Heftig trillen / bonken boven de 70 km/h
- winand
Heftig trillen / bonken boven de 70 km/h
helaas is ivm met forumproblemen het orginele topic hierover verdwenen, maar start gewoon een nieuwe om jullie op de hoogte te kunnen houden.
Het probleem beknopt:
Naarmate de bus harder rijdt, begint de bus steeds harder te trillen. Eerst was het alleen te voelen boven de 70 km/h, nu voel ik het al bij de 60 km/h. Als ik het waag om harder dan 75 te rijden, dan wordt het trillen echt bonken (duidelijk te horen ook) waarbij ook mijn stuur begint te trillen.
Banden en wiellagers blijken het niet te zijn.
De boosdoener (hopelijk!):
Het tussenlager van de cardan-as (ookwel brillager) is normaal opgehangen in rubber rondom.
Dit rubber is echter finaal weg waardoor het lager vrij kan bewegen in de ophangbeugel.
Voortgang:
Ik heb geinformeerd bij de MB garage; een nieuw lager kost 168 euro ex.BTW. Volgens MB moeten ze ook een grote moer meeleveren voor op het einde van de cardan-as a 23 euro ex BTW. Alles bij elkaar: 227 euro incl BTW aan onderdelen!
Uiteindelijk heb ik een prima tweedehands lager weten te bemachtigen bij Peter van de Wal in Schijndel voor een nette prijs. Komend weekend wordt het lager gemonteerd. Ik ben benieuwd..
Het probleem beknopt:
Naarmate de bus harder rijdt, begint de bus steeds harder te trillen. Eerst was het alleen te voelen boven de 70 km/h, nu voel ik het al bij de 60 km/h. Als ik het waag om harder dan 75 te rijden, dan wordt het trillen echt bonken (duidelijk te horen ook) waarbij ook mijn stuur begint te trillen.
Banden en wiellagers blijken het niet te zijn.
De boosdoener (hopelijk!):
Het tussenlager van de cardan-as (ookwel brillager) is normaal opgehangen in rubber rondom.
Dit rubber is echter finaal weg waardoor het lager vrij kan bewegen in de ophangbeugel.
Voortgang:
Ik heb geinformeerd bij de MB garage; een nieuw lager kost 168 euro ex.BTW. Volgens MB moeten ze ook een grote moer meeleveren voor op het einde van de cardan-as a 23 euro ex BTW. Alles bij elkaar: 227 euro incl BTW aan onderdelen!
Uiteindelijk heb ik een prima tweedehands lager weten te bemachtigen bij Peter van de Wal in Schijndel voor een nette prijs. Komend weekend wordt het lager gemonteerd. Ik ben benieuwd..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
Re: Heftig trillen / bonken boven de 70 km/h
Tekening van het geheel:

20 = het tussenlager
35 = moer (verplicht te vervangen volgens MB, echter niet volgens mijn monteur)

20 = het tussenlager
35 = moer (verplicht te vervangen volgens MB, echter niet volgens mijn monteur)
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Nog een tipje als je een werkplaats zoekt: Sjef van de Braak in Veghel (Zijtaart) is een merkonafhankelijke vrachtwagengarage, waar ik altijd erg vakkundig en betaalbaar ben geholpen.
Al sinds 1975, toen ik in Eindhoven woonde en Sjef er nog een sloperij bij had.
Al sinds 1975, toen ik in Eindhoven woonde en Sjef er nog een sloperij bij had.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Dat heb ik ook gehad... alleen was bij mij het rubber nog heel, maar alle kogels van het lager verdwenen en restten er nog slechts 2 schalen. Kon daardoor gelukkig bij de groothandel een normaal lager bestellen!
Succes, ik ben toen zittend op hete kolen vanuit Heidelberg naar de kop van Noord-Holland gereden, bij bepaalde toerentallen stabiliseerde het geheel zich vanzelf, tot je weer eens over een hobbel of gat ging.
Gr. Jeroen
Succes, ik ben toen zittend op hete kolen vanuit Heidelberg naar de kop van Noord-Holland gereden, bij bepaalde toerentallen stabiliseerde het geheel zich vanzelf, tot je weer eens over een hobbel of gat ging.
Gr. Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- winand
Even een update-je
Na montage van de nieuwe lager was zo goed als alle trilling verdwenen.
Een beetje trilling in het stuur voelde ik nog wel zo nu en dan.
Omdat mijn voorbanden gigantisch scheef zijn afgesleten, heb ik twee zgan banden op velg overgenomen van iemand.
vanaf de montage hiervan heb ik geen trillingen meer!
happy happy :D
De scheef afgesleten banden duiden op verkeerde uitlijning, dus wilde ik de bus laten uitlijnen. (of op speling op de fusees, maar dat is reeds gecheckt)
Mijn stuurstang is echter lichtjes gebogen (zo lang ik de bus heb) en het bedrijf stuurde me direkt weer de deur uit; "ga eerst maar een nieuwe stuurstang regelen, met een kromme stuurstang kunnen we niet uitlijnen, ipv verstellen per milimeter kan het nu enkel per centimeter, en dat is geen doen"
Vreemd lijkt me, omdat het toch over de lengte van de stuurstang gaat, en die is toch gewoon te verstellen?
Kortom, een nieuwe stuurstang heb ik nog niet.
Iemand een idee wat een tweedehands stuurstang zou moeten kosten?
Na montage van de nieuwe lager was zo goed als alle trilling verdwenen.
Een beetje trilling in het stuur voelde ik nog wel zo nu en dan.
Omdat mijn voorbanden gigantisch scheef zijn afgesleten, heb ik twee zgan banden op velg overgenomen van iemand.
vanaf de montage hiervan heb ik geen trillingen meer!
happy happy :D
De scheef afgesleten banden duiden op verkeerde uitlijning, dus wilde ik de bus laten uitlijnen. (of op speling op de fusees, maar dat is reeds gecheckt)
Mijn stuurstang is echter lichtjes gebogen (zo lang ik de bus heb) en het bedrijf stuurde me direkt weer de deur uit; "ga eerst maar een nieuwe stuurstang regelen, met een kromme stuurstang kunnen we niet uitlijnen, ipv verstellen per milimeter kan het nu enkel per centimeter, en dat is geen doen"
Vreemd lijkt me, omdat het toch over de lengte van de stuurstang gaat, en die is toch gewoon te verstellen?
Kortom, een nieuwe stuurstang heb ik nog niet.
Iemand een idee wat een tweedehands stuurstang zou moeten kosten?
-
Ik weet alleen wat een nieuwe kost, want de mijne ging ooit krom en daarna was stellen niet meer handig te doen...er zaten toen dacht ik ook meteen 2 stuurkogels bij voor ca 220,=, allen weetik niet meer of het euros of guldens waren
Uitlijnen kostte toen 60,=
Frank

Uitlijnen kostte toen 60,=
Frank
-
klinkt misschien als SF maar je kan de oude stang toch rechtmaken ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Thorvald
Tja,
Een vriend van mij heeft dit ook gehad en het kan zo makkelijk verkomen worden.
Bij alle vrachtwagens, ook degene met een centraal smeersysteem moet de aandrijfas handmatig gesmeerd worden. simpelweg omdat het onderdeel draaiend is. Hierdoor blijft het soepel lopen en komt er geen extra wrijving waardoor de centreering van de as zou verplaatsen. (sorry klinkt niet lekker maar weet niet hoe ik het anders onder oorden moet brengen). Als de centrereing van de as niet meer goed is zijn de onderdelen waar hij aan vast zit natuurlijk het eerste de pineut....
cardan / middenophanging en versnellingsbak... (al zal de versnellingsbak wel meevallen)
met een vetspuit met een flexibele slang erop kun je elk jaar of om de 20.000 km je smeerpunten onder de bus nalopen. Op de aandrijfas van een 508 zitten er twee en op de vooras 4.
Het lager in de cardan wordt waarschijnlijk gesmeerd door de cardan olie (lijkt me) De cardan olie wordt ook door heel veel mensen niet vaak vervangen.
Gewoon elk jaar even doen,
smeerpunten met vetspuit
cardan olie met inbussleutel
versnellingsbakolie met inbus
remvloeistof, met zijn twee-en
de motorlolie en filter wordt door de meesten wel gedaan.....
als iemand nog aanvullingen heeft....
groet thorvald
Een vriend van mij heeft dit ook gehad en het kan zo makkelijk verkomen worden.
Bij alle vrachtwagens, ook degene met een centraal smeersysteem moet de aandrijfas handmatig gesmeerd worden. simpelweg omdat het onderdeel draaiend is. Hierdoor blijft het soepel lopen en komt er geen extra wrijving waardoor de centreering van de as zou verplaatsen. (sorry klinkt niet lekker maar weet niet hoe ik het anders onder oorden moet brengen). Als de centrereing van de as niet meer goed is zijn de onderdelen waar hij aan vast zit natuurlijk het eerste de pineut....
cardan / middenophanging en versnellingsbak... (al zal de versnellingsbak wel meevallen)
met een vetspuit met een flexibele slang erop kun je elk jaar of om de 20.000 km je smeerpunten onder de bus nalopen. Op de aandrijfas van een 508 zitten er twee en op de vooras 4.
Het lager in de cardan wordt waarschijnlijk gesmeerd door de cardan olie (lijkt me) De cardan olie wordt ook door heel veel mensen niet vaak vervangen.
Gewoon elk jaar even doen,
smeerpunten met vetspuit
cardan olie met inbussleutel
versnellingsbakolie met inbus
remvloeistof, met zijn twee-en
de motorlolie en filter wordt door de meesten wel gedaan.....
als iemand nog aanvullingen heeft....
groet thorvald
- Helmut
Was eergisteren voor de apk (remmen roetmeting alles eerste keer goed) en had het met
de keurmeester over het tussenlager.De man heeft zelf een 608 en spuit met technobond
(soort rubberkit) nieuw rubber in het lager. Dit doet hij ook bij amerikaanse wagens waar
bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me een goede tip.
Hoe denken de deskundigen erover op dit forum.
:mrgreen: Helmut.
de keurmeester over het tussenlager.De man heeft zelf een 608 en spuit met technobond
(soort rubberkit) nieuw rubber in het lager. Dit doet hij ook bij amerikaanse wagens waar
bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me een goede tip.
Hoe denken de deskundigen erover op dit forum.
:mrgreen: Helmut.
- winand
Da's toevallig, mijn schoonbroer is surinaams en heeft voor zijn werk daar bij de waterleidingmaatschappij ook met, ik geloof, een 608 bus gereden. Hij vertelde dat deze ook ooit hetzelfde euvel had. Ze hebben er toen provisorisch rubber blokken tussen geslagen. Dat werkte zo goed dat ze het gewoon hebben laten zitten zo.