in elkaar gedraaide 352 uit elkaar halen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
DVIII

in elkaar gedraaide 352 uit elkaar halen

Bericht door DVIII »

en kennis van mij had al een poosje een 352 staan uit een LP 913. de krukas stond vast en er zat een kijkgaatje in het carter
vandaag ben ik langs geweest en hebben we samen het blok op zijn gat geparkeerd en een knoeipartij opgezet.
de geschiedenis van dit blok wat al ruim 4 ton gelopen had was dat recent er een drijfstang los geweest was voor controle.
nou dat hadden ze beter niet kunnen doen , tijdens de rit is de lagerkap ( dat is de helft van het rondje) losgekomen .
precies bij zuiger 3 , waar de oliepomp zit. met de massa van de auto van 7 ton is de ravage niet te overzien.
alles van waarde is weerloos , nou het blok is uit elkaar gescheurd , de oliepomp beschadigt en de krukas was een balansgewicht kwijt ! het een en ander lag als chips in het carter. dat de schade aanzienlijk was vertelde de vastzittende oliepijlstok al bij het begin van het uitbenen. bij het uitbouwen van de krukas ( met vliegwiel) kon ik de zuigers erg makkelijk naar boven duwen hetgeen ik eerst op open kleppen stak , maar 5 van de 12 kleppen staan niet tegelijk open ? .
het blok heeft denk ik een soort opbloeiíng gehad maar was feitelijk al ver heen. ook de andere lagerschalen zagen er al aardig koperig uit, hetgeen op flinke slijtage duidt. kortom dit blok kan naar ijmuiden :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Re: in elkaar gedraaide 352 uit elkaar halen

Bericht door Leo »

Foto's!! :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

onder het motto: geen beter vermaak dan leedvermaak............ :( :lol:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Leedvermaak is mijn ding niet.

Maar zo'n verhaal schreeuwt om foto's van gaten, scheuren, kromme drijfstangen etc.
De meeste mensen op dit forum hebben geen idee hoe erg een motor in puin kan lopen.
Ze komen meest niet verder dan een vastgelopen zuigertje of een kaal lagerschaaltje.
Mooie kans om ook de grotere schades eens te laten zien. Schades die duidelijk worden uitgelegd door iemand die er écht verstand van heeft.

Misschien gaan ze dan ff anders denken over dat tikje in hun motor.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

Bericht door DVIII »

leekvermaak. kijk alles valt en staat met hoe je over de serieuse dingen denkt. ik zie kapotgaan niet als leedvermaak zelfs dat filmpje op youtube waar de ene kraanauto de eerste uit de haven trekt die een auto'tje aan het bergen was.
afijn op het laatst liggen de bergers in de plomp en het witte auto'tje is op het droge.
waar het om gaat is dat je de gehele aanschaf van een voertuig kunt wegcijferen tegen de reparatie van zo'n fout.
de klunzigheid waardoor de drijfstang is losgekomen . en het dagenlang sleutelen om een blok om te bouwen en in te bouwen ( niet elke 352 is zomaar een LP versie) als de garage of zelfs de dealer zoiets voor elkaar krijgt , dan is het wel enigsins vermaak , al is de vraag of ze dan eerlijk tegen de eigenaar doen en alles vergoeden ?.
afijn bij het sleutelen bleken de drijfstangen flink vast te zitten en de krukaslagers niet zo heel vast....... dat zou wel eens verkeerd om gelezen kunnen zijn van het briefje.
de krukas zit met M14 vast en de drijfstangen met M12 verder was het onmogelijk om in eerste instantie de koppeling te demonteren . nu de krukas er uit was met een lelijke ingevreten #3 tap kon het vliegwiel en de drukgroep er zo af.
het priseaslager lag ook in puin , maar dat is een bijkomstigheid.
ik zal eens kijken of er een paar plaatjes gemaakt kunnen worden al zie je niet echt veel .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie