schokdemper

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Kasper

schokdemper

Bericht door Kasper »

Dag allemaal,

Is er een truucje om van een (uitgebouwde) schokbreker een indicatie te krijgen van zijn staat?

Groet,

Kasper
DVIII

Re: schokdemper

Bericht door DVIII »

ik denk dat je met op en neer bewegen een idee krijgt van de werking , het ding moet meer trek dan duw laten zien. ongeveer in verhouding 10:1. enne wel rechtop houden dus in de montage stand anders doet hij niet zo veel, en dat hoort !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Kasper

Bericht door Kasper »

Hallo Dave,

Het is ongeveer 1:1. Duidelijk dus. Direct vervangen. Ik heb zojuist een set besteld. Momenteel heb ik de veerpakketten van de voorzijde onder de bus vandaan om de rubberen en stalen bussen in de veerhanden te verniewen.

Ik verwacht dat de schokdempers aan de achterzijde ook vervangen moeten worden. Maar eerst eens zien wat het effect op het rijgedrag is als alleen de voorzijde is vervangen. Daarvoor moet eerst de APK gehaald worden. Naar verwachting gaat dat nog net deze maand.

Dank en groet,

Kasper
dinand

Bericht door dinand »

als dat 1:1 nog vrij moeilijk gaat heb je een dubbelwerkende schokbreker in je handen, dus niet per se kapot ofzo
DVIII

Bericht door DVIII »

Ha Dinand, een dubbelwerkende schokbreker zal je niet snel terugvinden op een voertuig boven de twee ton , en nu we het er toch over hebben het hele schokbreker verhaal is niet zo'n essentieel ding op onze zware voertuigen.
bij echt gebruik zullen de orginele dempers snel in onbruik raken als de belasting te groot wordt en dat heb je al na een minuut of vijf kuilen rijden.
de werking gaat achteruit en die komt pas terug als de dempers afgekoeld zijn.
verder rijden er heel veel voertuigen zonder of met kapotte dempers rond dat is als je normaal rijdt niet eens te merken.
het een en ander heeft te maken met het grote onafgeveerde gewicht en de massa van het hele voertuig.
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo DVIII,
zou je dat antwoord ook kunnen staven met wat feiten en gegevens ?
Pieter
DVIII

Bericht door DVIII »

nou excuses als het jou wat tegen valt , maar ik heb nu eenmaal ervaring met een groot aantal voertuigen en gebruikers, en ik heb zelf al wat mooie schokbrekers versleten . ook koni's , monroe's en sachs . met het plaatsen van grotere vrachtwagen dempers heb ik de ervaring dat die tijdelijk in werking afnemen als ze te warm worden.
cijfers en gegevens zijn overigens vaak erg verbloemend en louter theorie.
Johannes

Bericht door Johannes »

Ik ben gewoon nieuwschierig. Als ik jou goed begrijp zou je net zo goed geen schokbrekers kunnen monteren. Terwijl ze onder elke auto gemonteerd worden. En de theoretische grondslag waarom ze dat doen toch door de praktijk bevestigd wordt.
Als iemand dan in de praktijk andere ervaringen heeft wordt ik erg belangstellend en wil graag weten hoe het dan zit.
Groeten Pieter.
DVIII

Bericht door DVIII »

nieuwsgierigheid is goed, je noemt iedere auto, natuurlijk heeft het zin om onder onze normale lichte autotjes met lichte wielophangingen schokdempers te monteren , juist het gewicht speelt hier een grote rol. een wielophanging van 50 kg heeft ( het gewicht van het wiel en de aspot met arm of stang ) geen of weinig "traagheid van massa" effect dus zal bij elke bobbel 100% mee bewegen . (dat is een enorm verschil met een starre achteras van >300 kg van een kleine vrachtwagen)
maar juist dat meebewegen kan zorgen voor een onstabiel rijgedrag van het voertuig.
het is eigenlijk wat je nastreeft als autobouwer maar je hebt er last van als je over gebobbeld wegdek zoals kinderkopjes rijdt.de ophanging gaat nabewegen en in eigen tempo resoneren en stuiteren . okay niet meebewegen dan , dat heeft ook weer gevolgen die je niet wilt , je gaat ook dan stuiteren over de kinderkopjes. en in de praktijk is dat, één op de vier kinderkopjes raken en drie vliegen ! , daarmee wordt het voertuig onbestuurbaar en stuitert het van de weg af.
kortom als je geen schokbrekers hebt , geen gewicht , en vooral snelheid hebt ben je niet 100% baas over het voertuig
tenzij je wielrenner bent en die moet je maar eens zien gaan in Paris-roubaix. dat is een topsport !
dus een lage snelheid , vlakke wegen en hoog gewicht maken schokbrekers overbodig.
je kunt in de praktijk met gemiddelde tegemoetkoming aan de vraag voldoen , dat betekend dat je met matige schokbrekers jaren kunt rijden als je de snelheid maar aanpast aan het wegdek en je een niet al te licht voertuig hebt. je ziet dat in de praktijk steeds om je heen , je kunt dure en goedkope schokbrekers kopen die korter en langer meegaan
je ziet zelfs vrachtwagens met schokbrekers , en je vraagt je soms af wat er van al die schokbrekers nog goed werkt.
het is ook zo dat de apk keuring ze niet goed of afkeurt tenzij er vloeistof uitloopt (afkeur).
kortom als je zuinig op je auto bent gaan de dingen langer mee dan wanneer je altijd de verkeersdrempels over schiet met 50 of 60 kmpu. op slecht wegdek gaan ze altijd achteruit en bij sommige rijstijlen merk je dat wel en bij andere niet.
en zoals ik al opmerkte de meeste schokbrekers schakelen zich zelf een beetje uit als ze te warm worden dus die herstellen voor je weer gaat rijden na een uurtje pauze. D.
dinand

Bericht door dinand »

DVIII schreef:Ha Dinand, een dubbelwerkende schokbreker zal je niet snel terugvinden op een voertuig boven de twee ton
hej,

heb laatst 2 andere schokbrekers gehaald op de sloop (vanwege lekkage dus) en hij had nog best wel wat dubbelwerkende schokbrekers liggen die van 508ts kwamen anders . .
Kasper

Bericht door Kasper »

Beste schokdemper geïnteresseerden,

Zojuist de nieuwe schokdempers opgehaald. Het verschil met de oude is aanzienlijk!
(uitgebouwd, verticaal):
- de nieuwe zijn enkel-werkend: 'in' gaat relatief makkelijk, 'uit' gaat moeilijk. Of de oude waren dubbelwerkend en versleten, óf enkelwerkend en zo versleten dat het verschil niet meer waarneembaar was.
- 'in' gaat bij de nieuwe zwaarder dan bij de oude dempers
- 'uit' gaat zeer zwaar
- set kostte € 142,80 incl BTW

Ik ben reuze benieuwd wat het effect zal zijn op het rijgedrag. Ik kan daar pas over enige weken over berichten.

groet,

Kasper
Johannes

Bericht door Johannes »

DVIII,
Bedankt voor de toelichting. Voor stuiteren kun je ook een gravelroad in Zweden nemen je drijft soms meer dan je rijdt over zo'n weg. En inderdaad onder een boerenkar zitten ook geen schokbrekers.
Groeten Pieter
DVIII

Bericht door DVIII »

a'propos , wat zou het nut zijn van dubbelwerkende schokbrekers op een paraboolveer auto zoals een 508/608. ben even de draad kwijt ( op een GS of een EEND kan ik mij wel voordelen indenken of een motorfiets). ik begrijp niet hoe iemand zich laat wijsmaken dat er schokbrekers bestaan die effe een kwart van vier a vijf ton vermenigvuldigd met de versnelling kunnen opvangen , wel dat je een paar honderd kilo kan "vasthouden" na het inveren , als je weer uitveert .
het vasthouden heeft nog een functie namelijk het maakt de veering progressiever m.a.w. stugger , zodat de auto beter op de weg blijft.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Deze discussie laat weer een lang vergeten ervaring bovenkomen: in 1974 woonde ik in Geldrop. Een vriend van mij had een Buick le Sabre, speciaal omdat hij een nogal zware paardentrailer wilde meezeulen achter de auto. Op een gegeven moment is hij van Utrecht naar Zwolle gereden en bij Amersfoort klapte er een waterslang. Pas in Zwolle stond-ie stil... Kom daar vandaag eens om!
Ik heb die wagen voor 'm gerepareerd, viel erg mee: twee koppen gevlakt en twee nieuwe koppakkingen. En een nieuwe waterslang! Er zat niets vast en de kleppen waren niet ingebrand. Zelfs stellen was niet nodig want dat ging vanzelf door de hydraulische stoters. Een wat overgedimensioneerde V8 heeft zo z'n voordelen.

Maar dit terzijde.

Toen ik toch voor hem bezig was, wilde hij ook nieuwe, verstelbare schokbrekers vanwege die trailer. Ik had in Utrecht de oude schokbrekers eronderuit gehaald en ben zonder naar Geldrop gereden. Nog nooit zo'n kermisattractie meegemaakt! De kont van de Buick (die toch de 2 ton gewicht wel benaderd zal hebben) kwam regelmatig 50 cm van de grond. Elke 100 meter even gas los om het geheel weer in het rechte spoor te krijgen. En af en toe even ergens gestopt als m'n vriendin moest kotsen.

Schokbrekers zitten er niet voor niets onder!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Schokbrekers en Amerikanen is ook een onlosmakelijk geheel.......
Kasper

Bericht door Kasper »

Hierbij de beloofde ervaring met nieuwe schokdempers.

Een behoorlijke verbetering. Het deinen is weg. Het sturen is daarmee een stuk ontspannener geworden.

Wat dit laatste betreft, nog niet tevreden:
- Wat blijft is gevoeligheid voor spoorvorming. Dan gaat hij zoeken. 75-80-85-90 kmh.. snelheid maakt niet veel uit.
- Zijwindgevoeligheid is merkbaar aanwezig bij windveranderingen.
- Er blijft een vaag/traag/heel licht sturen rond in de middenstand. Dat heeft niets met schokbrekers van doen. Zie vraag bij ander topic.

groet,

Kasper
DVIII

Bericht door DVIII »

antwoord op alledrie je vragen .... het andere Topic !
Plaats reactie