achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
beste busdeskundigen!
ik heb een probleempje in / rond mijn achteras.
bij het optrekken klonk er (sinds de boel open geweest is ongeveer een half jaar geleden - al het remspul eraf & schoongemaakt, nieuwe remcylinders erop) een "klunk" - alsof iets pas vlak na het wegrijden "mee ging doen".
bij het remmen trok ie naar rechts - bij herhaaldelijk remmen slechts de eerste keer.
ik begreep dat er iets behoorlijk mis was toen ik zag dat het profiel van de rechterachterband (buitenste band erger dan binnenste) erg afgesleten was, en heb de achterkant opgekrikt.
wat bleek:
de wielen hebben geen speling in de "breedte" (ze bewegen niet zijwaarts) - kan dat betekenen dat de lagers ok zijn?
het rechterwiel heeft meer beweging voor ie cardanas meeneemt dan het linker - het moment dat het cardan aangrijpt klinkt de "klunk".
in z'n vrij draaien ze allebei makkelijk rond.
met motor aan in de eerste versnelling:
wielen draaien ongelijkmatig: linker langzamer dan rechter.
remmen: linker stopt, rechter slipt door.
remmen los: rechter wiel draait meteen weer mee, linker komt moeilijk op gang & blijft langzamer draaien.
in het linkerwiel zit een ongelijkmatigheid, een soort hobbel in het draaien.
wie oh wie heeft enig idee wat hier aan de hand kan zijn? ik ga een dezer dagen de boel eens openmaken om de remmen te bekijken, maar het lijkt mij met mijn lekenverstand eigenlijk meer een kwestie van overbrenging - kan ik het differentieel gewoon openschroeven om dat eens te bekijken?
ik kan aan een vervangende achteras komen (dan zet ik wel de half-jaar-oude remcylinders over), misschien is dat een idee.
heeft iemand zoiets weleens bij de hand gehad? alle tips & suggesties welkom!
hartelijke groet,
robbert
mb 406D uit '71 (voormalige duitse postbus, geel met schuifdeuren), motor om616
ik heb een probleempje in / rond mijn achteras.
bij het optrekken klonk er (sinds de boel open geweest is ongeveer een half jaar geleden - al het remspul eraf & schoongemaakt, nieuwe remcylinders erop) een "klunk" - alsof iets pas vlak na het wegrijden "mee ging doen".
bij het remmen trok ie naar rechts - bij herhaaldelijk remmen slechts de eerste keer.
ik begreep dat er iets behoorlijk mis was toen ik zag dat het profiel van de rechterachterband (buitenste band erger dan binnenste) erg afgesleten was, en heb de achterkant opgekrikt.
wat bleek:
de wielen hebben geen speling in de "breedte" (ze bewegen niet zijwaarts) - kan dat betekenen dat de lagers ok zijn?
het rechterwiel heeft meer beweging voor ie cardanas meeneemt dan het linker - het moment dat het cardan aangrijpt klinkt de "klunk".
in z'n vrij draaien ze allebei makkelijk rond.
met motor aan in de eerste versnelling:
wielen draaien ongelijkmatig: linker langzamer dan rechter.
remmen: linker stopt, rechter slipt door.
remmen los: rechter wiel draait meteen weer mee, linker komt moeilijk op gang & blijft langzamer draaien.
in het linkerwiel zit een ongelijkmatigheid, een soort hobbel in het draaien.
wie oh wie heeft enig idee wat hier aan de hand kan zijn? ik ga een dezer dagen de boel eens openmaken om de remmen te bekijken, maar het lijkt mij met mijn lekenverstand eigenlijk meer een kwestie van overbrenging - kan ik het differentieel gewoon openschroeven om dat eens te bekijken?
ik kan aan een vervangende achteras komen (dan zet ik wel de half-jaar-oude remcylinders over), misschien is dat een idee.
heeft iemand zoiets weleens bij de hand gehad? alle tips & suggesties welkom!
hartelijke groet,
robbert
mb 406D uit '71 (voormalige duitse postbus, geel met schuifdeuren), motor om616
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
Hoi,
Welkom op het forum.
Het lijkt er op dat er een wiellager stuk is, ik zou de boel maar eens open maken.
Je kunt ook aan de aandrijf as met de hand draaien en goed luisteren, met het diff is meestal niets aan de hand.
Groet Anton
Welkom op het forum.
Het lijkt er op dat er een wiellager stuk is, ik zou de boel maar eens open maken.
Je kunt ook aan de aandrijf as met de hand draaien en goed luisteren, met het diff is meestal niets aan de hand.
Groet Anton
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
dank voor je antwoord!
de boel is inmiddels open - in het slippende achterwiel (links) zat de binnenste schroefring los, en kon ik, toen de wielen eraf waren, een beetje speling voelen (in de breedte van de bus) als ik aan de remtrommel trok. ik begrijp niet of / hoe dit alle eerder genoemde problemen kan veroorzaken, maar de lagers zien er goed uit en verder kan ik ook niets vinden of verzinnen. iemand enig idee? zo niet, dan zet ik alles morgen weer in elkaar en hoop ik maar dat geluiden, remverschillen (bij de laatste apk wilden ze maar niet hetzelfde worden, uiteindelijk met wat gerommel net binnen de marge gekomen maar heel overtuigend was het niet) en bandenslijtage daarmee verholpen zijn...
dank voor de aandacht, hartelijke groet, robbert
de boel is inmiddels open - in het slippende achterwiel (links) zat de binnenste schroefring los, en kon ik, toen de wielen eraf waren, een beetje speling voelen (in de breedte van de bus) als ik aan de remtrommel trok. ik begrijp niet of / hoe dit alle eerder genoemde problemen kan veroorzaken, maar de lagers zien er goed uit en verder kan ik ook niets vinden of verzinnen. iemand enig idee? zo niet, dan zet ik alles morgen weer in elkaar en hoop ik maar dat geluiden, remverschillen (bij de laatste apk wilden ze maar niet hetzelfde worden, uiteindelijk met wat gerommel net binnen de marge gekomen maar heel overtuigend was het niet) en bandenslijtage daarmee verholpen zijn...
dank voor de aandacht, hartelijke groet, robbert
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
... en het verhaal gaat verder...
Toen alles open was, heb ik de assen erin gestoken en de motor laten draaien - de insteekassen draaiden mooi gelijkmatig rond.
Remtrommels terug, alles netjes vastgezet, en de linkerkant (nog zonder wiel, de remtrommel & assen etc zitten er weer op) draait weer bijna niet. Remmen geeft een metalige klap, die zich twee of drie keer herhaald - daarna geeft remmen geen geluid meer. Na wat gas geven is het geluid bij opnieuw remmen weer even terug.
Als ik het rechterwiel vasthoud, gaat de linkerkant wel draaien, dus helemaal vast zit ie niet - dat geeft wel een soort gebrom ergens onder de auto - motor, versnellingsbak, cardan - maar dat is misschien omdat ie dan harder moet werken.
Het stelwieltje van de remmen aan de linkerkant lijkt niets uit te halen.
De boel gaat zometeen dan ook weer open - eens kijken of de remmen eigenlijk wel goed in elkaar zitten.
Ideeën, tips, suggesties zijn heel welkom, temeer omdat ik komend weekend met een bus vol muzikanten en kostuums en instrumenten het halve land doormoet...!
Mijn hartelijke dank,
Robbert
Toen alles open was, heb ik de assen erin gestoken en de motor laten draaien - de insteekassen draaiden mooi gelijkmatig rond.
Remtrommels terug, alles netjes vastgezet, en de linkerkant (nog zonder wiel, de remtrommel & assen etc zitten er weer op) draait weer bijna niet. Remmen geeft een metalige klap, die zich twee of drie keer herhaald - daarna geeft remmen geen geluid meer. Na wat gas geven is het geluid bij opnieuw remmen weer even terug.
Als ik het rechterwiel vasthoud, gaat de linkerkant wel draaien, dus helemaal vast zit ie niet - dat geeft wel een soort gebrom ergens onder de auto - motor, versnellingsbak, cardan - maar dat is misschien omdat ie dan harder moet werken.
Het stelwieltje van de remmen aan de linkerkant lijkt niets uit te halen.
De boel gaat zometeen dan ook weer open - eens kijken of de remmen eigenlijk wel goed in elkaar zitten.
Ideeën, tips, suggesties zijn heel welkom, temeer omdat ik komend weekend met een bus vol muzikanten en kostuums en instrumenten het halve land doormoet...!
Mijn hartelijke dank,
Robbert
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
Ik doe maar een gooi: De handremkabel zit aan een stang die dmv een bout aan de remschoen verbonden is.postbus schreef:Het stelwieltje van de remmen aan de linkerkant lijkt niets uit te halen.
Die stang behoort soepel te kunnen bewegen tov de remschoen.
Als het spul vastzit kun je stellen tot je een ons weegt, maar gaat de remschoen nooit terug en blijft slepen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
ik heb de boel weer open gehad - handrem loopt soepel. bij gebrek aan een beter idee de boel weer dicht. links had nog steeds meer wrijving maar misschien was dat toch niet zo raar & verkeerd als ik dacht.
remmen goed afgesteld, en nu maar zien wat ie doet... hij trekt in elk geval niet meer naar de zijkant, dus wie weet was het toch iets stoms als ongelijk afgestelde remmen, een te zachte band oid...
dank voor de reacties, ik meld me weer bij het volgende probleem ;-)
remmen goed afgesteld, en nu maar zien wat ie doet... hij trekt in elk geval niet meer naar de zijkant, dus wie weet was het toch iets stoms als ongelijk afgestelde remmen, een te zachte band oid...
dank voor de reacties, ik meld me weer bij het volgende probleem ;-)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
Hou er rekening mee dat een trommelrem NIET mag slepen, ook niet een heel klein beetje.
Het afstellen is niet zo moeilijk:
Rem met sterretje helemaal vastdraaien.
Daarna lossen tot ie helemaal vrij is.
Dan een paar keer flink op de rem stampen.
Bijstellen tot ie niet meer sleept.
Op de rem stampen.
Bijstellen...etc. 8)
Het afstellen is niet zo moeilijk:
Rem met sterretje helemaal vastdraaien.
Daarna lossen tot ie helemaal vrij is.
Dan een paar keer flink op de rem stampen.
Bijstellen tot ie niet meer sleept.
Op de rem stampen.
Bijstellen...etc. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
dat is nieuw voor mij: ik heb ze tot nu toe altijd zo afgesteld dat ze een beetje aanlopen - anders moet ik het rempedaal tot onder de vloer trappen...
waarom moet ie helemaal vrij zijn?
dank, robbert
waarom moet ie helemaal vrij zijn?
dank, robbert
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
Als ze slepen worden ze heet en dat geeft problemen.... :shock:
Stellen omdat je te diep trapt is in principe wel juist, maar als dat niet tot resultaat leid kan erook wat anders aan de hand zijn: lucht in systeem, of ovale trommel.....
FRank

Stellen omdat je te diep trapt is in principe wel juist, maar als dat niet tot resultaat leid kan erook wat anders aan de hand zijn: lucht in systeem, of ovale trommel.....
FRank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
Hallo Robbert,
Even een suggestie: als je toch regelmatig de hele handel los hebt (
), kijk dan eens of de bevestiging van de ankerplaat op de as (klinknagels of bouten) geen speling heeft. Dat zou IMHO ook de geconstateerde geluiden en onregelmatigheden kunnen verklaren.
Even een suggestie: als je toch regelmatig de hele handel los hebt (

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jul 2005, 20:53
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: achterasprobleem: verschillende wielsnelheden
hmm da's een goed idee! nooit aan gedacht. heb de ankers er een paar jaar geleden wel af gehad, netjes geverfd etc - ik zal eens kijken hoe de bouten zich gedragen.
verder hoop ik eea voorlopig lekker dicht te laten - italië roept!
(-: robbert
verder hoop ik eea voorlopig lekker dicht te laten - italië roept!
(-: robbert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten