Koelkast op accu tijdens rijden en noise killer.
-
Koelkast op accu tijdens rijden en noise killer.
Goedeavond,
Wij Merel en Jenne zijn in bezit van Ducato uit 1990 en ik heb een poos zitten zoeken maar kom toch niet echt achter mijn vraag.
Als we rijden dan laat de accu niet bij zeg maar dus als ik de koelkast op accu wil dan vreet hij gewoon de huishoud accu leeg deze wordt niet bijgeladen.
Dit zou ik wel graag willen en volgens mij moet dit kunnen door een "generator" er tussen te zetten.
Kan ik dit zelf doen (ben beetje handig zeg maar) of wat raden jullie aan.
en wat zal dit kosten ongeveer.
verder willen we van de zomer weer lekker op pad maar de 2.5 diesel maakt toch wel wat lawaai.
en ik heb natuurlijk ook de andere verhalen gelezen van zelf matten maken enz.
Maar is het niet makkelijk om ze te kopen bij noisekiller of zijn er ook nog andere merken die kant en klaar spul afleveren.
Vriendelijke groeten en bedankt voor het meedenken.
Jenne
Wij Merel en Jenne zijn in bezit van Ducato uit 1990 en ik heb een poos zitten zoeken maar kom toch niet echt achter mijn vraag.
Als we rijden dan laat de accu niet bij zeg maar dus als ik de koelkast op accu wil dan vreet hij gewoon de huishoud accu leeg deze wordt niet bijgeladen.
Dit zou ik wel graag willen en volgens mij moet dit kunnen door een "generator" er tussen te zetten.
Kan ik dit zelf doen (ben beetje handig zeg maar) of wat raden jullie aan.
en wat zal dit kosten ongeveer.
verder willen we van de zomer weer lekker op pad maar de 2.5 diesel maakt toch wel wat lawaai.
en ik heb natuurlijk ook de andere verhalen gelezen van zelf matten maken enz.
Maar is het niet makkelijk om ze te kopen bij noisekiller of zijn er ook nog andere merken die kant en klaar spul afleveren.
Vriendelijke groeten en bedankt voor het meedenken.
Jenne
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Koelkast op accu tijdens rijden en noise killer.
Goedemorgen,
Voor beide vragen zou ik je willen adviseren eerst eens de oude posts op dit forum te bekijken. Zoektermen: diode, diodeblok, cyrix, bijladen, opladen, laden, noisekiller, isolatie, lawaai enzovoorts.
Als je "een beetje handig" bent, moet dat lukken.
Het lijkt erop dat er iets defect is (of dat er een draad los ligt), want ik neem aan dat de huishoudaccu ooit wel werd opgeladen door de motordynamo.
Voor beide vragen zou ik je willen adviseren eerst eens de oude posts op dit forum te bekijken. Zoektermen: diode, diodeblok, cyrix, bijladen, opladen, laden, noisekiller, isolatie, lawaai enzovoorts.
Als je "een beetje handig" bent, moet dat lukken.
Het lijkt erop dat er iets defect is (of dat er een draad los ligt), want ik neem aan dat de huishoudaccu ooit wel werd opgeladen door de motordynamo.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
-
Ja Ik heb wel aardig zitten zoeken maar kom er niet echt achter.
Maar ga het nog eens doen. en dan op die zoek termen.
de camper is van 1990 denk je dat hij dan ook al gevoed werd?
vrgrt,
Jenne
Maar ga het nog eens doen. en dan op die zoek termen.
de camper is van 1990 denk je dat hij dan ook al gevoed werd?
vrgrt,
Jenne
-
ik begrijp uit je eerste posting dat je een camper heb op basis van een fiat ducato of heb je een omgebouwde fiat ducato bus
een camper uit 1990 is vaak al wat verbouwd is aan geknutseld of verbeterd.
eerste vraag heb je deze camper al lang ,zo ja werd je hh accu vroeger wel opgeladen ,zo ja controleer zekeringen ,accu ,verbindingen ,
als je deze camper pas heb kan het zinvol zijn om de vorige eigenaar je wegwijs te laten maken in de elektronica .
zo ie zo is het nuttig om overal te snuffellen wat voor kastjes waar zitten .
kan je koelkast trouwens op gaS ?
groet kees
ps als je bij eindhoven in de buurt woon kom gerust eens langs
een camper uit 1990 is vaak al wat verbouwd is aan geknutseld of verbeterd.
eerste vraag heb je deze camper al lang ,zo ja werd je hh accu vroeger wel opgeladen ,zo ja controleer zekeringen ,accu ,verbindingen ,
als je deze camper pas heb kan het zinvol zijn om de vorige eigenaar je wegwijs te laten maken in de elektronica .
zo ie zo is het nuttig om overal te snuffellen wat voor kastjes waar zitten .
kan je koelkast trouwens op gaS ?
groet kees
ps als je bij eindhoven in de buurt woon kom gerust eens langs
- Anton
Hoi,
Bij die ducato's wil het scheidingsrelais wel eens de geest hebben gegeven, vervangen door een zwaardere is dan een noptie.
Groet Anton
Bij die ducato's wil het scheidingsrelais wel eens de geest hebben gegeven, vervangen door een zwaardere is dan een noptie.
Groet Anton
- Bommes
- Contacteer:
Eerst wat vragen:
Is het een fabrieks opbouw..??
Zo ja wat voor merk..??
Zo nee dan wordt het zoeken naar hoe de bouwer het verzonnen heeft.
Is het een fabrieks opbouw..??
Zo ja wat voor merk..??
Zo nee dan wordt het zoeken naar hoe de bouwer het verzonnen heeft.
-
Ja fabrieks
dethleffs globetrotter is het.
dus zou kunnen dat het al geinstalleerd is hoe kan ik daar achter komen?
vriendelijke groeten,
Jenne
PS bij ons heeft het nooit gewerkt jaartje in bezit nu.
dethleffs globetrotter is het.
dus zou kunnen dat het al geinstalleerd is hoe kan ik daar achter komen?
vriendelijke groeten,
Jenne
PS bij ons heeft het nooit gewerkt jaartje in bezit nu.
- Bommes
- Contacteer:
Bij een dethlefs zit uit mijn hoofd de lader en schakel eenheid onder het dashboard.
De koelkast wordt via een relais geschakeld wat spanning doorgeeft aan de koelkast als de motor loopt, alleen dan dient de koelkast te werken op 12 volt.
Ook het laden van de huishoud accu gebeurd op die manier via zo een zelfde relais.
Het is dus zaak die relais op te zoeken en te gaan meten of die spanning krijgen als de motor loopt.
Vaak is het bij zo een oude camper makkelijker en handiger om gewoon weg nieuwe bekabeling aan te leggen voor het laden van de huishoud accu en de koelkast spanning.
Je kunt daarvoor gewoon 2 relais aanschaffen en deze laten schakelen midels de D+ van de dynamo.
1 relais laat je de huishoud accu opladen en het andere sluit je aan op de 12volts ingang van de koelkast.
De koelkast wordt via een relais geschakeld wat spanning doorgeeft aan de koelkast als de motor loopt, alleen dan dient de koelkast te werken op 12 volt.
Ook het laden van de huishoud accu gebeurd op die manier via zo een zelfde relais.
Het is dus zaak die relais op te zoeken en te gaan meten of die spanning krijgen als de motor loopt.
Vaak is het bij zo een oude camper makkelijker en handiger om gewoon weg nieuwe bekabeling aan te leggen voor het laden van de huishoud accu en de koelkast spanning.
Je kunt daarvoor gewoon 2 relais aanschaffen en deze laten schakelen midels de D+ van de dynamo.
1 relais laat je de huishoud accu opladen en het andere sluit je aan op de 12volts ingang van de koelkast.
- Anton
Hoi,
Kleine aanvullig: als je op de uitgaande + naar de koelkast het 2e en meerdere relais aansluit, word d+ nooit te zwaar belast.
Groet Anton
Kleine aanvullig: als je op de uitgaande + naar de koelkast het 2e en meerdere relais aansluit, word d+ nooit te zwaar belast.
Groet Anton
-
Bedankt voor alle tips.
Ik ga maar eens langs een camperwinkel en laat me informeren wat ik moet aanschaffen mbv jullie verhalen.
vriendelijke groeten,
Jenne
Ik ga maar eens langs een camperwinkel en laat me informeren wat ik moet aanschaffen mbv jullie verhalen.
vriendelijke groeten,
Jenne
- Anton
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
En als alternatief een leverancier van Cyrix laadstroomverdelers. http://topsystems.vivendo.nl/EMailprodu ... egoryid=88
Wel iets duurder dan een recht-op-en-neer relais, maar je hoeft geen draden te trekken van dynamo of laadstroomcontrolelampje. Bijkomend voordeel is, dat als je de huishoudaccu laadt (acculader, zonnepaneel, ...) je startaccu automatisch wordt meegeladen.
Wel iets duurder dan een recht-op-en-neer relais, maar je hoeft geen draden te trekken van dynamo of laadstroomcontrolelampje. Bijkomend voordeel is, dat als je de huishoudaccu laadt (acculader, zonnepaneel, ...) je startaccu automatisch wordt meegeladen.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin