huishoudelijke electra

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

huishoudelijke electra

Bericht door David 1046 »

ik ben even bezig met het huishoudelijke electriciteitsgebeuren en kom er even niet meer uit. misschien kunnen jullie wel helpen, want wat ik wil is heel simpel:
elec (12v) dat uitgaat als de motor niet loopt i.v.m. de koelkast. ik heb daar zo'n schakelaar gekocht die dat zelf een beetje in de gaten houdt. ik wil hem zo aansluiten dat eerst de startaccus volledig geladen worden en daarna pas de hhaccu. nu heb ik een tekeningetje gamaakt van hoe ik het wil aansluiten. alleen weet ik niet waar ik nou de koelkast op aan moet sluiten.
moet deze nou op het zekeringenblok dat ik heb doorgelust of op een van de twee zekeringen van dat kasje.

Afbeelding

alvast bedankt voor de reactie
Afbeelding
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

David

Heb er niet veel verstand van maar
Maar de koelkast kun je natuurlijk op het contact slot aan sluiten zodat zo gauw je de moter uit zet de stroom ook van je koelkast af is

En voor het bandere probleem heb je ja een schakelaar gekocht

Maar ik ben geen prof

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David,

Had net een lang antwoord getikt, weg!! Te lang gewacht en automatisch uitgelogd. Ik baal!

- Heb je nadere gegevens voor me m.b.t. de toegepaste relais? Zoals jij het tekent, staan alle uitgangen van het zekeringenblok (de koelkast?) gewoon op de hh-accu, tot die leeg is...

- Wat jij wilt m.b.t. het laden van beide accu's, kan niet met een relais.

- Ben je niet bang voor salmonellose als je je koelkast uitschakelt zodra je de motor stopt? Mijn vorige koelkast (Waeco, inmiddels door een medelid ingebouwd) schakelt automatisch uit als de spanning zakt onder de grens die voor de accu nog net geen kwaad kan.

Ik hoor het wel.
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Dit kasje wat je ziet is special voor het scheiden van de start accu en hh accu
zie http://www.kampeerwinkel.com
electra--> schakelmatrialen 12v

( Wijziging )
nog meer informatie maar geen schema
http://www.scheiber.fr/pdf/CAT_2003_07_ ... RS.pub.pdf

Dit systeem werkt wel, ben er alleen geen voor stander van, je moet er namelijk voor zorgen dat het relais pas bekrachicht wordt als de motor loopt
dit kun je alleen voor elkaar krijgen door een aftakking, van het draadje van de dynamo naar het laad kontrole lampje, te maken en die ook aan te sluiten op het relais.

Dit moet je zo doen omdat anders de huis houd accu ook bij et starten stroom gaat leveren aan de startmotor.

Maar als we je verder moeten helpen om dit doosje aan te sluiten moet je toch echt even een foto van de zijkant van het kastje maken want zo te zien staat daar een schema op.

(wijziging)
oja, ik ben voorstander van verlies arme diode blokken
Normaal diode blok moet gekompenseerd worden met een compensatie diode in het cirquit van de spannings regelaar.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

als ik het schema goed interpeteer, dan kan ik mn koelkast aansluiten op een van de twee zekeringen op het kastje (inderdaad een Scheiber scheidingsrelais - Type 10-286-3,)
maar zoals ik hierboven al aangaf wil ik daarnaast ook meteen de rest van het huishoudelijke grut aansluiten. dit moet dan wel werken als de motor uitstaat. vandaar dat ik er met mn gebrekkige frans niet uitkom.

Afbeelding

wat betreft de salmonella, het is een koelkrat zonder vriezer. je kent ze wel, van die kratkoelers van hertog jan. vlees is dus zoiezo niet zo verstandig om erin te bewaren. ik geef er toch niet al teveel om. zo op zn tijd, maar liever ga ik een uurtje met de hengel bij een meertje staan. dat heb ik liever. maar wel bedankt voor de bezorgdheid.
Afbeelding
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Oke

Na even met het frans worden boek er naast gehad te hebben.

Eigenlijk moet je er iemand bij halen die wel wat van electro af weet, kijk maar hier onder watje moet doen, is niet makelijk en als het fout gaat gaat het meestal met een grote knal.

- Apres Contact ( naar contact ) zou ik niet doen, ik zou deze naar het draadje doen wat naar de laadstroom lampje gaat, gaan er twee naar toe 1 wordtgeschakeld door het contactan de ander krijgt spanning van de dynamo, deze moet je dan hebben.

- UTILISATIONS 12v : hier moeten de overige gebruikers in de camper
op aan gesloten worden. die zijn dan met 30A afgezekerd

- Refrigerateur
- Fusible Refrigerateur

deze twee samen met de drie contacten aan de onderkant brengen
mij in verwarring. Er lijken dus twee mogelijkheden te zijn om een koelkast aan te sluiten.

onderste zekering lijkt te zijn voor de links aansluiting. en de rechts aan sluiting van de drie lijkt niet gezekert te zijn. dit kun je checken door de zekering er uit te trekken en met een ohm meter de verbinding door te meten ( laat dit maar iemand doen die veel weet van electronica )
Het slimste is om dus de links aansluiting te gebruiken voor de koelkast dan lijkt hij met 15 Ampere afgezekered te zijn.

Een ding moet je heel voorzichtig mee zijn bij een 508 en dat is de 12 --> 24 V switch. als je dus een kabel van de start accu's naar deze schakel box doet moet je altijd de start accu pakken waar ook de massa van de bus op aangesloten zit, anders zet je bij het starten 24 volt parallel aan een 12V accu ( BOEMMMMM ).

Haal er AUB iemand bij die wat van electronica af weet ( iemand die een autoradio kan aansluiten is niet genoeg ) je werkt namelijk met ongezekerde 12-24v van de accu's, en die kunnen zoveel Amere leveren dat een schroevendraaier smelt.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David,

Omdat een plaatje makkelijker leest dan tekst:
Afbeelding

Uitgebreide infor over dit product (vertaald in het Engels) vind je op http://users.skynet.be/sittig/images/scheiber2.pdf

Ik neem aan dat je er zo wel uitkomt.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David,

Je moet inderdaad rekening houden met wat Bart schrijft: als je een 12/24 V installatie hebt, verandert (een deel van) het plaatje. Laat dat nog even weten.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

je hebt gelijk, dit moet ik maar niet alleen doen.

toch eveneen paar vragen (want het is wel interessant) en het is ook wel leuk om het uit te dokteren en straks bij een deskundige alleen nog maar een bevestiging te krijgen:

fusible betekent toch zekering. dan kan ik de koelkast alleen op de meest rechter aansluiting aansluiten. (pijltje onder de tweede A staat een beetje ongelukkig, denk ik)

ik heb een nederlands schema opgestuurd gekregen:
Afbeelding

aangezien die gebruiker met zekering van 30Amp op de scheiber staat ga ik ervanuit dat deze ook afgesloten wordt wanneer de motor uitstaat. dus kan ik de gewone elektra (kraan, lampjes e.d.) toch beter rechtstreeks van de accu afhalen. volgens mij kom ik dan op zo'n soort schema als hieronder

Afbeelding

tot slot nog even eentje: de twee startaccus staan serie aan elkaar (twee maal 12) als ik dan één accu doorlus naar de scheiber, hoe kan daar dan ooit 24 volt opkomen. dat zie ik niet helemaal

tja, toch een hoop gedoe. dat wel. tot de tijd dat ik het zeker weet hou ik de hhaccu en zn aanhang wel even los van de rest. maar als je nog even naar dit schema wil kijken, graag. ik heb namelijk geen losse oplader voor de hh accu. dus als ie leeg is, is ie leeg. en dan......
Afbeelding
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi ( volgens mij ) Ernst

Dat ziet er goed uit, vooral de B's staan er niet duidelijk op.
Maar ik sluit me bij Ernst aan, dat het zo aangesloten moet worden.
Op het contactslot stukje na dan ( zie mijn eerste posting )


David

Direct van de accu kan,
Ik lees net dat het kasje ook beveiligt tegen deep ontladen
Dus het lijkt er op dat het wel slim is om ze op de extra groepen op de 30 en 15 A zekeringen

Bart Keser,
Laatst gewijzigd door Unknown User op 31 jul 2005, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

ahhhhrgg. :evil: dat gedoe met het contact vergeten...... terug naar de tekentafel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bart,

Die geschakelde aansluiting is essentieel, kun je dus niet zomaar weglaten. Een deel van de schakeling werkt puur op spanning: het koppelen en scheiden van de twee accu's. Maar de koelkastschakeling werkt op het contactslot.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

ik heb het tekeningetje aangepast zoals ik jullie reacties heb geinterpeteerd. als het niet klopt dan hoor ik het graag.
wel vraag ik me af of het nu zo is dat alle elec uitgaat wanneer ik de motor uitzet.

Afbeelding

hoe kan ik trouwens achterhalen welke van de startaccus op de massa staat. is dit puur draadjes volgen of kan ik dit nog uitlezen?

(ps, ik hou van dit forum :D )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David 1046 schreef:ik heb het tekeningetje aangepast zoals ik jullie reacties heb geinterpeteerd. als het niet klopt dan hoor ik het graag.
wel vraag ik me af of het nu zo is dat alle elec uitgaat wanneer ik de motor uitzet.
Volgens mij klopt je tekening. De 6 x 15 A blijven spanning houden (via de 30 A zekering) van de huishoudaccu, ook als het contact uit staat.
David 1046 schreef:hoe kan ik trouwens achterhalen welke van de startaccus op de massa staat. is dit puur draadjes volgen of kan ik dit nog uitlezen?
Begrijp ik uit deze zin dat je toch een serie/parallelrelais hebt en een 24 V startmotor? Bevestig dat even. Dan zal ik vanavond in het Mercedes-schema moeten duiken. Heb ik nu even geen tijd voor. Ben een camper aan het bouwen. :)

Hoor van je,
Ernst
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

nee, ik heb geen serie/parallelrelais. ik moet dus gewoon van een accu aftakken. het electrice systeem van de bus is 24volt. alleen mn huishoudsysteem is 12 volt. door het op deze manier aan te sluiten wou ik dus alles voor de bus 24 volt houden en geen problemen hebben met de huishoudartikelen. want 12 volt spullen zijn goedkoper en makkelijker te krijgen.

is het mogelijk om een tekeningetje op het forum te zetten van hoe ik de scheider en de startaccus moet koppelen (gewoon een simpel schematje)

vanavond heb ik met een elektromonteur afgesproken en dan gaan we de schema's door dus

succes met het bouwen van de camper. maar ik verwachte al niks anders dan dat je daarmee bezig was. het is een verslaving
Afbeelding
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi David ( lees en sluit nog niks aan )

Als jou bus een complete 24 volts bus is kun je niet zomaar een
12v accu er mee laden. De dynamo leverd dan namelijk ook 24v
en dit gaat de 12 volt accu toch echt niet leuk vinden.

Als je met een 24v ( 2 accu's in serie ) bus een 12 v accu wilt laden moet er een schakeling tussen die die een spanning van rond de 13.7 volt aan maakt en als de accu vol is uitgaat of overgaat naar een kleiner laad stroom.

Als je bus dus echt geheel 24 v is zonder het mooi grote relay onder de stoel
gaat het gegarrendeerd BBBBOOOOOOEEEEEMMMMM met dit relais.

Bart Keser
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David,

Als je hele bus 24 V is en je wilt je hele huishoudgebeuren op 12 V laten draaien, sta je dus met dit scheidingsrelais enigszins op het verkeerde been.

Je moet een 24-12 V "laadomvormer" tussenvoegen. Luister niet naar mensen die zeggen dat je voor dit doel een middenaftakking tussen de startaccu's kunt gebruiken! Daar heb je weliswaar 12 V, maar als je daar een substantiele stroom van afneemt, beïnvloed je op korte termijn de inwendige weerstand van de ene accu ten opzichte van die van de andere dusdanig, dat je twee startbatterijen een kort leven over hebben. Het verraderlijke is dat het in eerste instantie wel zal werken, maar dat je later met de (dure) gebakken peren zit.

De Scheiber 38.10590.50 heeft laadomvormer en scheidingsrelaisfunctie in één.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

bart:

ik sluit nog helemaal niks aan, pas als ik 100% zeker weet wat ik doe.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

aha, dat verklaart een hoop.
grappig, want toen ik mn busje kocht lag er een bos draden naast de accubak en een zekeringenkastje die maar aan 1 kant was ingevult met draden. dan zou hier dus ooit een omvormer hebben gezeten. dit stil-leven ligt er trouwens nog net zo bij.

dus even op een rijtje:

de nominale spanning: 24v
startaccu's: 2 x 12v/75Ah
dynamo: 28v / 55A
omvormer: ontbreekt (maar moet zijn 24v/12v)
huishoudaccu: 12v/70Ah

nu heb ik hier de scheiber 38.10592.30 liggen (accu scheidingsrelais 12v met koelkast relais en zekering)

wat kan ik nu het beste doen
A- als ik een omvormer haal ben ik samen met de 38.10592.30 klaar om alles aan te sluiten.
B- als ik de 38.10592.50 haal moet ik nog iets zien te vinden om de koelkast mee te schakelen.

of zie ik nog iets over het hoofd
Afbeelding
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

oke, daar gaan we weer, een nieuw schema met toch nog een vraagje erbij.

Afbeelding

even over die lus naar het contactslot. het contactslot is uiteraard 24v. als ik hier een 12v naar lus dan gaat dit uiteraard fout. hoe kan ik dit correct uitvoeren.
heb ik hier weer een relais voor nodig en hoe sluit ik het dan aan.

goh, wat een gedoe zeg. :(
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

David 1046 schreef:goh, wat een gedoe zeg. :(
En het wordt nog erger: de 38.10590.20 schakelt de accu's parallel zodra de startaccu een spanning van 13 V heeft (en ontkoppelt ze weer als de spanning naar 11 V is gezakt).
De laadomvormer (gevonden bij b.v. Proosten en Hek) heeft een uitgang van 13.8 à 14.2 V en die houdt-ie, zelfs als de startaccu in elkaar zakt tot 22.5 V, de spanning waarbij je moet afschakelen om geen schade aan je accu te doen. Jouw plan A lijkt dus het eenvoudigst, maar gaat niet werken, vrees ik :(

De 38.10590.50 regelt wel de lading van de huishoudbatterij, maar schakelt niet de koelkast af. Als je de Coupleur séparateur zoudt kunnen ruilen (plan B), kan ik wel een schema'tje voor je tekenen, waarmee je met één relaistje de koelkast afschakelt als je je contact uitzet.

Sterkte,
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 31 jul 2005, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

David 1046 schreef:oke, daar gaan we weer, een nieuw schema met toch nog een vraagje erbij.

image

even over die lus naar het contactslot. het contactslot is uiteraard 24v. als ik hier een 12v naar lus dan gaat dit uiteraard fout. hoe kan ik dit correct uitvoeren.
heb ik hier weer een relais voor nodig en hoe sluit ik het dan aan.

goh, wat een gedoe zeg. :(

Goed gezien :o :o

Die is vrij eenvoudig op te lossen men pakt een simpel auto relais en zet dat in serie met tussen het contact slot aansluiting en de aansluiting op het schakelblok. Als de relais ongeveer gelijk zijn
valt er nu 12 volt over het auto relais en 12 volt over het schakel block relais. Van beide relais even de stroom meten op 12 v a.s de stroom ongeveer gelijk is kunnen ze in serie.

Zie trouwens nog een klein foutje in je schema
de 24 volts draad naar de omvormer moet naar de dynamo niet naar de accu waar 12v op staat ten opzichte van de massa.

Bart Keser.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

ernst:
En het wordt nog erger: de 38.10590.20 schakelt de accu's parallel zodra de startaccu een spanning van 13 V heeft (en ontkoppelt ze weer als de spanning naar 11 V is gezakt).
ik heb een 38.10592.30 liggen. zie de foto op de vorige pagina.
maar goed, als ik de specificaties bekijk blijft het een beetje aanrommelen. ik neem je raad aan, en ga eens op zoek naar een 38.10592.50 oftewel: plan Beter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten