sneeuw en grip???

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
nismo joe

sneeuw en grip???

Bericht door nismo joe »

Beste plek denk ik? Zo niet, aub verplaatsen...

Vandaag lekker gedrift in zwolle met de driftauto. 60 liter benzine en 4 setjes banden :P
De Mercedes dus uit zijn winterslaap laten ontwaken :lol: Starte goed, na 3x 10 tot 15 tellen gloeien sloeg hij met tegenzin aan :mrgreen:

Kom terug in Cuijk, ligt nog overal sneeuw. Ik zet de bus goed neer, draai netjes de oprit achteruit op. Maar die loopt wat naar boven. En normaal loop je dan tegen de oplooprem op. Nu dus ook, maar dan ook nog eens op sneeuw... Hetgeen resulteerde in een camper met dubbellucht en maar liefs 72 pk die wielspin kreeg... Kreeg de aanhanger gewoon niet verder. Iets naar voren en aanloopje dan maar. Maar helaas stond er een auto van de buren in de weg dus kwam niet zo ver en stond nu vast in de goot...

Daar sta je dan met in totaal ruim 4,5 ton de weg versperd... Aanhanger afgekoppeld, buurman auto weggehaald. Wielspin tot en met, want er lag inmiddels al allemaal ijs... Uiteindelijk wel uitgekomen.

Ford Scorpio ervoor gezet. Maar die trekt dus helemaal niets in de sneeuw...

Uiteindelijk auto afgeladen en in de garage gezet. Aanhanger afgekoppeld ervoor gezet. Scorpio er weer voor. SX op de aanhanger gezet. Maar de scorpio stond nog net op een stukje sneeuw. De rest van de oprit is sneeuwvrij omdat de bus daar normaal staat. Vol achteruit, weer niets... zucht...

Dan maar bruut geweld. (en frustratie :mrgreen: )
Vriendin in de scorpio, vol in de achteruit in de toerenbegrenzer (vlammen kwamen uit de uitlaat) ikke de aanhanger heen en weer schudden zodat de scorpio grip kon krijgen.

En uiteindelijk na een @#%#@ uur stond dan de driftauto weer lekker warm in de garage....

zucht...

Maargoed, dwaal af...

Heeft iemand tips voor de oplooprem uit te schakelen van een witteveen r2030?
En andere tips om met de bus in de sneeuw / ijs meer grip te krijgen.
Die dubbelluchtbandjes zijn wel alle 4 nieuw, maar zijn helaas geen winterbanden of spikes :lol: :roll:
HenkWarmenhoven

Re: sneeuw en grip???

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo Joe?

Je zult je banden moeten laten aflopen. Dit is je bandenspanning verlagen tot circa 0.8 tot 1 bar. (Minder zacht werkt ook al) In jouw geval zullen de aangedreven wielen voldoende zijn.
Hierdoor krijg je een iets breder, maar vooral langer loopvlak, en maak je als het ware een soort mini rupsbandje. Hierdoor krijg je AANZIENLIJK meer tractie. Kijk ook maar eens naar de Dakarrally.
Voor mijn Land Rover gebruik ik hiervoor STAUN TYRE DEFLATORS (zie: http://www.staunproducts.com/benefits.php en zie ook het filmpje bij de button: Click here to see tv commercial Dit gaat allemaal over zand, maar het principe is dat je contactvlak wordt vergroot, en dat helpt ook op sneeuw en ijs.
Als we het mulle zand en/of een rivierbedding gehad hebben, pomp ik ze weer op met een compressor.
Zonder die middelen gaat het natuurlijk ook, maar het aflopen moet je dan stuk voor stuk doen, en het weer op spanning brengen doe je bij de pomp. LET OP! Met zachte banden langzaam rijden, de wangen worden bloedheet! en de bus kan in een bocht "over de band kantelen."
Los van het bovenstaande zul je inderdaad je oplooprem van de aanhanger vast moeten zetten, maar daar heb ik geen verstand van.
Groeten,
Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik dacht dat Witteveen een modemagazijn was :oops:

Maar als de aanhangerkoppeling geen ingebouwde blokkering van de oplooprem heeft (b.v. zo'n haak die je naar binnen kunt klappen en die het oplopen tegenhoudt, maar die door een veer terugwipt zodra je de koppeling weer uittrekt) kun je vermoedelijk wel iets zelf fabrieken: een stevige U van bandstaal die je over het schuifstuk heen laat zakken, vóór je achteruit gaat rijden. Mogelijk moet je wel de rubber manchet opzij schuiven als je de U wilt aanbrengen.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Doe eerst maar eens een foto van die koppeling Nismo.
Misschien kunnen we dan wel iets verzinnen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

HenkWarmenhoven schreef:Voor mijn Land Rover gebruik ik hiervoor STAUN TYRE DEFLATORS
Op hun site kan ik het nergens vinden, dus vraag ik het maar even aan jou Henk: Wat is het instelbereik van die Staun?
En natuurlijk de Hollandse vraag: Wat kosten ze? 8)

HenkWarmenhoven

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo Leo,
Mijn Staun setje heb ik 6 jaar geleden gekocht op het AMR treffen te Amelinghausen voor 39 Euro.
Ik heb toen nog staan dubben, maar nu vragen ze er circa 70 Euro voor.
Hoewel ik er nu al veel plezier van heb gehad, weet ik niet of ik er nu dat geld voor over zou hebben.
Het zijn tenslotte slechts een paar veredelde snelkookpandoppen :D
In Nederland weet ik geen zaak waar ze de Staun's verkopen, maar er bestaat tegenwoordig zo iets als internet.
De Staun's staan op pagina 48 van de AMR-catelogus. Deze staat als PDF op:
http://www.amr-outdoorwelt.de/Archiv/AM ... 08_web.pdf
Dit is sowiso een echte "Toys for the Boys" catelogus.
Er zijn twee soorten sets: Een met een instelbereik van 0,4 tot 2 bar, en een van 1 tot 4 bar.
De mijne staan afgesteld op 1,2 bar, en dat is al behoorlijk laag. Deze 1,2 bar is wel afhankelijk van het gewicht van je auto en van het type band.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten,
Henk.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Bedankt voor het opzoeken Henk.

70 euro voor de doodenkele keer dat ik ze nodig heb is ietwat prijzig voor een paar veiligheidsventieltjes. (en waar liggen die dingen ook al weer wanneer je ze nodig hebt??)
Dat wordt dus gewoon handmatig laten aflopen met de bandenspanningsmeter.
Duurt ff langer, maar gelukkig ben ik op vakantie.

Plaats reactie