Remmen van, van Hool

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

Ben begonnen met de remmen van "van Hool".
Alle trommels en remcilinders droog, mooi dacht ik maaar toen ik bij een van de cilinders het stof hoesje op zij trok :evil:
Een bonk roest, dit bleek bij alle vier zo te zijn dus die moeten vervangen worden. Bus remde ook niet te best bij het ophalen.
Voor zijn de remtrommels en schoenen ok.
Echter achter zijn ze verkeerd uitgestraald, waardoor ze zijn gaan kantellen, en dus scheef afgeslepen.
Ook de trommels moeten uitgedraaid worden, deze ligen dan ook bij de remservice center.

Ik heb alle schotels er ook af gehaald en gestraald, zodat ze tegen roest beschermd kunnen worden met awatrol en zwarte verf.
De trommels wil ik ook gaan spuiten en vroeg me af of ik daar hitte bestendigge verf voor moet gebruiken?

Ter vervanging van de onbekrachtigde hoofd rem cilinder (die door corosie in gevreten was) heb ik een bekrachtigger uit een merchedes sprinter met acumulator gekozen. Daar het blijkt dat die dingen eigenlijk te groot zijn voor een bus van die klasse.
Ben je verplicht dit op nieuw te laten keuren bij de RDW, of is apk genoeg ivm verzekeringen.

graag jullie mening hier over!

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mij is het ook al eens gemeld, maar ik dacht dat als je ook maar iets aan een auto verandert zeker aan remmen, de typekeuring vervalt.
Als je meer dan dit verandert zit je mogelijk toch aan een ander soort keuring vast.
Als Arnold dit ziet reageert die mogelijk wel omtrent de regelgeving.

Frank
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

bedankt frank zal um wel ff contacten.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Leo »

Denk je dat er ook maar 1 keurmeester in de rondte loopt die precies weet hoe een hoofdremcilinder van een Van Hool eruit ziet?
Wanneer je dat ding netjes monteert en mooi meespuit, en vervolgens remt ie goed, dan lijkt het me sterk dat zo'n man gaat zitten puzzelen of het wel klopt.

Ik hou altijd 1 ding voor ogen bij ambtenaren: Vraag nooit wat je eigenlijk niet wilt weten, want een ambtenaar zegt standaard "Nee".
Bovenstaande heeft me al heel veel werk bespaard. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Frank.fjph »

Jouw kijk op ambtenaren staat me wel aan.... :lol: :lol: :lol:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door DVIII »

je mag nooit slapende ambtenaren wakkermaken !
letterlijk is het niet comform je type goedkeuring , maar in de praktijk ben je beter af met moderne remmerij.
je moet natuurlijk wel oppassen dat je geen 60/40 verhouding achter/vooras krijgt want die is beter andersom.
standaard is een gelijke druk acceptabel , een remkracht verdeler maakt er 40/60 van en 50/50 bij belading.
als ik de keuze heb (en ik let erop) monteer ik de grootste cilinders op de vooras bij een 508 . die zijn dan een fractie groter dan de standaard achterremcilinders ( 4%) , dan heb je 44/56 verhouding met een tandem of eenkamer systeem rem.
als je nu een eenkamer rem hebt ( je weet wel, met alleen T stukies) is een tandem systeem een enorme verbetering.
let wel op dat je de vooras op de diepste kamer aansluit , die is namelijk altijd zekerder dan de eerste kamer die nu eenmaal aan twee zijden kan gaan lekken ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

Hallo dave,

CITAAT: let wel op dat je de vooras op de diepste kamer aansluit , die is namelijk altijd zekerder dan de eerste kamer die nu eenmaal aan twee zijden kan gaan lekken ! .

Hiermee (de eerste) bedoel je de eerste aansluiting vanaf de bekrachtigger/pendaalkant toch.

En het is een twee punts aansluiting de hoofdremcilinder, en dan op de voor en achteras twee T stukies.
En mijn remcilinders zijn alle 4 26mm binnenwaards, remverdeler zit er niet op standaard.
Remtrommels met hittebestendigge verf ?

En ja Leo,

Inderdaad de keurmeesters zullen echt niet weten hoe een van Hool in elkaar steekt.
De gene die dat hadden kunnen weten zijn al lang met pensioen :D
maar ja die verzekeringen kunnen moeilijk doen, alhoewel die ook niet weten hoe het in elkaar steekt.
Documentatie is er niet ook niet bij van Hool zelf, argief is geschoond.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Leo »

Wat niet weet wat niet deert Peter.
En dat geldt ook voor verzekeringen. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Bommes »

peter58 schreef:Remtrommels met hittebestendigge verf ?
grt peter
Ja dat zou ik wel doen ja, leuk kleurtje.. of gewoon zwart..:)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

hee bommes,

ik daccht aan goudkleurig............gatver nee gewoon zwart beter.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
wim en lidy
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 mei 2009, 17:04
Locatie: Maarssen

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door wim en lidy »

Bommes schreef:
peter58 schreef:Remtrommels met hittebestendigge verf ?
grt peter
Ja dat zou ik wel doen ja, leuk kleurtje.. of gewoon zwart..:)
Je mag het doen, maar het is nie nodig.
Kijk op een warme dag eens naar het dak van je personenwagen, niet beet houden want dan
doen je jatten pijn.
En als ik een auto heb gespoten en daarna gaat moffelen, dan wordt de auto zelf 100 graden.
En dat worden jouw trommels nooit
groetjes Wim en Lidy
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

ach wim,

met mijn rijstijl worden ze rood gloeiend :wink: :D

nee weet wel dat gewone verf ook wel gaat, maar mijn remmen zijn niet echt zwaar uitgevoerd dus moet ik hard trappen.
En ja dan kunnen ze wel eens goed heet worden.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
kroppie
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2007, 17:40
Locatie: MIDDENBEEMSTER

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door kroppie »

Peter 58 (van Hooltje ?)

volgens mij is de diepste kamer van de hoofdremcylinder de laatste gezien vanaf de pedaalzijde maar misschien is dat bij mercedes anders dan bij andere merken, in dat geval niets gezegd.
groet

jos
kroppie
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2007, 17:40
Locatie: MIDDENBEEMSTER

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door kroppie »

sorry
niet goed gelezen.
jos
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door DVIII »

inderdaad is de diepste kamer , die het verste weg is van het pedaal.... maar als je de remgroep achter de pedalen inbouwt heb je niet hetzelfde gezichtspunt. bv sommige voertuigen hebben de remgroep door het schutbord gebouwd en andere moeten de ruimte achter/onder de bestuurders stoel gebruiken. omdat dat afhankelijk is van de mogelijkheden kun je niet altijd eenvoudig beschrijven wat je bedoelt.
wat was de diameter van de oude onbekrachtigde hoofdremcilinder ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

hallo dave,

de oude diameter van de hoofdremcilinder was 20 mm dubbel cilinders/ twee uitgangen.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door DVIII »

ik heb er zeker overheen gelezen maar hoe groot is de nieuwe Hrcilinder qua diameter.
die mag wel een beetje in de buurt blijven van de oude 20mm, daarvan had je er twee in tandem begrijp ik ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Maxer »

Waarom zou je trommels eigenlijk willen spuiten? Ik zou dat niet doen. Als je nieuwe koopt zijn ze ook blank. Als ze nat zijn is het 1 keer remmen en ze worden warm en weer droog. Ze zijn volgens mij blank omdat ze dan de warmte sneller kunnen afvoeren en met een laag verf ga je de warmte overdracht beperken. Zeker als de remmen zoals jij zegt niet bepaalt zijn overbemeten zou ik ze maar blank laten.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Leo »

De nieuwe trommels van m'n O303 waren af fabriek gewoon gespoten, dus niet iedere nieuwe trommel wordt blank verkocht.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

Hallo dave,

De nieuwe is zelfs 22mm inwendig ook een tandem, maar dan ook nog vakuum bekrachticht.

En hitte bestendigge verf is warmte gelijdend dus dat zal wel loslopen.
Het oog wil ook wat he, zo,n roestende trommel ziet er niet uit.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Anton »

Hoi,

Das een verschil van circa 66 mm2, ofte wel een verschil van 13 %
Je moet dus harder op de rem trappen om de zelfde druk per vierkante mm te krijgen, lijkt mij wel te doen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

hallo anton,

eeeuuuhhh de oude is kleiner als de nieuwe, en de nieuwe is bekrachticht de oude niet.

leg eens uit?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik dacht dat de oude ook bekrachtigd was, niet dus.
Dan klopt mijn sommetje nog wel, bepalend is dan opp. van het membraam in de bekrachtiging x 1bar.
Die extra kracht komt er dan bij en je hoeft dan minder had het rempedaal in te trappen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door vanhooltje »

de rembekrachtiger is 35 cm in doorsnede en zo,n 15 cm diep, en komt uit een merchedes sprinter 316 of zoiets.
Naar horen remmen die het profiel van je banden.


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Remmen van, van Hool

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Dat dat gaat remmen, en best wel goed, daar ben ik niet bang voor!
De wat grotere diameter van de nieuwe word ruimschoots gecompenseerd door de bekrachtiging.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast