lekkage bij koppelingspedaal

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
elmo

lekkage bij koppelingspedaal

Bericht door elmo »

Hallo,

Ik dacht eindelijk helemaal klaar te zijn met mijn ex leger 508 uit '85, maar nu ontdek ik
een lekkage bij het koppelingspedaal. Uit dat buisje waar een stangetje in gaat als je de koppeling
intrapt lekt een beetje olie. Soms komt het pedaal niet helemaal terug, wat voor het eerst in de winter gebeurde, en daarom dacht ik dat het de kou was. Het gebeurde een enkele keer als de motor net gestart was.
Nu heb ik op het forum wel iets erover gelezen, maar het wordt me niet helemaal duidelijk of
het iets eenvoudigs is wat ik zelf kan verhelpen. Bovenste koppelingscilinder?
Ook wordt er gesproken over een kaartenbak, maar die kan ik nergens vinden.
En hoelang kan ik hiermee doorrijden?

Als iemand er meer van weet en zin heeft om het te laten weten, graag en met veel dank.

Elmer.
Detlev

Re: lekkage bij koppelingspedaal

Bericht door Detlev »

Helaas weet ik niets van deze koppeling, echter die kaarten bak was er eentje van Dubbellucht, die vind je hier niet meer!
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Bij de dealer een revisiesetje halen, die hebben ze tegenwoordig weer, en dan de cilinder even demonteren en rubberdelen vervangen.......

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

ook erg leuk om te weten is hoe je dat dan doet ! , teneerste moet je zo veel mogelijk remvloeistof uit het collective reservoir zien te krijgen . dat reservoir zit bovenop de hoofdremcilinder en dat zit weer recht onder de motorkap ( aan de buitenkant , die kap dus) aan de rechterzijde (als je voor de auto staat). je ziet dan een witplastic doosje met één of twee zwarte doppen erop gedraait en aan de doppen of dop zitten twee draadjes met stekkertjes die dienen voor de "te weinig vloeistof indicator" je kunt die loshalen of tegenhouden bij het draaien van de dop om het reservoir te openen.
het kan draaien ! . als de dop eraf is kan je met een aantal manieren de vloeistof laag genoeg krijgen om de aftak naar de koppelings commando cilinder "droog"te krijgen. die aftak zit halverwege het reservoir dus de koppeling stopt eerder dan de remmen ! . gebruik je vindingrijkheid om dat te tackelen.
als je reservoir droog genoeg staat kan je de commandocilinder van je koppeling losmaken onder het stuur bij de pedalen.
eerst begin je met het losdraaien van de 14 mm nippel die de drukleiding aan de cilinder koppelt. die zit nogal vast en dat doe je dus voordat je de cilinder losmaakt ! . als de nippel loszit kan je de verbinding met het pedaal losmaken. dat is een speciaal boutje wat aan de ene kant een sleutel 17 en aan de andere kant sleutel 10 nodig heeft . als je dat voorzichtig demonteerd merk je meteen dat je met de 17 mm sleutel het centrum van duwen van je pedaal kan stellen. zodoende kan je je pedaal altijd optimaal stellen boven het ideaale duwpunt in je cilinder. afijn als dat ook los is kan je de twee M6 boutjes losdraaien die de cilinder op zijn plaats houden. als je die ook loshebt zal je opmerken dat aan de achterkant van de cilinder de aanvoer van de hydrauliek/rem/vloeistof in de cilinder aansluit. dat is met een ploptuitje gedaan (dat plopt dus ook los en vast , vandaar ploptuitje) onwil en gewoonte zorgen ervoor dat het niet zomaar eruit plopt. geduld en evt warm water om de boel los te "weken" helpt vaak wel de procedure. met water knoeien moet je toch om de restjes remvloeistof goed weg te spoelen ! , doe dit zorgvuldig want de vloeistof is een reuze roest hulp ! . (gebruik een flinke oude dweil om het water in de perken te houden) als je dan het "ding" loshebt kan je de duwstang en het manchetrubber er uithalen dat hele gedoe mag onder de warme waterkraan gebeuren
dan spoelt meteen alle remvoeistof weg en houd je je handen ook een beetje heel. (pas op voor spatten in je oog want dat is ziekenhuiswerk) . als alles een beetje schoon is kun je met een saté prikker met de botte kant van onderuit de afdichtingscup met de plunjer uit de cilinder duwen, daar zit ook een veer in dus die plopt (alweer een plop) uit de cilinder als een duveltje uit een doosje. spoel de hele boel goed af met warm tot heet water en droog daarna de cilinder uit met wc papier of zoiets. smeer de binnenkant (die eerst goed droog was) in met remmenvet , dat koop je bij de autoonderdelenhandel (goed scrabblewoord !) en monteer dan de onderdelen in juiste volgorde in de cilinder, gebruik de nieuwe onderdelen (gaap) en plaats de hele mikmak weer terug . tip bij de montage schroef als eerste de wartel ,losvast, weer in de bodem van de cilinder zolang deze nog een beetje kan bewegen. ( nadat je als eerste de voeding erin geplopt hebt). ontluchtings prakties is het eigenlijk zaak voordat je aan de gehele demontage begint eerst de werkcilinder bij startmotor los te halen zodat die geheel uitzet en maximaal vloeistof inneemt.
dat is namelijk makkelijk bij het ontluchten. nl met de werkcilinder kan je bij de eigenlijke ontluchting de lucht uit de commandocilinder drukken door de werkcilinder in te duwen met handkracht. Dan laat je langzaam de werkcilinder uitzetten en dan zuig je ( het inmiddels herstelde (bijgevulde) vloeistof niveau ) terug mee in de commando cilinder. doe dit twee keer en je systeem is waarschijnlijk luchtvrij.
Deze truuk werkt natuurlijk alleen als de duwstang ook weer op zijn plaats gemonteerd is ! .
het is al met al best een werkje voor gevorderden ( zelfs in de MB werkplaats) dus weet waar je aan begint.
veel plezier !
ps een kant en klare cilinder kopen maakt dit karwei niet makkelijker !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Dat is natuurlijk een verhaal waar ie echt wat aan heeft, en geeft mij een goed gevoel,omdat het me gelukt is als goedwillende amateur,... :)
als mogelijke oplossing voor de remsloeistof meen ik me te herinneren dat ik ooit een griptang (of lijmtang)op een slangetje gezet heb, of het op dit slangetje was weet ik niet meer... :roll:

FRank
DVIII

Bericht door DVIII »

ja dat ( voedings) slangetje kan je dichtknijpen , maar dan zijn er weer andere risico's
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
elmo

Bericht door elmo »

Wow, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga het nog een paar keer nalezen, en dan eens
goed naar de onderdelen kijken, en dan waarschijnlijk toch een afspraak met de garage maken.
Ik zou het zo graag zelf doen, maar de ervaring leert mij dat ik dat beter niet kan doen om het
niet erger te maken. Simpele dingen lukken me meestal wel maar dit klinkt niet zo heel erg eenvoudig...
Die kaartenbak ben ik nog steeds wel benieuwd naar, maar nu ben ik mijn dubbellucht inlog code
weer kwijt. Dacht dat die hetzelfde was als van dit forum....
Dank voor de reacties, Elmer.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Die kaartenbak van DL stelde toen niet veel voor, het meeste staat eigenlijk hier op dit forum wat nooit eigendom van DL is geweest.
Of die kaartenbak aangevuld is met nuttige info weet ik niet, het meeste was al een keer geschreven
Oja het forum is tegenwoordig voor een iedere met een oude camper toegankelijk.
elmo schreef: Die kaartenbak ben ik nog steeds wel benieuwd naar, maar nu ben ik mijn dubbellucht inlog code
weer kwijt. Dacht dat die hetzelfde was als van dit forum....
Dank voor de reacties, Elmer.
Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Helmut

Bericht door Helmut »

Hallo Elmer.
Misschien heb je hier wat aan, http://mb508.mb.funpic.de/doku.php?id=start
kaartenbak van de busfreaks .Wel in het duits.
Succes Helmut.
Plaats reactie