serie parallel verbinding accu's
-
serie parallel verbinding accu's
Onze hh accu's staan in serie parallel.
4x 12V 100Ah accu's word dan 2x 24V 100Ah die aan elkaar 24V 200Ah zijn.
Geen goed idee.
Ik begin na 3 kwart jaar problemen te krijgen. Voorheen kon ik 100Ah uit de accu's trekken zonder problemen, nu bij 85ah verbruik had ik te weinig voltage voor de standkachel en omvormer. ergens rond de 20-22V. ben het exacte getal vergeten.
Heb de accu's gecontroleerd laten overladen (equalizing charge). Ben benieuwd wat ze nu doen maar heb weinig hoop.
Ik denk eraan om in het voorjaar losse cellen te plaatsen in voldoende capaciteit.
Dennis
4x 12V 100Ah accu's word dan 2x 24V 100Ah die aan elkaar 24V 200Ah zijn.
Geen goed idee.
Ik begin na 3 kwart jaar problemen te krijgen. Voorheen kon ik 100Ah uit de accu's trekken zonder problemen, nu bij 85ah verbruik had ik te weinig voltage voor de standkachel en omvormer. ergens rond de 20-22V. ben het exacte getal vergeten.
Heb de accu's gecontroleerd laten overladen (equalizing charge). Ben benieuwd wat ze nu doen maar heb weinig hoop.
Ik denk eraan om in het voorjaar losse cellen te plaatsen in voldoende capaciteit.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Anton
Re: serie parallel verbinding accu's
Hoi Dennis,
Kijk dan ook eens naar de accuboys die aan de scheepvaart leveren vaak krijg je daar nog wel wat korting en en je hebt goede spullen.
Voor traxie word de capiciteit in 5 urige ontlading aan gegeven, dit komt overeen met een dag van 8 uur.
Geven ze in 20 uur aan wees dan op je hoede!
Groet Anton
Kijk dan ook eens naar de accuboys die aan de scheepvaart leveren vaak krijg je daar nog wel wat korting en en je hebt goede spullen.
Voor traxie word de capiciteit in 5 urige ontlading aan gegeven, dit komt overeen met een dag van 8 uur.
Geven ze in 20 uur aan wees dan op je hoede!
Groet Anton
-
Dennis,
Zou het kunnen zijn dat je de 100% (Ah) er uit haalde bij +30 C en nu maar 85% (Ah) bij min 10 C ????
Dan is er nl niks loos met je accu, maar is het gewoon wat kouder, en dan loopt de capaciteit al heel snel terug. De dure losse cellen helpen daar niks aan............
Frank
Zou het kunnen zijn dat je de 100% (Ah) er uit haalde bij +30 C en nu maar 85% (Ah) bij min 10 C ????

Dan is er nl niks loos met je accu, maar is het gewoon wat kouder, en dan loopt de capaciteit al heel snel terug. De dure losse cellen helpen daar niks aan............
Frank
-
ik begrijp dat je dus twee accu's parrallel zet en dat in serie met nog zo'n bank. dan kom je wel in de problemen als er één cel in de schakeling minder wordt of dat er in één van de accu's een verbinding gaat opspelen. als je met enkele accu's werkt zou je meteen een lagere spanning en evt stroom opbrengst krijgen omdat die ene cel als weerstand gaat dienen en zo de boel saboteerd. maar in serie geeft dat geen ander probleem dan dat de performance minder wordt als je twee accu's parrallel zet , waarvan één cel van één accu slecht is gaat dat storen op je goede accu. dat betekend dat de goede accu moet lijden onder de slechte , die misschien ook stuk gaat door de stroomloop tussen de goede en de slechte accu. dit probleem heb je ook als in de normale 508 /608 schakeling maar voor jou is het nu een groter probleem.
ik zou de twee banken 24 volt apart schakelen zodat je geen vier accu's langzaam ziet achteruitgaan maar slechts die accu die slecht is. je moet dan wel kunnen schakelen tussen de twee banken.
ik zou de twee banken 24 volt apart schakelen zodat je geen vier accu's langzaam ziet achteruitgaan maar slechts die accu die slecht is. je moet dan wel kunnen schakelen tussen de twee banken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Low voltage battry shutdown na 58Ah verbruikt te hebben.
Accu's worden steeds slechter.
Het belastinggeld zal o.a. worden geïnvesteerd in een fatsoenlijke accubank.
Iemand een idee?
Losse cellen?
Serie schakeling van twee 12V accu's
24v en minimaal 100Ah beschikbare capaciteit.
Dennis
Accu's worden steeds slechter.
Het belastinggeld zal o.a. worden geïnvesteerd in een fatsoenlijke accubank.
Iemand een idee?
Losse cellen?
Serie schakeling van twee 12V accu's
24v en minimaal 100Ah beschikbare capaciteit.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paulv
Hi Dennis,
Misschien is maar één accu defect en is dat de oorzaak van het capaciteitsverlies? Meet ze eens allemaal eens los (na een tijdje los-gekoppeld te hebben)
Had je trouwens geen tweedehands accu's met van die opgerolde platen?
Mvg. Paul
PS, ben je eind mei of half juni thuis? dan komen we effe langs :D .
Misschien is maar één accu defect en is dat de oorzaak van het capaciteitsverlies? Meet ze eens allemaal eens los (na een tijdje los-gekoppeld te hebben)
Had je trouwens geen tweedehands accu's met van die opgerolde platen?
Mvg. Paul
PS, ben je eind mei of half juni thuis? dan komen we effe langs :D .
Bezoek altijd welkom!
-
Paul,
Die ronde platen accu's daar start ik op. Het bereft hier de HH accu's. Ik had er inderdaad al aan gedacht de boel los te gooien en door te meten.
Feit blijft dat ik er dan geen nieuwe accu bij kan zetten dat gaat gegaradeerd toch fout.
Thuis ben ik enkel in het weekend, Thuis heet bij ons op de camping. Op 12 Juni word de caravan verplaats van de heelderpeel te Heel naar de Schatberg te Sevenum. Dat word dus een MEGA druk weekend voor ons. De plaats daar is nieuw (nog kaal) dus in de weken daarna hebben we het ook genoeg te doen.
Laat even weten wanneer jullie in de buurt zijn.
Groeten Dennis
Die ronde platen accu's daar start ik op. Het bereft hier de HH accu's. Ik had er inderdaad al aan gedacht de boel los te gooien en door te meten.
Feit blijft dat ik er dan geen nieuwe accu bij kan zetten dat gaat gegaradeerd toch fout.
Thuis ben ik enkel in het weekend, Thuis heet bij ons op de camping. Op 12 Juni word de caravan verplaats van de heelderpeel te Heel naar de Schatberg te Sevenum. Dat word dus een MEGA druk weekend voor ons. De plaats daar is nieuw (nog kaal) dus in de weken daarna hebben we het ook genoeg te doen.
Laat even weten wanneer jullie in de buurt zijn.
Groeten Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Hallo Dennis,
Ik weet niet wat voor HH accu's je hebt momenteel. Zoals je wellicht weet kun je maar 50 % van je accucapaciteit werkelijk benutten. Als je dan normale startaccu's gebruikt die je feitelijk maar 20% mag ontladen, om geen schade aan de accu te veroorzaken, dan blijft er maar heel weinig bruikbare stroom over. Ontlaad je die accu's dieper dan zijn ze dus ook gauw aan hun eind. Tractie/semiebatterijen daarentegen mag je 80% ontladen en zijn bovendien goed bestand tegen het laad ontlaad proces.
Als je daarbij ook nog rekent dat de dynamo de accu's eigenlijk nooit voor de volle 100% vol laad en vaak niet verder komt dan 80% en je die resterende 20% er met een goede lader in moet laden (Absorptie periode)
dan moet je het stroomhuishoudboekje goed op orde hebben om geen capaciteit tekort te krijgen.
Pieter
Ik weet niet wat voor HH accu's je hebt momenteel. Zoals je wellicht weet kun je maar 50 % van je accucapaciteit werkelijk benutten. Als je dan normale startaccu's gebruikt die je feitelijk maar 20% mag ontladen, om geen schade aan de accu te veroorzaken, dan blijft er maar heel weinig bruikbare stroom over. Ontlaad je die accu's dieper dan zijn ze dus ook gauw aan hun eind. Tractie/semiebatterijen daarentegen mag je 80% ontladen en zijn bovendien goed bestand tegen het laad ontlaad proces.
Als je daarbij ook nog rekent dat de dynamo de accu's eigenlijk nooit voor de volle 100% vol laad en vaak niet verder komt dan 80% en je die resterende 20% er met een goede lader in moet laden (Absorptie periode)
dan moet je het stroomhuishoudboekje goed op orde hebben om geen capaciteit tekort te krijgen.
Pieter
-
Pieter,
Bedankt voor je bericht, iets nieuws stond er voor mij echter niet in. ik heb semi accu´s zoals jij het noemt en ook dan ga ik uit van 50% ontlading.
Ik laad niet via de dynamo maar heb een 50A lader in de bus en een zeer royaal zonnepaneel.
Bij stress een 4.5KVA aggegraat om de lader van stroom te voorzien.
groeten dennis
Bedankt voor je bericht, iets nieuws stond er voor mij echter niet in. ik heb semi accu´s zoals jij het noemt en ook dan ga ik uit van 50% ontlading.
Ik laad niet via de dynamo maar heb een 50A lader in de bus en een zeer royaal zonnepaneel.
Bij stress een 4.5KVA aggegraat om de lader van stroom te voorzien.
groeten dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "