Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
-
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
-8 graden.
2x 50Ah optima accu's waarvan (volgens de ANWB'er die kwam overstarten) een cel defect is. (opgeladen maar nog niet vervangen)
3 dagen stilgestaan in cuxhaven.
Starten op de eerste druk van de knop.
Wel rook, wit en blauw (nee geen olieverbruik). Bij gasgeven zwart. na 200/300 meter optrekken/doorrijden zo goed als rookvrij.
Ik denk nog altijd dat de standkachel (ik heb een 4kw versie liggen) de motor niet helemaal warm zal krijgen. De diameter van de buis is ongeveer de helft of minder van de normale slang.
Als ik tijd heb (bijna nooit meer) wil ik het toch eens gaan proberen.
Dennis
2x 50Ah optima accu's waarvan (volgens de ANWB'er die kwam overstarten) een cel defect is. (opgeladen maar nog niet vervangen)
3 dagen stilgestaan in cuxhaven.
Starten op de eerste druk van de knop.
Wel rook, wit en blauw (nee geen olieverbruik). Bij gasgeven zwart. na 200/300 meter optrekken/doorrijden zo goed als rookvrij.
Ik denk nog altijd dat de standkachel (ik heb een 4kw versie liggen) de motor niet helemaal warm zal krijgen. De diameter van de buis is ongeveer de helft of minder van de normale slang.
Als ik tijd heb (bijna nooit meer) wil ik het toch eens gaan proberen.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- winand
Hej Dennis,
Wat voor standkachel heb je?
Webasto Thermotop / Eberspacher Hydronic?
Ben me op dit moment ook aan het orienteren voor de aankoop van een van deze twee (goede prijzen op ebay.de),
met als belangrijkste doel de motorvoorverwarming.
Kan je eens wat meer vertellen over het type wat je hebt en hoe (waar) je deze hebt aangesloten op het koelcircuit?
Volgens mij is de diameter van de slang niet zo heel belangrijk, het duurt misschien alleen iets langer voordat het blok warmer is? Hoe lang laat je de kachel draaien als het echt koud is?
Heb inmiddels een topicje gestart op het camperforum "Webasto Thermotop of Eberspacher Hydronic?"
(leek me een goede plek voor een algemene vraag over een standkachel, maar tot op heden nog geen enkele reactie, dus veel kennis hierover is daar denk ik niet aanwezig..)
[edit]
He, stom, ik lees nu in een ander topic dat je een Eberspacher hydronic hebt.. Maar desalnietemin ben ik benieuwd naar je ervaringen..
Nog een vraagje, heeft zo'n kachel het ook moeilijker om bij -20 c te starten, want anders krijg je je motor nog niet warm
[/edit]
Wat voor standkachel heb je?
Webasto Thermotop / Eberspacher Hydronic?
Ben me op dit moment ook aan het orienteren voor de aankoop van een van deze twee (goede prijzen op ebay.de),
met als belangrijkste doel de motorvoorverwarming.
Kan je eens wat meer vertellen over het type wat je hebt en hoe (waar) je deze hebt aangesloten op het koelcircuit?
Volgens mij is de diameter van de slang niet zo heel belangrijk, het duurt misschien alleen iets langer voordat het blok warmer is? Hoe lang laat je de kachel draaien als het echt koud is?
Heb inmiddels een topicje gestart op het camperforum "Webasto Thermotop of Eberspacher Hydronic?"
(leek me een goede plek voor een algemene vraag over een standkachel, maar tot op heden nog geen enkele reactie, dus veel kennis hierover is daar denk ik niet aanwezig..)
[edit]
He, stom, ik lees nu in een ander topic dat je een Eberspacher hydronic hebt.. Maar desalnietemin ben ik benieuwd naar je ervaringen..
Nog een vraagje, heeft zo'n kachel het ook moeilijker om bij -20 c te starten, want anders krijg je je motor nog niet warm
[/edit]
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Winand,
Ik kan met toch niet aan de indruk onttrekken dat er de afgelopen jaren heel veel over standkachels is voorbij gekomen op dit forum.
Heb je je antwoorden niet sneller als je eerst het archief raadpleegt (140 hits op Webasto; 17 op Eberspacher; 9 op Eberspächer) en dan gerichte vragen stelt over wat nog aanvullend wilt weten?
Succes!
Ik kan met toch niet aan de indruk onttrekken dat er de afgelopen jaren heel veel over standkachels is voorbij gekomen op dit forum.
Heb je je antwoorden niet sneller als je eerst het archief raadpleegt (140 hits op Webasto; 17 op Eberspacher; 9 op Eberspächer) en dan gerichte vragen stelt over wat nog aanvullend wilt weten?
Succes!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- winand
Klopt Ernst, best veel hits, maar het gros hiervan gaat over luchtverwarmers, een enkele keer over de oudere Webasto 2010 waterverwarmer.
Juist naar ervaring met de moderne Hydronic of Thermo Top ben ik benieuwd naar.
Juist naar ervaring met de moderne Hydronic of Thermo Top ben ik benieuwd naar.
-
Hallo allemaal,
Ik neem aan dat jullie deze site wel kennen:
http://www.standkachels.com/
Maar nu toch nog maar eens vermeld. Hier kun je veel info, en manuals vinden.
Groeten, Henk Warmenhoven
Ik neem aan dat jullie deze site wel kennen:
http://www.standkachels.com/
Maar nu toch nog maar eens vermeld. Hier kun je veel info, en manuals vinden.
Groeten, Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Bommes
- Contacteer:
Zonder standkachels of andere hulp starte ons campertje net zonder problemen.
Ruim een maand stil gestaan en het ijs en sneeuw zat er erg dik op.
1 keertje gloeien en hoppa lopen..
Wel had de accu het er iets moeilijker mee, het torretje draaide langzamer rond tijdens het starten dan normaal.
Maar na het aanslaan geen problemen, enkel wat condens uit de uitlaat.
Net dus ff een half uurtje rond getoerd om alles weer een lekker warm te maken en de accu's weer ff een ladinkje stroom te geven.
Ruim een maand stil gestaan en het ijs en sneeuw zat er erg dik op.
1 keertje gloeien en hoppa lopen..
Wel had de accu het er iets moeilijker mee, het torretje draaide langzamer rond tijdens het starten dan normaal.
Maar na het aanslaan geen problemen, enkel wat condens uit de uitlaat.
Net dus ff een half uurtje rond getoerd om alles weer een lekker warm te maken en de accu's weer ff een ladinkje stroom te geven.
-
alle potjes hebben ander oren, mijn 808 truckie uit '74 vond starten bij min 16 a 18 in de ardennen helemaal niet vanzelfsprekend. dus met veel pijn en stroom ( had een extra set accu's bij) ging i' dan toch aan.
de diesel in het filter had er natuurlijk helemaal geen zin in , dus wel starten maar niet lopen
dus het filter uit de wind van de fan gebaricadeert met karton en verwarmd met heet water. maar dat vroor meteen vast aan het chassis en het olie filter eronder. kortom ergernis alom in het overmooie berijpte boslandschap.
10 cm sneeuw en witte bomen , echt geweldig om te zien.
na een poos opwarmen bleef de motor pas draaien toen het filterelement uit het brandstof circuit was.
dus zo maar terug gereden , diesel houdt niet van extreem lage temperaturen .
de oude truma brandde als een echte kachel behoort te doen , maar wel pure propaan getankt a 96 ct/ltr.
de diesel in het filter had er natuurlijk helemaal geen zin in , dus wel starten maar niet lopen

dus het filter uit de wind van de fan gebaricadeert met karton en verwarmd met heet water. maar dat vroor meteen vast aan het chassis en het olie filter eronder. kortom ergernis alom in het overmooie berijpte boslandschap.
10 cm sneeuw en witte bomen , echt geweldig om te zien.
na een poos opwarmen bleef de motor pas draaien toen het filterelement uit het brandstof circuit was.
dus zo maar terug gereden , diesel houdt niet van extreem lage temperaturen .
de oude truma brandde als een echte kachel behoort te doen , maar wel pure propaan getankt a 96 ct/ltr.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- winand
Dit lijkt me dan een probleem met je filter. Was al sterk vervuilt misschien en was de vorst de 'druppel'DVIII schreef: mijn 808 truckie uit '74 vond starten bij min 16 a 18 in de ardennen helemaal niet vanzelfsprekend....wel starten maar niet lopen....na een poos opwarmen bleef de motor pas draaien toen het filterelement uit het brandstof circuit was.

-
nou een temperatuurs verschil van 20 graden is niet echt een druppel te noemen. maar een vuil filter is inderdaad een reden tot nog sneller verstoppen.
ach hands on ervaring is altijd de beste ervaring. nu weet ik weer zeker dat je je moet voorbereiden.
ach hands on ervaring is altijd de beste ervaring. nu weet ik weer zeker dat je je moet voorbereiden.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Maxer
- Contacteer:
Ik hoef slechts 10 minuutjes de webasto te laten brullen en de motor is zover opgewarmd dat ie geen koudstart nodig heeft. Dat is veruit de beste manier om zowel startproblemen als overbodige motorslijtage tegen te gaan. Kijk maar op marktplaats, er zijn er zat te koop. Je moet er wel een hebben voor vloeistofverwarming natuurlijk.
- vanhooltje
heb ik :D
alleen rij ik swinters nooit :)
grt peter
alleen rij ik swinters nooit :)
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek