[Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
[Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Beste sleutelaars,
Ik ben nieuw hier.
Ik ben dus bezig met een oude indenor dieselmotor, van het type XDP 88. Dit is een 2 liter versie.
Ik heb de kop eraf. Nu heb ik nog niet heel veel ervaring met sleutelen en reviseren, maar ik zou graag jullie tips horen.
Ik heb zelf de volgende vragen/ideeen:
- Kop laten vlakken? (blok dan ook?)
- Afpersen injectoren (volgens mij is het een direct ingespoten motor).
- Reviseren roto-diesel pomp?
- Iets doen met de cilinders/zuigers?
Mijn voornaamste overweging zijn de kosten. Ik wil er wel weer een mooi blokje van maken, maar als ik het blok wil laten vlakken, moeten de cilinderbussen eruit, nokkenas, dieselpomp, krukas en de rest ook nog los. Een complete pakkingset kost rond de 180 euro (een paar losse pakkingen is wel wat zit rond de 100). Daar moet dan nog heel wat bij komen aan revisie kosten.
Op termijn wil ik ook Leo's artikel over LPG toevoeging gaan gebruiken, maar eerst moet het blok goed lopen zonder toevoeging!
Nog een puntje wat me niet lekker zit, dit oude blok heeft geen vacuum. Mijn huidige 1800 benzine heeft gewoon op het spruitstuk een vacuum aansluiting zitten. Hoe kan ik dit op een betaalbare manier oplossen, ik ben toch wel gehecht aan rembekrachtiging.
Ik zal proberen het eea bij te houden over de revisie/inbouw van het blok. Ook zal ik tzt nog wat foto's toevoegen (camera ligt aan de andere kant van het land).
Ik ben nieuw hier.
Ik ben dus bezig met een oude indenor dieselmotor, van het type XDP 88. Dit is een 2 liter versie.
Ik heb de kop eraf. Nu heb ik nog niet heel veel ervaring met sleutelen en reviseren, maar ik zou graag jullie tips horen.
Ik heb zelf de volgende vragen/ideeen:
- Kop laten vlakken? (blok dan ook?)
- Afpersen injectoren (volgens mij is het een direct ingespoten motor).
- Reviseren roto-diesel pomp?
- Iets doen met de cilinders/zuigers?
Mijn voornaamste overweging zijn de kosten. Ik wil er wel weer een mooi blokje van maken, maar als ik het blok wil laten vlakken, moeten de cilinderbussen eruit, nokkenas, dieselpomp, krukas en de rest ook nog los. Een complete pakkingset kost rond de 180 euro (een paar losse pakkingen is wel wat zit rond de 100). Daar moet dan nog heel wat bij komen aan revisie kosten.
Op termijn wil ik ook Leo's artikel over LPG toevoeging gaan gebruiken, maar eerst moet het blok goed lopen zonder toevoeging!
Nog een puntje wat me niet lekker zit, dit oude blok heeft geen vacuum. Mijn huidige 1800 benzine heeft gewoon op het spruitstuk een vacuum aansluiting zitten. Hoe kan ik dit op een betaalbare manier oplossen, ik ben toch wel gehecht aan rembekrachtiging.
Ik zal proberen het eea bij te houden over de revisie/inbouw van het blok. Ook zal ik tzt nog wat foto's toevoegen (camera ligt aan de andere kant van het land).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Hoi Martin,
Daar ben ik weer. Komt wel opdringer over? maar ik heb zelf het nodige geworsteld, en wil voorkomen dat jij alles weer uit moet zoeken dat ik nu inmiddels weet.
Even ter info: mijn XD3 komt uit een DAF/Leyland 400 en die hangt daar ook rechtop in, dus heeft al een aangepaste carterpan etc.
Bij het RDW omkeuren krijg je gegarandeerd problemen als je een niet officieel toegepaste motor hebt. Dus geen XD3 voor jou.
Wat je vragen betreft:
Jammer dat je de kop er al af hebt. Een compressiemeting had al een aardige (slijtage)indicatie kunnen geven.
Kop kun je laten vlakken, blok is niet gebruikelijk.
Verstuivers altijd even laten afpersen, eventueel nozles vervangen.
Je ROTO (CAV / Delphi) pomp kun je ook eerst laten testen.
Als je de kop er toch af hebt, zou ik zeker de zuigerveren vervangen, de bussen kun je met een micrometer opmeten.
Als de wanden voelbaar / zichtbaar zijn beschadigd, hoef je niet te meten......
Maar de reden waarom ik reageer is de onderdelen voorziening. Mocht je bepaalde onderdelen voor jouw XD88 niet meer kunnen krijgen, heb ik hier een adres in Duitsland van een bedrijf dat alle onderdelen, inclusief complete motoren maakt.
Kijk op :
http://www.indenor-retro.de/katalog.html
Hier vind je ook complete explosietekeningen.
Hopelijk kun je weer even voort.
Groeten,
Henk
Daar ben ik weer. Komt wel opdringer over? maar ik heb zelf het nodige geworsteld, en wil voorkomen dat jij alles weer uit moet zoeken dat ik nu inmiddels weet.
Even ter info: mijn XD3 komt uit een DAF/Leyland 400 en die hangt daar ook rechtop in, dus heeft al een aangepaste carterpan etc.
Bij het RDW omkeuren krijg je gegarandeerd problemen als je een niet officieel toegepaste motor hebt. Dus geen XD3 voor jou.
Wat je vragen betreft:
Jammer dat je de kop er al af hebt. Een compressiemeting had al een aardige (slijtage)indicatie kunnen geven.
Kop kun je laten vlakken, blok is niet gebruikelijk.
Verstuivers altijd even laten afpersen, eventueel nozles vervangen.
Je ROTO (CAV / Delphi) pomp kun je ook eerst laten testen.
Als je de kop er toch af hebt, zou ik zeker de zuigerveren vervangen, de bussen kun je met een micrometer opmeten.
Als de wanden voelbaar / zichtbaar zijn beschadigd, hoef je niet te meten......
Maar de reden waarom ik reageer is de onderdelen voorziening. Mocht je bepaalde onderdelen voor jouw XD88 niet meer kunnen krijgen, heb ik hier een adres in Duitsland van een bedrijf dat alle onderdelen, inclusief complete motoren maakt.
Kijk op :
http://www.indenor-retro.de/katalog.html
Hier vind je ook complete explosietekeningen.
Hopelijk kun je weer even voort.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Hoi Henk,
Bedankt voor je info, die site had ik al gevonden. Ik heb het pdfje hier al liggen.
De cilinderwand ziet er nog vrij aardig uit, geen forse krassen oid. Ik zal vandaag de zuigers er eens uithalen. Zuigerveren vervangen is een goed idee. Ik zal eens kijken hoe scherp deze nog zijn. Die zou ik dus kunnen bestellen bij die Duitse toko. Ik kan daar ook eens opvragen wat een motorpakkingset kost. (ik was vergeten dat ik ook dingen kan bestellen).
Bedankt voor je input tot dusver!
Groeten,
Martin
Bedankt voor je info, die site had ik al gevonden. Ik heb het pdfje hier al liggen.
De cilinderwand ziet er nog vrij aardig uit, geen forse krassen oid. Ik zal vandaag de zuigers er eens uithalen. Zuigerveren vervangen is een goed idee. Ik zal eens kijken hoe scherp deze nog zijn. Die zou ik dus kunnen bestellen bij die Duitse toko. Ik kan daar ook eens opvragen wat een motorpakkingset kost. (ik was vergeten dat ik ook dingen kan bestellen).
Bedankt voor je input tot dusver!
Groeten,
Martin
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
wat betreft je vacuüm; gewoon een losse vacuümpomp met V-riem poelie er bij bouwen.
Kan je op de sloop heel makkelijk aankomen, en niet duur.
grt peter
Kan je op de sloop heel makkelijk aankomen, en niet duur.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Hoi, even een opmerking over RDW moet je hem om laten keuren? Het blijft een diesel en als de aantal cilinders hetzelfde blijven is er eigenlijk niets veranderd
Of zie ik dat verkeerd.
succes Gr René

succes Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
@rene:
Nee, het is nu een benzine. Ik verwacht dat ze wat makkelijker zullen doen als er een dieselblok in komt waarmee de camper ooit ook af-fabriek is geleverd.
@peter: Bedankt, dit was ook mijn idee. Ik ga eens wat sloperijen langs. Het zal verder niet zoveel uitmaken wat voor pompje erop komt lijkt mij?
Nee, het is nu een benzine. Ik verwacht dat ze wat makkelijker zullen doen als er een dieselblok in komt waarmee de camper ooit ook af-fabriek is geleverd.
@peter: Bedankt, dit was ook mijn idee. Ik ga eens wat sloperijen langs. Het zal verder niet zoveel uitmaken wat voor pompje erop komt lijkt mij?
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Nee als ie maar zuigt, vraag er een van een busje, fiat peugeot mercedes of zo. Niet van een luxe auto.
grt peter
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Nope, ik zie 4 gloeiers in die kop zitten = indirect.storeman schreef:(volgens mij is het een direct ingespoten motor).
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Leo, je hebt helemaal gelijk. Ik had het begrip 'voorkamer' niet goed begrepen, is me nu overigens helemaal duidelijk.
Ik heb even wat pics gemaakt (zijn 7MP, dus alleen klikken als je bandbreedte over hebt, maar dat zal wel lukken met dubbellucht :P ). Wellicht vinden jullie het interessant en kan ik weer van jullie leren. Naar mijn idee ziet het er allemaal nog aardig goed uit.
1. Zuiger(veren), zijn nog mooi scherp en weinig/geen beschadiging. Ik ga in de vraagbaak eens napluizen of dit ook te meten is. Een nieuwe set kost 180 euro (16 ringen), dus als het niet nodig is, liever niet.
2. Cilinder, heeft een tijdje stil gestaan, maar niets ernstigs
3. Kop, lijkt goed. Opvallend is dat de inlaatkleppen van cilinder 2 en 4 iets dieper liggen, zeker niet verzonken. De inlaatkleppen van cilinder 1 en 3 liggen er iets meer 'bovenop' (cilinder 1 is aan de kant van vliegwiel).
4. Koppakking (kant 1, kant 2), volgens mij geen mankementen aan af te lezen. Roest komt uit het koelwatercircuit, spul heeft een tijd stilgelegen.
5. Een snapshot van de krukas, totaal nutteloos, maar misschien dat iemand blij wordt op deze woensdag avond van onnodig veel gietstaal
Als iemand nog iets wil zien of nieuwsgierig is, dan laat ik jullie dat met liefde weten :)
Ik heb even wat pics gemaakt (zijn 7MP, dus alleen klikken als je bandbreedte over hebt, maar dat zal wel lukken met dubbellucht :P ). Wellicht vinden jullie het interessant en kan ik weer van jullie leren. Naar mijn idee ziet het er allemaal nog aardig goed uit.
1. Zuiger(veren), zijn nog mooi scherp en weinig/geen beschadiging. Ik ga in de vraagbaak eens napluizen of dit ook te meten is. Een nieuwe set kost 180 euro (16 ringen), dus als het niet nodig is, liever niet.
2. Cilinder, heeft een tijdje stil gestaan, maar niets ernstigs
3. Kop, lijkt goed. Opvallend is dat de inlaatkleppen van cilinder 2 en 4 iets dieper liggen, zeker niet verzonken. De inlaatkleppen van cilinder 1 en 3 liggen er iets meer 'bovenop' (cilinder 1 is aan de kant van vliegwiel).
4. Koppakking (kant 1, kant 2), volgens mij geen mankementen aan af te lezen. Roest komt uit het koelwatercircuit, spul heeft een tijd stilgelegen.
5. Een snapshot van de krukas, totaal nutteloos, maar misschien dat iemand blij wordt op deze woensdag avond van onnodig veel gietstaal
Als iemand nog iets wil zien of nieuwsgierig is, dan laat ik jullie dat met liefde weten :)
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
maar wat ik mij afvraag zaten er in die blokken geen losse cilinderbussen?storeman schreef:Leo, je hebt helemaal gelijk. Ik had het begrip 'voorkamer' niet goed begrepen, is me nu overigens helemaal duidelijk.
Hoi,
Ik heb even wat pics gemaakt (zijn 7MP, dus alleen klikken als je bandbreedte over hebt, maar dat zal wel lukken met dubbellucht :P ). Wellicht vinden jullie het interessant en kan ik weer van jullie leren. Naar mijn idee ziet het er allemaal nog aardig goed uit.
1. Zuiger(veren), zijn nog mooi scherp en weinig/geen beschadiging. Ik ga in de vraagbaak eens napluizen of dit ook te meten is. Een nieuwe set kost 180 euro (16 ringen), dus als het niet nodig is, liever niet.
Als je de zuigerveren voorzichtig van de zuiger haalt kun je helemaal boven in de cilinder terug plaatsen maar dan zonder de zuiger.
Met een voelermaatje bepaal je de opening tussen de uiteinden, dat is bepalend voor de slijtage.
De cilinders slijten niet mooi rond dus de veren zijn daar op ingelopen.
2. Cilinder, heeft een tijdje stil gestaan, maar niets ernstigs
Als je boven in de cilinder voelt daar waar de overgang zit waar de zuigerveren niet komen kun je bij slijtage een "bobbel"voelen.
3. Kop, lijkt goed. Opvallend is dat de inlaatkleppen van cilinder 2 en 4 iets dieper liggen, zeker niet verzonken. De inlaatkleppen van cilinder 1 en 3 liggen er iets meer 'bovenop' (cilinder 1 is aan de kant van vliegwiel).
4. Koppakking (kant 1, kant 2), volgens mij geen mankementen aan af te lezen. Roest komt uit het koelwatercircuit, spul heeft een tijd stilgelegen.
Alles brandschoon en nieuwe koppakking monteren, tis ni anders.
5. Een snapshot van de krukas, totaal nutteloos, maar misschien dat iemand blij wordt op deze woensdag avond van onnodig veel gietstaal
Als iemand nog iets wil zien of nieuwsgierig is, dan laat ik jullie dat met liefde weten :)
Groet Anton
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
@Anton: Ja, bij mijn weten liggen er losse cilinderbussen in. In de vraagbaak staat dat ik ze vast moet zetten, dit heb ik dan ook gedaan. Dit om te voorkomen dat ik meer pakkingen nodig heb dan mij lief is.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Ah, ik had de antwoorden van Anton niet gezien. Bedankt.
Er zit inderdaad een bobbeltje in de cilinder. Dat bobbeltje lijkt me niet erg schadelijk, natuurlijk geeft het wel aan de het spul al flink gedraaid heeft.
Ik kreeg de zuigerveer er niet af, dit ga ik nog eens proberen en de speling opmeten.
Ik heb de injectoren weggebracht, die worden dus getest. Is het verstandig om ook de roto-dieselpomp te laten testen? Of zal ik het spulletje eerst weer in elkaar zetten, laten lopen, dieselpomp afstellen en het dan nogmaals beoordelen?
Er zit inderdaad een bobbeltje in de cilinder. Dat bobbeltje lijkt me niet erg schadelijk, natuurlijk geeft het wel aan de het spul al flink gedraaid heeft.
Ik kreeg de zuigerveer er niet af, dit ga ik nog eens proberen en de speling opmeten.
Ik heb de injectoren weggebracht, die worden dus getest. Is het verstandig om ook de roto-dieselpomp te laten testen? Of zal ik het spulletje eerst weer in elkaar zetten, laten lopen, dieselpomp afstellen en het dan nogmaals beoordelen?
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Hoi,
Dat bobbeltje betekent idd. dat ie zijn uren wel gemaakt heeft.
Ik zou de veren er niet afhalen, nieuwe kunnen op dat "bobbeltje" stuk gaan, en dan ben je verder van huis.
Als je de cilinder goed bekijkt kun je zien dat ie aan een kant meer gesleten is.
Dat komt door dat tijdens de werkslag de zuiger daar tegen de cilinderwand word gedrukt.
Daardoor is ie niet meer mooi rond en zullen nieuwe zuigervern waarschijnlijk, doordat ze niet zijn ingesleten voor een hoger olieverbruik en overdruk in het carter vefroorzaken.
Zuigervern worden doorgaans van gietijzer gemaakt en daar door breken ze gemakkelijk.
Ik kan de slijtage vanaf hier niet beoordelen, laat het daarom even zien bij een reviesie bedrijf.
Groet Anton
Dat bobbeltje betekent idd. dat ie zijn uren wel gemaakt heeft.
Ik zou de veren er niet afhalen, nieuwe kunnen op dat "bobbeltje" stuk gaan, en dan ben je verder van huis.
Als je de cilinder goed bekijkt kun je zien dat ie aan een kant meer gesleten is.
Dat komt door dat tijdens de werkslag de zuiger daar tegen de cilinderwand word gedrukt.
Daardoor is ie niet meer mooi rond en zullen nieuwe zuigervern waarschijnlijk, doordat ze niet zijn ingesleten voor een hoger olieverbruik en overdruk in het carter vefroorzaken.
Zuigervern worden doorgaans van gietijzer gemaakt en daar door breken ze gemakkelijk.
Ik kan de slijtage vanaf hier niet beoordelen, laat het daarom even zien bij een reviesie bedrijf.
Groet Anton
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Zo, ik heb een en ander aan de kop laten doen:
- Verstuivers laten testen, slechte staat en worden vervangen
- Nieuwe inlaatkleppen (scheermessen noemde het revisiebedrijf de oude ), zittingen gefeesd
- Uitlaatklepzittingen gefreesd en geslepen
- Kop gevlakt.
Hierbij wil ik even automaterialen schaftenaar noemen, vrijdag eind van de dag gebracht, maandag middag klaar. Nieuwe koppakkingset, koppakking (dikkere) en kopbouten. Ex verstuivers kostte dit ongeveer 260 euro, een redelijke prijs, als je ziet wat pakkingen van oude voertuigen tegenwoordig kosten.
- Verstuivers laten testen, slechte staat en worden vervangen
- Nieuwe inlaatkleppen (scheermessen noemde het revisiebedrijf de oude ), zittingen gefeesd
- Uitlaatklepzittingen gefreesd en geslepen
- Kop gevlakt.
Hierbij wil ik even automaterialen schaftenaar noemen, vrijdag eind van de dag gebracht, maandag middag klaar. Nieuwe koppakkingset, koppakking (dikkere) en kopbouten. Ex verstuivers kostte dit ongeveer 260 euro, een redelijke prijs, als je ziet wat pakkingen van oude voertuigen tegenwoordig kosten.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Die cilindervoeringen zien er belabberd uit en gaan zeker voor olieverbruik zorgen. Onder in de foto zie je diagonale groeven . Dat zijn hoongroeven. Die zijn er ingemaakt met een hoonmachine. Nieuw ziet de hele bus er zo uit. Wat je daarboven ziet is waterschade, waarschijnlijk heeft de motor geruime tijd stilgestaan. Er vormt zich dan condensvocht op de wanden waardoor er putcorrosie onstaat. In deze putjes blijft veel smeerolie staan die er niet door de olieveer afgschraapt wordt maar wel verbrandt tijdens de arbeidsslag. Daarbij zorgen ze voor overmatige slijtage van de veren. Er zijn een paar oplossingen. De goedkoopste voor zolang het duurt is niks doen, gewoon weer in elkaar zetten. Of je laat de bussen honen bij een revisiebedrijf (of je doet het zelf als je de mogelijkheid hebt) het kan eventueel met de bussen nog in de motor. Nieuwe veren erin en je motor is een stuk opgeknapt. Of nieuwe bussen en zuigers en dan is ie weer als nieuw.
Indenor heeft een probleempje met de bushoogte. Dat is de hoogte die de bus boven het blok uitsteekt . als dat niet goed is gaat de koppakking er gegarandeert uit. En dat wil nog wel eens niet goed zijn. Dus absoluut controleren voor montage.
trouwens de laatste keer dat ik een xd 88 onderhanden had kon ik maar met veel moeite een koppakking bemachtigen. Ik heb tenslotte een pakkingset bij de peugotclub gekocht.
Maar echt die voeringen zien er erg slecht uit.
Pieter
Indenor heeft een probleempje met de bushoogte. Dat is de hoogte die de bus boven het blok uitsteekt . als dat niet goed is gaat de koppakking er gegarandeert uit. En dat wil nog wel eens niet goed zijn. Dus absoluut controleren voor montage.
trouwens de laatste keer dat ik een xd 88 onderhanden had kon ik maar met veel moeite een koppakking bemachtigen. Ik heb tenslotte een pakkingset bij de peugotclub gekocht.
Maar echt die voeringen zien er erg slecht uit.
Pieter
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Pieter, bedankt voor je input. De koppakking kon ik heel eenvoudig aankomen via een automaterialen zaak. Daar heb ik geen problemen mee gehad.
Ook bedankt voor je opmerking over het uitsteken boven het blok. Ik zal dit zeker controleren. Ik nam dit maar aan als 'zal wel goed zijn'. Mocht het niet goed zijn, dan zal ik de bussen eruit halen, honen, nieuwe zuigerveren monteren en de juiste pakking met goede dikte monteren.
Ook bedankt voor je opmerking over het uitsteken boven het blok. Ik zal dit zeker controleren. Ik nam dit maar aan als 'zal wel goed zijn'. Mocht het niet goed zijn, dan zal ik de bussen eruit halen, honen, nieuwe zuigerveren monteren en de juiste pakking met goede dikte monteren.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Het is al een tijdje stil, tijd voor een status-update.
Ik heb ondertussen de cilinderbussen er nog uitgehaald. Dit was een zeer moeizaam proces, maar uiteindelijk gelukt. Ik heb de bussen laten honen en er zijn nieuwe zuigerveren op gekomen. Dit bleek ook wel nodig, de slotspeling was ruim 3mm. De nieuwe zuigerveren hadden een slotspeling van +/- 0.7mm. Dit is zeker nog niet optimaal, maar nieuwe zuigers en cilinderbussen werd me te duur.
Ik heb de koppelingsplaat eruit gehad en even laten zien aan die vent die de bussen heeft gehoond. Volgens hem zag de plaat er 'als nieuw' uit, wat mij als muziek in de oren klinkt! Wel bleek het plaatje van het frictie-lager (geen idee of het echt zo heet) gaar, de veren die de plaat tegen de hefbomen aantrekken hadden ingevreten op de gaatjes. Ik heb dit dichtgebakken en weer gaatjes in geboord. Bleek mooi hard want ik kon er amper meer met de boor inkomen.
Ook de kop, verstuivers, carterpan, leidingen weer gemonteerd. Dat geeft tenminste weer wat overzicht in de onderdelen chaos! Het begint weer op een motorblok te lijken. Kleppen uiteraard gesteld. Het blok is bijna klaar om eens aangeslingerd te worden. Maar wat bleek vanavond, toen ik naar die andere bak keek. Het is een versnellingsbak van een citroen HY, dat wil zeggen 3 versnellingen + achteruit. Ook zal dit waarschijnlijk niet passen op de aandrijfassen.
Ik kan gerust mijn huidige bak gebruiken, er bestaat maar één versnellingsbak voor de J7. Echter heeft mijn huidige bak de neiging om nog wel eens uit de 2e versnelling te floepen. De versnelling is eenvoudig te vinden en het is ook makkelijk om hem erin te krijgen. Zolang er kracht op blijft staan gaat alles nog wel goed, maar zodra je het gas loslaat, valt de versnellingspook naar voren. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
Ik heb ondertussen de cilinderbussen er nog uitgehaald. Dit was een zeer moeizaam proces, maar uiteindelijk gelukt. Ik heb de bussen laten honen en er zijn nieuwe zuigerveren op gekomen. Dit bleek ook wel nodig, de slotspeling was ruim 3mm. De nieuwe zuigerveren hadden een slotspeling van +/- 0.7mm. Dit is zeker nog niet optimaal, maar nieuwe zuigers en cilinderbussen werd me te duur.
Ik heb de koppelingsplaat eruit gehad en even laten zien aan die vent die de bussen heeft gehoond. Volgens hem zag de plaat er 'als nieuw' uit, wat mij als muziek in de oren klinkt! Wel bleek het plaatje van het frictie-lager (geen idee of het echt zo heet) gaar, de veren die de plaat tegen de hefbomen aantrekken hadden ingevreten op de gaatjes. Ik heb dit dichtgebakken en weer gaatjes in geboord. Bleek mooi hard want ik kon er amper meer met de boor inkomen.
Ook de kop, verstuivers, carterpan, leidingen weer gemonteerd. Dat geeft tenminste weer wat overzicht in de onderdelen chaos! Het begint weer op een motorblok te lijken. Kleppen uiteraard gesteld. Het blok is bijna klaar om eens aangeslingerd te worden. Maar wat bleek vanavond, toen ik naar die andere bak keek. Het is een versnellingsbak van een citroen HY, dat wil zeggen 3 versnellingen + achteruit. Ook zal dit waarschijnlijk niet passen op de aandrijfassen.
Ik kan gerust mijn huidige bak gebruiken, er bestaat maar één versnellingsbak voor de J7. Echter heeft mijn huidige bak de neiging om nog wel eens uit de 2e versnelling te floepen. De versnelling is eenvoudig te vinden en het is ook makkelijk om hem erin te krijgen. Zolang er kracht op blijft staan gaat alles nog wel goed, maar zodra je het gas loslaat, valt de versnellingspook naar voren. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
de oorzaak is vermoeidheid, in de bak zitten schuifstangen en inkepingen waar kogels met veerdruk invallen als de gewenste stand is gevonden als er geen veerdruk meer is valt de pook door zijn gewicht door de kogel heen en sta je in zijn vrij !!
remedie openmaken en de veerdruk verbeteren met een paar ringetjes onder de veer. maar het blijft stokbrood techniek !
overgens is er bij de RDW niemand die een probleem maakt van het wel of niet juiste bloktype , als het vier cilinders heeft zijn ze al blij en mijn ervaring is dat ze niet gaan zoeken naar nutteloze details.
ben wel erg verbaast dat je zoveel moeite doet voor zo'n oud blok . veel plezier in elk geval.
remedie openmaken en de veerdruk verbeteren met een paar ringetjes onder de veer. maar het blijft stokbrood techniek !
overgens is er bij de RDW niemand die een probleem maakt van het wel of niet juiste bloktype , als het vier cilinders heeft zijn ze al blij en mijn ervaring is dat ze niet gaan zoeken naar nutteloze details.
ben wel erg verbaast dat je zoveel moeite doet voor zo'n oud blok . veel plezier in elk geval.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Tja, je moet wat als je op diesel wilt. Gas had ook gekund maar heeft andere nadelen.
Een nieuwer blok erin leggen is niet echt een optie, ik heb voorwielaandrijving. Dus het diff zit in vooraan in de bak. De bak zit weer direct vast aan de motor. Iets anders erin leggen (een JTDtje ofzo :D) is niet bepaald eenvoudiger.
Overigens heb ik nog een probleempje met de brandstofterugvoerleiding. Ik heb die mogelijkheid op het moment niet, kan ik dmv een t-stuk (evt met klep) deze aansluiten voor het filter? Ik heb eea gelezen, dan zou ik een flink stuk slang nodig hebben om de drukverschillen op te vangen, maar dan zou het volgens mij wel moeten kunnen, echter ben ik nog steeds geen expert :(.
Een nieuwer blok erin leggen is niet echt een optie, ik heb voorwielaandrijving. Dus het diff zit in vooraan in de bak. De bak zit weer direct vast aan de motor. Iets anders erin leggen (een JTDtje ofzo :D) is niet bepaald eenvoudiger.
Overigens heb ik nog een probleempje met de brandstofterugvoerleiding. Ik heb die mogelijkheid op het moment niet, kan ik dmv een t-stuk (evt met klep) deze aansluiten voor het filter? Ik heb eea gelezen, dan zou ik een flink stuk slang nodig hebben om de drukverschillen op te vangen, maar dan zou het volgens mij wel moeten kunnen, echter ben ik nog steeds geen expert :(.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
je kan toch een slang naar je tank terug kunnen leggen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Uh, ja, en een gaatje in m'n tank boren. Over het algemeen is dat niet zo'n goed plan.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
je zal toch iets moeten verzinnen misschien zit er een beluchtingsslang bij je vulbuis , kun je daar een t'stukkie in kwijt. of je zoekt van een andere peugeot een tankflens , dat is de flens die op de tank geschroeft zit met de met en de doorvoeren er aan . een diesel flens heeft twee aansluitingen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
- Locatie: Enschede
Re: [Peugeot Indenor] Revisie Diesel motor
Even een update!
In augustus 2009 de benzine eruit gehaald en van plan de diesel te monteren. De benzine eruit was niet zo'n probleem, de problemen begonnen met het plaatsen van de diesel. Het versnellingsbakhuis bleek anders en paste niet tussen de bak en het blok. Mede doordat het vliegwiel groter is dan de benzine (wat eigenlijk wel logisch is). Vervolgens heb ik een bak uit Frankrijk opgehaald met juiste flens. Toen bleek dat de HY motor (ook het type voor J7) de punten voor montage van vliegwielhuis iets anders had (ca 1cm verder uit elkaar). Dit was niet op te boren en lassen aan gietstaal is ook niet mijn hobby. Dus nog wat rotzooi opgehaald, 2x bak en één gedemonteerd dieselblok. Vervolgens al mijn werk overgezet van het HY blok naar het nieuwe blok. Uiteraard de reviseerde kop in één keer overgezet.
Vervolgens de dieselmotor erin gehesen, dit bleek gelukkig te passen. Motorsteunen op maat gemaakt en geheel aangesloten (ondertussen is het al maart!). Ik heb de motor nu erin, de koeling is aangesloten, accu's eraan.
Na een en ander ontluchten ging hij aan, wat een moment! Alleen de hoeveelheid rook is niet best, dus dat drukte mijn vreugde enigszins, nu vraag ik jullie experts, wat kan er aan de hand zijn?
Kenmerken:
- Gereviseerde verstuivers
- Rook wit/blauw
- Geur kolenbarbecue
Beelden zeggen meer, dus hier is het beeld van het rokende apparaat:
Utube: http://www.youtube.com/watch?v=cYmLIYKLf1U
Download (50MB): http://www.storeman.nl/images/rotodiesel_1.mov
Ook blijkt één cilinder niet goed mee te komen. Ik heb deze verstuiver losgedraaid en dan loopt het blok regelmatig en wordt de rookproductie sterk gereduceerd.
Na veel lezen op dit geweldige forum, heb ik vervolgens gepoogd het inspuitmoment te vervroegen, dit is helaas nog niet gelukt, omdat de pomp erg vast zit en ik hem niet gedraaid krijg.
Verder ben ik er nog niet helemaal uit hoe die dieselpomp nu in elkaar steekt, vandaar een paar foto's:


Waarbij ik vermoed dat de korte hendel aan de linker kant alleen dient om de pomp te stoppen. In het werkplaatshandboek staat dat dit is om het stationair te regelen, maar wanneer ik deze intrek en gas ga geven, gebeurd er niets. Als ik deze te ver doortrek, dan gaat de motor uit.
De lange rechter hendel is volgens mij de gashendel, hier regel ik tevens het stationair mee.
Edit:
Ik heb net twee verstuivers eruit gehaald en er 'op de kop' aangezet. Het blijkt dat bij cil 1 er geen diesel uit de verstuiver komt. Ik heb de verstuivers gewisseld en dit gaf hetzelfde beeld. Het lijkt er dus op dat de dieselpomp ook een revisie nodig heeft. :(
In augustus 2009 de benzine eruit gehaald en van plan de diesel te monteren. De benzine eruit was niet zo'n probleem, de problemen begonnen met het plaatsen van de diesel. Het versnellingsbakhuis bleek anders en paste niet tussen de bak en het blok. Mede doordat het vliegwiel groter is dan de benzine (wat eigenlijk wel logisch is). Vervolgens heb ik een bak uit Frankrijk opgehaald met juiste flens. Toen bleek dat de HY motor (ook het type voor J7) de punten voor montage van vliegwielhuis iets anders had (ca 1cm verder uit elkaar). Dit was niet op te boren en lassen aan gietstaal is ook niet mijn hobby. Dus nog wat rotzooi opgehaald, 2x bak en één gedemonteerd dieselblok. Vervolgens al mijn werk overgezet van het HY blok naar het nieuwe blok. Uiteraard de reviseerde kop in één keer overgezet.
Vervolgens de dieselmotor erin gehesen, dit bleek gelukkig te passen. Motorsteunen op maat gemaakt en geheel aangesloten (ondertussen is het al maart!). Ik heb de motor nu erin, de koeling is aangesloten, accu's eraan.
Na een en ander ontluchten ging hij aan, wat een moment! Alleen de hoeveelheid rook is niet best, dus dat drukte mijn vreugde enigszins, nu vraag ik jullie experts, wat kan er aan de hand zijn?
Kenmerken:
- Gereviseerde verstuivers
- Rook wit/blauw
- Geur kolenbarbecue
Beelden zeggen meer, dus hier is het beeld van het rokende apparaat:
Utube: http://www.youtube.com/watch?v=cYmLIYKLf1U
Download (50MB): http://www.storeman.nl/images/rotodiesel_1.mov
Ook blijkt één cilinder niet goed mee te komen. Ik heb deze verstuiver losgedraaid en dan loopt het blok regelmatig en wordt de rookproductie sterk gereduceerd.
Na veel lezen op dit geweldige forum, heb ik vervolgens gepoogd het inspuitmoment te vervroegen, dit is helaas nog niet gelukt, omdat de pomp erg vast zit en ik hem niet gedraaid krijg.
Verder ben ik er nog niet helemaal uit hoe die dieselpomp nu in elkaar steekt, vandaar een paar foto's:


Waarbij ik vermoed dat de korte hendel aan de linker kant alleen dient om de pomp te stoppen. In het werkplaatshandboek staat dat dit is om het stationair te regelen, maar wanneer ik deze intrek en gas ga geven, gebeurd er niets. Als ik deze te ver doortrek, dan gaat de motor uit.
De lange rechter hendel is volgens mij de gashendel, hier regel ik tevens het stationair mee.
Edit:
Ik heb net twee verstuivers eruit gehaald en er 'op de kop' aangezet. Het blijkt dat bij cil 1 er geen diesel uit de verstuiver komt. Ik heb de verstuivers gewisseld en dit gaf hetzelfde beeld. Het lijkt er dus op dat de dieselpomp ook een revisie nodig heeft. :(
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten