Thermostaat checken/vervangen
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Thermostaat checken/vervangen
Ik heb een probleem met mijn mercedes L508DG uit 1980.. Omdat de temperatuur nooit hoger komt dan 40 tot heel soms 50 graden denk ik dat mn thermostaat kapot is. De radiator blijft ook zeer koel na lang stuk rijden.. Nu is mijn vraag; waar zit deze en hoe kan ik hem uitbouwen? Alle handboeken die ik heb zeggen hier niets over.. Ook weet iemand misschien welke andere oorzaken dit zou kunnen hebben? Het gaat om een OM314.
Mvg, Alexander
Mvg, Alexander
Laatst gewijzigd door TekNix op 08 jan 2009, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Termostaat checken/vervangen
Het lijkt wel of er helemaal geen thermostaat in je bus zit!
Je kunt de thermostaat vinden in het huisje dat is aangegeven met de pijl. Houd er rekening mee dat je na demontage voor de montage een pakking nodig hebt (kan eventueel ook met vloeibare pakking als alles droog is). De pasvlakjes moeten goed zuiver zijn.

Over het testen van een thermostaat (met een steelpannetje met water en zo mogelijk een thermometer) is op dit forum al het een en ander geschreven. Even zoeken dus. Maar als eerste indicatie: als je 'm met blote handen kunt vastpakken, moet-ie dicht zijn!
Je kunt de thermostaat vinden in het huisje dat is aangegeven met de pijl. Houd er rekening mee dat je na demontage voor de montage een pakking nodig hebt (kan eventueel ook met vloeibare pakking als alles droog is). De pasvlakjes moeten goed zuiver zijn.

Over het testen van een thermostaat (met een steelpannetje met water en zo mogelijk een thermometer) is op dit forum al het een en ander geschreven. Even zoeken dus. Maar als eerste indicatie: als je 'm met blote handen kunt vastpakken, moet-ie dicht zijn!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Termostaat checken/vervangen
Bedankt voor je reactie! Ga eerst maar eens met de hand voelen dan.. Voor het demonteren/monteren neem ik aan, na het aftappen van de koelvloeistof, loskoppelen slangen, gewoon het geheel losschroeven en later terugplaatsen met nieuwe pakking? Of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten. Ben een beginnend sleutelaar en niet bang om mn handen zwart te maken, meestal is mijn werkplaatshandboek een goede gids, maar hierover wordt geen woord gerept..vraag me af of ik misschien delen mis?
Groet Alexander
edit: Ja over het testen in pannetje water inderdaad al over gelezen hier op forum
Groet Alexander
edit: Ja over het testen in pannetje water inderdaad al over gelezen hier op forum
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Termostaat checken/vervangen
Kan het zijn dat je thermometer stuk is ipv de thermostaat,dat is nl simpeler te testen (ohm meter op de sensoraansluiten en klaar is kees)
Frank
Frank
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Termostaat checken/vervangen
Ik denk dat de temperatuur die de meter aangeeft wel klopt, het blok is na een flink stuk rijden nog gewoon aan te raken.. Ook blijft de radiator koud/ klein beetje warm.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Termostaat checken/vervangen
Frank, als alleen de thermometer defect zou zijn, zou Alexander's radiateur niet koud blijven. Lijkt me zo...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 14:22
Re: Termostaat checken/vervangen
Zo maar een tip: het circuit eens ontluchten?
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Termostaat checken/vervangen
Ontlucht het systeem zichzelf niet tijdens het rijden? Waar zit het ontluchtingsventiel?
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Termostaat checken/vervangen
Tekening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Termostaat checken/vervangen
Bedankt voor de tekening en de andere reacties! Het wordt me allemaal heel wat duidelijker nu. Breng waarschijnlijk morgen een bezoekje aan de bus, dan maar eens kijken.. Laat jullie weten hoe het verder gaat, misschien dat er nog wat vraagjes opkomen.. :) Groet, Alexander
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Termostaat checken/vervangen
Hoi,
Ik vermoed dat de thermostaat de schuldige is, hoe en waar die zit is reeds beschreven.
Mijn opmerking gaat hierover: als je (te) lang met een te koude motor hebt gereden kan er veel condenswater in de olie zitten.
Als je nu weer alles in orde hebt kan dat water verdampen en zodoende je oliepeil te laag worden.
Concreto: controleer in het begin je olie exta.
Succes!
Groet Anton
Ik vermoed dat de thermostaat de schuldige is, hoe en waar die zit is reeds beschreven.
Mijn opmerking gaat hierover: als je (te) lang met een te koude motor hebt gereden kan er veel condenswater in de olie zitten.
Als je nu weer alles in orde hebt kan dat water verdampen en zodoende je oliepeil te laag worden.
Concreto: controleer in het begin je olie exta.
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Termostaat checken/vervangen
Bedankt voor de tip Anton!
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Thermostaat checken/vervangen
Vandaag helaas geen tijd gehad om naar de bus te gaan :( morgen weer een dag..
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50
Re: Thermostaat checken/vervangen
Beste TekNix,
Had bij mijn 613 (om 352) hetzelfde probleem. De motor werd alleen warm met een stuk karton voor de radiator in de zomer. Heb een paar weken geleden de thermostaat vervangen door een nieuwe, 83 graden versie en de problemen zijn opgelost. Met deze koude toch een warme motor.
Denk er om voor demonteren de boutjes ruim en vaak in te spuiten met kruipolie en heel rustig deze boutjes losdraaien. Misschien moet de boutjes laten schrikken met hamertikken op de zijkanten van het thermostaathuis. Na de pakkingsvlakken schoongemaakt te hebben, de pakking met vloeibare pakking vastplakken en de zaak met schoongemaakt boutjes of nieuwe vastzetten.
Deze licht invetten met kopervet.
Succes,
Michael de Ridder
MB613
Had bij mijn 613 (om 352) hetzelfde probleem. De motor werd alleen warm met een stuk karton voor de radiator in de zomer. Heb een paar weken geleden de thermostaat vervangen door een nieuwe, 83 graden versie en de problemen zijn opgelost. Met deze koude toch een warme motor.
Denk er om voor demonteren de boutjes ruim en vaak in te spuiten met kruipolie en heel rustig deze boutjes losdraaien. Misschien moet de boutjes laten schrikken met hamertikken op de zijkanten van het thermostaathuis. Na de pakkingsvlakken schoongemaakt te hebben, de pakking met vloeibare pakking vastplakken en de zaak met schoongemaakt boutjes of nieuwe vastzetten.
Deze licht invetten met kopervet.
Succes,
Michael de Ridder
MB613
Michael de Ridder
MB613
MB613
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Thermostaat checken/vervangen
Exact hetzelde probleem had ik (ook OM314)
Thermostaat bleek de boosdoener. Kon eenvoudig vervangen worden, wel effe emmertje eronder en na montage het koelwater weer aanvullen.
Is ergens op dit forum meer over geschreven dacht ik.
Thermostaat bleek de boosdoener. Kon eenvoudig vervangen worden, wel effe emmertje eronder en na montage het koelwater weer aanvullen.
Is ergens op dit forum meer over geschreven dacht ik.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Thermostaat checken/vervangen
Vorige week zag ik bij mijn personenauo dat de temp ook veel lager bleef dan normaal, slechts halverwege, :oorzaak: met -8,5 C direct de snelweg op, de koeling is dan zo optimaal door de rijwind dat de motortemp laag blijft (stond geen temp op de schaal :( )
Nu geeft ie weer keurig aan....
Nu geeft ie weer keurig aan....

-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Thermostaat checken/vervangen
Hallo Frank,
Ik weet niet hoe oud je personenwagen is, maar bij nieuwe personenenwagens wordt de motor door allerlei nieuwe technieken nooit meer zo warm. Veel nieuwe auto's hebben zelfs een aparte standkachel om het interieur te verwarmen. Je kunt beide situaties dus niet zondermeer met elkaar vergelijken. Het probleem van je MB zou ik toch bij de thermostaat zoeken, want als die goed werkt, en dus onder de circa 83 graden goed afsluit, moet je motor toch echt op temperatuur komen. Het kan wel wat langer duren, maar hij mag niet koud blijven.
Groeten,
Henk Warmenhoven
PS WINAND:De tweede en derde link onder aan jouw berichten werken niet. (en ik ben zo nieuwsgierig...)
Ik weet niet hoe oud je personenwagen is, maar bij nieuwe personenenwagens wordt de motor door allerlei nieuwe technieken nooit meer zo warm. Veel nieuwe auto's hebben zelfs een aparte standkachel om het interieur te verwarmen. Je kunt beide situaties dus niet zondermeer met elkaar vergelijken. Het probleem van je MB zou ik toch bij de thermostaat zoeken, want als die goed werkt, en dus onder de circa 83 graden goed afsluit, moet je motor toch echt op temperatuur komen. Het kan wel wat langer duren, maar hij mag niet koud blijven.
Groeten,
Henk Warmenhoven
PS WINAND:De tweede en derde link onder aan jouw berichten werken niet. (en ik ben zo nieuwsgierig...)
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Thermostaat checken/vervangen
Hallo allemaal, door omstandigheden en de kou nog steeds geen tijd gehad helaas.. binnenkort kan mn bus in een hal staan waar ik tevens mag sleutelen, wacht dit nog maar even af. Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties, jullie horen nog van mij
Groet, Alexander


Groet, Alexander
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Thermostaat checken/vervangen
Zo, vandaag de bus eindelijk in een hal gereden en de oude thermostaat vervangen door een nieuwe.. motor loopt nu lekker warm en na een paar kilometer gereden te hebben netjes iets boven de 80 graden gekomen.
Nu nog twee andere problemen oplossen, zal hiervoor een nieuw topic openen.. :)
Nogmaals dank voor al jullie reacties!
Nu nog twee andere problemen oplossen, zal hiervoor een nieuw topic openen.. :)
Nogmaals dank voor al jullie reacties!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Thermostaat checken/vervangen
fijn dat het zo simpel was.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Thermostaat checken/vervangen
Hoi,
Zo af en toe moet het mee zitten anders kun je er goed flauw van worden... Toch?
Groet Anton
Zo af en toe moet het mee zitten anders kun je er goed flauw van worden... Toch?
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast