zwaardere (55a) dynamo plaatsen, gaat dat zomaar?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
bjefke

zwaardere (55a) dynamo plaatsen, gaat dat zomaar?

Bericht door bjefke »

Onder onze bus (om314 / 508 ) hangt nog de originele 35a dynamo (interne reg), niet gemaakt dus voor extra hh accus of stroomverbruik.
Nu we op reis gaan en veel zullen rijden, lijkt het plaatsen van een zwaardere dynamo een simpele voor de hand liggende oplossing en daarmee kunnen we ook gelijk de wintermaanden beter mee doorkomen.

Maar wat volgens de een simpele oplossing is, wordt me door de ander afgeraden omdat er vanalles aangepast zou moeten worden...

Wat ik voorbij hoorde komen was dat o.a. de huidige Kabeldikte een zwaardere dynamo niet zou kunnen handelen, dus kabelboom vervangen moest worden, bredere v-snaar nodig, poelie te smal, diode aanpassen...enz
Maar wat ik ook gehoord heb is dat er zonder enige aanpassingen een 14v 55amp bosch dynamo in te bouwen is, met dezelfde bevestiging / afmeting als huidige.
Heb zitten zoeken maar kan niet specifiek info over vinden. Dus, ja hoe zit t nou eigenlijk, kan het wel of niet zonder verdere aanpassing? Ben benieuwd.

We willen zsm vertrekken dus als de boel omgebouwd moet worden, gaat dat m niet worden en tuffen we rustig door met 35amp dynamo, met kaarsen in de bus en revisiesetje op zak.
Is tenslotte tot nu toe altijd goed gegaan op reis :)
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: zwaardere (55a) dynamo plaatsen, gaat dat zomaar?

Bericht door Admin »

Volgens mijn gegevens zijn er drie uitvoeringen: standaard 35 A en SA (Sonderausführung) 55 of 100 A. De drie types zijn mechanisch (bevestigingsbouten, spanbout, poelie (dus ook snaar)) identiek.
Omdat de regelaar in de generator ingebouwd zit, heb je helemaal geen last van diodes etc.

Voor wat betreft de kabeldikte: ik weet niet hoe je huidige dynamo zit aangesloten. Vuistregeltje is dat 1 qmm per 4 A voldoende is, dus 10 qmm voor 35 A en 14 (d.w.z. 16) qmm voor 55 A. Om zeker van je zaak te zijn kun je een flexibele 4 qmm parallel zetten aan de bestaande bekabeling. Dus van B+ naar de + accu en van B- naar massa.

NB Bij Bosch werken ze met ruildelen, d.w.z. dat je je 35 A alternator moet inleveren om een 55 A exemplaar te krijgen.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

De pluskabel loopt van de dynamo naar de startmotor, max 1 m en is bij mij 10 mm2.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Je hebt gelijk. Dat stukje is genoeg.
Van de startmotor naar de accu is de kabel wel dik genoeg voor de laadstroom :wink:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph

Denk dat ie het net houdt..... :lol: :lol: :lol: :lol: (70 mm2)
bjefke

Bericht door bjefke »

Ik heb een 55 amp dynamo gevonden
deze is te pas gemaakt voor een om 636.
Bosch K1 14V 55A 20
0 120 489 526 828

Nu heb ik o.a. lasaulac gebeld maar niemand kan mij vertellen of deze bosch alternator dezelfde afmetingen heeft als mijn huidige, de K1 14V 35A 20 / 0 120 489 723

Nu meen ik (nou ja heb ik ergens gelezen) dat de letter in dit geval K1 staat voor het type en maat, dat zou betekenen dat deze past?

Weet iemand hier misschien of ik de goeie te pakken heb?

thnx alvast!!
Detlev

Bericht door Detlev »

En als je ze naast elkaar houd?
Mercedes 406 uit 1969
bjefke

Bericht door bjefke »

als dat zou kunnen, zou het een kwestie van kijk en vergelijk zijn... :)
maar dat wordt lastig...
de een staat op marktplaats en de ander hangt in onder mn bus.
Detlev

Bericht door Detlev »

bjefke schreef:als dat zou kunnen, zou het een kwestie van kijk en vergelijk zijn... :)
maar dat wordt lastig...
de een staat op marktplaats en de ander hangt in onder mn bus.
Ah, maar dat is wat anders als: "Ik heb een 55 amp dynamo gevonden", vandaar..... :wink:
Maar, bij de onderdelen cie van "Dubbellucht" ligt een plank vol met dynamo's, bel Gerrit eens of ie wat heeft liggen.
Mercedes 406 uit 1969
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Bjefke,

je kunt veel informatie vinden op de website van Iskra, http://www.iskra-ae.com .
Klik op Aftermarket Catalogues en ga dan naar de Online Comercial catalogue.
Klik dan op :applications.
Vervolgens haal je bij de plaatjes in de grijse balk de ongewenste vinkjes weg, bij Manufacturer selecteer je Mercedes Benz en bij Vehicle selecteer je 5t , klik het vergrootglas aan en zie daar een hele lijst.
In deze lijst kun je het onderstreepte iskra p/n nummer aanklikken en je ziet de technische info plus de inbouwmaten van de desbetreffende dynamo (aternator).
veel plezier ermee.
Zelf heb ik al vijf jaar de 14v 70A en die voldoet meer dan uitstekend in mijn situatie.
Het is totaal geen probleem om een andere dynamo te monteren als je maar met een paar essentiele dingen rekening houdt. Al eerder genoemd en uitgelegd, de kabel dikte, je zult om geen problemen te krijgen en om het grotere vermogen volledig te kunnen benutten een dikkere kabel naar je accu moeten monteren. Dit is gewoonweg een must.
Heb je bijvoorbeeld een diodebrug of relai voor de verdeling van de laadstroom naar de verschillende accu groepen dan is het raadzaam te achterhalen hoeveel Ampere die kan verwerken. Is dat niet toereikend dan moet je die ook ruilen voor een zwaardere.
Tip, is er een goede auto electro service bij je in de buurt dan kun je ook je oude dynamo menemen en vragen om een ruildynamo die passend is en een groter vermogen heeft.
Succes ermee. Pieter
bjefke

Bericht door bjefke »

bedankt voor het meedenken!
detlev; ik vind wel vaker iets op marktplaats, jij niet? ;)
gerrit was de eerste die ik gecontact heb ;O) op het moment kan hij me niet aan een zwaardere dynamo helpen.. Maar heeft me behoed van een miskoop, door een blik te werpen op de bewuste marktplaats dynamo.. jeuj.

en pieter, goeie tip!
Heb de site gechecked, wou mrgn toch nog langs van andel in rotterdam.
misschien dat inruil mogelijk is en anders setje koolborstels en we zien t wel.
startaccus zijn veilig gesteld,
en als de stroom op is...is het donker.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Als je veel zult rijden dan is die 35A dynamo toch ook goed?

Stel je rijd 4 of 5 uur dan laadt je toch ook veel bij?

Rij je elke dag?

ik zou eerder een paar honderd euro uitgeven aan een zonnepaneel met flinke opbrengst.

Als onze UPS in de zon staat laden we een dikke 5A tot 6A bij op 24v.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII

Bericht door DVIII »

ik snap niet waar die zonnepriesters hun goede ideeën vandaan halen , een mega investering tegen een onbenullig rendement. het is ook geen antwoord op de vraag. dat noem je toch spam, ongevraagde reclame voor geheel andere producten. ik denk dat een 55 amp dynamo geen enkel probleem is in de "24 volt" 508 , maar dan is het wel belangrijk zeker te weten of het een 12 of 24 volt bus is. ( geen relais starter).
die dynamo's vind je op de sloop. googelen met type aanduidingen en cijfers is niet zo'n verhelderende zoektocht.
het wordt alleen maar moeilijker. vanuit rotterdam is Made ( fa leemans) een leuk plaatsje om op de sloop aldaar een dynamo te zoeken die past op een 314/364/366 . je neemt de oude mee en die ruil je dan in . met stelbeugel. de nieuwe zal zeker een dubbele poulie hebben maar daar gebruik je maar één helft van.
als je de dynamo dan monteerd , leg je meteen een dikke (extra) kabel naar de aansluiting van je startmotor en een goede even dikke massa.
Laatst gewijzigd door DVIII op 21 apr 2009, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Bericht door Johannes »

Dennis en Nancy,

Ik ben wel benieuwd wat voor zonnepanelen jullie op het dak hebben liggen.
Ik neem aan dat je een A.meter hebt zodat je de stroom kunt meten?
Kun je ook een schatting geven hoeveel uur per dag je doorgaans zo een rendement haalt?

Natuurlijk laadt een 35 A Dynamo ook goed , alleen het is maar 35 A max. Waarschijnlijk ligt het gemiddelde A. een stuk lager en dan hangt het wel van je stroomverbruik en of accucapaciteit af hoelang je moet rijden om de verbruikte stroom weer in de accu's te krijgen.
En als het dan ook nog regent , koud en donker is heb je al bijna 20 A. nodig om de startaccu op peil te houden.
Een grotere dynamo kan dus wel eens een hele goede keuze zijn.
Anderzijds als de capaciteit van zonnepanelen in je dagelijkse behoefte aan stroom kunnen voorzien ben je wel mooi onafhankelijk en kun je lekker rustig ergens wat langer staan.
dat zijn keuzes die ieder voor zich naar waarde inschat en daarin maken we ook niet dezelfde keuzes.
Johannes.
winand

Bericht door winand »

Mijn dynamo is ook een 12V/35A type.
Heb een OM314 motor waarbij beide startaccu's (beide 100Ah) met een serie-parallelschakeling in serie gezet worden bij starten. Daarnaast heb ik ook een boordaccu van 105Ah.
We hebben niet echt veel verbruikers aan 's avonds, enkele lampjes en de radio, soms even de laptop.
Heb nog nooit problemen gehad dat de dynamo tekort kwam, maar tot nu toe hebben we tijdens onze reizen voor rondgetrokken en reden we bijna elke dag.. dat scheelt.

Heb inmiddels 2 zonnepanelen.. die worden binnenkort geplaatst, om zo wat minder van de dynamo afhankelijk te zijn.
Een zware dynamo is nooit weg natuurlijk, en een stuk goedkoper als zonnepanelen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

DVIII schreef:ik snap niet waar die zonnepriesters hun goede ideeën vandaan halen , een mega investering tegen een onbenullig rendement. het is ook geen antwoord op de vraag. dat noem je toch spam, ongevraagde reclame voor geheel andere producten.
Ik kan niet echt zeggen dat ik spam. Ik zie persoonlijk niet de meerwaarde van een 55Apm dynamo als je VEEL gaat rijden. Waarom? Om een 100Ah HH accu bij te laden? Als je nu een dikke dakairco plaatst of >200A accubank dan is het denk ik een ander verhaal.

Maar ik zal me onthouden van verdere spam en domme reacties.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph

Dennis,

Er zijn geen domme reakties,....of vragen op dit forum dacht ik.... :wink: :D
DVIII

Bericht door DVIII »

nee zeker niet, ik verontschuldig me voor het misverstand , je reactie is prima alleen het zonne verhaal is offtopic.
en nu komt je bedoeling ook uit je verhaal , het is inderdaad zinloos om als je veel rijdt meer te gaan installeren.
maar de praktijk is juist dat de accu's toch leeg zijn en je niet wilt rijden , dus wil je de motor een halfuur laat draaien en
dan kan je een derde of zo, meer stroom laden in de zelfde tijd !
don't be offended !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie