Led lampjes en strippen.

Heeft u een leuke site gezien die andere bezoekers ook zeker moeten zien? Of een boeiend artikel gelezen in een blad? Post hier in dit topic!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Led lampjes en strippen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Kwam ik tegen:

http://www.qled-light.nl/

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
gruufz
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2006, 17:37
Locatie: Almelo

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door gruufz »

groot assortiment en goedkoop www.led1.de
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Clement »

Gegroet,

Anton schreef:Hoi,

Kwam ik tegen:

http://www.qled-light.nl/

Groet Anton
Inderdaad wetenswaardige gegevens daarop. Maar het is wel te merken dat deze mensen LED's verkopen, en geen TL's bijvoorbeeld. Van elke deftige lichtbron bestaan specs. Als je die opvraagt (wel die betrekking hebben op relevante omstandigheden, dus bij kamertemperatuur bvb), dan moet je maar twee dingen vergelijken:
1. het verbruik van de lichtbron en daarbij opgeteld het verbruik van noodzakelijke randapparatuur (noem het voorschakelapparaten, voeding, of wat dan ook - deze kan voor lampen met kleine vermogens soms het verbruik van de lichtbron zelf overtreffen!); deze dingen worden uitgedrukt in Watt, en het verbruik van de randapparatuur is soms enkel van toepassing bij het aanschakelen van de lichtbron.
2. de lichtstroom, uitgedrukt in lumen.
De verhouding tussen deze twee geeft het echte rendement weer van de lichtbron.

Het praktisch resultaat op een bepaalde plaats, dus de verlichtingssterkte (uitgedrukt in lux) die men daar bekomt, houdt ook nog rekening met de manier waarop de lichtbron wordt gebruikt: armaturen, reflektoren, lichte of donkere wanden in de buurt, enz. Deze wordt gemeten met een luxmeter.

Ik maak me sterk dat de op deze site aangehaalde gegevens niet kunnen bevestigd worden, noch door opvragen en vergelijken van de specs, noch door praktische metingen van de resultaten.

Vandaag hebben LED's één heel belangrijk voordeel: ze gaan uitermate lang mee. Daarom is hun gebruik op moeilijk te bereiken plaatsen zeer zinvol. Denken we maar aan verlichting van auto's (koplampen, achterlichten, ... - en hierbij is hun praktisch onbestaande reaktietijd bij het aanschakelen een bijkomend voordeel), maar ook aan zeer hooggeplaatste verlichting in kerken, theaters, enz. Vermits hun koerante inzet nog vrij recent is gaat de ontwikkeling hier sneller vooruit dan voor andere lichtbronnen. Een TL is zeker ook nog niet uitontwikkeld, maar het is niet onmogelijk dat de quasi gelijkwaardigheid van LED- en fluorescentieverlichting van vandaag in de toekomst zou kunnen omgebogen worden in het voordeel van de LED's.

Maar vandaag....? Als ik kijk naar de praktijk, en als ik kijk naar mijn geldbeurs (inbegrepen op langere termijn, dus ook wat betreft verbruikskosten)... dan is mijn besluit dat er TL's komen in onze nieuwe kwibus.

Anton, dat doet natuurlijk allemaal niets af aan de waardering voor het feit dat je interessante sites aanbrengt!
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben ook geen liefhebber van led lichtjes, ik vind het licht te koud en een ander groot nadeel vind ik dat het in een spot schijnt.
Een gloeilamp of een tl lamp geeft diffuuslicht zodat de hele ruimte verlicht word.
Nu schijnt het stroomverbruik van die ledjes tegen te vallen: als je het zelfde wilkt verlichten als met een tl, dus de verspreiding nabootst dan schijnt er geen verschil te zijn in verbruik.

Het koude licht word gecompenseerd door toevoeging van een aantal gele leds toe te voegen.
Ik heb nu dan ook gewoon spaarlampen van 230 volt via een klein omvormertje in mijn camper.
Ook de tv + sat draait daarop.
Voor de koffiezetter en andere apparatuur heb ik er een van 1000 watt cont.
Alleen de spaarlamp van 7 watt doet inclusief eigen verbruik omvormertje bij 12 volt slecht 10 watt, ik vermoed dat dat komt door de trapezevormige sinus van dat ding.
Ik heb de stroom gemeten tussen de accu en het omvormertje.
Das dus voldoende voor mijn camper.
Ik neem aan dat de led verlichting evenals de tl verlichting nog lang niet uitontwikkelt is.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Clement »

Dag Anton,
Anton schreef:....................als je het zelfde wilkt verlichten als met een tl, dus de verspreiding nabootst dan schijnt er geen verschil te zijn in verbruik.....................
Dit is waar het eigenlijk op neerkomt. In praktijk zijn beide qua lichtrendement aan mekaar gewaagd, wel zo'n vijf keer beter dan gloeilampen. En een halogeenlamp is ook een gloeilamp hé...
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb eens op wikipedia gekeken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp

Een halogeen en een LED-lamp met bipin voet
Een halogeenlamp is een gloeilamp waarbij de ballon gevuld is met een inert gas onder hoge druk. Aan dit gas wordt een kleine hoeveelheid halogeen (broom of jodium) toegevoegd; daaraan ontleent de lamp zijn naam. Een halogeenlamp heeft een hoger rendement (lichtopbrengst per hoeveelheid toegevoerde energie) en een langere levensduur dan een gewone gloeilamp. Het overgrote deel van de aan een gloeilamp toegevoerde elektriciteit wordt niet omgezet in licht (zichtbare warmte), maar in onzichtbare warmte. De verhouding tussen licht en warmte wordt voornamelijk bepaald door de temperatuur van de gloeidraad: hoe hoger de temperatuur, hoe meer licht er wordt uitgezonden, dus hoe hoger het rendement. Bovendien wordt het licht witter.

Inhoud [verbergen]
1 Problemen
2 Laagspanningshalogeen
3 HIR
4 Cijfers




Problemen
De levensduur van de lamp stelt echter een grens aan de temperatuur. Het metaal van de gloeidraad verdampt in de loop van de tijd. Als er door fluctuaties in de verdamping een dunne plek in de gloeidraad ontstaat neemt de stroomdichtheid en de temperatuur ter plaatse toe. Dit vergroot weer de verdampingssnelheid op die plaats. Op den duur brandt de gloeidraad door. Dit gebeurt vanzelfsprekend eerder naarmate de temperatuur van de gloeidraad hoger is.

Daar komt bij dat de metaaldeeltjes van de verdampende gloeidraad neerslaan neer op het lampglas. Dit wordt hierdoor donkerder, waardoor de lichtopbrengst minder wordt.

In de halogeenlamp worden diverse principes gecombineerd om de levensduur van de gloeidraad te verlengen en de lichtopbrengst te verhogen. In de eerste plaats is de lamp gevuld met een inert gas onder hoge druk (> 20 atmosfeer). Dit gaat de verdamping van de gloeidraad tegen. Om zo'n hoge druk te kunnen weerstaan moet de ballon van de lamp echter zeer klein zijn. Dat schept twee problemen: ten eerste wordt het lampglas zeer heet, en ten tweede wordt de lampballon - ondanks de gereduceerde verdamping - toch nog snel zwart. Voor de lampballon wordt dan ook een speciaal hittebestendig kwartsglas gebruikt. Aan het inerte gas wordt voorts een kleine hoeveelheid halogeen (gewoonlijk broom) toegevoegd. Het halogeen reageert met de metaaldamp en vormt een halogenide. Deze verbinding slaat niet neer op de glazen ballon zolang die heet genoeg is (> 250 C) Bij veel hogere temperatuur, zoals die van de gloeidraad, ontleedt de verbinding in metaal en halogeen.

Door het inerte gas onder hoge druk, gecombineerd met deze zelf-reparatie zouden halogeenlampen een zeer veel langere levensduur kunnen hebben dan gloeilampen, maar het is economischer om ze op een hogere temperatuur te laten werken zodat ze meer (en witter) licht geven.

Halogeenlampen worden veel heter dan conventionele gloeilampen. Als men ze bij het verwisselen met de vingers beetpakt kunnen hierdoor organische resten (vette vingers) op de lamp komen die dan bij het branden door verkoling bruine vlekken geven. Deze donkere resten zorgen voor een grotere verhitting van de lamp die de levensduur sterk verkort.


Laagspanningshalogeen
Naast de, vaak buisvormige, 220V halogeenlampen is vooral de kleine laagspanningshalogeenlamp (12V) populair geworden. Bij dit type worden de bovenstaande maatregelen om de gloeidraad te sparen gecombineerd met nog een derde principe: een lamp die op lage spanning werkt heeft (bij hetzelfde wattage) een veel dikkere gloeidraad. Daardoor gaat hij vanzelfsprekend langer mee, of hij kan heter gemaakt worden bij dezelfde levensduur. (Dit geldt overigens voor alle laagspanningslampen, dus niet alleen voor halogeenlampen.) Door dit principe te combineren met bovenstaande ontstaat een zeer klein lampje met een korte, dikke, gloeidraad dat nog iets rendabeler is en nog iets witter licht geeft. (Nadeel is dat er altijd een transformator of schakelende voeding nodig is, met de daaruit volgende energieverliezen) Een belangrijk voordeel van dit type lamp is dat hij zo klein is; het licht is gemakkelijk te bundelen. Typen met een ingebouwde (efficiënte) reflector zijn volop te koop. Ze zijn goed geschikt als leeslamp of accentverlichting.


HIR
In 2003 kwamen de eerste halogeenlampen op de markt met HIR-technologie (Halogen Infra Red). Dit zijn altijd laagspanningslampen met ingebouwde reflector. De reflector weerkaatst de infrarode warmtestraling terug naar de gloeidraad, en helpt zo mee om de temperatuur van de draad hoog te houden; de warmtestraling wordt als het ware "hergebruikt". Het rendement van dit type is dan ook aanzienlijk hoger (tot ca. 40 lm/W)


Cijfers
Voor een normale gloeilamp wordt als beste compromis een temperatuur van ca. 2500 graden Celsius (2800 Kelvin) aangehouden, wat een levensduur geeft van ca. 1000 uur. Bij een laagspanningshalogeenlamp wordt een temperatuur van ca. 2900 °C (3200 K) aangehouden. Dat betekent een hoger rendement: ca. 15 à 20%. De nieuwste lampen met HIR technologie komen op ca. 30%. Ter vergelijking: het rendement van een spaarlamp is ca. 40%, van een tl-buis 65%.

En dan, niet te vergeten wat ifo ook van Wikiprdia over led lampjes:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LED_lamp

Ledlamp
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
(Doorverwezen vanaf LED lamp)
Ga naar: navigatie, zoeken


Ledlamp met bajonetvoet


Ledlamp met Edison E27 (27 mm) schroefdraad.
Een ledlamp is een SSL (Solid state lighting) lamp opgebouwd uit een groep van leds (licht-emitterende diodes). De karakteristieken van de toegepaste leds in de lamp bepalen samen met de stralingshoek de lichtstroom, lichtsterkte en kleurweergave.
Inhoud
[verbergen]
• 1 Wit licht
• 2 Model
• 3 Stralingshoek
• 4 Lichtstroom
• 5 Lichtsterkte
o 5.1 Millicandela's naar Lumen
• 6 Kleurtemperatuur
• 7 Voordelen
o 7.1 Levensduur
o 7.2 Energieverbruik
• 8 Nadelen
• 9 Onderzoek
• 10 Toekomst
• 11 Zie ook

Wit licht
Wit licht in ledlampen werd oorspronkelijk gemaakt door met behulp van een UV-led een fluorescerende laag ('fosfor') te belichten. Inmiddels zijn er ook varianten die direct wit licht uitstralen. Om zacht wit licht te krijgen worden weer andere stoffen gebruikt die een warm-witte kleur emitteren.

Model
Ledlampen komen in verschillende modellen voor waaronder de vorm van een gewone gloeilamp met eventueel een grote Edison-fitting (E27). Er zijn ook andere modellen met een kleine Edison E14-fitting, GU5.3-steekvoet (Bipin-voet) of GU10-bajonetvoet.
Bij ledlampen zijn de lichtstroom (in lumen), de lichtsterkte (in millicandela) en de stralingshoek (in °) gerelateerd.

Stralingshoek
• Bij een kleinere stralingshoek wordt de lichtsterkte (helderheid) groter terwijl de lichtstroom (hoeveelheid licht) niet verandert.
Bijvoorbeeld: een 1000 mcd 30° led straalt net zoveel licht af als een 4000 mcd 15° led. De stralingshoek is gehalveerd in zowel de breedte als de hoogte, de lichtsterkte is daarmee viermaal zo sterk. Zie ook MR16.
[bewerk] Lichtstroom
Lichtstroom is een maat voor de hoeveelheid energie die een lichtbron in alle richtingen uitzendt. De eenheid van lichtstroom is de lumen. De lichtstroom van een gloeilamp van 40 Watt is b.v. 300 lm .
[bewerk] Lichtsterkte
De lichtsterkte van een lichtbron is de hoeveelheid licht die de bron afgeeft. Deze wordt voor leds uitgedrukt in millicandela (mcd). 1000 millicandela is gelijk aan 1 candela. De lichtsterkte is b.v. 590.000 mcd.
[bewerk] Millicandela's naar Lumen
Om bij benadering de hoeveelheid lumen uit te rekenen wordt het aantal candela's gedeeld door het deelgetal dat bij de stralingshoek van de lamp hoort (zie MR16).
• Voorbeeld: 590.000 mcd = 590 cd, een lamp met een stralingshoek van 40°, 590/2,64 = 223,48 Lumen.
Lichtstroom
Stroomverbruik vergelijking

ledlamp
spaarlamp

gloeilamp

50 lm
1,2 W
4 W 20 W
100 lm 5 W 25 W
100–200 lm 6/7 W 30/35 W
300 lm 2,4 W 8/9 W 40 W
400 lm 10 W 50 W
500 lm 11 W 60 W
600 lm 14 W 65 W
700 lm 17 W 75 W
800 lm 9 W 18 W 75 W
900 lm 20 W 100 W
1100 lm 23 W 120 W
Millicandela
Stralingshoek
Delen door
5° 167,22
10° 41,82
15° 18,50
20° 10,48
25° 6.71
30° 4,67
35° 3,44
40° 2,64
45° 2,09


Kleurtemperatuur
De kleurtemperatuur kan aangegeven worden in Kelvin of Mired (1 miljoen gedeeld door de kleurtemperatuur in Kelvin).
Kleurtemperatuur
Kelvin
Mired

Extra warmwit < 2700 K
370 M

Warmwit 3000 - 3200 K
333 - 345 M

Neutraal wit 5000 K
250 M

Koelwit > 8000 K
200 M

Voordelen
Aanschafkosten + (Stroomverbruik × Stroomprijs) = Totale kosten

Gloeilamp
50 × € 0,70 + 60 W × 50.000 h × € 0,18 / kWh = € 575,00

Spaarlamp 8 × € 6,00 + 11 W × 50.000 h × € 0,18 / kWh = € 147,00

Ledlamp 1 × € 9,95 + 5 W × 50.000 h × € 0,18 / kWh = € 51,95
Besparingspotentieel = € 523,05 resp. 95,05

Levensduur
Een ledlamp werkt ongeveer 50.000 branduren (een normale gloeilamp werkt gemiddeld 1.000 branduren, een spaarlamp 6.000 branduren). De lichtterugval in de lichtopbrengst over de gehele termijn is minder dan 30%. De lamp wordt niet heet, is tril- en schokbestendig. Bij vier uur gebruik per dag gaat hij 35 jaar mee. Ook kan een ledlamp goed tegen snel in- en uitschakelen, in tegenstelling tot een spaarlamp.

Energieverbruik
De ledlamp verbruikt ca. 90% minder energie dan een gewone gloeilamp en ongeveer de helft minder dan een spaarlamp.

Nadelen
Ledlampen zijn duur in aanschaf. In hogere vermogens (boven 1 Watt) zijn Ledlampen nog niet commercieel verkrijgbaar (eind 2008). Ook hebben Ledlampen een kleinere stralingshoek waardoor ze ongeschikter worden bevonden om bijvoorbeeld een hele ruimte te verlichten of als straatverlichting. Ook kan het licht te fel zijn en er wordt afgeraden om direct in een ledlamp te kijken.

Voor de tabellen kun je beter op de genoemde linken klikken.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door DVIII »

geweldig Anton, ik was al tevreden geweest met een kleine samenvatting , afijn ik ken de uitslag voor mijzelf al ; tl en evt neon verlichting, hier en daar een gloeiertje en ledtoepassingen in bv de achterlichten en dashboard.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Rideeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2009, 17:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Rideeg »

De ontwikkeling van LED verlichting gaat volgens mij erg snel. Net weer een aantal lampjes gekocht voor in de camper. Er is al weer veel meer te koop dan een half jaar geleden. Ik heb ze gekocht via http://www.led-line.nl
Je kunt daar via internet bestellen(helaas minimaal voor 100 euro per keer). Hij heeft ook een winkeltje achter het huis. Hier kun je alle soorten zien en je wordt vriendelijk geholpen. Ik vind hem ook niet duur.
www.campertech.nl
campertechniek
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Stond vandaag op teletekst:

Afbeelding

Valt het weer tegen...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door paulv »

Kijk hier voor de juiste specificaties:

http://www.olino.org/articles/2007/08/1 ... mpmetingen

mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door DVIII »

daar ben ik niet van onder de indruk, led's zijn een voorgetrokken pruts oplossing om echt licht te maken.
neon levert meer licht voor minder stroom al Jaren !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door paulv »

De werkelijke licht opbrengsten van die LED lampen vallen mij ook meestal tegen :cry: .
Een leuke (qua kleur dan) en goedkopere tl lamp (230V) lijkt mij een betere keus.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Jammer dat er over neon verlichting weinjg bekend is.
Ik hou het nog maar bij mijn spaarlamp, tl buisjes en gloeilampjes in de spotjes.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Led lampjes en strippen.

Bericht door DVIII »

tl is bijna neon en spaarlampen zitten er nog dichter tegen aan. neon is onbetwist de meest zuinige verlichting.
ook de standtijd is geweldig te noemen , ik heb buizen gekocht , tweedehands , die eerst jaren in een werkplaats hebben gebrandt. nu branden ze nog steeds prima en voor een paar watt heb ik ruim 5 meter lichtbuis , qua lichtopbrengst een paar honderd watt.
als ja duurzaam wilt investeren , ga bij de neonglasblazer langs !
de vakorganisatie van de lampenboeren zitten voor 200% in de handel in led's , omdat je die kunt aankletsen en je "twee keer" kan verkopen ! omdat het eenvoudig niet voldoet.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten