lek ventiel..
-
lek ventiel..
Na even bij de benzinepomp de banden te willen bijvullen, blijft er bij de achterband na het oppompen lucht uit het ventiel van de (tubeless) band komen.. grrr geprobeerd met een schroef of ik het 'pinnetje' weer af kon laten sluiten, helaas zonder resultaat.. met langzaam leeglopend rechterachterwiel op 5 wielen weer naar huis gereden..
Wil morgen bij wat bandenboeren in de buurt rondgaan om te kijken wat het kost om het ventiel te laten vervangen.. Ik neem althans aan dat dit mogelijk is? Band eraf (= tubeless), ventiel vervangen, band er weer op. Of kan dit helemaal niet?
Eigenlijk niet echt een topic waard, want morgen krijg ik bij de eerste bandenboer natuurlijk het antwoord..
Groeten Alexander
L508DG uit 1980 met OM314
Wil morgen bij wat bandenboeren in de buurt rondgaan om te kijken wat het kost om het ventiel te laten vervangen.. Ik neem althans aan dat dit mogelijk is? Band eraf (= tubeless), ventiel vervangen, band er weer op. Of kan dit helemaal niet?
Eigenlijk niet echt een topic waard, want morgen krijg ik bij de eerste bandenboer natuurlijk het antwoord..
Groeten Alexander
L508DG uit 1980 met OM314
- winand
Re: lek ventiel..
Een ventieletje draait een bandenboer er zo uit, en een nieuw ventieletje erin.
Lijkt me dat je met 5 euro wel klaar bent.
Lijkt me dat je met 5 euro wel klaar bent.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Gaat dat vanaf de buitenkant? Of moet het wiel eraf. Had in gedachten om het wiel eraf te halen en met een geleende PKW langs de bandenboeren te gaan..
-
Met een hulpstukje draai je zo het ventiel er van buiten uit en dan een nieuwe er weer in.
Hulpstukje kan je ook maken van en oud fietsventieltje waar je aan de bovenkant een brede zaaksnede in maakt van een paar mm diep
Frank
Hulpstukje kan je ook maken van en oud fietsventieltje waar je aan de bovenkant een brede zaaksnede in maakt van een paar mm diep
Frank
-
Echt, is dat zo eenvoudig? Fijn om te horen, heb ik morgen nog genoeg tijd om de oorzaak van mn olielekkage te vinden :D
-
Zo, bij de eerst bandenboer 150 meter vanaf de parkeerplaats gelijk raak. Nieuw ventiel erin (hij moest zijn 'ventieldraaier' doormidden zagen om erbij te kunnen) en weer netjes op 5 bar. Mooiste van alles, hij wou er helemaal niets voor hebben, zelfs geen dank :D En hij is er toch wel een half uurtje zoet mee geweest ivm de zeer beperkte ruimte tussen de twee wielen.. Nouja, al met al blij dat dit probleem ook weer opgelost is!
Groeten, Alexander
Groeten, Alexander
- Bert Steenhuis
- Contacteer:
Re: lek ventiel. & TIPS
Hallo allemaal,
Vroeger zaten op autoventielen metalen dopjes, die toen "ventieldopje" werden genoemd.
Tegenwoordig zitten er plastic dopjes op en die noemt men "stofdopje of stofkapje"
Het verschil is dat in het metalen ventieldopje een rubberringetje zit, en niet alleen stof/vuil uit het ventiel houd, maar ook bij een lek ventiel, de lucht in de band, hetgeen het plastic dopje, zonder rubber ringtje, niet doet.
TIP 1: Vervang je "stofdopjes" door metealen ventiel dopjes (nog steeds gewoon bij de bandenboer verkrijgbaar)
Als er nu bij het oppompen, een ventiel lekt, blaas je wat extra lucht in en als de sodemieter het metalen dopjer er op, dan kun je later het ventiel vervangen
TIP 2: Als je nou toch bij de bandennboer bent neem dan een paar "binnen ventieltjes mee, dan kun je ook zelf vervangen.
TIP 3: Bij dubbellucht wielen,er zijn ook ventieldopjes waarmee je met de bovenkant het binnenvertiel kunt uitdraaien, daarmee kun je bij alle ventielen, maar je moet er vaak wel even een tang opzetten.
TIP 4: Gebruik de bij tip 3 genoemde dopjes niet als dopje op je veniel, want dat kan uitnodigen om je ventielen los te draaien, en nog erger je binnen ventieltjes, weg te gooien of mee te nemen.
TIP 5: Tip 4 is van minder belang al je tip 2 voor elk wiel toepast.
Vroeger zaten op autoventielen metalen dopjes, die toen "ventieldopje" werden genoemd.
Tegenwoordig zitten er plastic dopjes op en die noemt men "stofdopje of stofkapje"
Het verschil is dat in het metalen ventieldopje een rubberringetje zit, en niet alleen stof/vuil uit het ventiel houd, maar ook bij een lek ventiel, de lucht in de band, hetgeen het plastic dopje, zonder rubber ringtje, niet doet.
TIP 1: Vervang je "stofdopjes" door metealen ventiel dopjes (nog steeds gewoon bij de bandenboer verkrijgbaar)
Als er nu bij het oppompen, een ventiel lekt, blaas je wat extra lucht in en als de sodemieter het metalen dopjer er op, dan kun je later het ventiel vervangen
TIP 2: Als je nou toch bij de bandennboer bent neem dan een paar "binnen ventieltjes mee, dan kun je ook zelf vervangen.
TIP 3: Bij dubbellucht wielen,er zijn ook ventieldopjes waarmee je met de bovenkant het binnenvertiel kunt uitdraaien, daarmee kun je bij alle ventielen, maar je moet er vaak wel even een tang opzetten.
TIP 4: Gebruik de bij tip 3 genoemde dopjes niet als dopje op je veniel, want dat kan uitnodigen om je ventielen los te draaien, en nog erger je binnen ventieltjes, weg te gooien of mee te nemen.
TIP 5: Tip 4 is van minder belang al je tip 2 voor elk wiel toepast.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/