders bouw je je draadbreukzoekplaatje voor de toekomst nu al in!
Groeten, ook aan Mirjam!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
- Locatie: Houwerzijl
- Contacteer:
Re: 12 Volt in de camper: kabeldikte?
Hoi Ernst
Dankjewel voor je uitvoerige antwoord! Nu, de keuze is dus eenvoudig: 4 mm2 (té dik kan het niet zijn immers), en uiteraard geen massieve draad. Ik zal eens even gaan rekenen hoeveel ik nodig heb :shock:
Ik meld me t.z.t. wel weer
Beste groet
Hans
Dankjewel voor je uitvoerige antwoord! Nu, de keuze is dus eenvoudig: 4 mm2 (té dik kan het niet zijn immers), en uiteraard geen massieve draad. Ik zal eens even gaan rekenen hoeveel ik nodig heb :shock:
Ik meld me t.z.t. wel weer
Beste groet
Hans
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 12 Volt in de camper: kabeldikte?
Er zijn tabelletjes, ..heb ze ergens liggen, waarin aangegeven staat wat de draaddikte moet zijn bij een bepaalde lengte en stroomsterkte. Ook ergens op internet gezien, zodra ik het vind (link of papier) zet ik het hier wel even neer.
Groeten, en succes met de mooie LF/AF
Frank
Groeten, en succes met de mooie LF/AF
Frank
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
- Locatie: Houwerzijl
- Contacteer:
Re: 12 Volt in de camper: kabeldikte?
Dankjewel,
Dat tabelletje, daar kan ik wat mee...! Verheug me op een weekendje klussen 8)
Hans
@Frank: om precies te zijn: het is een LAF 1113B. Lastwagen [vrachtwagen] Allrad [4x4] Feuerwehr [brandweer]. Die B staat voor de uitvoering van de cabine sinds 1969: hoge voorruit. Nog een interessante code: de motor is een OM352A. De bekende motor dus die ook in de 613D zit, maar dan met Turbo (vandaar die A), die het vermogen opschroeft van 130 naar 170 pk. Maar als ik niet uitkijk blijf ik erover kletsen, dus...
Dat tabelletje, daar kan ik wat mee...! Verheug me op een weekendje klussen 8)
Hans
@Frank: om precies te zijn: het is een LAF 1113B. Lastwagen [vrachtwagen] Allrad [4x4] Feuerwehr [brandweer]. Die B staat voor de uitvoering van de cabine sinds 1969: hoge voorruit. Nog een interessante code: de motor is een OM352A. De bekende motor dus die ook in de 613D zit, maar dan met Turbo (vandaar die A), die het vermogen opschroeft van 130 naar 170 pk. Maar als ik niet uitkijk blijf ik erover kletsen, dus...

- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: 12 Volt in de camper: kabeldikte?
Hans, wat een geweldige droomwagen heb je!
Ooit, ooit zal ik ook aan een kurzhauber beginnen.. maar da's nog ver weg :(
Ik volg je op de voet!
Ooit, ooit zal ik ook aan een kurzhauber beginnen.. maar da's nog ver weg :(
Ik volg je op de voet!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast