Olielekkage dieselpomp
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Olielekkage dieselpomp
Hallo allemaal, daar ben ik weer met een vraagje over mijn 508 met OM314 uit 1980.
Er is een olielekkage die hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door de pakking van de dieselpomp. (dit ga ik zaterdag 14 maart checken als we de bus weer in de hal hebben staan en de radiateur er toch uit moet voor het vervangen van de v-snaar)
Er vannuitgaande dat het inderdaad de pakking is, is het dan mogelijk om de pomp er simpelweg vanaf te sleutelen, pakking vervangen, pomp terugplaatsen. Of is dit allemaal een beetje te simpel gedacht? Las in het werkplaatshandboek dat het een vrij omvangrijk (althans voor mij dan) klusje is en tevens heb ik niet al het gereedschap zoals trekkers en noksleutel... maar is dit allemaal nodig als dezelfde pomp er weer op teruggaat? De afstelling blijft dan hetzelfde lijkt me, maar misschien denk ik helemaal in de verkeerde richting..
Het is de bedoeling dat we een week later een tripje van ongeveer 850km maken. Indien ik dit probleem niet in het weekend van 14 maart verhelpen kan, is het (behalve de druppels olie op het wegdek :oops: ) schadelijk om met een olielekkende dieselpomp nog wat door te rijden? (de vorige eigenaar heeft al minstens 2000km gereden met dit probleem...) of is dit niet verstandig en dan maar beter thuisblijven?
Groeten!
Alexander
Er is een olielekkage die hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door de pakking van de dieselpomp. (dit ga ik zaterdag 14 maart checken als we de bus weer in de hal hebben staan en de radiateur er toch uit moet voor het vervangen van de v-snaar)
Er vannuitgaande dat het inderdaad de pakking is, is het dan mogelijk om de pomp er simpelweg vanaf te sleutelen, pakking vervangen, pomp terugplaatsen. Of is dit allemaal een beetje te simpel gedacht? Las in het werkplaatshandboek dat het een vrij omvangrijk (althans voor mij dan) klusje is en tevens heb ik niet al het gereedschap zoals trekkers en noksleutel... maar is dit allemaal nodig als dezelfde pomp er weer op teruggaat? De afstelling blijft dan hetzelfde lijkt me, maar misschien denk ik helemaal in de verkeerde richting..
Het is de bedoeling dat we een week later een tripje van ongeveer 850km maken. Indien ik dit probleem niet in het weekend van 14 maart verhelpen kan, is het (behalve de druppels olie op het wegdek :oops: ) schadelijk om met een olielekkende dieselpomp nog wat door te rijden? (de vorige eigenaar heeft al minstens 2000km gereden met dit probleem...) of is dit niet verstandig en dan maar beter thuisblijven?
Groeten!
Alexander
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Olielekkage dieselpomp
Alexander,TekNix schreef: radiateur er toch uit moet voor het vervangen van de v-snaar)
niet direct een antwoord op je vraag, maar de v-snaar kun je ook vervangen zonder de radiateur
er uit te halen; gewoon spanmoer lossen op de dynamo totdat de oude snaar zo slap hangt
dat je 'm er af kunt halen en de nieuwe (die wat stugger zal zijn) er weer op leggen.
Tenminste als je niet al te dikke armen hebt want anders kom je er slecht bij.
Als je meer ruimte wilt kun je eventueel de grill uitbouwen en de radiateur aan de bovenkant
naar voren tuimelen. Slangen kun je laten zitten, er zit genoeg speling op.
Succes !
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Ja dat weet ik maar ik wil het graag allemaal wat beter bekijken omdat dit de eerste keer is bij een 508.. Ik vervang dan gelijkt de rubbers van de radiateur en kan de rest ook goed zien :)
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Re: Olielekkage dieselpomp
Hoi,
Heb ook zoiets gehad dacht dat het de brandstofpomp lekte,
maar het bleek de geleide buis van de oliepeilstok te zijn.
Die zit er vlak bij, maar kom je lastig bij, zit vast met een moer no. 17 .
Vast draaien en bij mij was de lekkage weg.
Groeten Helmut.
Heb ook zoiets gehad dacht dat het de brandstofpomp lekte,
maar het bleek de geleide buis van de oliepeilstok te zijn.
Die zit er vlak bij, maar kom je lastig bij, zit vast met een moer no. 17 .
Vast draaien en bij mij was de lekkage weg.
Groeten Helmut.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Olielekkage dieselpomp
het is natuurlijk nooit verkeerd om de radiateur eens weg te halen , maar dat doe je dan om de verstelspanner van de riem te smeren en te demonteren, dat vernunftige systeem lijdt een beetje aan aandachtvragen.
om de inspuitpomp er af te halen moet je doe motor wel op "merk" tornen het krukasmerk zit op de onderste poelie en het nokkenasmerk zit onder de oliebijvulpijp of zoals het ook wel eens is ( bij de 508) onder de plastic dop bovenop het distrubutiehuis. als die op merk staan kan je zonder probleem voor een monteur de pomp eraf halen. bij het erop zetten moet je oppassen dat je geen tand verschil krijgt !
de tip dat het ook vaak aan de pijlstok klemring ligt is aannemelijk , dat kom ik ook regelmatig tegen !
om de inspuitpomp er af te halen moet je doe motor wel op "merk" tornen het krukasmerk zit op de onderste poelie en het nokkenasmerk zit onder de oliebijvulpijp of zoals het ook wel eens is ( bij de 508) onder de plastic dop bovenop het distrubutiehuis. als die op merk staan kan je zonder probleem voor een monteur de pomp eraf halen. bij het erop zetten moet je oppassen dat je geen tand verschil krijgt !
de tip dat het ook vaak aan de pijlstok klemring ligt is aannemelijk , dat kom ik ook regelmatig tegen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Ik hoop dan dat het de buis van de oliepeilstok is... en anders maar de pomp eraf, er is waarschijnlijk volgend weekend ook een handige bussleutelaar aanwezig dus dat zal denk ik wel goedkomen.
- Thorvald
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
- Locatie: Tilburg
Re: Olielekkage dieselpomp
Ik zou eerst andere opties checken maar...
ok moet even terugaan in de tijd... het blok lag open en toen......
Opzich is het simpel gedacht oliepomp eraf en pakking vervangen en nieuwe erop, en dat is het ook.
Maar het mag niet verdraaien, en hoe doe je dat??? een dieselpomp opnieuw instellen is geen klus die wij graag doen....
Opzich heeft mercedes hier afsteltekens voor op de tandwielen geplaatst. dan staat je motor op tijd. dan klopt dieselafstelling met de afstelling van de nokkenas.
als je je radiator eraf hebt dan heb je links boven je distributiedeksel een plaatje waar een buisje uit komt. als je dit plaatje losschroeft dan heb je hier geloof ik de samenkomst van tandwielen zitten waar een drie hoekje op te zien is op beide tandwielen. Aan de krukas poelie kun je met sleutel 35 hem op tijd zetten door simpel de krukas te verdraaien.
als ie op tijd staat dan kun je de dieselpomp eraf halen, volgens mij was dit erg simpel.
leidingen los, dieseltoevoer los, gaspedaal los en de drie / vier bouten los dan kun je hem er vrij makkelijk uitpakken. de dieselpomp erna niet meer verdraaien.
als je toch je radiator eraf hebt controleer ook even je bouten van het distributiedeksel. Deze zitten vaak wat los. geen grote lompe sleutels gebruiken want dan breken ze af, gewoon klein rateltje en vast is vast. (ik geloof 10 nw) vaken lekken oudere motoren hier ook wel wat op.
succes....
ok moet even terugaan in de tijd... het blok lag open en toen......
Opzich is het simpel gedacht oliepomp eraf en pakking vervangen en nieuwe erop, en dat is het ook.
Maar het mag niet verdraaien, en hoe doe je dat??? een dieselpomp opnieuw instellen is geen klus die wij graag doen....
Opzich heeft mercedes hier afsteltekens voor op de tandwielen geplaatst. dan staat je motor op tijd. dan klopt dieselafstelling met de afstelling van de nokkenas.
als je je radiator eraf hebt dan heb je links boven je distributiedeksel een plaatje waar een buisje uit komt. als je dit plaatje losschroeft dan heb je hier geloof ik de samenkomst van tandwielen zitten waar een drie hoekje op te zien is op beide tandwielen. Aan de krukas poelie kun je met sleutel 35 hem op tijd zetten door simpel de krukas te verdraaien.
als ie op tijd staat dan kun je de dieselpomp eraf halen, volgens mij was dit erg simpel.
leidingen los, dieseltoevoer los, gaspedaal los en de drie / vier bouten los dan kun je hem er vrij makkelijk uitpakken. de dieselpomp erna niet meer verdraaien.
als je toch je radiator eraf hebt controleer ook even je bouten van het distributiedeksel. Deze zitten vaak wat los. geen grote lompe sleutels gebruiken want dan breken ze af, gewoon klein rateltje en vast is vast. (ik geloof 10 nw) vaken lekken oudere motoren hier ook wel wat op.
succes....
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Na door problemen tussendoor tweemaal van lokatie te hebben moeten wisselen, heb ik alles nog maar eens goed bekeken. De v-snaar vervangen is nog niet gelukt i.v.m. vreselijk vastzittende schroeven op de dynamo... alles maar even in de WD40 gezet, binnenkort nog een keer proberen.
Eerst het blok en de brandstofpomp schoongemaakt en vervolgens de motor warm laten lopen en een paar rondjes gereden. Daarna waren er al oliespetters te zien bij de opvoerpomp, zie foto 1:

Ik denk gezien de plek van de oliespetters dat het niet de branstofpomp zelf is die lekt, maar eerder de opvoerpomp of 1 van de olieleidingen..
Dan bij foto 2, klopt het dat A een olieleiding is? Ik neem aan dat de opvoerpomp met motorolie gesmeerd wordt? En dan is B zeker de dieselleiding. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Tevens zaten de twee boutjes van het plaatje C dat op de brandstofpomp zit wel erg los. Niet met de vingers te draaien, maar met kleine sleutel erop zeer eenvoudig heen en weer te bewegen. Zijn dit 'stelboutjes' die een speciale functie hebben of houden deze inderdaad alleen maar het plaatje op zn plek? durfde er niet te veel mee te doen, maar dit zou ook een mogelijke reden van de lekkage kunnen zijn..
Verder doen de ruitenwissers het gelukkig weer, om het (kunststof) tandwiel te vervangen moest wel het klokkenwerk uit het dashboard. Hierbij tervergeefs gezocht naar de oorzaak van mijn tankmeter die na de vorst oppeens op vol blijft hangen na contactmaken.. gekeken naar de kabels en het stekkertje. Viel niet zo heel veel aan te zien, het stekkertje is in goede conditie, alles lijkt mooi contact te maken. Kabels verdwijnen vrijwel meteen in een kabelboom naar de motoruimte, verder ook geen schade aan te ontdekken. Nouja, dit ga ik later maar bekijken, kan nog wel even wachten. Eerst maar verder met de lekkage.. Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is geworden..
Eerst het blok en de brandstofpomp schoongemaakt en vervolgens de motor warm laten lopen en een paar rondjes gereden. Daarna waren er al oliespetters te zien bij de opvoerpomp, zie foto 1:

Ik denk gezien de plek van de oliespetters dat het niet de branstofpomp zelf is die lekt, maar eerder de opvoerpomp of 1 van de olieleidingen..
Dan bij foto 2, klopt het dat A een olieleiding is? Ik neem aan dat de opvoerpomp met motorolie gesmeerd wordt? En dan is B zeker de dieselleiding. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Tevens zaten de twee boutjes van het plaatje C dat op de brandstofpomp zit wel erg los. Niet met de vingers te draaien, maar met kleine sleutel erop zeer eenvoudig heen en weer te bewegen. Zijn dit 'stelboutjes' die een speciale functie hebben of houden deze inderdaad alleen maar het plaatje op zn plek? durfde er niet te veel mee te doen, maar dit zou ook een mogelijke reden van de lekkage kunnen zijn..
Verder doen de ruitenwissers het gelukkig weer, om het (kunststof) tandwiel te vervangen moest wel het klokkenwerk uit het dashboard. Hierbij tervergeefs gezocht naar de oorzaak van mijn tankmeter die na de vorst oppeens op vol blijft hangen na contactmaken.. gekeken naar de kabels en het stekkertje. Viel niet zo heel veel aan te zien, het stekkertje is in goede conditie, alles lijkt mooi contact te maken. Kabels verdwijnen vrijwel meteen in een kabelboom naar de motoruimte, verder ook geen schade aan te ontdekken. Nouja, dit ga ik later maar bekijken, kan nog wel even wachten. Eerst maar verder met de lekkage.. Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is geworden..
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Olielekkage dieselpomp
Hoi Alexander.
Uitleg over de opvoerpomp: viewtopic.php?f=21&t=1151&p=8920#p8920
Als ik zo naar de spetters kijk (ze zitten zelfs aan de buitenkant van je handpompje en op de witte slang), dan lijkt dat olielek verder naar voren te zitten dan op de foto zichtbaar is.
Door de draaiende koelventilator loopt er constant een forse luchtstroming van voor naar achter.
Toch wel iets om rekening mee te houden.
Zit dat banjoboutje rechtsboven A vast, want dat is namelijk een smeerolieleiding.
Mvg, Leo.:D
Uitleg over de opvoerpomp: viewtopic.php?f=21&t=1151&p=8920#p8920
Als ik zo naar de spetters kijk (ze zitten zelfs aan de buitenkant van je handpompje en op de witte slang), dan lijkt dat olielek verder naar voren te zitten dan op de foto zichtbaar is.
Door de draaiende koelventilator loopt er constant een forse luchtstroming van voor naar achter.
Toch wel iets om rekening mee te houden.
Zit dat banjoboutje rechtsboven A vast, want dat is namelijk een smeerolieleiding.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Ik ga vandaag die banjobout eens checken.
Dan nog een keer schoonmaken en goed kijken of ik de olie ergens uit zie komen..
Dan nog een keer schoonmaken en goed kijken of ik de olie ergens uit zie komen..
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Olielekkage dieselpomp
Hoi,
Kijk eens bij de krukaspully vooraan, die wil nog wel eens lekken.
Groet Anton
Kijk eens bij de krukaspully vooraan, die wil nog wel eens lekken.
Groet Anton
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Ik denk dat jullie gelijk hebben, het lek moet verder vooraan zitten.. Na het schoonmaken motor gestart en binnen een minuut zijn de spetters te zien. Toen zag ik dat er ook spetters op het handpompje kwamen, aan de radiatorkant..
Afgelopen weekend heb ik de bouten van het distributiehuis die bereikbaar waren vastgedraait, deze zaten inderdaad erg los (nouja los.., in ieder geval niet vast). De andere bouten wil ik ook nog vastdraaien, zou best wel eens daarvandaan kunnen komen. Probleem nu is dat ik niet echt kan werken op de parkeerplaats hier, de ordnungsamt (duitse stadswachten) zijn mensen waar niet mee te praten valt.. Ik hoop dat ik vandaag of morgen nog een plekkie ergens binnen kan regelen, want we willen vrijdag een tripje naar Czech republic maken....
Groet, Alexander
Afgelopen weekend heb ik de bouten van het distributiehuis die bereikbaar waren vastgedraait, deze zaten inderdaad erg los (nouja los.., in ieder geval niet vast). De andere bouten wil ik ook nog vastdraaien, zou best wel eens daarvandaan kunnen komen. Probleem nu is dat ik niet echt kan werken op de parkeerplaats hier, de ordnungsamt (duitse stadswachten) zijn mensen waar niet mee te praten valt.. Ik hoop dat ik vandaag of morgen nog een plekkie ergens binnen kan regelen, want we willen vrijdag een tripje naar Czech republic maken....
Groet, Alexander
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Olielekkage dieselpomp
Er zijn nog 2 opties te onderzoeken als het van voren lijkt te komen:
De al eerder genoemdekrukaskeerringachter de poelie en de vulleiding van de oliedop naar het carter: daar zit een stuk slang aan die wel eens doorschuurd, of de deksel waar de slang aan zit kan los zitten
Frank
De al eerder genoemdekrukaskeerringachter de poelie en de vulleiding van de oliedop naar het carter: daar zit een stuk slang aan die wel eens doorschuurd, of de deksel waar de slang aan zit kan los zitten
Frank
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Ja ik ga dit als het goed is morgen bekijken. Is eerst iets anders tussengekomen, namelijk ventiel vd achterband dat lekt..
- Thorvald
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
- Locatie: Tilburg
Re: Olielekkage dieselpomp
ai, als ik dit zo lees bn je in het buitenland en heb je pech na pech....
in ieder geval hoop ik voor je dat dit snel afgelopen is en dat je fijn verder kunt reizen.
Als het de krusaskeering is die lek is, (wat goed mogelijk is) dan is dat niet zomaar iets wat je zelf op reis gaat doen. Of je moet toch wel wat gereedschap bij hebben. dan zou ik er eerder voor kiezen om te zorgen dat je genoeg olie in je blok hebt, tijdig bijvullen dus, en als je weer terug bent in nl eens goed en grondig te werk gaan.
suuces en nog veel plezier!
gr thorvald
in ieder geval hoop ik voor je dat dit snel afgelopen is en dat je fijn verder kunt reizen.
Als het de krusaskeering is die lek is, (wat goed mogelijk is) dan is dat niet zomaar iets wat je zelf op reis gaat doen. Of je moet toch wel wat gereedschap bij hebben. dan zou ik er eerder voor kiezen om te zorgen dat je genoeg olie in je blok hebt, tijdig bijvullen dus, en als je weer terug bent in nl eens goed en grondig te werk gaan.
suuces en nog veel plezier!
gr thorvald
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
ben inderdaad een full-time reiziger, woon op dit moment in berlijn maar ik wil tegen de zomer via oost-europa in spanje/portugal uitkomen. De bus is tevens in duitsland gekocht. Ik heb wel wat gereedschap bij me, het probleem is meer dat ik hier niet echt geschikte ruimte kan vinden. Had een hele leuke hal gevonden waar ook andere bussleutelaars werkten, helaas kwam de eigenaar afgelopen weekend de huur per direct opzeggen.. Een andere hal van vrienden heeft een te lage toegansdeur etc.. Maar ik blijf optimistisch!
Vandaag eerst het ventiel vervangen, nog maar eens goed kijken en dan dit weekend met voldoende olie lekker richting Czech, daarna weer terug naar berlijn en op zoek naar een betere (betaalbare) plek. Kan niet wachten tot dit probleem de wereld uit is.
Plezier heb ik sowieso! Bij elk probleem leer ik er weer wat nieuws bij, vind het heerlijk om lekker met zwarte handen wijzer te worden.
Groeten,
Alexander
Vandaag eerst het ventiel vervangen, nog maar eens goed kijken en dan dit weekend met voldoende olie lekker richting Czech, daarna weer terug naar berlijn en op zoek naar een betere (betaalbare) plek. Kan niet wachten tot dit probleem de wereld uit is.
Plezier heb ik sowieso! Bij elk probleem leer ik er weer wat nieuws bij, vind het heerlijk om lekker met zwarte handen wijzer te worden.
Groeten,
Alexander
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Re: Olielekkage dieselpomp
Hoi Alexander.
Je zou bij de www.busfreaks.de kunnen vragen naar een plek om te werken aan je bus.
Er zitten veel busfreaks in Berlijn en omgeving.
Op het forum hebben ze een afdeling:Unterstellplätze und Schraubmöglichkeiten.
Hier is een stuk werplaatshandboek in NL: http://94.100.114.105/22300001-22350000 ... 8_bQ_T.pdf
en hier vindt je ze in het duits http://www.o309.de/home.htm
Succes met schroeven en reizen.
Helmut.
Je zou bij de www.busfreaks.de kunnen vragen naar een plek om te werken aan je bus.
Er zitten veel busfreaks in Berlijn en omgeving.
Op het forum hebben ze een afdeling:Unterstellplätze und Schraubmöglichkeiten.
Hier is een stuk werplaatshandboek in NL: http://94.100.114.105/22300001-22350000 ... 8_bQ_T.pdf
en hier vindt je ze in het duits http://www.o309.de/home.htm
Succes met schroeven en reizen.
Helmut.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:45
- Locatie: Berlin
Re: Olielekkage dieselpomp
Bedankt voor de links, het om314 werkplaatshandboek had ik al, maar die o309 website heeft ook handige info! Denk inderdaad dat een plek vinden op zich niet zo heel moeilijk hoeft te zijn hier in berlijn. Maar ik moet eerst maar eens wat extra geld verdienen als ik weer terug ben, want ben weer bijna onderaan de geldpot aangekomen...
Nu eerst lekker weekendje weg, we vertrekken morgenvroeg om zo rond de middag in Česká republika te zijn alwaar we zaterdag een feestje mede-organiseren en natuurlijk om te genieten van de mooie natuur. Hopelijk zonder grote problemen onderweg, maar het is vanaf hier niet zo ver, met 3 uurtjes zijn we al over de grens :)
Dus succes aan jullie allen met sleutelen enzo, ik laat wel weer van me horen als ik weer terug ben!
Groeten,
Alexander

Dus succes aan jullie allen met sleutelen enzo, ik laat wel weer van me horen als ik weer terug ben!
Groeten,
Alexander
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten