OM616 tijdelijk minder vermogen maar ook stiller???

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
nismo joe

OM616 tijdelijk minder vermogen maar ook stiller???

Bericht door nismo joe »

Vandaag naar de lichtmist in zwolle geweest met de hele combinatie. Dus driftauto op trailer erachter :D

Heenweg ging zonder problemen. Laatst is de benz bij Peter v.d Nieuwenhof geweest en die heeft de kleppen + diesel pomp afgesteld. En dat was op de heenweg goed te merken. Blijft makkelijker boven de 70 heuvel opwaards.

De terugweg echter... Had bij wegrijden het gevoel dat hij minder snel optrok. En op de snelweg kwam hij net aan de 70. Gestopt bij tankstation, alle remmen (ook van de aanhanger) nagelopen en geen was heet, dus geen aanlopende remmen.

Motorkap open, kon niets raars zien. Gas geven, kwam gewoon op toeren.

Dus weer verder gereden. Nadat we weer een brug op en af waren geweest ging hij eindelijk weer richting de 80. We waren zwolle net uit vanaf de lichtmist...

Gedurende deze periode maakte het blokje beduidend minder geluid dan normaal. Kan er geen vinger op leggen, maar het leek alsof er een hoop hoge geluiden weg waren. Dit ging gepaart met voor mijn gevoel vermogens verlies.

Pas bij Apeldoorn begon hij zijn eigen geluid weer te maken. En had hij voor mijn gevoel ook zijn vermogen terug. Reed per ongeluk ff 90 (en dat met aanhanger+auto erachter :lol: = ruim 4500kg totaal ).

Kan het zijn dat door de kou 's en de ladingen sneeuw die de bus nu rijk is, er vocht ofzo ergens is gaan ophopen en langzamerhand smolt? Bijv in luchtfiler? Of dat de diesel of motor olie dikker werd door de kou??? Motorolie heb ik van de zomer nog ververst. 15w40 geloof ik dat ik erin gedaan heb...

Thuis aangekomen trouwens nog problemen gehad met parkeren, maar das een ander verhaal :mrgreen:
Leo
Site Admin

Re: OM616 tijdelijk minder vermogen maar ook stiller???

Bericht door Leo »

Lijkt me een vuil dieselfilter.
Vooral water in je filterhuis wil met deze temperaturen nog wel eens spelbreker zijn.
En kijk dan ook ff of er niet ergens een voorfiltertje is gemonteerd, want ook die zijn door sommige eigenaars op de meest stompzinnige plekjes verborgen. :roll:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
nismo joe

Bericht door nismo joe »

zal er es ff naar kijken. Bedankt!

Hij werd er wel echt "lekker stil" van. We konden gewoon met elkaar praten zonder extra volume :lol:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dat kan wel uitkomen.
Als je heel weinig gas geeft wordt ie ook een stuk stiller.
Hij komt alleen niet meer vooruit.. :twisted:

Wbt dat starten waar je het in je andere topic over hebt:
3X 15 seconde gloeien voordat ie pruttelend start kan ik niet écht goed noemen.
Mijn ouwe F40 (met dezelfde motor als de jouwe) startte vanmiddag na 10 seconden gloeien moeiteloos & rookloos.
Zit wél een 9Volts anker in de startmotor, misschien dat dát het verschil maakt?
Je trapt het gaspedaal toch wel tot de bodem? Want met jouw model regulateur krijgt ie dan een extra shot brandstof.

Mvg, Leo.:D
nismo joe

Bericht door nismo joe »

ehm... :roll: nee.

geen gas, gewoon voorgloeien en starten :mrgreen:
DVIII

Bericht door DVIII »

dat geen vermogen en tegelijkertijd geen herrie is een logisch gevolg van tekort aan brandstof zoals Leo al noemde
dat het een met het ander samenhangt is voor sommigen niet overduidelijk, kijk het motorgeluid is direct een gevolg van (de knallen in de) werking van een motor , als je nu brandstof gaat knijpen , dus wel wat brandstof maar niet alles doordat je diesel dikker is dan normaal of dat je filter niet genoeg doorlaat krijg je het effect dat je gas verminderd , afijn met dit soort weer is dat geen vreemd verschijnsel. en dat in noordholland alles in tien seconden start is of het oog van de meester of dat de temperatuur er aanzienlijk hoger is dan in sommige streken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

DVIII schreef:en dat in noordholland alles in tien seconden start is of het oog van de meester of dat de temperatuur er aanzienlijk hoger is dan in sommige streken.
Hij had al 10 dagen niet gelopen, het was -6C, er ligt 180Ah aan startaccu's in, een 9V anker, werkende snelgloeiers, spul is goed afgesteld en er wordt volgas gegeven.
Denk dat bovenstaande combinatie ongeveer het oog van de meester omschrijft.. :roll:

Dat het ouwe orgel dan ook nog eens absoluut rookloos start, valt waarschijnlijk onder beroepsdeformatie.. :mrgreen:
DVIII

Bericht door DVIII »

ja snelgloeiers en 180 Ah aan accu , dat maakt het paard wel vet. normaal zitten er van die gloeiers met een oog in de cabine in en 66 tot 72 Ah aan accu , en een normale starter , dan is starten een opgave , zelfs bij normale temperatuur.
maar je hebt daar een prima bussie , goede onderdelen en goede zorg maken een hoop uit :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie