enkele dagen geleden heeft een vriend van me het remvloeistof peil "gecheckt" door de dop eraf te draaien en zijn vinger erin te steken, nou kan dit toeval zijn maar tijdens een rit na deze gebeurtenis is mijn remsysteem naar de mallemoer.
Ik zal alles zo gedetaileerd mogelijk beschrijven.
Op de weg van den bosch naar tilburg merkte ik dat mijn rem wat verder ingedrukt moest worden, dit was erg minimaal en ik zat me al te verwonderen hoe snel die remblokjes wel niet sleten

Op de terugweg van tilburg naar den bosch voelde ik echter dat ik de rem steeds dieper moest in drukken , ook merkte ik als ik het gewicht van mijn voet op de rem liet staan hij als smeltende boter langzaam inzakte. Uit reactie ging ik dan een paar keer een pompende beweging maken en dan kwam er weer wat druk op echter dit zakte dan weer snel weg.
Tot op een moment dat ook het pompen geen effect meer had en de bus alleen nog maar remde door de rem tot op de bodem in te drukken. Dit was op de laatste KM.
Eenmaal thuis, remvloeistof snel gecheckt en volgens mij daalt het peil niet, het stond nog hetzelfde als die dag dat mijn maat het "gecheckt" had.
De symptomen die er nu zijn:
- Motor uit = druk op de rem, kan echter niet testen of de rem daadwerkelijk goed remt, maar neem aan van wel.
- Motor aan = druk weg. pedaal zakt in elkaar als je je voet er op zet, gaat tot aan de bodem, maar komt wel terug omhoog.
- Motor daarna weer uit, druk komt terug, hoef hier niet voor te pompen of iets dergelijks, komt gewoon terug en eerst volgende keer dat ik mijn voet erop zet gewoon tegendruk.
Info over de bus:
Het is een mercedes 508D uit '78 met een om314
Reservoir heeft 3 dopjes, middelste is voor bijvullen, 2 andere zijn drukventielen? er loopt iig een stekker naar toe.
Nou snap ik dat je remmen een belangrijk onderdeel zijn van je veiligheid, maar heb echt geen geld om naar de garage te gaan. Gaat ook tegen mijn principes in, eerst leren en informeren, dan inschatten of je het zelf kan doen, eventueel met hulp van een meer ervaren sleutelaar, maar ga zeker niet als een kip zonder kop naar de garage rennen om met geld te smijten.
Echter als het moet dan moet het, maar ik denk met goede kennis en een ervaren sleutelaar naast me valt dit mischien wel op te lossen.
In ieder geval wil ik eerst zelf het probleem vinden zodat ik bij de garage een duidelijke vervanging kan aanvragen ipv hun even met een uur tarief van 80 euro "dr eventjes naar laten kijken" om er achter te komen dat ze voor het gemak maar alles hebben vervangen.
Heeft iemand tips of ideeen dan hoor ik het graag.
MVG,
Bartje.
PS. De volgende link beschrijft heel goed mijn probleem: http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,13/