Dynamo / spanninsregelaar
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Dynamo / spanninsregelaar
Ben van plan een grote trip te gaan maken. Kreeg van iemand het advies om een reserve spanningsregelaar mee te nemen.
Bus is van 1986 en Duitse ex ambu (24 volt systeem) en net 50.000 km op de teller. Zijn hier ervaringen mee?
Peter
Bus is van 1986 en Duitse ex ambu (24 volt systeem) en net 50.000 km op de teller. Zijn hier ervaringen mee?
Peter
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Dynamo / spanninsregelaar
tja je kan het mee nemen, maar waar blijf je dan?
je rem cilinder kan ook stuk gaan, je aandrijfas, je rem schoenen, je enz enz.
Ik bedoel maar, zo kun je een aanhanger vol krijgen.
Ik heb in de 32 jaar dat ik auto en vracht auto rij het nog nooit mee gemaakt dat de dinamo kapot was.
En zeker niet een die pas 50000 km heeft gereden.
Ik zou zeggen meet hem eens op wat ie afgeeft, bij twijfel hele dinamo verwissellen.
grt Peter
je rem cilinder kan ook stuk gaan, je aandrijfas, je rem schoenen, je enz enz.
Ik bedoel maar, zo kun je een aanhanger vol krijgen.
Ik heb in de 32 jaar dat ik auto en vracht auto rij het nog nooit mee gemaakt dat de dinamo kapot was.
En zeker niet een die pas 50000 km heeft gereden.
Ik zou zeggen meet hem eens op wat ie afgeeft, bij twijfel hele dinamo verwissellen.
grt Peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Hoi Peter,
Ik ben het wel met je eens maar elektries kan er bij een 508 alleen dáár iets fout gaan.
Zolang de motor diesel en motorolie heeft stopt ie voorlopig niet. Heb al wel twee maal gehad dat de laadspanning, kortstondig, te hoog was.... :shock: ., verder alles prima maar toch...
Peter
Ik ben het wel met je eens maar elektries kan er bij een 508 alleen dáár iets fout gaan.
Zolang de motor diesel en motorolie heeft stopt ie voorlopig niet. Heb al wel twee maal gehad dat de laadspanning, kortstondig, te hoog was.... :shock: ., verder alles prima maar toch...

Peter
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Dynamo / spanninsregelaar
aha heb jij er een met de spannings regelaar exstern?
of gewoon in je diamo?
grt peter
of gewoon in je diamo?
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Als je een regelaar met een vierkant dekseltje hebt, dan zou ik er gezien je opm over de spanning, maar een andere op monteren en niet meenemen.
Die oudere dingen willen nog wel eens kapot gaan.... mijne gaf ook de geest en Bosch zei dat de oude types wel problemen gaven
Frank
Die oudere dingen willen nog wel eens kapot gaan.... mijne gaf ook de geest en Bosch zei dat de oude types wel problemen gaven
Frank
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Peter en Frank,
Bedankt voor de reactie,
Volgens mij een interne regelaar, heb nu ff geen tijd om te checken.
Maar het heeft dus wel de aandacht nodig!
Peter
Bedankt voor de reactie,
Volgens mij een interne regelaar, heb nu ff geen tijd om te checken.
Maar het heeft dus wel de aandacht nodig!
Peter
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Ik weet niet jij onder een grote trip verstaat.
Als ik een grote reis ga maken dan gaat een reserve dynamo, spannigsregelaar en startmotor mee.
De dynamo en startmotor zijn 2 dingen die je moeilijk kan missen.
dennis
Als ik een grote reis ga maken dan gaat een reserve dynamo, spannigsregelaar en startmotor mee.
De dynamo en startmotor zijn 2 dingen die je moeilijk kan missen.
dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Hoi Peter (en Dennis),
Door je camper aan te duwen kan je best even zonder startmotor (wel op een helling parkeren
), zonder dynamo kun je je (start)accu opladen met een zonnepaneel. :D . Wel alleen overdag (met droog weer) rijden 8) , je hebt dan haast geen stroom nodig met een diesel.
Dan kan je rustig naar een garage rijden voor de reparatie, de onderdelen zijn er meestal binnen 24 uur.
Zelf neem ik dat soort dingen dan ook nooit mee. Als je erg ver van de bewoonde wereld gaat reizen zou het natuurlijk anders kunnen zijn, maar dan moet je wel heel erg verlaten oorden opzoeken. Er rijden tegenwoordig overal ter wereld auto's rond die ook nog onderhouden en gerepareerd moeten kunnen worden, garages zat. Gewoon wat basis gereedschap, reservewiel (zelfs daar twijfel ik over), olie, koelvloeistof, startkabel, sleepkabel, wat zekeringen, lampjes, plakband, ijzerdraad en eventueel een universele V-snaar lijkt me genoeg. De rest kun je wel improviseren
.
Het is net als al die andere overbodige
dingen (extra mooi/koud weer kleding, regen pakken, extra zwembroek/onderbroek, aardappels/groenten, blikken weet ik wat, gereedschap voor weet ik veel) die mensen meeslepen op vakantie, alsof daar geen winkels zijn? Als je wat tekort kom of kapot gaat, dan koop je het daar toch?
"Travel light".
Mvg. Paul
Door je camper aan te duwen kan je best even zonder startmotor (wel op een helling parkeren

Dan kan je rustig naar een garage rijden voor de reparatie, de onderdelen zijn er meestal binnen 24 uur.
Zelf neem ik dat soort dingen dan ook nooit mee. Als je erg ver van de bewoonde wereld gaat reizen zou het natuurlijk anders kunnen zijn, maar dan moet je wel heel erg verlaten oorden opzoeken. Er rijden tegenwoordig overal ter wereld auto's rond die ook nog onderhouden en gerepareerd moeten kunnen worden, garages zat. Gewoon wat basis gereedschap, reservewiel (zelfs daar twijfel ik over), olie, koelvloeistof, startkabel, sleepkabel, wat zekeringen, lampjes, plakband, ijzerdraad en eventueel een universele V-snaar lijkt me genoeg. De rest kun je wel improviseren

Het is net als al die andere overbodige

"Travel light".
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dynamo / spanninsregelaar
Nadat ik 2 jaar achtereen met kapotte startmotor stond (en toen dus eerst een paar dagen alleen op een schuine plek stopte en daarna een paar dagen op de vervangende startmotor moest wachten) zou je dus verwachten dat ik ook een reserve startmotor zou meenemen, maar nee hoor ben ik niet van plan: ten eerste is de kans op 3 jaar achtereen hetzelfde probleem wel erg klein en ten tweede weet ik ook al jaren dat je een 314 motor al aan het lopen krijgt alj je hemvan een blok hout van 10 cm hoog af laat rollen....
Dus Dennis, ook die UPS van jou is zo met 2 man/vrouw aan te duwen, wel aan te bevelen om zelf achter het stuur te zitten, dat bevalt mij al jaren het beste.....
8)
Frank
Dus Dennis, ook die UPS van jou is zo met 2 man/vrouw aan te duwen, wel aan te bevelen om zelf achter het stuur te zitten, dat bevalt mij al jaren het beste.....

Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten