Banden en vering Mercedes 406
-
Banden en vering Mercedes 406
hoi allemaal,
ik heb een mercedes 406 uit 73 het is een oude melkboerwagen geweest, en nu zijn we deze aan het ombouwen
tot vrachtauto voor paarden. ik ben zelf nog helemaal niet bekend met de techniek van deze mercedes bussen, wel met oude auto's dus ook wel met de meeste gangbare techniek maar nog niet met bussen dus ik moet nog het een en ander leren.
Maar nu zit ik met een paar punten kwa banden en vering.
Er zitten nu 6,50 r 16 banden om en de standaard vering (denk ik).
maar omdat we de laadvloer vlak heb gemaakt en doordat de vering heel slap lijkt te zijn komen de banden regelmatig tegen de onderkant van laadvloer aan. (er zit best nog wel een hoeveelheid ruimte tussen de banden en de vloer)
nu had ik hier zelf een aantal oplossingen voor bedacht maar nu weet ik niet wat het gemakkelijkste is en had gehoopt dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen.
ik zat te denken aan:
- zwaardere vering (b.v die van een 508)
nu heb ik al een set bladveren van een 508 gekocht maar na inspectie lijken dezen eingelijk precies het zelfde??
Zijn dezen gewoonweg het zelfde of zit er verschil in het materiaal of zijn het helemaal geen veren van een 508?
er staat wel een reeks nummers op de vering maar betekend die ook wat?
- kleinere banden
er zitten nu 6,5 r 16 banden onder, is het mogelijk om hier kleinere banden voor te krijgen? dat zou ook nog het voordeel hebben dat de 406 wat eerder op gang komt want het oude motortje heeft er nu aardig trekken aan.
- de ruimte tussen de bladveren en as vergroten dmv opvulplaaten.
dus door bijvoorbeeld een dikke stalen strip van bijvoorbeeld 5 cm tussen de as en de vering te monteren ik heb dit wel eens gezien in de offroad auto crosserij maar mag dit voor ook de APk?
wat is volgens jullie de best oplossing voor dit probleem?
groeten Auke.
ik heb een mercedes 406 uit 73 het is een oude melkboerwagen geweest, en nu zijn we deze aan het ombouwen
tot vrachtauto voor paarden. ik ben zelf nog helemaal niet bekend met de techniek van deze mercedes bussen, wel met oude auto's dus ook wel met de meeste gangbare techniek maar nog niet met bussen dus ik moet nog het een en ander leren.
Maar nu zit ik met een paar punten kwa banden en vering.
Er zitten nu 6,50 r 16 banden om en de standaard vering (denk ik).
maar omdat we de laadvloer vlak heb gemaakt en doordat de vering heel slap lijkt te zijn komen de banden regelmatig tegen de onderkant van laadvloer aan. (er zit best nog wel een hoeveelheid ruimte tussen de banden en de vloer)
nu had ik hier zelf een aantal oplossingen voor bedacht maar nu weet ik niet wat het gemakkelijkste is en had gehoopt dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen.
ik zat te denken aan:
- zwaardere vering (b.v die van een 508)
nu heb ik al een set bladveren van een 508 gekocht maar na inspectie lijken dezen eingelijk precies het zelfde??
Zijn dezen gewoonweg het zelfde of zit er verschil in het materiaal of zijn het helemaal geen veren van een 508?
er staat wel een reeks nummers op de vering maar betekend die ook wat?
- kleinere banden
er zitten nu 6,5 r 16 banden onder, is het mogelijk om hier kleinere banden voor te krijgen? dat zou ook nog het voordeel hebben dat de 406 wat eerder op gang komt want het oude motortje heeft er nu aardig trekken aan.
- de ruimte tussen de bladveren en as vergroten dmv opvulplaaten.
dus door bijvoorbeeld een dikke stalen strip van bijvoorbeeld 5 cm tussen de as en de vering te monteren ik heb dit wel eens gezien in de offroad auto crosserij maar mag dit voor ook de APk?
wat is volgens jullie de best oplossing voor dit probleem?
groeten Auke.

-
Re: Banden en vering Mercedes 406
Beste Auke, het antwoord is zoals soms wel meer eenvoudig. nl. met de extra bladveer pakketten ( eigenlijk halve paraboolveren) heb je materiaal om de veren die je hebt te verbeteren.
je mag en kan er eenvoudig een paar bladen bijpassen, dat moet je dan wel 100% netjes en volgens de regels der kunst doen. wat je nodig hebt is een lasapparaat om de beugels die de bladen recht onder elkaar houden aan te passen en een paar nieuwe torenbouten , die torenbouten zitten midden in de stapel (pakket) veerbladen het zijn M10 bouten van zo'n 100 mm lang met een kleine kop zonder enige extra functie dan de veren op de as locken en het pakket bij elkaar te houden. Wat ook nog nodig kan zijn is nieuwe (langere) veerstroppen , die levert de dealer ook nog. let op dat je de speciaale moeren erbij koopt omdat de draad wel M12 is maar een kleinere spoed heeft. soms kun je de oude moeren ook nog hergebruiken.
met de verbeterde vering zal de auto stugger worden en minder doorhalen.
wettelijk staat niets je in de weg zolang je onder het totaal gewicht blijft die op het kenteken staat vermeldt en dat is meestal ,< 3500 kg of voor een 406 ten hoogste 4700 kg.
ps, nummers zijn niet altijd zaligmakend , alle veren onder de 3,5 ton zijn eender op een dusseldorfer, en de APK kijkt zoals het hoort alleen naar de deugdelijkheid van de ophanging.
je mag en kan er eenvoudig een paar bladen bijpassen, dat moet je dan wel 100% netjes en volgens de regels der kunst doen. wat je nodig hebt is een lasapparaat om de beugels die de bladen recht onder elkaar houden aan te passen en een paar nieuwe torenbouten , die torenbouten zitten midden in de stapel (pakket) veerbladen het zijn M10 bouten van zo'n 100 mm lang met een kleine kop zonder enige extra functie dan de veren op de as locken en het pakket bij elkaar te houden. Wat ook nog nodig kan zijn is nieuwe (langere) veerstroppen , die levert de dealer ook nog. let op dat je de speciaale moeren erbij koopt omdat de draad wel M12 is maar een kleinere spoed heeft. soms kun je de oude moeren ook nog hergebruiken.
met de verbeterde vering zal de auto stugger worden en minder doorhalen.
wettelijk staat niets je in de weg zolang je onder het totaal gewicht blijft die op het kenteken staat vermeldt en dat is meestal ,< 3500 kg of voor een 406 ten hoogste 4700 kg.
ps, nummers zijn niet altijd zaligmakend , alle veren onder de 3,5 ton zijn eender op een dusseldorfer, en de APK kijkt zoals het hoort alleen naar de deugdelijkheid van de ophanging.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
okee, bedankt voor de informatie! super, hier was ik zelf nog niet op gekomen.
Zodra ik er aan begonnen ben laat ik wel even horen hoe het gegaan is en hoe het resultaat is.
Dan zal ik ook wel even wat foto's plaatsen, misschien dat andere mensen dit ook wel een geschikte oplossing vinden.
Is het trouwens ook verstandig om gebruik te maken van andere (lees: zwaardere) schokbrekers?
of zit er niet veel verschil tussen de schokbrekers van 406 508 of 608?
groeten auke.
Zodra ik er aan begonnen ben laat ik wel even horen hoe het gegaan is en hoe het resultaat is.
Dan zal ik ook wel even wat foto's plaatsen, misschien dat andere mensen dit ook wel een geschikte oplossing vinden.
Is het trouwens ook verstandig om gebruik te maken van andere (lees: zwaardere) schokbrekers?
of zit er niet veel verschil tussen de schokbrekers van 406 508 of 608?
groeten auke.

-
mwah, die schokbrekers zijn inderdaad niet zo heel erg van invloed, en de betere exemplaren komen uit oud beijerland.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Klopt inderdaad, ze staan voor de meeste modellen nog wel in de catalogus van Koni.
Maar tegen zo iets, is mijn ervaring moet je tegen aanlopen.
Nieuw zijn ze wel aardig aan de prijs.
Ik heb jaren met koni's onder mijn oude Ascona gereden
die waren toen al tweedehands en al haast 10 jaar oud maar echt nog zo goed als nieuw.
Maar tegen zo iets, is mijn ervaring moet je tegen aanlopen.
Nieuw zijn ze wel aardig aan de prijs.
Ik heb jaren met koni's onder mijn oude Ascona gereden
die waren toen al tweedehands en al haast 10 jaar oud maar echt nog zo goed als nieuw.

-
zo he, de zomer is voor bij gevogen lijkt het wel!
Van de zomer hebben we tijd genomen om het mercedes paardenvrachtwagentje rijdklaar te maken en hij is
inmiddels ook APK gekeurd en wij gebruiken hem volop.
De oplossing met de bladveren van DVIII heeft de bus van achter ongeveer 5 cm hoger gemaakt en een stuk
minder slap.
Er moest voor de APK nog een paar kleine dingen aangepast worden.
De 406 rijd hardstikke goed, maar heeft alleen een licht gebrek aan vermogen,
het gaat eingelijk niet harder dan 70km/h en tegen de wind gaat die nog langzamer.
zijn hier toevallig ook mensen die ervaring hebben op het gebied van motor ombouw in dergelijke bussen?
en weke motoren zijn hier dan het meest geschikt voor?
Van de zomer hebben we tijd genomen om het mercedes paardenvrachtwagentje rijdklaar te maken en hij is
inmiddels ook APK gekeurd en wij gebruiken hem volop.
De oplossing met de bladveren van DVIII heeft de bus van achter ongeveer 5 cm hoger gemaakt en een stuk
minder slap.

Er moest voor de APK nog een paar kleine dingen aangepast worden.
De 406 rijd hardstikke goed, maar heeft alleen een licht gebrek aan vermogen,
het gaat eingelijk niet harder dan 70km/h en tegen de wind gaat die nog langzamer.
zijn hier toevallig ook mensen die ervaring hebben op het gebied van motor ombouw in dergelijke bussen?
en weke motoren zijn hier dan het meest geschikt voor?

- Leo
- Site Admin
Die 60pk is inderdaad niet veel, maar 70km/u op de vlakke weg is wel errug langzaam.
Daarom zou je beter eerst eens kunnen kijken of de gasstangen goed staan afgesteld.
Vaak heeft er een ondeskundige guppo aan zitten klooien, en kun je nog een paar manke ezeltjes extra tevoorschijn toveren.
Mvg, Leo.:D
Daarom zou je beter eerst eens kunnen kijken of de gasstangen goed staan afgesteld.
Vaak heeft er een ondeskundige guppo aan zitten klooien, en kun je nog een paar manke ezeltjes extra tevoorschijn toveren.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
ik zal er morgen eens even naar kijken, maar ik denk
dat de motor toch aardig op zijn volle vermogen loopt.
Als de wagen compleet beladen is dan wegen we zeker wel 3500kg
als ik een lang eind volgas rij dan wordt langzaam aan
heet, tegen de 95 a 100 graden aan, meestal laat ik het gas dan
los en ga wat langzamer tijden tot dat de motor weer 80 graden is,
en geef dan weer wat meer gas.
Ik weet niet wat normaal is voor zo'n motor, maar ik neem aan dat 80 graden
zo'n beetje normaal is.
Voor de rest heb ik ook niet het gevoel dat de motor versleten is of zo, hij slaat na 5 tellen
gloeien gemakkelijk aan, neemt geen olie en het waterpijl blijft ook het zelfde.
dat de motor toch aardig op zijn volle vermogen loopt.
Als de wagen compleet beladen is dan wegen we zeker wel 3500kg
als ik een lang eind volgas rij dan wordt langzaam aan
heet, tegen de 95 a 100 graden aan, meestal laat ik het gas dan
los en ga wat langzamer tijden tot dat de motor weer 80 graden is,
en geef dan weer wat meer gas.
Ik weet niet wat normaal is voor zo'n motor, maar ik neem aan dat 80 graden
zo'n beetje normaal is.
Voor de rest heb ik ook niet het gevoel dat de motor versleten is of zo, hij slaat na 5 tellen
gloeien gemakkelijk aan, neemt geen olie en het waterpijl blijft ook het zelfde.

- Leo
- Site Admin
Dan is de kans heel groot dat je een vervuilde radiateur hebt, óf de thermostaat is niet jofel.
80 graden is normaal.
3,5 ton is niet uitzonderlijk zwaar te noemen.
60 manke ezeltjes moeten dan gemakkelijk boven de 80km/u kunnen komen.
Als het karretje al na 5 seconden start dan is hij waarschijnlijk ook nog niet sleets.
Maakt mij voor de rest niet uit, maar als ik jou was zou ik even kijken of je werkelijk volgas rijdt.
Da's altijd minder werk en kosten dan een hele andere motor monteren.
80 graden is normaal.
3,5 ton is niet uitzonderlijk zwaar te noemen.
60 manke ezeltjes moeten dan gemakkelijk boven de 80km/u kunnen komen.
Als het karretje al na 5 seconden start dan is hij waarschijnlijk ook nog niet sleets.
Maakt mij voor de rest niet uit, maar als ik jou was zou ik even kijken of je werkelijk volgas rijdt.
Da's altijd minder werk en kosten dan een hele andere motor monteren.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paul snip
- Contacteer:
Ik heb het al vaker gemeld, maar de MB100 is een ideale donor voor meer vermogen in deze bakjes. Ik heb zelf een 407 bus (standaard 65 pk) voorzien van een MB100 motor. Deze hebben in de uitvoering tussen 1992 en 1995 75 pk. En geloof me, het is echt een wereld van verschil. Het zijn ook OM616 motoren, dus ze passen zonder problemen in een 406/407.
Ik rijd nu met aanhanger 105 echte km's (tachograaf). Het verbruik is gezakt zelfs. Zonder aanhanger van 1 op 7 naar 1 op 8. En dat terwijl er harder gereden wordt. Het verschil zit hem in de brandstofpomp en in de cilinderkop. Heuvelop is er ook een merkbaar verschil met de ouwe 65 pk diesel. Voorgloeien duurt slechts 10 seconden.
Om de motor in een 406/407 te bouwen moet je het carter van je oude motor overzetten. Het inlaatspruitstuk van de MB100 kun je gebruiken, ben je gelijk van de gasklep af, scheelt ook weer vermogen. Wel moet je je oude uitlaatspruitstuk weer gebruiken. Alles past verder gewoon. Schroefwerk dus, je hoeft niks te boren/tappen of lassen.
Een complete MB100 uit deze bouwjaren vind je al onder de 1000 euro, en losse motoren misschien wel wat goedkoper. De motoren overleven de bussen namelijk ruim!
Ideale donoren dus!
Ik rijd nu met aanhanger 105 echte km's (tachograaf). Het verbruik is gezakt zelfs. Zonder aanhanger van 1 op 7 naar 1 op 8. En dat terwijl er harder gereden wordt. Het verschil zit hem in de brandstofpomp en in de cilinderkop. Heuvelop is er ook een merkbaar verschil met de ouwe 65 pk diesel. Voorgloeien duurt slechts 10 seconden.
Om de motor in een 406/407 te bouwen moet je het carter van je oude motor overzetten. Het inlaatspruitstuk van de MB100 kun je gebruiken, ben je gelijk van de gasklep af, scheelt ook weer vermogen. Wel moet je je oude uitlaatspruitstuk weer gebruiken. Alles past verder gewoon. Schroefwerk dus, je hoeft niks te boren/tappen of lassen.
Een complete MB100 uit deze bouwjaren vind je al onder de 1000 euro, en losse motoren misschien wel wat goedkoper. De motoren overleven de bussen namelijk ruim!
Ideale donoren dus!
-
Ik heb de gasstangen even nagekeken, en dezen zijn idd niet meer jovel, het stangkopje die aan de gasklep vastLeo schreef:Die 60pk is inderdaad niet veel, maar 70km/u op de vlakke weg is wel errug langzaam.
Vaak heeft er een ondeskundige guppo aan zitten klooien, en kun je nog een paar manke ezeltjes extra tevoorschijn toveren.![]()
zit is met ijzerdraad aan elkaar vast geknoopt, maar zit voor de rest nog wel goed vast.
Zou het dan handig zijn om met draadeind nieuwe gasstangen te maken? of is dit in zijn geheel ook nog wel
ergens te bestellen?
Hoe kan ik trouwens zien of de afstelling van deze stangen goed is? ik heb nu namelijk het gevoel dat de gasklep wel
helemaal open komt te staan maar de brandstofpomp nog niet, dit omdat wanneer ik het gas helemaal open zet de stang
tussen de brandstofpomp en de gasklep een beetje scheef wordt weggedrukt, en de brandstofpomp dan nog een beetje verder wordt open getrokken en de gasklep dan al helemaal open staat.
Ook zit er een paar mm zijlingse ruimte op de gasklep zelf, is dit normaal of is dit ook slijtage?
gr auke.

-
Ik zou voor die stangen en de kogelgewrichten gewoon naar de Mercedes dealer gaan, zelfs voor bouwjaar 1973 heeft de MB organisatie bijna alle onderdeln nog leverbaar.
Prijs valt soms heel erg mee, maar ook wel tegen...(tankklepje kost 327,=)
Frank
Prijs valt soms heel erg mee, maar ook wel tegen...(tankklepje kost 327,=)
Frank