dieselmotor tunen - 'mechanische wategate'

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
sjaak

dieselmotor tunen - 'mechanische wategate'

Bericht door sjaak »

Hallo allemaal,

Iik ben nieuw op deze site.
Heb onlangs een Mobilvetta Euroyacht 180 LX ( met dubbellucht) uit 1997 gekocht. Tot nog toe erg veel plezier mee.
Ik heb een vraag over de motor: een Iveco Daily 3512 - 1997.
In de bergen en hellingen vind ik eigenlijk dat 'ie net iets meer zou mogen hebben'.
Nu las ik ergens dat je diesel motoren kunt laten tunen - zodat ie in de koppel wat meer zou krijgen.
Ik dus geinformeerd bij bedrijven: zegt het en bedrijf dat dit bij deze motor geen nut heeft aangezien de motor een 'mechanische wategate' heeft ( nooit van gehoord), terwijl een ander bedrijf ( Ventura tuning) zegt dat dit wel kan.
Wie kan me helpen????
Vriendelijke groet
Sjaak
Bommes
Contacteer:

Re: dieselmotor tunen - 'mechanische wategate'

Bericht door Bommes »

een 97'er dat is er nog eentje met een mechanische pomp, eentje zonder motormanagement dus.
Daar valt niets aan te tunen.
Er kan wat aan de pomp veranderd worden zodat er meer brandstof ingespoten wordt.
Dan gaat de camper meer roken bij vollast en de vermogens winst is nou niet echt erg hoog.

Ik raad het je overigens wel af, ik denk dat je uit eindelijk meer kapot gaat rijden dan dat je er plezier van zult hebben.
De motor in jullie camper is een 120 pk uit voering die zou met een goede afstelling/onderhoud elke camper makkelijk de bergen op moeten kunnen krijgen.
Ik weet niet wat je verwacht..??
Het is geen personen auto, of een lege bestelbus met 120 pk.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

en even ter correctie het gaat om een waste-gate , dat is de klep die de turbo wat in de toom moet houden anders smelten er een paar significante onderdelen, oa de zuigers.
en zoals bommes al opmerkte een 120 pk is al een prima krachtbron als je sneller wilt moet je een sprinter met 160 pk kopen
gaat iets sneller en je mag de handdoeken uitzoeken bij de pomp.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
sjaak

Bericht door sjaak »

Hallo Marius en anderen

Dank voor jullie reactie!
Je hoort wat en denkt....................
Jullie brengen me weer met beide benen op de grond
Dank daarvoor
Sjaak
catch

Bericht door catch »

je plan is om de doorlaat van je wastegate kleiner te maken begrijp ik,je blaast dan minder turbo druk af
je zal meer druk in je cilinders krijgen,je zal ook meer brandstof moeten toevoeren anders heb je er niks aan natuurlijk
je zal een inefficiënte verbranding krijgen met roken ,hoge temperaturen en hoger verbruik,je zal wel iets sneller de berg op komen(met de nadruk op iets)maar je ze zien je pas weer bij de benzine pomp als de rook is opgetrokken,als je de boel op zich al heel houd op lange termijn

wat wel een significant goede en simpele oplossing is voor een turbo motor is een grotere diameter uitlaat met minder tegendruk
een turbo motor geeft niet zo veel om een slechte ventilatie slag zonder uitlaat tegendruk namelijk
ook kan een "open" luchtfilter verbetering geven,net zoals een hoogwaardige olie dat kan doen
maar verwacht geen 100 pk meer en dat je iedereen kan inhalen bergje op

grts willem
Gaan als de Brandweerauto
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Iveco heeft een heel scala van verschillende versnelingsbakken.

Waarscheinlijk heb jij een vijfbak, er zijn er ook met 6 versnelingen.
Deze hebben onderin net zo veel kracht als boven in, verschil is dat de overbrenging regelmatigger is als bij een vijf bak.
Deze versnelings bakken passen alle op een 2800 motor.
Informeer eens bij iveco, weten er veel meer van en kunnen je ook het type bak doorgeven.
Verder is de afstelling zeer nouw bij een iveco, laat hem eens na kijken/afstellen.
Je zal versteld staan wat een halve graad verschil in je dieselpomp te weeg brengt.
120pk is niet nix, eigenlijk moet het ruim voldoende zijn.

hoeveel km's heeft je wagen gereden?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Plaats reactie