Ernstig trillen van 50 km/h tot 60km/h

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Brug

Ernstig trillen van 50 km/h tot 60km/h

Bericht door Brug »

Hallo,
mijn eerste post op dit forum :D

ik zit met een probleem. Mijn 407 uit '78 trilt enorm van de 50 km/h tot de 60 km/h, zo erg dat er bouten onder de bus lostrillen. Onder en boven die snelheid is er niets aan de hand. Omdat ik na een inspectie zag dat mijn voorbanden ovaal waren heb ik deze vervangen en zo gehoopt het probleem opgelost te hebben, maar helaas, het trillen bleef. Mijn startmotor maakt ook sinds kort een heel ander geluid, en een vriend zei dat dit misschien te maken kon hebben met mijn versnellingsbak?
Iemand een idee?? Ik moet er over 2 weken mee naar Noorwegen dus moet wel goed zijn :lol:
groeten,
Peter
vanhooltje

Re: Ernstig trillen van 50 km/h tot 60km/h

Bericht door vanhooltje »

Hallo Brug,

Welkom hier op dit forum :D

Heb je al naar het tussenlager van de aandrijfas gekeken, deze hangt in een rubber behuizing.
Als een 407 deze hebt :oops: ik ben geen merchedes kenner maar deze klacht heb ik meer voorbij zien komen.
Als deze stuk is gaat je bus enorm trillen, even onder de auto en proberen hem op en neer te bewegen.
Kijk ook even naar de kruiskoppelingen.

suxses.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

en eh , zijn die mooie nieuwe banden/wielen meteen gebalanceerd ??..... en wel correct ?
dat gaat soms nog wel eens fout namelijk , een andere bandenboer met oud en grijs personeel kan de oplossing zijn !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Brug

Bericht door Brug »

Bedankt voor de reacties!! Het probleem was echter snel gevonden na een blik op de versnellingsbak...
het hele vliegwielhuis is gescheurd, en een stukje van het koppelingshuis. Niet al te blij mee dus, maar het verklaart iig wel het trillen.. vanavond gelijk via marktplaats een complete versnellingsbak gekocht voor 5 tientjes, helemaal super dus, morgen en ws de rest van de week ff klussen :)
hou jullie op de hoogte..
Brug

Bericht door Brug »

zo na een aantal dagen hard klussen zit alles er weer op en rijdtie als een zonnetje!! Waarom het nou gescheurd was: Er misten 2 bouten bovenin het koppelingshuis en 1 onder... is dus gaan trillen en heeft het hele zooitje meegescheurd, waarschijnlijk ook omdat de vorige eigenaar de startmotor verkeerd vervangen heeft helaas..

Maar goed, kan er iig mee op vakantie vrijdag :)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Prettige vakantie gewenst.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Brug

Bericht door Brug »

dankje :)
hopen dattie het redt helemaal naar Noorwegen haha :D
Brug

Bericht door Brug »

Nou zit ik alleen nog met een probleempje, mn kilometerteller doet raar. Heb hem goed aangesloten op mn versnellingsbak. Als ik ga rijden doettie het totdat ik de bus doortrek naar 50 in zn drie, dan valt de teller terug naar nul en doet het dan helemaal niet meer. Ik denk zelf dat het palletje aan het eind van de kabel niet ver genoeg in dat draaiende ding in mn versnellingsbak zit, maar heb al geprobeerd om hem verder in de versnellingsbak te proppen maar dat lukt niet. Wel doet hij het dan weer eventjes tot ik weer 50 rij.
Iemand een idee hoe ik die kabel er verder kan krijgen of is er misschien wat anders aan de hand?
DVIII

Bericht door DVIII »

tellers en kabels zijn gevoelige onderdelen, er kan ook een boel mis gaan wat qua kosten behoorlijk uit de hand kan lopen.
let altijd op bij wat je doet , forceer de boel niet , test droog door de kabel met de hand aan te drijven en draai vooral het links/rechts schroefdraadbusje niet naar zijn mallemoer bij de versnellingsbak want dan ga je diep in de buidel tasten.
smeer de kabel bij gelegenheid door hem vol te sprietsen met motorolie. en houd teveel vet en smeer weg van de teller.
als je het gevoel hebt dat de binnenkabel te kort is ( hebben mannen erg snel) moet je nog maar eens een volledige montage van de onderdelen repeteren. alles schoon maken van teveel vet en corrosie en met de hand in elkaar draaien
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Brug

Bericht door Brug »

Nou, ik heb het hele kabel/teller systeem niet uit elkaar gehad, ik heb alleen de kabel losgemaakt van mn versnellingsbak en hem daarna er weer ingeschoven, hij pakt hem nu alleen niet lijkt het wel. En met het links/rechts schroefdraadbusje bedoel je die klem waar die kabel ingaat op de versnellingsbak die met een boutje 10 vast zit?
Johannes

Bericht door Johannes »

Wij hebben hetzelfde probleem gehad zoals jij dat beschrijft. Het is al weer wat jaren geleden. Wij hebben een tachograaf en daar zit een haakse overbrenging achterop. Nu bleek dat het tandwieltje los op het busje zat waar de kabel inschuift. Geprobeerd te lijmen maar dat hield niet. Uiteindelijk heb ik het gerepareerd met een soort kneedbaar metaal op epoxy basis.
Pieter.
Brug

Bericht door Brug »

Bedankt voor de tip, ga er nog maar is goed naar kijken misschien heb ik hetzelfde probleem
desnor

Bericht door desnor »

En is het al opgelost?
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Volgens mij zijn ze in Noorwegen aan het genieten!!!!!

Peter
Brug

Bericht door Brug »

Heb inderdaad genoten in noorwegen, schitterend land!! helaas heb ik het probleem nog steeds, weet nog steeds niet wat het is..
Plaats reactie